Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Montaż silniczka tylnej wycieraczki od nowszych modeli do przedlifta 96-97


jihaad

Rekomendowane odpowiedzi

Miałem kiedyś problem z tylną wycieraczką, która nie zawsze chciała pracować, gdy ja tego potrzebowałem. Od zawsze nie działał mi też sprysk z tyłu, więc postanowiłem wszystko zdemontować stosując zaślepkę w szybie. Jednakże pewnego styczniowego wieczoru dostałem od pana policjanta nakaz przywrócenia wyceraczki pod groźbą odebrania dowodu.

Mój stary silniczek posiada numer 6X0 955 711C (6X0955711C) i okazuje się, że zamiennik na 99% nie istnieje, a oryginał kosztuje mniej więcej 483,29 zł.

Wg ETKA numer ten był stosowany wyłącznie w A4 B5 Avant do 97 roku oraz w Seacie Arosa 97-2003.

Znalazłem w okolicy używkę, ale z ukręconą rurką sprysku, czyli szrot. Postanowiłem więc zainteresować się NOWYMI silniczkami od nowszych rocznikowo aut.

Po przeczytaniu internetu okazało się, że nowsze silniczki są identyczne w mocowaniu, mają identyczne gniazdo połączenia z wiązką samochodu, a różnią się sterowaniem, a dokładniej "przed 97 są sterowane plusem, a po 97 masą" - tyle wyczytałem.

Na Allegro znalazłem dwa rodzaje - nieznanej firmy, wyglądające identycznie jak mój (nie wiemy co to, importujemy z Niemiec) oraz Bosch o nieco innym wyglądzie, ale nawet na oko widać, że mocowanie identyczne. Postawiłem na Boscha, jako że był zaledwie kilkanaście zł droższy.

Na zdjęciu po lewej Bosch nr 0 390 201 592 (0390201592) i po prawej stary silniczek 6X0 955 711C:

silniczki_tylnej_wycieraczki.jpg

I rzeczywiście, mocowanie Boscha jest identyczne, gniazdo wtyku identyczne, 4-pinowe. Ale co z tym sterowaniem?

Zacznijmy od wtyczki:

wtyczka_tylnej_wycieraczki.jpg

Od lewej:

(1) brązowy - masa (stała)

(2) żółto-zielony - +12 (sterowanie)

(3) niebiesko-fioletowy - +12 (sterowanie)

(4) czarno-żółty - +12 (po stacyjce)

Tak to wygląda u mnie, czyli 96 rok. Pomijając zasilanie, czyli 2 zewnętrzne przewody, sprawa polega na tym, że po pchnięciu manetki od siebie na przewodzie (2) pojawia się +12 i uruchamia wycieraczkę na stałe w cyklu przerywanym. Naciśnięcie przecisku od sprysku daje +12 na przewodzie (3) i dopóki trzymamy przycisk napięcie utrzymuje się i wycieraczka pracuje w trybie ciągłym (bez przerw) i działa sprysk.

Po przeanalizowaniu schematów od polifta doszedłem do wniosku, że nie jest do końca prawdą, iż "przed 97 są sterowane plusem, a po 97 masą".

A jak? No więc pchnięcie manetki od siebie, rzeczywiście oznacza pojawienie się masy na przewodzie (2) i uruchomienie przerywanego trybu pracy, ale uruchomienie spysku powoduje pojawienie się +12 (!) na przewodzie (3) i dodatkowo masy na przewodzie (2)!

Aby silniczek Bosch zadziałał w przedlifcie do 97 roku, należy wykonać prosty układ z wykorzystaniem dwóch przekaźników lub jednego przekaźnika i diody prostowniczej. Ze wzgledu na brak diody w domowych zapasach i jednocześnie nadmiar przekaźników wybrałem pierwsze rozwiązanie.

Schemat:

schemat_wycieraczka_tyl.jpg

Wyjasnienia:

- W miejscu krzyżyka przewód żółto-zielony (2) należy przeciąć,

- Masę można uzyskać dolutowując się do przewodu brązowego (1) i należy ją doprowadzić do 2 pinów na każdy przekaźnik. Można też zastosować konektor oczkowy i wkręcić go pod nakrętkę mocującą zamek.

