Skocz do zawartości
IGNOROWANY

[B5 AKN] Wymiana termostatu 2.5 TDI (fotostory)


Grzegorz76

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Korzystając z paru dni wolnego i ładnej pogody postanowiłem wziąć się w końcu za wymianę termostatu i zrobieniu dla Was dokumentacji fotograficznej z całej operacji, tym bardziej, że jeszcze nie ma na serwisie takiej operacji w silniku 2.5TDI a szkoda wydawać pieniądze mechaniorom.

Potrzebne nam będzie : nowy płyn do chłodnicy, wiaderko do zlania starego płynu, dobry pomocnik, 6 piwek ;) No i oczywiście trochę kluczy, które co lepiej wyposażony garaż posiadać powinien.

No to do roboty! :)

36151827b88499cfmed.jpg36151827b88499cfm.jpg

Odkręcamy mocowanie zderzaka w nadkolach.

8e9c74d1cc547bb5med.jpg8e9c74d1cc547bb5m.jpg

Po wypięciu kratek przy światłach przeciwmgielnych wykręcamy śruby mocujące zderzak.

1a626dd4365c316cmed.jpg1a626dd4365c316cm.jpg

Wyczepiamy zderzak z zatrzasków przy nadkolu.

2f73fee1340b0361med.jpg2f73fee1340b0361m.jpg

Ściągamy delikatnie zderzak, wyciągając wtyczki lamp przeciwmgielnych.

bc6b3d6b2358092bmed.jpgbc6b3d6b2358092bm.jpg

Zdejmujemy kołki zabezpieczające chłodnicę silnika

e65604de8034fa1cmed.jpge65604de8034fa1cm.jpg

Demontujemy uchwyty zabezpieczające chłodnicę klimatyzacji. Po jednej na stronę.

8add23e79a15acadmed.jpg8add23e79a15acadm.jpg

Zdejmujemy "wiatrołapy" przy intercoolerach.

fdf8f4cacea7249dmed.jpgfdf8f4cacea7249dm.jpg

Demontujemy gumy oddzielające intercoolery od części chłodniczej. Z dołu są wsuwane w plastikowe zaczepy, z góry wkręcik. Najlepiej zrobić sobie zdjęcia, żeby potem dobrze zamocować.

3c7fc27d7cf99613med.jpg3c7fc27d7cf99613m.jpg

Zdejmujemy chłodnicę klimy wysuwając ją do góry z plastikowych zaczepów. Odginamy i kładziemy na szmacie.

dd6c8234be21dc28med.jpgdd6c8234be21dc28m.jpg

Spuszczamy do wiaderka płyn z chłodnicy silnika za pomocą zaznaczonego na obrazku "zaworka".

17271d16a49fd0admed.jpg17271d16a49fd0adm.jpg

Zdejmujemy węże przy chłodnicy, jeden na górze po prawej, drugi na dole po lewej stronie, po czym wyciągamy całą chłodnicę ciągnąc górę do siebie, na dole siedzi na gumach.

e752ca9a8efa71b1med.jpge752ca9a8efa71b1m.jpg

Demontujemy wiatrak klimy, odkręcając od wewnątrz wkręt zabezpieczający. Przekręcamy cały wentylator w prawo lub w lewo (nie pamiętam dokładnie) ale łatwo się go wyciąga, siedzi na wpustach w obudowie. Wentylator kładziemy jak na kolejnym obrazku, żeby nie przeszkadzał.

1104a14909dabde8med.jpg1104a14909dabde8m.jpg

41c4130cc39a2d05med.jpg41c4130cc39a2d05m.jpg

Odkręcamy wiatrak chłodnicy silnika za pomocą 2 kluczy 32 (Odkręcamy w lewo stojąc przodem do silnika, chwytając za nakrętkę przy wiatraku)

Następnie odkręcamy plastikową osłonę rozrządu.

8398ec3aa3a5615emed.jpg8398ec3aa3a5615em.jpg

Efekt końcowy demontażu wszystkich przeszkadzających w wymianie termostatu elementów.

Pora na sam termostat.

4b3584e1d615f399med.jpg4b3584e1d615f399m.jpg

Zdejmujemy wąż gumowy z obudowy termostatu i ją odkręcamy, siedzi na 3 śrubach. Słabe dojście ale da się zrobić.

