Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Niedogrzanie silnika, max temp 84 'C


Wlodins

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Na starcie zaznaczam iż wiem że temat był skatowany, jednak przekopałem co się dało i zrobiłem co mogłem.

Najlepiej zacznę od początku... Kiedy kupiłem Audi temp. nie przekraczała 60 kilku stopni ( lato )

Po wymianie kompletnego rozrządu ( z pompą wody ) płynów filtrów i wielu innych żeczy było podobnie więc został wymieniony termostat ( Wahler )

Nieco to pomogło bo po wymianie tego termostatu temp już podnosiła się do 84 'C ale to dalej nie 90 więc z zaprzyjaźnionym mechanikiem sprawdziliśmy temp silnika laserem do tego stworzonym i wskaźnik pokazuje dobrze ( różnica 1/2 'C ) ... W dodatku w aucie nie było ogrzewania we wnętrzu co wyszło dopiero teraz zimą ( leciało zimne powietrze z nawiewów ) więc...

Został przepłukany cały układ chłodzenia ( nagrzewnica również, osobno wraz z odkamienianiem )

Został ponownie zmieniony termostat ( też na Wahler'a )

i... nic. temperatura nadal 84'C a ogrzewanie coś tam już wróciło... idzie wytrzymać nie ma szału ale leci ciepłe i z kurtki się rozbieram jak się już silnik nagrzeje. Zbiorniczek wyrównawczy i dolny wąż zawsze na jednym i drógim termostacie są ledwie ciepłe, a górny wiadomo... gorący.

Nie warzne czy stoi tylko odpalony czy na obrotach czy wtasa czy pobutowany w mieście... 84'C i oc o tu chodzi ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

termostat jest wyskalowany na otwieranie przy 84 stopniach i tak tez reguluje. Zerknij sobie na niego, tam bedziesz mial wybita temperature i tak wlasnie ma byc. Sa tez termistaty na nieco wyzsza, ale oryginal ma wlasnie 84.

termostaty Febi:

FE17888 - temperatura 87st.C

FE17908 - temperatura 80st.C

Wahler WA4264.87D - 87st.C

Wahler zdaje sie, ze jest uzywany na montaz silnika, wiec opieralbym sie o te dane.

jezeli masz wsadzony od innego silnika (nie jestem pewien, czy rozmiarami bedzie pasowal) np od AJM to tam jest chyba wlasnie 84st.C. Jednak nie, AJM ma ten sam, tez na 87.

Wiec jesli trzyma Ci 84 stopnie, to wszystko jest ok.

Problem ogrzewania to jest osobny problem i ja bym zaczal od tego czy aby dobrze jest odpowietrzana nagrzewnica po napelnieniu ukladu, bo to jest najczestszy powod braku ogrzewania. W niektorych autach sie tym nie martwisz, bo nagrzewnica sie sama odpowietrza przy odpowietrzaniu silnika, a w innych trzeba ja troche pomeczyc, w A4 chyba wlasnie tak jest, ze ma zaworki do odpowietrzania nagrzewnicy, ale nie jestem tego pewien. Najlepiej bedzie to widoczne w katalogu czesci, tam sa ladne rysunki rozkladowe i bedziesz wiedzial czy jest i gdzie go mniej wiecej szukac, gdzies w okolicy podszybia, grodzi od strony silnika czy jakos tak, o ile jest.

Jeszcze mi jedna rzecz przyszla do glowy. Nie wiem, czy w a4 jest pompka elektryczna do pompowania czynnika chlodzacego przez nagrzewnice (taka wspomagajaca) i elektrozawory do regulacji temperatury. Przy klimatroniku powinno cos takiego byc. Moze to jest padniete. W BMW najczestsza przyczyna braku ogrzewania jest wlasnie padnieta pompka albo elektrozawory.

Edytowane przez wachu01
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki kolego za poświęcony czas i ostatnią myśl... sprawdzę to.

Co do odpowietrzenia to zapomniałem dopisać ale było po zmianie płyniu i płukaniu odpowietrzone, tak w większości są zaworki a w moim AHU jest dziurka w wężu od wujścia z nagrzewnicy, trzeba zsunąć wąż i czekać aż zacznie tryskać sam płyn... było sporo czekania i kombinowania z dodawaniem gazu czy regulacją na klimatroniku żeby ten płyn w końcu zobaczyć ale się udało, więc myślę że jest zrobione ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na pierwszy montaż szedł termostat Berh co do termostatu wahlera zależy jak trawisz ja trafiłem dwa uszkodzone i kupiłem oryginał Sprawny termostat ma osiągnąć temperaturę 90 stopni po 7-8 kilometrach z włączonym ogrzewaniem na 21-23

Jeżeli chodzi o odpowietrzanie zbiorniczek wyrównawczy odkrecasz i podnosisz do góry wyżej niż są węże od nagrzewnicy wtedy zsuwasz jeden wąż i przez ten mały otworek ma lecieć płyn oczywiście ogrzewanie nam max

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podczas odpowietrzania tylko max temperatura nadmuch praktycznie na zero a co pokazuje kanał 49 na klimatroniku na rozgrzanym silniku

