Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Schemat kostki oświetlenia w podsufitce.


Ysiak

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć poszukuję schematu kostki oświetlenia kabiny montowanego w podsufitce. Szukam już chwilę i nie mogę dokopać się nigdzie rozpiski pinów.

Z kostki tej chciał bym dostać +12V po zapłonie albo po otworzeniu auta tak aby po jego zamknięciu/wyłączeniu zapłonu te 12V zniknęło (czyli tak jak zapala się i gaśnie światło w kabinie). Potrzebuję tego do zasilenia video rejestratora. Oczywiście rejestrator jest na 5V. Rozebrałem więc ładowarkę samochodową i przerobiłem trochę płytkę, żeby zmieścić wszystko w jak najmniejszej obudowie. Układ przetestowałem pod obciążeniem pod katem nagrzewania się i z uwagi na wysoką sprawność układu scalonego (87,7% - ładowarka firmowa HTC) straty przy ładowaniu są tak małe (z obliczeń wychodzi mi 0,615W), że układ jest ledwo letni tak więc jestem gotowy do instalacji. Szukałem takiego miejsca bezpośrednio w lampce ale niestety scalak w przycisku [0 1] skutecznie miesza w napięciach. Chciał bym uniknąć niepotrzebnego nacinania kabelków albo wyciągania pinów z kostki. Proszę o jakąś podpowiedź :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zasilanie oświetlenia +12V to pin nr 3 . przewód czerwono żółty . Ale ten plus nie jest wyłączany stacyjką . Całe sterowanie oświetleniem realizowane jest w minusie -12V .pin nr 5 .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej,

Dzięki za podpowiedź ale czy mógłbyś wyjaśnić na jakiej zasadzie działa -12V? Nie bardzo mogę sobie to wyobrazić skoro instalacja jest +12 to potrzebne jest jeszcze GND. Zakładając, że faktycznie w samochodzie jest jakiś generator napięcia "ujemnego" (bardziej chyba należało by mówić o przeciwnym kierunku przepływu) to nie bardzo wiem jak by działało oświetlenie w takim przypadku. Czy mógłbyś napisać co się dzieje w danym momencie włączania/wyłączania oświetlenia?

  • Pomoc techniczna 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Normalnie kolego w lampce masz caly czas +12V a jak otworzysz drzwi albo przelaczysz wl. lampki na pozycje 1 to dopiero lampka dostaje GND czyli mase(-) i staje sie jasnosc w kabinie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli to co kolega napisał (-12V) to po prostu GND? Oznacza to że zamknięcie/otwarcie układu odbywa się po GND a nie po +12V ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje bardzo :) Jutro okaże się czy nic nie zjaram po wpięciu się w ten sposób... ;)

Oczywiście dam znać jaki jest efekt.

---------- Post dopisany 20-10-2013 at 18:49 ---------- Poprzedni post napisany 14-10-2013 at 00:34 ----------

Dopiero dzisiaj miałem czas wszystko posprawdzać. Faktycznie jest tak jak kolega Grzegorz napisał. pin 3 to +12 pin 5 to GND. Niestety po włączeniu zapłonu obwód zostaje otwarty (pin 5) i zasilanie znika. Jako, że faktycznie +12 na pinie 3 cały czas jest dostępne a znika tylko GND na pinie 5 zacząłem szukać innego pinu który musi podawać GND (przecież podświetlenie przycisków lampki podsufitki świeci cały czas). Okazało się, że pin6 daje GND zaraz po otwarciu samochodu i jednocześnie po jego odpaleniu nie znika. Wszystko było by super gdyby nie fakt, że po zamknięciu samochodu (uzbrojenie alarmu) miernik zapięty na pin 3 i 6 pokazuje mi +4,5V. Nie jestem pewny czym na dłuższą metę skutkowało by pozostawienie podpiętego zasilacza na 4,5V zamiast 12V. Dioda kontrolna na zasilaczu świeci się ledwo co, układ się nie grzeje (sprawdzałem około 3 - 5 min) a jednak mam wątpliwości chociażby o rozładowanie akumulatora.

Muszę zasięgnąć porady u mniej domorosłego elektronika jak ja.

W między czasie może ktoś by poddał pomysł skąd najwygodniej do lampki podsufitki podciągnąć +12 i GND tak aby działało po zapłonie i bezpiecznie mogło zostać dociążone paroma dodatkowymi amperami?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proponował bym dociągnięcie +12V z bezpieczników . Wystarczy wyjąć lampkę na suficie , odkręcić lewy przeciwsłonecznik . Zaczynając od lampki przepchać sztywny drucik i za nim zaczepiony przewód w kierunku otworu mocowania przeciwsłonecznika . I póżniej w dół lewym słupkiem prosto do bezpieczników . Tam znależć bezpiecznik z +12V po stacyjce i po problemie . Przerabiałem to.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...