98ced01386646fa0med.jpg98ced01386646fa0m.jpg

Za pomocą metalowego płaskownika jedna osoba uchyla pasek przeszkadzający przy wyciągnięciu obudowy termostatu. Druga osoba wyciąga obudowę termostatu. Trochę gimnastyki jest ale da się zrobić.

2139dae4d8487e0cmed.jpg2139dae4d8487e0cm.jpg

Po zdjęciu obudowy i wyciągnięciu termostatu przeczyścić rant gniazda szmatką, żeby nowy termostat dobrze siedział.

cdd263d84d282a66med.jpgcdd263d84d282a66m.jpg

Wkładamy nowy termostat, widocznym na zdjęciu chyba "zaworkiem"(stalowa kuleczka w metalowej obudowie), do góry. Zakładamy obudowę termostatu uważając na nową uszczelkę.(jedna osoba odchyla pasek, druga delikatnie zakłada obudowę termostatu.

Przykręcamy obudowę i resztę montujemy w kolejności odwrotnej.

Na końcu zalewamy układ nowym płynem i odpowietrzamy. Zapomniałem zrobić zdjęcie... Odpowietrzamy w ten sposób, że zdejmujemy plastikową półkę przy szybie ( tą co jest w niej klapka dostępu do akumulatora) Pod nią znajdziemy wąż, który idzie do nagrzewnicy, na tym wężu jest taka mała dziurka, wyciągamy wąż w ten sposób i tylko tyle aby płyn mógł wypływać tą dziurką. Odpalamy silnik, włączamy klimę na max grzanie, czekamy aż silnik się zagrzeje i czekamy aż płyn zacznie lecieć tą dziurką, dolewając płyn do układu. Jak zacznie lecieć to zakładamy wąż jak należy i to wszystko. ;)

Cała operacja - 5 godzin

Pozdrawiam :hi:

[br]Dopisany: 03 Kwiecień 2009, 22:38_________________________________________________Hmmm... nie wiem czy nie powinienem tego umieścić w dziale "warsztat" - w razie czego proszę przenieść. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Świetne fotostory, na pewno się przyda wszystkim posiadaczom V6-tek. Mam jednak jedno 'ale' - wydaje mi się, że otworek w termostacie powinien być do góry a nie do dołu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Świetne fotostory, na pewno się przyda wszystkim posiadaczom V6-tek. Mam jednak jedno 'ale' - wydaje mi się, że otworek w termostacie powinien być do góry a nie do dołu.

Oj nie wiem, na samym termostacie jest nawet strzałeczka, którą stroną do góry. Zrobię zdjęcie staremu i wrzucę aby rozwiać Twoje wątpliwości ;)[br]Dopisany: 04 Kwiecień 2009, 14:10_________________________________________________ae0611e6fc12082cmed.jpg

Tam jest taka strzałeczka, hmm... ja to odebrałem tak, że strzałką do góry ale teraz to już sam nie wiem. Ale czy to ma jakieś ważne znaczenie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co na forum bylo to zaworkiem do góry.

Chodzi o odpowietrzenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pozwolę sobie zacytować Piotrusia z AKP z jego instrukcji odpowietrzenia układu chłodzenia i wymiany termostatu (mam nadzieję, że nie będzie miał mi tego za złe :) ):

"Należy tutaj bezwzględnie pamiętać o tym, że skuteczne odpowietrzenie układu chłodzenia jest uwarunkowane właściwym ułożeniem montażowym termostatu, czyli osadzeniem go w takiej pozycji, w której malutki zaworek odpowietrzający znajdzie się w najwyższym punkcie."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O kurczątko, no to wygląda na to, że źle założyłem. Mam nadzieję, że nie będę musiał teraz poprawiać? :mysli:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko takie wtrącenie.

Z doświadczenia wiem, że lepiej jest odsunąć sobie cały pas przedni niż demontować chłodnice i wentylatory.

Wystarczy odkręcić po 3 śruby na torx 45, po dwóch stornach, które trzymają wysięgniki od zderzaka i 2 na torx 35 na bokach pod lampami i na górze przy błotnikach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...