Skocz do zawartości
IGNOROWANY

SWAP Multitronik na manuala w A4 B8 2.0 TDI CAGA LLA


lexmb

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich zainteresowanych .

Na wstępie chciałbym zaznaczyć że w tym manualu nie będę przedstawiać krok po kroku która śrubka ,nakrętka itp. gdzie i w jakim miejscu. 

Jeżeli jesteś zainteresowany lub ,,zmuszony" na taki krok to zakładam że masz możliwości , narzędzia i podstawowe pojęcie na temat mechaniki . Jeśli nie to nie czytaj tego dalej bo szkoda twojego czasu . 

Jeżeli Ktoś się zdecyduje na taką operację to robi to na własną odpowiedzialność !!!!!

Informuję że nie jestem z zawodu mechanikiem lecz domorosłym :decayed: fachowcem od grzebania przy własnym aucie . Dlatego też tekst ten może być obfity w sformułowania mało fachowe a nawet amatorskie :kox: ale za to skorzystają z niego osoby które szukają prostych wskazówek . Zdjęć staram się nie wklejać bo i tak po jakiś czasie znikną . Wójek GOOGLE bedzie zawsze . 

 

Zaczynamy  

Mój przypadek to: Audi A4 B8 2.0 TDI 143 km CAGA 

awaria skrzyni multitronic LLA  ( wycena naprawy 9500 zł ) wymiana na Manualną LLQ

Przy zakupie używanej skrzyni biegów trzeba zwrócić uwagę na kilka rzeczy .

Według ETKI silniki powinny być zestawione z skrzyniami w poszczególnych grupach następująco:

Napęd oczywiście tylko przedni 

 CAGA 143km - JJG KXP LLQ LLN 

CAGB 136KM - JJG KXP MHK LLM

CAHA 170KM - JST LLQ 

CJCB 136KM - LLM

CAGC 120KM - MHK LLM

Jak macie orgi. inne połączenia dajcie znać to dodam do pierwszego wątku .

I żeby było mało skrzynie manualne są też dwa rodzaje :facepalm: takie które mają jeden czujnik (tylko z lewej strony, zwanym dalej F208 Przełącznik rozpoznawania biegu ) i takie które maja dwa czujniki ( lewa F208 i prawa strona zwany dalej G701 Czujnik neutralnego położenia skrzyni biegów )

Na 90 % te drugie obsługują już system STOP/START . Więc jak masz wersję z tym systemem musisz szukać oczywiście skrzyni z dwoma czujnikami .

Dla tych co nie mają tego systemu w aucie to dzięki tej drugiej wersji magicznie nie pojawi się wam ta opcja ( to nie takie proste )

ale za to wybór skrzyni jest większy . 

Pierwszy + dla naszego portfela to fakt że półosie są takie same :banan: więc zostają stare .

Kolejny + to śruby od skrzyni są takie same :banan:

+ Rozrusznik taki sam :banan: oczywiście w tym przypadku .

Następny punkt to wybierak . Przy zakupie zwracać uwagę na połączenie kulowe nr 8k0798151 bo bardzo często jest niszczone przy próbie zdjęcia z wieloklinu . Kolejna sprawa to brak części nr 8k0711429 to taka poprzeczka plastikowa przykręcona właśnie do wczesniej omawianego połaczenia kulowego . Od strony kabiny tylko wybieramy ładny mieszek bo ramka chromowa zostaje stara .

Bedziemy potrzebować :

- rurki łączącej zbiorniczek wyrównawczy z pompką sprzęgła nr częsci 6Q1721453B 

- Przewód hydraułiczny nr 8K1721465G Od pedału sprzęgła do grodzi .

- przewód hydrauliczny nr 8k0721477D Od grodzi do wysprzęglika .

