Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Najechanie na tył - szansa na odszkodowanie/zadośćuczynienie


Rekomendowane odpowiedzi

W ostatnich dniach miałem nieprzyjemne zdarzenie, mianowicie przyhamowałem przez TIRem, a kierowca jadący za mną zagapił się i wjechał mi w tyłek. Auto oddałem do warsztatu na naprawę bezgotówkową (podpisałem im cesję na naprawę) i wynająłem auto zastępcze z OC sprawcy (również podpisem cesję z firmą na najem auta).

Na miejsce zdarzenia wezwana była policja. Sprawcą orzekli tego z tyłu, ja jestem uznany jako poszkodowany. Podczas stłuczki podróżowałem z żoną i rocznym synkiem - oboje siedzieli z tyłu (dziecko oczywiście w foteliku).

Po kilku godz. od zdarzenia żonę zaczął boleć kręgosłup, więc poszliśmy do lekarza i standardowo skierowania na zdjęcie RTG kręgosłupa szyjnego i lędźwiowego. Teraz jesteśmy w trakcie wykonywania tych badań (nie można wszystkiego od razu, bo żona karmi synka). Dodatkowo od czasu tego zdarzenia żona ma non-stop bóle głowy, jakby pochodzące od kręgosłupa szyjnego. Dziecku na szczęście nic się nie stało.

Pytanie moje jest takie: jak zawalczyć o choćby niewielkie zadośćuczynienie z polisy OC sprawcy w związku z tym zdarzeniem. Firma ubezpieczeniowa to PZUW (z tego co się dotychczas zorientowałem to ubezpieczyciel należący do grupy PZU). Kancelarie adwokackie zapewne się tym nie będą interesować, bo nie ma tu szans na większe odszkodowanie.

Edytowane przez lutas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak samo jak szkodę rzeczową (zniszczony samochód), ubezpieczycielowi sprawcy zgłaszasz szkodę osobową. Możesz to zrobić od razu, zaznaczając jednak, że leczenie nadal trwa i nie jesteś w stanie przewidzieć terminu jego zakończenia, ani skutków zdrowotnych. Dokumentację medyczną z leczenia możesz dosyłać w trakcie prowadzonego postępowania szkodowego. Należą się Wam pieniądze, nie tylko za sam uszczerbek na zdrowiu, ale także za niewykorzystany urlop, niezrealizowane plany życiowe (udział w szkoleniu, zawodach sportowych, kursie zawodowym). Macie także prawo do zwrotu kosztów leczenia i dojazdów do placówek medycznych, utraconych dochodów (na L-4 nie dostaje się pełnej pensji, ani premii). Odszkodowanie powinno uwzględniać także ponoszenie kosztów ewentualnego pogorszenia stanu zdrowia, czy sprawności organizmu w okresie późniejszym. Tak więc warto zadbać, by w dokumentacji medycznej lekarz wskazał na konieczność okresowych zabiegów rehabilitacyjnych, czy pobytów w sanatorium, mających na celu ograniczenie skutków wypadku. Tu uwaga, jeśli lekarz wpisze w zaleceniach medycznych "korzystanie z ćwiczeń na basenie", to koszt korzystania z basenu będzie kosztem leczenia.

Wysokość uzyskanego odszkodowania w dużej mierze zależy od zawartości dokumentacji medycznej. Wskazane jest więc skorzystanie z porady neurologa - urazy kręgosłupa szyjnego skutkują zwykle problemami neurologicznymi (drętwienia palców rąk, zaniki czucia, bóle głowy i zaburzenia równowagi). Nawet jeśli lekarz w którymś momencie powie, że jego rola się już kończy i nie jest w stanie bardziej pomóc, bo organizm sam musi uporać się z problemem, to należy dalej chodzić do lekarza - choćby po receptę na środki przeciwbólowe, bo dla ubezpieczyciela będzie to dowód, że leczenie trwa nadal, a dolegliwości nie ustąpiły.

Odnośnie dziecka. Ono nie powie, czy coś go boli. To rodzic widzi, czy dziecko się wysypia, czy nie jest płaczliwe, czy podnosi główkę, lub przestało ją podnosić. Rolą rodzica jest więc powiedzieć lekarzowi o zauważonych zmianach w nastroju, czy zachowaniu dziecka i taka dokumentacja medyczna także stanowi podstawę do żądania odszkodowania.

Dużo zdrowia życzę. 

