Skocz do zawartości
IGNOROWANY

[ALL B6] Płukanie skrzyni Multitronik


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Spuszczanie płynu ATF, w ramach przepłukiwania płynem ATF


  • Samochód stoi poziomo.

  • Poluzować części mocujące 2 i 3 i zdjąć osłonę tłumiąca hałas z tyłu B.


  • Podstawić pojemnik do spuszczania oleju pod skrzynie biegów.

65313411.jpg

  • Wykręcić korek spustowy płynu ATF A za pomocą nasadki klucza 3357 i spuścić płyn ATF.

  • Ponownie dokręcić korek spustowy płynu ATF.

  • Moment dokręcenia: 24 Nm.

48445268.jpg

:!: Nie uruchamiać i nie holować samochodu, który nie jest napełniony płynem ATF. :!:

Przepłukiwanie płynem ATF

Niezbędne narzędzia specjalne, testery i urządzenia pomiarowe oraz wyposażenie:

  • Tester VAS 5051 z przewodem diagnostycznym

58655116.jpg

  • Układ do napełniania ATF dla skrzyni biegów CVT VAS 5162

26656327.jpg

  • Nasadka klucza 3357

  • Zbiornik ściekowy

Przebieg czynności:

Przy normalnej wymianie płynu ATF zostaje wymienione w skrzyni biegów tylko ok. 55 - 60 % całego płynu ATF. Proces „przepłukania płynem ATF“ jest konieczny, jeśli stary płyn ATF w skrzyni biegów musi zostać całkowicie usunięty. W tym celu należy, w sposób opisany poniżej 2 razy przeprowadzić proces sprawdzania, a następnie wymienić płyn ATF.

Tylko w ten sposób płyn ATF w skrzyni biegów zostanie całkowicie wymieniony. Jeśli nie zostaną dokładnie zachowane wszystkie czynności, doprowadzi to do uszkodzenia podzespołów w skrzyni biegów.

Wlewanie płynu ATF, w ramach przepłukiwania płynem ATF:

Ostrożnie! Skrzynia biegów multitronic 01J lub 0AN wymaga innego płynu ATF niz. stopniowane automatyczne skrzynie biegów. Wolno stosować tylko płyn ATF dla skrzyni biegów CVT, dostępny jako cześć zamienna; Specyfikacja płynu ATF - Katalog części ETKA.

Wskazówka:

Rysunek na zbiorniku układu do napełniania ATF dla skrzyni biegów CVT VAS 5162 poprzez lewy górny obrazek wskazuje na zastosowanie specjalnego płynu ATF do skrzyni biegów CVT. Poza tym na rysunku są przedstawione czynności niezbędne do napełnienia, które zostały opisane poniżej.

89699362.jpg

Zamocować napełniony zbiornik wyrównawczy układu do napełniania ATF dla skrzyni biegów CVT VAS 5162 możliwie jak najwyżej w samochodzie. Kurek układu do napełniania ATF dla skrzyni biegów CVT VAS 5162 musi być zamknięty.

:!:Nie wolno uruchamiać silnika, jeśli w skrzyni biegów znajduje się tylko mała ilość lub nie ma w ogóle płynu ATF. :!:

W takim wypadku należy wstępnie napełnić skrzynie biegów 4,5 - 5L płynu ATF.

40339685.jpg

Wykręcić śrubę kontrolna płynu ATF B. Wkręcić króciec na kurku układu do napełniania ATF dla skrzyni biegów CVT VAS 5162 w otwór śruby kontrolnej płynu ATF B.

20958210.jpg

Obrócić kurek w kierunku węza napełniającego - patrz strzałka na dole. Płyn ATF płynie do skrzyni biegów. Wlać do skrzyni biegów 5L płynu ATF. Przełączyć dzwignie przełączania zakresów w położenie „P“.

21947119.jpg

Ostrożnie! Zaraz po uruchomieniu silnika na ok. 4 - 5 sekund podnieść obroty do „2500 - 3000 obr/min“. Zwiększenie liczby obrotów silnika jest konieczne, aby pompa płynu ATF odpowietrzyła się po naprawie skrzyni biegów. Jeżeli obroty nie zostaną zwiększone, skrzynia biegów może zostać uszkodzona.

Uruchomić silnik


  • Przez naciśniecie pedału przyspieszenia zwiększyć obroty silnika na ok. 5 sekund do „2500 - 3000 obr/min“.

  • Nacisnąć i przytrzymać pedał hamulca.

  • Przełączać dzwignie przełączania zakresów przez wszystkie położenia „P, R,N, D, S“ i pozostawić ja włączona w każdym położeniu przy liczbie obrotów


  • Biegu jałowego przez ok. 2 sekundy.

  • Ustawić dzwignie przełączania zakresów w połozeniu „P“ i pozostawić silnik dalej pracujący na biegu jałowym.


    • Odkręcić króciec przy kurku układu do napełniania ATF dla skrzyni biegów CVT VAS 5162 od otworu śruby kontrolnej płynu ATF B.


    • Spuścić nadmiar płynu ATF.


    • Wkręcić śrubę kontrolna płynu ATF B.


    • Moment dokręcenia: 20 Nm

    Materiał, ten przesłał mi kolega paw1972 :good:, za co jestem bardzo wdzięczny :hi:

Opublikowano

Gili bardzo dziękuję za pomoc w umieszczeniu tego materiału :). Płukanie skrzyni ATF-em wykonuje się również po jej naprawie a szczególnie po wymiana wałka wejsciowego oraz naprawie wałka wejsciowego. Dodam tylko, że powoli przygotowuję większy materiał dotyczący eksploatacji skrzyni multitronik (2001-2004) i poproszę o umieszczenie materiału na forum AKP, Audi Klub A4 oraz A6 :).

Pozdrawiam

Paweł :wink4:

Opublikowano

Koledzy zapodajcie na koniec postu jeszcze koszt takiej operacji i co potrzebne do przygotowania (ile płynów itp)

Wątek będzie przeniesiony do działu warsztat.

Opublikowano

Piękny materiał, wszystko super opisane. Kawał dobrej roboty :good: :good:

Opublikowano

Bardzo ciekawy materiał, a tak na marginesie są jakieś zalecenia kiedy wykonywać w/w operacje, przy jakich przebiegach itd.?

Opublikowano

Wg VAG procedurę płukanie skrzyni multitronik wykonuje się po jej naprawach a szczególnie wałka wejściowego.

Wg speców od tych skrzynek (głównie tych, którzy specjalizują się w naprawach i serwisowaniu) w ten sposób należy wymieniać całość oleju, czyli w ramach wymiany oleju co 50-60 tys. km Ja miałem tak przeprowadzane płukanie w ramach dużego serwisu, związanego między innymi z wymianą rozrządu w V6 TDI w lipcu/sierpniu 2008. Niestety, ale nie mam na fakturze wyszczególnionego kosztu robocizny tylko za płukanie oraz ile oleju dokładnie zostało zużyte. Natomiast do płukania skrzyni przeznaczonych jest około 10 litrów ATF oraz do jej napełnienia zdaje się 7,5 litra. Koszt samej wymiany oleju to około 400 zł, natomiast wraz z płukaniem powinien oscylować w granicach 700 zł. Spróbuję upewnić się u źródła co do kosztów na dzień dzisiejszy.

pozdr. :)

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...