Koledzy dokładając grosz do waszej dyskusji: imho nośności opony nie ustala się w oparciu o masę całkowitą pojazdu, a o maksymalne obciążenie osi przód/tył z osobna (które jest zazwyczaj różne, chyba że auto ma idealny rozkład mas) dzielone przez 2 (na każde koło na osi). W ten sposób ustalona wartość stanowi wasze minimum jakie opona musi spełniać. Nie ważne czy to 15 czy 19 cali. Jeśli producent nie podaje na naklejce lub w instrukcji wystarczy zajrzeć na stronę jakiegoś producenta sprężyn np:
https://eibach.pl/search.html?search_type=catalog&marka=2&model=37&product_line=140
Jak możecie też zauważyć biorąc za przykład jeden konkretny model opony wraz ze wzrostem szerokości opony, średnicy koła i spadkiem wielkości profilu opony wartość maksymalnego obciążenia opony ma tendencje wzrostową. Wynika to między innymi z tego że opony nisko profilowe w porównaniu do pospolitych baloników mają sztywniejsze ścianki i są bardziej wzmacniane.
Zakładając inna niż seryjną oponę indeks nośności wraz z rozmiarem służą także do ustalenia odpowiedniego dla niej ciśnienia. Można to obliczyć na przykładzie takiej jak poniżej tabeli, w tym przypadku trzeba jednak przeliczyć kg » lbs oraz psi » bar.
https://toyotires-1524598101.netdna-ssl.com/media/1541/application_of_load_inflation_tables_20151020.pdf
Pozdrawiam.