Edytowane przez hak64
  • Pomoc techniczna 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dziękuję za cenne informacje. Mam jeszcze pytanie odnośnie tego, czy przed złożeniem wniosku o odszkodowanie wyciągnąć z Policji na własną rękę zaświadczenie o przebiegu zdarzenia, uczestnikach itp., czy pozostawić to już w gestii ubezpieczyciela ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Policja od ładnych kilku lat nie wydaje notatek ze zdarzenia  - co najwyżej zaświadczenie, że obsługiwali zdarzenie drogowe w którym brały udział pojazdy o nr rej. i to wszystko (bez podania okoliczności i danych uczestników).  Zwracając się pisemnie do jednostki policji obsługującej zdarzenie, likwidator szkody (ubezpieczyciel) otrzyma pełną informację o uczestnikach i okolicznościach.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rzeczoznawca wycenił szkody w aucie na 8200 zł brutto, a wartość samochodu określono na 13 000 zł. Auto jest w trakcie naprawy. Zastosowany wg kosztorysu wykaz części zamiennych wygląda następująco:

Pojazd AUDI A4 (8E2) AVANT Rok produkcji: 2004
Przebieg (odczytany): 364 009 km
CZESCI ZAMIENNE ZASTOSOWANE PRZY USTALENIU WYSOKOSCI SZKODY (NETTO)
KOD OKRESLENIE NUMER KAT. OZN. DOSTAWCA/ CENA NZS
PRODUCENT
----------------------------------------------------------------------------------
2581 ZDERZAK T GRUNTOWANY 8E9 807 301 K GRU O PZU Pomoc 1340,85 AUDI
2605 SPOILER ZDERZ T 8E9 807 521 B 7DL O PZU Pomoc 420,12 AUDI
2617 UCHWYT L ZDERZAKA T 8E0 807 331 B O PZU Pomoc 133,48 AUDI
2619 WSPORNIK Z L ZDERZ T 8E0 807 453 B O PZU Pomoc 26,21 AUDI
2634 NAKŁ SR ZDERZ TYL 8E9 807 421 01C O PZU Pomoc 61,25 AUDI
2635 PODPARCIE ZDERZ TYLN 8E9 807 989 O PZU Pomoc 24,38 AUDI
2637 LISTWA OZD ZDERZ T 8E9 807 443 3Q7 O PZU Pomoc 328,66 AUDI
2649 MODUŁ ZEGAR RADIOWY 8K0 919 145 A O PZU Pomoc 196,28 AUDI
2749 WKLADKA BLASZANA T L 8E9 810 415 O PZU Pomoc 407,93 AUDI
2781 CZUJ T L W WSPOM PAR 5902-01-0012P P PZU Pomoc 35,63 BLIC
3281 LAMPA T L TYC 11-0354-01-2 PJ PZU Pomoc 109,73 TYC
3519 2 SKLAD KLEJ BOK P D 180 003 M2 P PZU Pomoc 30,00 ZESTAW KLEJU 30
3559 SCIANA BOCZNA L KH0019 311 EC PC PZU Pomoc 126,38 ELIT EC
3783 KRATA NAWIEWU T L 4B0 819 181 C O PZU Pomoc 81,65 AUDI
3861 ZEST KLEJU SZY BOC L O PZU Pomoc 30,00 AUDI
3863 PRIMER SZYBY BOCZN O PZU Pomoc 0,00 AUDI
3865 NIC TNACA O PZU Pomoc 10,00 AUDI
3866 PŁYN CZYSZCZACY O PZU Pomoc 0,00 AUDI
3868 APPLIKATOR O PZU Pomoc 0,00 AUDI
3951 BL PODŁOGI T L 8E0 802 091 D O PZU Pomoc 89,57 AUDI
4201 NADKOLE T L 8E0 810 171 E O PZU Pomoc 145,06 AUDI
8835 BL OCHR CIEPL T 8E0 804 171 L O PZU Pomoc 151,16 AUDI
----------------------------------------------------------------------------------
W WYNIKU DOKONANYCH OGLEDZIN STWIERDZONO, ¯E:
• Uszkodzeniu uległy elementy, których prostota konstrukcji uzasadnia zastosowanie
czesci alternatywnych
Dotyczy: CZUJ T L W WSPOM PAR, LAMPA T L, 2 SKLAD KLEJ BOK P, SCIANA BOCZNA L


Wynika z tego że zdecydowana większość elementów przyjętych w kosztorysie to oryginały Audi. Czy warsztat aby obniżyć swoje koszty np. teoretycznie mógłby do naprawy użyć jakichś elementów ze szrotu, albo zamienników  - czy w praktyce raczej takich "numerów" nie robią ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pochwal się wyceną (całą /możesz na PW/) zakryj tylko dane personalne. Ceny części wskazane przez ubezpieczyciela (mają wynegocjowany rabat) nie są możliwe do uzyskania przez indywidualnego klienta. Kosztorys naprawy zapewne także jest delikatnie mówiąc "oszczędnie zbudowany".