Ps. po zastosowaniu silniczka Bosch wycieraczka w stanie spoczynku wylądowała po prawej stronie szyby. Silniczek ten po prostu ma inne obroty. Kręci najpierw lewo i prawo powrót podczas, gdy oryginalny miał odwrotnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a nie da się zrobić tego bez stosowania tych przekazników?

mam po 98r to jakaś różnica?

właśnie chciałem przenieść wycieraczke na prawą stronę-mam ramię z polo które lepiej wygląda jak jest z prawej strony

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pierwsze słyszę, żeby policjant nakazał założyć tylną wycieraczkę. przecież nie ma takiego przepisu...to tak jakby ci kazał zdjąć folię z tylnej szyby bo nic przez nią nie widzisz.

do obserwacji tyłu służą obowiązkowe DWA ZEWNĘTRZNE lusterka.

w prawdzie jestem w Hiszpanii, ale miałem już dwa przeglądy i żaden diagnosta nie doczepił się, że w kombi nie mam wycieraczki tylko zaślepkę.

gdyby to na mnie trafiło, poprosiłbym o paragraf kodeksu drogowego...

nie mniej, mod ciekawy bo sam szukałem silniczka, ale udało się w dobrej cenie kupić używkę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a nie da się zrobić tego bez stosowania tych przekazników?

mam po 98r to jakaś różnica?

właśnie chciałem przenieść wycieraczke na prawą stronę-mam ramię z polo które lepiej wygląda jak jest z prawej strony

Nie wiem czy nie wystarczy zamienić wewnatrz mechanizmu zasilania silnika. Tam gdzie + dajesz masę, tam gdzie masa dajesz +. W ten sposób powinny zmienić się obroty silnika. Powtarzam WEWNĄTRZ, przy samym silniku, a właściwie przy jego szczotkach.

Jeśli chciałbyś wymienić silnik to można zstosować tego Boscha w każdym roczniku i po 97 nie trzeba stosować przekaźnikowego układu zamieniającego sygnały.

Żeby sie przekonać jakie masz sterowanie (stare czy nowsze) trzeba dostać się do wtyczki i zmierzyć sygnał na przwodzie (2) po odepchnieciu manetki wycieraczki. 12V to stare sterowanie, masa to nowe.

pierwsze słyszę, żeby policjant nakazał założyć tylną wycieraczkę. przecież nie ma takiego przepisu...to tak jakby ci kazał zdjąć folię z tylnej szyby bo nic przez nią nie widzisz.

do obserwacji tyłu służą obowiązkowe DWA ZEWNĘTRZNE lusterka.

w prawdzie jestem w Hiszpanii, ale miałem już dwa przeglądy i żaden diagnosta nie doczepił się, że w kombi nie mam wycieraczki tylko zaślepkę.

gdyby to na mnie trafiło, poprosiłbym o paragraf kodeksu drogowego...

nie mniej, mod ciekawy bo sam szukałem silniczka, ale udało się w dobrej cenie kupić używkę

To wyjasnienie z jakiejś policyjnej strony:

Odnosząc się do zdemontowanej wycieraczki tylnej, należy wskazać na przepis art. 66 ust. 2 rd zgodnie z którym cyt. urządzenia i wyposażenie pojazdu, w szczególności zapewniające bezpieczeństwo ruchu i ochronę środowiska przed ujemnymi skutkami używania pojazdu, powinny być utrzymane w należytym stanie oraz działać sprawnie i skutecznie.

I teraz mozesz z nimi dyskutować, czy wycieraczka tylna należy do urządzeń zapewniających bezpieczeństwo ruchu, skoro jednocześnie prawo zezwala zamalowac ci tylną szybę.

Ps. Przegląd miałem 2 tyg. wczesniej i też nie było problemu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dopisze tutaj

Mam ten sam problem. Silnik sterowany minusem a auto 96 r i i jak to teraz zrobic w. Prosty sposób zeby wszystko działało. U mnie w starej wycieraczce padlo sterowanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...