Kolejnym punktem jest Zespół pedałów ( WTF jak to zabrzmiało ) nad tym punktem trzeba się troszkę pokłonić bo to mi najwięcej pochłonęło nerwów i czasu 

Pedały w komplecie najczęściej występują pod nr 8K1721117 choć to tylko nr wspornika do pedałów ale pod taką nazwą polecam tego szukać (pedały pasują od A4 A5 Q5 ) . Odradzam szukania tego zestawu na poszczególne części bo jak się później okaże to przy multitronicu macie taki sam szkielet to zakup wszystkich części oddzielnie naprawdę wyjdzie dużo więcej a o czasie nie wspomnę . Na co zwracać uwagę przy zakupie pedałów:

-Musi być pompka sprzęgła 8K1721401G . Ta pompka musi mieć czujnik położenia sprzęgła . Dlaczego o tym wspominam ? Dlatego że handlarze często wyciągają ten czujnik z pompki i sprzedają go oddzielnie ! Pompka ma mieć po prostu gniazdo na wtyczkę 6 - pinową od strony gdzie podłączamy przewód hydrauliczny . Kolejnym punktem jest duża sprężyna pod pedałem sprzęgła ma być ! Następnie to uszczelka między stelażem a grodzią 8K0721410 ma być ! Pedał gazu może być nie musi . Od manuala różni się tym że nie będziecie czuć ten klik co ma automat na samy dnie . Klips biały trzymający pedał hamulca polecam kupić bo przy demontażu większość pęka ( mało kto ma ściągacz do tej blokady ) dokładnie to można szukać pod nazwą ,, Audi a4 b8 Element ustalający pedał hamulca ".  Czujnik pedału hamulca jest taki sam . Jak by go nie było to tylko przypominam że jest specjalna procedura jak go zdemontować . Przy próbie nie umiejętnego demontażu ulega on całkowitemu uszkodzeniu . Procedura jest gdzieś na forum ale jak by co później poszukam .

 

Elektryka 

Części staramy kupić nowe by unikać sytuacji gdzie ta sama wtyczka w innym aucie ma zakute tylko połowę pinów i będzie trzeba szukać dorabiać , a nowe przychodzą z kompletem konektorów do zakucia wtyczki . 

- Wtyczki do skrzyni begów, Czujniki G701 i F208

Nr części 8K0973703 i 4H0973703A

- Wtyczka do Czujnika położenia pedału sprzęgła 

Nr częsci 4H0983713 

 

Pin x 4szt do skrzynki z bezpiecznikami C - nr 000 979 227

Piny do wtyczek sterowników ( piny są delikatne proponuje zamawiać przynajmniej jedną więcej w zapas )

Sterowniki J623 i J540- pin 5 szt. 000979030E 

Sterownik J519 pin 2 szt. 000979009E 

 

Przewody jakie będą nam potrzebne to

o przekroju 0,35 :

2x ok 7m 

6x ok 3m 

przekrój 0,5 :

2x ok 3m 

1x ok 1m 

Oczywiście staramy się szukać o różnych barwach by uniknąć pomyłki :huh:

 

Opis nazw sterowników i położenie ;

J519 - Sterownik instalacji elektrycznej samochodu

( zamontowany nad lewą nogą kierowcy )

          https://chomikuj.pl/lexmb/Galeria/Audi/Swap+mutitronic/Sterownik+J519,6380508681.bmp

J623- Sterownik silnika

( zamontowany w podszybiu strona kierowcy )

         https://chomikuj.pl/lexmb/Galeria/Audi/Swap+mutitronic/Sterownik+J623,6380510734.png

F208- Przełącznik rozpoznawania biegu

( lewa strona skrzyni ) 

G701-Czujnik neutralnego położenia skrzyni biegów

( prawa strona skrzyni )

G476- Czujnik położenia pedału sprzęgła

( zamontowany w pompka pod pedałem sprzęgła )

J540- Sterownik elektromechanicznego hamulca postojowego

( zamontowany w bagażniku prawa strona )

         https://chomikuj.pl/lexmb/Galeria/Audi/Swap+mutitronic/J540+i+J393,6380533108.bmp

J393- Centralny sterownik systemu Komfort 

( zamontowany w bagażniku prawa strona )

         https://chomikuj.pl/lexmb/Galeria/Audi/Swap+mutitronic/Sterownik+J393,6380508703.bmp

Jak czytać schemat? Krótki opis dla przykładu :kox: ( G701 pin 1 - do J623-T94/14 ) G701 opisana wtyczka powyżej , pin 1 to nic innego jak pierwsza pozycja w wtyczce . Na wtyczkach jest zawsze opis 1, 2 , 3 itd . Dalej J623 opis wtyczki powyżej . Zaś T94/14 czytamy jako czternasta pozycja w złaczu 94 pinowym .