3 godziny temu, lutas napisał:

Czy warsztat aby obniżyć swoje koszty np. teoretycznie mógłby do naprawy użyć jakichś elementów ze szrotu, albo zamienników  - czy w praktyce raczej takich "numerów" nie robią ?

Rzetelny warsztat zrobi dobrze, zgodnie z technologią napraw i kosztorysem. Te mniej uczciwe szukają oszczędności wszędzie. Bywa, że to właściciel pojazdu jest "oszczędny" i zleca naprawę z wykorzystaniem części ze szrotu.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uwagi do kosztorysu. 

- zastosowano rażąco niską stawkę rbg (49 zł), rzeczywiste średnie stawki w warsztatach naprawczych oscylują w granicach 100 zł, a w ASO nawet 150 zł netto, 

- wszystkie części zamienne zakwalifikowane do wymiany mają naliczony rabat i nie są dostępne w tych cenach dla klienta indywidualnego,

- tylna lewa lampa, oraz ściana tylna lewa (błotnik), to tanie zamienniki (też niedostępne w tej cenie), których jakość nie gwarantuje dobrego spasowania,

- okrojono koszt materiału lakierniczego, poprzez zastosowanie współczynnika odchylenia 67%,

- nie uwzględniono niektórych czynności i ich kosztów (elementy nadwozia przyległe do tych lakierowanych powinny być cieniowane /odnowa lakieru/),

- kosztorys zawiera pozycje: "wymiana podłogi tył lewa strona, naprawa wnęki koła, naprawa bocznej ściany wewnętrznej, tłumika końcowego i dyfuzora", a to wskazuje, że uszkodzenia mogą dotyczyć także tylnego zawieszenia, zatem kosztorys powinien obejmować choćby sprawdzenie geometrii zawieszenia.

Niestety nie mając fotek uszkodzeń, nie jestem w stanie powiedzieć, czy ubezpieczyciel poprawnie zakwalifikował niektóre części tylko do naprawy, a nie wymiany (ściana tylna, pokrywa bagażnika, wspornik zderzaka). Biorąc pod uwagę powyższe zastrzeżenia stwierdzam, że rzeczywisty koszt naprawy tego auta powinien zostać oszacowany na kwotę powyżej 17 tys zł, a zatem wiązało by się to z orzeczeniem szkody całkowitej. W takiej sytuacji ubezpieczyciel wypłaca odszkodowanie stanowiące różnicę pomiędzy wartością auta przed szkodą, a wartością wraku. Takie rozwiązanie mogło by być korzystniejsze dla poszkodowanego, bo pomimo orzeczenia szkody całkowitej, można zdecydować się na naprawę auta, jednak koszt tej naprawy nie może przekroczyć szacunkowej wartości samochodu przed szkodą. 

Ubezpieczyciel nie ma prawa decydować o tym gdzie poszkodowany ma kupić części niezbędne do naprawy, gdzie ma naprawiać swoje auto i czy w ogóle ma go naprawiać (może sprzedać w stanie uszkodzonym), a odszkodowanie ma być wypłacone w pełnej kwocie, bez naliczonych rabatów.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, hak64 napisał:

Niestety nie mając fotek uszkodzeń, nie jestem w stanie powiedzieć, czy ubezpieczyciel poprawnie zakwalifikował niektóre części tylko do naprawy, a nie wymiany (ściana tylna, pokrywa bagażnika, wspornik zderzaka).

W ferworze walki po stłuczce z tego wszystkiego zapomniałem zrobić fotek swojego auta. Niemniej błotnik tylny był dość wgnieciony, natomiast nie ucierpiała za bardzo klapa tylna (tylko kilka zadrapań na dole). Błotnik nie "doszedł" do koła, a drzwi lewe tylne można było normalnie otworzyć i zamknąć (ale szczelina pomiędzy drzwiami a błotnikiem na moje oko zmniejszyła się o 2-3mm). Żadne szyby przy tym nie ucierpiały.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...