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze tego nie sprawdzałem szczerze mówiąc bo był sprawdzany laserowym miernikiem... jak sprawdzę to dam znać bo teraz zimny stoi ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na pierwszy montaż szedł termostat Berh co do termostatu wahlera zależy jak trawisz ja trafiłem dwa uszkodzone i kupiłem oryginał Sprawny termostat ma osiągnąć temperaturę 90 stopni po 7-8 kilometrach z włączonym ogrzewaniem na 21-23

Jeżeli chodzi o odpowietrzanie zbiorniczek wyrównawczy odkrecasz i podnosisz do góry wyżej niż są węże od nagrzewnicy wtedy zsuwasz jeden wąż i przez ten mały otworek ma lecieć płyn oczywiście ogrzewanie nam max

1. byc to calkiem mozliwe, ze Behr :) niestety audiolska etka nie podaje takich informacji

2. wedlug ETK, bez wzgledu na typ silnika, wszystkie 1.9tdi: 87-102 (domyslam sie, ze otwarcie zaczyna sie przy 87, pelne otwarcie ma byc przy 102 ?) (wystepuja dwa typy, ale charakterystyka regulacji jest ta sama). Czyli gdzies tam w okolicy 90 pewnie powinno sie faktycznie stabilizowac.

akurat nie do konca przypadkowo, a nawet wcale nie przypadkowo :), mam wahlera w bagazniku i jest na nim wybite 87*

WP_20150113_19_01_20_Pro.jpg

3. co da laserowego, domyslam sie, ze masz na mysli pirometr ? tam jest tylko wskaznik laserowy, dzialanie opiera sie o pomiar emisji, a co za tym idzie w zaleznosci od koloru i struktury powierzchni nalezy ustawic odpowiedni wspolczynnik emisji dla powierzchni, zeby wskazanie bylo jak najdokladniejsze, nie ma czegos takiego jak pirometr uniwersalny. Dalej idac tropem pomiaru, co dokladnie mierzysz tym pirometrem? blok ? czyli powierzchnie, czyli tam bedzie temp. nieco nizsza niz temperatura plynu chlodzacego (gradient temperatury). tak wiec najdokladniejszy pomiar powinien byc z czujnika cieczy chlodzacej zatopionego w niej, tylko pytanie na ile jest dokladny i na ile musi byc taki czujnik. bo 5 stopni chyba nie zrobi wielkiej roznicy.

wniosek 1. 84, 87, 90 ... co za roznica, w mojej skromnej opinii nie ma co mowic o niedogrzaniu, ja bym sie tego nie czepial.

wnisek 2. nadal pozostaje Ci problem ogrzewania wnetrza, ktory powinienes rozwiazac z pomoca powyzszych wskazowek.

zagladalem pod maske AJM wlasnie dosc pobieznie i nie zauwazylem nigdzie na wierzchu pompki ani elektrozaworow. w Etce takiego czegos tez nie moge sie doszukac, wiec domyslam sie, ze na nagrzewnice podawany jest caly czas cieply plyn, a regulacja odbywa sie poprzez mieszanie powietrza przeplywajacego przez nagrzewnice i obok niej. moze zatem klapy nie dzialaja, w testach klimatronika masz zadane i aktualne wyhylenie klap, mozna sprobowac porownac, ale ja bym jeszcze sprawdzil czy dochodzacy i wychodzace z nagrzewnicy weze sa cieple, jesli tak, to raczej cos z klapami, jesli nie to jakas niedroznosc: albo powietrze, albo zatkana nagrzewnica.

Edytowane przez wachu01
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też doszedłem do wniosku iż jeśli auto się nie przegrzewa to nie będę się przejmował kilkoma stopniami.

Sprawdze jeszcze na klimatroniku.

A co do ogrzewania to postaram się jeszcze raz dokładniej odpowietrzyć choć jak mówiłem już tragedii nie ma a węże są oba jednej temp. więc jest raczej dobrze. Dzięki za uwagę ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W taką pogodę jak mamy teraz jazda po mieście mam około 85C, jazda poza miastem 87C, co by się zgadzało z oznaczeniem na termostacie(otwarcie 87). Taką różnicą nie zawracałbym sobie głowy. Co do grzania wewnątrz: dobrze zaczęło się robić po wymianie nagrzewnicy, od 65C zaczynam się rozbierać (temp zewnętrzna około 0C). Przed wymianą próbowałem płukania, odkamieniania, nawet dołożyłem pompkę elektryczną i nic, dalej nie było w wozie wystarczająco ciepło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie.

Dokładnie tak, nie będę zawracał sobie tym głowy to kilka stopni, a ponad to... klimatronik wskazuje idealnie 90 'C na 49 kanale :o Co mnie zaskoczyło ;)

(na start pokazuje cały czas 49'C... później w miarę rozgrzewania się auta podnosi się wskazówka równo z klimatronikiem i gdy ona zatrzymije się na 85'C klimatronik dalej rośnie aż zatrzymuje na 89 /90 'C )

(wiem ktoś powie vag i sprawdzać wskaźniki... był robiony kiedyś test że wszystkie zamykały się od początku do końca jak w PORSCHE czy czymś takim ;) )kanał 51 pokazuje to samo co 49 ;)

...Co do nagrzewania odpowietrzyć układu jeszcze nie zdążyłem ale zrobię to jeszcze raz na pewno ;) Ale i tak już jest w miarę ciepło, dam znać jaki efekt. Dzięki wszystkim

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...