 

Schemat nr 1 

F208 pin 1 - do J519-T32b/13  jak nie ma to dokładamy nowy pin 

F208 pin 2 - Masa 

F208 pin 3 - do J519-T32b/21 jak nie ma to dokładamy nowy pin 

 

Schemat nr 2 

G701 pin 1 - do J623-T94/14 Tutaj wpinamy się do istniejącego już przewodu ( NIE ODCINAMY )

G701 pin 3 - do J623-T94/79 Tutaj wpinamy się do istniejącego już przewodu ( NIE ODCINAMY )

G701 pin 2 - do J623-T94/22 Dokładamy nowy pin 

Schemat nr 3 

G476 pin 1 - Masa . Przekrój przewodu 0,5

G476 pin 2 - do J623-T94/63

G476 pin 3 - do J623-T94/42 

G476 pin 3 - dodatkowo do J393-T32d/28

G476 pin 4 - do + bezpieczniki SC2 i SC10 w uchwycie bezpieczników C ( płaski 5 Amper ) Wspornik ST1 . Przekrój przewodu 0,5

G476 pin 5 - do J540-T30/25 

G476 pin 6 - do + bezpieczniki SC2 w uchwycie bezpieczników C ( płaski 5 Amper ) Wspornik ST2 . Przekrój przewodu 0,5

[ Jak by w tym miejscu nie było nawet pinów do włożenia bezpiecznika to dokładamy bezpiecznik i doprowadzamy + od czerwonej wtyczki T17e/17 która znajduje się w lewym słupku koło lewej nogi kierowcy pod osłoną klamki maski . ]

https://chomikuj.pl/lexmb/Galeria/Audi/Swap+mutitronic/T17e,6380546176.bmp

Bezpieczniki ST 1 / ST2

https://chomikuj.pl/lexmb/Galeria/Audi/Swap+mutitronic/Bezpieczniki+ST1+ST2,6380508696.bmp

Schemat nr 3 auta z systemem Stop/Start 

G476 pin 1 - Masa . Przekrój przewodu 0,5

G476 pin 2 - do J623-T94/63

G476 pin 3 - do J623-T94/42

G476 pin 3 - dodatkowo do J623-T94/62 

G476 pin 4 - do + bezpieczniki SC10 w uchwycie bezpieczników C ( płaski 5 Amper ) Wspornik ST1 . Przekrój przewodu 0,5

G476 pin 5 - do J540-T30/25 

G476 pin 6 - do + bezpieczniki SC2 w uchwycie bezpieczników C ( płaski 5 Amper ) Wspornik ST2 . Przekrój przewodu 0,5

 

Jak zobaczysz błąd w moim opisie najpierw daj znać zanim zaczniesz krytykę :hi:

To be continued :decayed:

 

Edytowane przez lexmb
  • Pomoc techniczna 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 22.04.2018 o 23:22, lexmb napisał:

Jak zobaczysz błąd w moim opisie najpierw daj znać zanim zaczniesz krytykę :hi:

Widzę pewną nieścisłość w opisie elektryki. Moim skromnym zdaniem schemat nr 2 dla czujnika G701 w tytule powinien mieć zapis iż dotyczy tylko auta z systemem Stop/Start - a przynajmniej tak wnioskuje po schematach z elsy.

Jak pokonałeś kodowanie? Jestem w trakcie wymiany u znajomego z multi na manual - mam nadzieje że kodowanie pójdzie bez problemu. Jak pamiętasz dokładnie co zmieniałeś to podrzuć... 

