Skocz do zawartości
IGNOROWANY

[B5 ADP] "Hamowanie silnikiem"


lukaszk

Rekomendowane odpowiedzi

Kiedyś podobny temat był na PKA80. Ponoć jest jeśli chodzi o PB, jeśli chodzi o ON to w starszych dieslach było też tak więc myślę że przy TDi tym bardziej. Jeśli chodzi o LPG to pewnie już zależne od generacji instalacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PB i TDI maja odciecie, co do LPG to sekwencji i II generacje z komputerem sterujacym maja to, instalacje I generacji i II bez komputera sterujacego nie maja takiej mozliwosci. Dodam tylko ze przy II generacji nigdy nie powinno sie ustawiac cut off na 100% bo moze strzelic gaz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok dzięki koledzy za info, ja znalazłem dodatkowo coś o Cut-off... może komuś się przyda...

Cut-offu nie mają

1) mechanicznie sterowane diesle (bez elektroniki)

2) samochody gaźnikowe z prostym gaźnikiem bez siłowników (np maluch bez katalizatora)

3) samochody zasilane gazem z instalacji I gen.

4) samochody zasilane gazem z instalacji II i wyżej gen, w których instalator nie uaktywnił opcji cut-off dla gazu

Cut off mają

1) wszystkie samochody benzynowe z elektronicznym wtryskiem paliwa (SPI, MPI GDI i pochodne)

2) samochody z gaźnikiem sterowanym elektronicznie (np CC 700 young z gaźnikiem Aisan, 126 ELX/Maluch z katalizatorem)

3) samochody z gaźnikiem wyposażonym w podciśnieniowy siłownik (np Fiat Uno 45 z silnikiem 1,0 Fire, Polonez w późniejszych latach produkcji, Łada 2107/Samara itp)

4) Samochody zasilane gazem z instalacją II gen i wyżej, o ile instalator uaktywnił tą funkcję w komputerze sterującym instalacją

5) diesle sterowane elektronicznie, bez względu na sposób zasilania (pompa rotacyjna/pompowtryskiwacze/common-rail etc)

Co to jest i jak działa cut-off

Cut off jest to funkcja CAŁKOWICIE (za wyjątkiem silników gaźnikowych) odcinająca dopływ paliwa do silnika w sytuacji hamowania silnikiem.

Ma to na celu

1) ochronę katalizatora przed przegrzaniem (benzyna)

2) obniżenie emisji spalin

3) obniżenie zużycia paliwa

Jak działa cut-off

Silniki wtryskowe (benzyna/diesel)

Cut off jest realizowany przez ECU silnika, przy założeniach.

1) przepustnica znajduje się w pozycji zero (sygnał z czujnika położenia i/lub z czujnika zamknięcia przepustnicy)

2) obroty silnika są powyżej obrotów biegu jałowego

Wówczas ECU całkowicie odcina dopływ paliwa do wtryskiwacza/y, aż do momentu, gdy obroty silnika spadną do zadeklarowanego w ECU minimum.

Cut off w silnikach wtryskowych odcina paliwo całkowicie, od obrotów max, do zadeklarowanego minimum - w zależności od okoliczności mogą być to obroty prawie równe obrotom biegu jałowego.

Cut off nie działa, lub działa tylko przy dość wysokich obrotach, w momencie, gdy silnik jest nie rozgrzany.

Silniki gaźnikowe z gaźnikiem sterowanym mechanicznie

Cut off jest realizowany przez siłownik podciśnieniowy, podłączony do kolektora ssącego.

W momencie, gdy podciśnienie w kolektorze jest duże, co świadczy o tym, że kierowca hamuje silnikiem (zamknięta przepustnica, obroty powyżej średnich), siłownik podciśnieniowy zamyka dopływ paliwa do dyszy/dysz głównej/-ych w gaźniku. Niestety paliwo dalej dostaje się do cylindrów przez dyszę wolnych obrotów.

W odróżnieniu od systemów elektronicznych, dopływ paliwa nie jest odcinany całkowicie, a samo odcięcie działa tylko przy obrotach mocno powyżej średnich, gdy podciśnienie w kolektorze jest duże.

Silniki gaźnikowe z gaźnikiem sterowanym elektronicznie.

System jest połączeniem siłownika z gaźnika mechanicznego z dodatkowym elektromagnetycznym zaworkiem odcinającym dopływ paliwa do dyszy wolnych obrotów.

Siłownik jest sterowany pneumatycznie (podciśnienie w dolocie), zaworek - elektronicznie (analiza sygnału z czujnika zamknięcia przepustnicy + analiza prędkości obrotowej silnika).

Jak korzystać z cut-off, aby oszczędzać paliwo

1) Jak najrzadziej korzystać z hamulca - jak najdłużej/jak najwcześniej hamować silnikiem - w ten sposób jedziemy rozpędem bez zużywania paliwa, czyli ekonomiczniej wykorzystujemy energię kinetyczną samochodu

2) jeżeli jest taka potrzeba - zredukować bieg, aby efektywniej korzystać z cut-offu - ważne zwłaszcza w przypadku posiadania silnika gaźnikowego, gdzie im wyższa prędkość obrotowa silnika, tym efektywniej działający cut-off.

W silnikach wtryskowych nie ma to większego znaczenia.

3) cut-off działa tylko w przypadku, gdy CAŁKOWICIE zdejmiemy nogę z gazu. Nie wystarczy trochę odjąć gazu, czy lekko naciskać gaz. Albo całkiem noga z gazu, albo nie ma oszczędności.

ktoś jeszcze dodał:

nie mogę się zgodzić

Diesle z mechanicznymi,rozdzielaczowymi pompami wtrysklowymi mają cut-off,fakt,że niepełny,ale procentowo jednak odcinający bardziej,niż ZHS w gaźnikach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...