Witam,
Mam mały problem z moją Audi. Jakieś 2 tygodnie temu jadąc autostradą zauważyłem, że tak przy przekraczaniu 3000 obrotów obroty zaczynały lekko falować i auto jakby trochę traciło na mocy. Po pewnym czasie obroty całkiem poleciały do zera i silnik chyba nawet nie zgasł bo nie pojawiły się kontrolki, a po chwili znów wskoczył na obroty. Zapaliła się kontrolka EPC. Zjechałem na stację zgasiłem silnik, odpaliłem ponownie i kontrolka EPC zapaliła się ponownie razem z kontrolką silnika. Zgasiłem auto, odczekałem chwilę i po odpaleniu świeciła się już tylko kontrolka silnika. Resztę trasy jechałem ostrożnie, ale auto jechało w sumie całkiem normalnie.
Następnego dnia podjechałem do mojego mechanika, podłączył komputer i otrzymałem następujące błędy.
16804 - Zespół 1; system katalizatora: za mała skuteczność.
P0420 - 001 - Górna wartość skrajna przekroczona - Sporadyczny
16705 - Czujnik obrotów silnika (G28): niezrozumiały sygnał
P0321 - 008 - Niezrozumiały sygnał - Sporadyczny
17927 - Zespół 1; przestawienie wałka rozrządu: Nieprawidłowe działanie
P1519 - 008 - Niezrozumiały sygnał
16706 - Czujnik obrotów silnika (G28): brak sygnału
P0322 - 004 - Brak sygnału/brak komunikacji - Sporadyczny
Mechanik skasował te błędy, potestował chwilę auto, błędy nie pojawiły się ponownie, więc powiedział, żebym przyjechał za kilka dni to sprawdzimy. Po ponownym podłączeniu pojawiło się wtedy jedynie:
16804 - Zespół 1; system katalizatora: za mała skuteczność.
P0420 - 001 - Górna wartość skrajna przekroczona - Sporadyczny
Powiedział mi, że to prawdopodobnie katalizator lub któraś z sond lambda, a reszta błędów, była następstwem wystąpienia tego pierwszego błędu. Kazał pojechać na badanie spalin.
Zrobiłem badanie i spaliny wyszły ok. Już miałem zlecać wymianę katalizatora, gdy kolega któy ma VAGa zaproponował, że mi go podepnie i sprawdzimy błędy.
Znalazłem na forum opisy jak zrobić test katalizatora i sond.
Zrobiliśmy razem te testy i wszędzie były komunikaty, że wszystko ok.
Wyskoczył jednak następujący błąd (dodam, że żaden z powyższych błędów się nie pojawił ponownie):
Address 01: Engine Labels: Redir Fail!
Part No SW: 8E0 909 557 H HW: 8E0 909 057 A
Component: 2.0L R4/5VS 0002
Coding: 0011501
Shop #: WSC 63251 000 00000
1 Fault Found:
17987 - Throttle Actuator (J338): Adaptation Not Started
P1579 - 001 - Upper Limit Exceeded
Readiness: 0000 0000
I tego błędu nie dało się już skasować.
Przekopałem forum i wychodzi na to, że taki komunikat pojawiał się forumowiczom przy problemach z brudną i niezaadoptowaną przepustnicą. Objawy też ma takie, że auto jeździ trochę nierówno, czasem z chwilowym opóźnieniem reaguje na pedał przyśpieszenia, leciutko szarpie, przy zmianie biegu i puszczaniu sprzęgła. Taki lekki efekt "przymulenia"
W związku z tym mam pytanie w czym może leżeć problem - czy jest jakiś problem z katalizatorem, czy to przepustnica?
Czy najlepiej zacząć od przeczyszczenia przepustnicy i jej adaptacji, a później znów jeśli auto nadal będzie "zamulone" wymienić ten nieszczęsny katalizator?
Poradźcie coś proszę, bo za dwa tygodnie jadę na urlop, a boję się jechać nie rozwiązując tego problemu, żeby nie stanąć gdzieś w trasie.
Nie chciałbym też wymieniać katalizatora nie będąc pewnym, że to on szwankuje.
Z góry dziękuję za pomoc i wskazówki.
W ostateczności oddam auto do ASO VW lub Audi.
Michał