Pozdro

  • Pomoc techniczna 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sam tego już nie pokonałem . Vcds ani chinol ani oryginał nie jest w stanie nic zrobić. Pocieszę was ? poprawne podłączenie wszystkiego pozwala odpalić i jeździć autem. Na liczniku jest tylko choinka z wyświetlanych błędów. 

Co do schematu nr 2 na początku jest gdzieś opis że są dwa rodzaje skrzyń biegów z i bez stop start i różnią się właśnie tym czujnikiem a raczej jego brakiem ?

Sterownik ABS jest do przekodowania ale VCDS tego nie da rady zrobić chyba że ktoś spróbuje wbić kody binarne.

Sterownik hamulca ręcznego będzie piszczeć do puki nie zostanie zmienione kodowanie sterownika silnika 

Największym problemem jest sterownik silnika. Z moich informacji wynika że nie ma możliwości zmiany kodowania w tym sterowniku z automatu na manual mimo opcji odznaczenia w kodowaniu. Podobno te bity są puste bo nawet serwis AUDI w Wrocławiu odmówił mi takiej operacji twierdząc że nie ma takiej możliwości. Finalnie trzeba znaleźć firmę która ogarnia ochronę komponentu i dokupić nowy(inny) sterownik silnika od wersji manual z podobnym kodem silnika np. CAG podłożyć nasz vin.

Nie pamiętam już dokładnie ale tylko sterowniki komforu i MMI poddały sie zmianie kodowań z multi na manual  

Edytowane przez lexmb
  • Pomoc techniczna 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem właśnie na etapie przekładki a4 b8 2.0 tdi na manual. Korzystałem z powyższych schematów podłączeń i w podłączeniu G476 pinu 3 wg mnie nie ma sensu dodatkowo podłączać pod moduł komfortu. Pin 4 też wystarczy podłączyć pod 10 bezpiecznik ST2 lub dołożyć bezpiecznik nr 2 w ST2 i pod niego podłączyć. Jeszcze nie odpaliłem auta.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze by było w tym miejscu zebrać wszystkie informacje odnośnie podobnego swapa. Auto odpaliłem. Ze sterownikiem silnika sobie poradziłem (został wgrany flash od manuala). Obecnie mam błąd czujnika sprzęgła w module hamulca postojowego G476 (zwarcie do masy). Czujnik działa bo auto odpala po wciśnięciu pedału sprzęgła ale wywala błąd. Czujnik podmieniłem na inny ale to nie pomogło. Macie jakieś pomysły co to może być??? Kolejna rzecz to moduł can gateway wywala błąd brak komunikacji z automatyczną skrzynią biegów pomimo, że ma kodowanie takie samo jak w manuału. Może trzeba jakąś adaptacje zrobić??? Czekam na jakieś sugestie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej. Jestem tu nowy. Dzięki Tobie kolego lexmb stałem się posiadaczem a4 b8 z uszkodzoną skrzynią LLA. Mam już manual na pokładzie. Wszystko podłączyłem wg zamieszczonych schematów. Sterownik silnika wymieniłem na taki od manuala, który przeprogramował znajomy już elektronik. Samochód śmiga. Naprawdę świetny opis. Gdyby nie on nie wiem czy bym kupił auto. Nie każdemu by się chciało wstawiać tak obszerny opis. Dodam od siebie, że trzeba zmienić też koło zamachowe (musi mieć łożysko) na 03G105323R lub 03G105323H i można dołożyć osłonę termiczną wybieraka biegów od manuala 8K0804160F, łapa skrzyni biegów też się różni, wstawiłem 8K0399263AF. Po podłączeniu wszystkiego nie można wyciągnąć kluczyka ze stacyjki, aby to zrobić należy zmostkować dwa przewody w czteropinowej wtyczce, która została od wybieraka biegów. Nie pamiętam już dokładnie, ale chyba 1 i 3 pin, można nawet żaróweczką od postojówki i kluczyk wychodzi. Po przeprogramowaniu zworka nie jest potrzebna. Pozdrawiam.

 

Edytowane przez RM35
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...