Gość DiM Opublikowano 19 Maja 2010 Opublikowano 19 Maja 2010 Witam Myślę że to troszke co niektórym pomoże ten temat Nowoczesny silnik jest uzależniony od wielu niepozornych pomocników, którzy niczym mali agenci dostarczają mu niezbędnych informacji Przepływomierz powietrza pojawił się w silnikach wraz z rozwojem zasilania wtryskowego. Służy do pomiaru ilości zasysanego przez silnik powietrza. Można w ten sposób określić stopień obciążenia jednostki napędowej w danym momencie. Dzięki temu sterownik silnika wie, ile paliwa podać silnikowi w danej chwili, aby skład mieszanki był zawsze optymalny. Nowoczesne silniki mogą być efektywne i jednocześnie spełniać rygorystyczne normy czystości spalin. W silnikach, które nie wymagają precyzyjnego pomiaru, nie stosuje się przepływomierzy. Do określania obciążenia silnika wykorzystuje się wtedy czujniki ciśnienia bezwzględnego, które cec**je prosta konstrukcja i mała awaryjność. Pierwsze przepływomierze tylko mechanicznie wpływały na ilość paliwa, jaka trafiała do cylindra. Zasada ich działania była prosta: w przewodzie powietrznym znajdowała się klapka połączona zespołem dźwigni z regulatorem ciśnienia wtrysku. Jednak wraz z rozwojem elektroniki i masowym zastosowaniem sterowników silnika przepływomierz stał się tylko elementem pomiarowym dostarczającym informacje do jednostki centralnej w postaci impulsów elektrycznych. Przez pewien czas stosowano jeszcze przepływomierze łopatkowe współparacujące z potencjometrem. Rozwiązanie to miało wiele wad: było nieprecyzyjne, stwarzało zbędny opór w układzie dolotowym i zbyt wolno reagowało na szybko zmieniające się warunki. Problemy te rozwiązały przepływomierze szeroko stosowane obecnie. Najbardziej popularne są dwa rozwiązania. Pierwsze z nich to tzw. przepływomierz z gorącym drutem. Jego podstawowa zaleta to niewielki opór powietrza, precyzyjny pomiar i szybka reakcja. Jest jednak dosyć wrażliwy i często ulega uszkodzeniu. Drugi rodzaj to będący jednym z najnowszych rozwiązań przepływomierz z opornikiem. Jest on dużo mniej awaryjny i jeszcze bardziej precyzyjny od przepływomierza z drutem. Przepływomierz powietrza jest na tyle istotnym elementem, że jego uszkodzenie przekłada się na niewłaściwą pracę silnika. Objawy są różne w zależności od modelu samochodu. Czasem niewłaściwy jest skład mieszanki, ale auto jedzie normalnie, a czasem nie ma mocy. Mimo niewielkich rozmiarów przepływomierze są drogie. Alternatywą mogą być części używane lub zamienniki. Trzeba pamiętać jednak, aby dobrać część pasującą do konkretnego silnika. Identyczny wygląd zewnętrzny nie znaczy, że nowa część będzie działać poprawnie. Jak działa przepływomierz powietrza? áNa drodze zasysanego strumienia powietrza umieszczony jest cienki drucik rozgrzewany do temperatury około 100°C. Opływające go powietrze chłodzi go z intensywnością zależną od tego, jak wiele powietrza trafia do silnika. Urządzenie elektroniczne stara się utrzymać stałą temperaturę drucika. Jeśli sterownik musi dostarczyć dużo prądu do drucika, to wie, że przepływ powietrza jest duży. Im większy przepływ powietrza, tym więcej paliwa można dostarczyć do silnika. W przepływomierzach z opornikiem utrzymywana jest stała różnica temperatur pomiędzy opornikiem a powietrzem trafiającym do silnika. Wynosi ona ok. 180°C. Zasada działania jest jednak podobna: im więcej energii trzeba na podgrzewanie opornika, tym więcej paliwa dostaje silnik. Objawy uszkodzenia przepływomierza - Najczęstszym objawem jest wyraźny spadek mocy silnika. Samochód nie chce przyspieszać. Towarzyszy temu też pogorszenie kultury pracy. - W niektórych autach objawy nie są dokuczliwe, sterownik może przejść na ustawienia domyślne i silnik pracuje w miarę poprawnie. Pali się tylko lampka "check engine". - Sygnałem o złej pracy przepływomierza powietrza jest też niewłaściwy skład spalin i wyższe zużycie paliwa. Uniknij usterek 1 Podstawowym czynnikiem wpływającym na złą pracę przepływomierza powietrza są zbierające się na nim zabrudzenia. Szczególnie wrażliwy na to jest przepływomierz z gorącym drutem. Dla zwiększenia jego żywotności wystarczy regularnie wymieniać filtr powietrza. Często przepływomierze ulegają awarii po montażu tzw. sportowych filtrów powietrza. Mają one zazwyczaj dużo gorsze od oryginalnych (zwłaszcza te bez atestów) zdolności do wychwytywania zanieczyszczeń. 2 Przepływomierze nie tolerują strzałów w kolektorze dolotowym. Dlatego niesprawne instalacje gazowe są powodem częstych uszkodzeń przepływomierzy. Czasem wystarczy jeden "strzał", czasem usterka następuje dopiero po kilku. Ryzyko "strzałów" maleje niemal do zera po zastosowaniu nowoczesnego wtrysku gazu. 3 W niektórych modelach aut przepływomierz łatwo zepsuć, wjeżdżając z dużą prędkością w głęboką kałużę. Jeżeli na element pomiarowy przepływomierza trafi mgiełka wody, może dojść do natychmiastowego przepalenia drucika. Silniki Audi któe nie posiadają przepływomierza (wszystkich nie pamiętam): ABC - 2.6 V6 !12 V
iwadrian Opublikowano 19 Maja 2010 Opublikowano 19 Maja 2010 Bardzo przydatne akurat walczę z wysokim spalaniem i podejrzewam między innymi usterkę przepływomierza.
augustA4 Opublikowano 19 Maja 2010 Opublikowano 19 Maja 2010 dorzucę do tematu przepływomierz służy do pomiaru masy dostarczonego powietrza. Przepływomierze dzielimy na te z tzw. gorącym drutem i gorącą płytką. na podstawie ilości enegi potrzebnej do rozgrzania chłodzonego powietrzem drutu lub płytki komputer dostaje informacje jaka masa powietrza dostaje sie do silnika. Na podstawie tej informacji komputer steruje dawką paliwa tak aby mieszanka paliwowo powietrzna była jak najlepsza.
wojtek26 Opublikowano 19 Maja 2010 Opublikowano 19 Maja 2010 Dodam ze AAH posiad przepływke bład kolegi
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się