Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Termostat do wymiany w Audi A5 F5 3.0 TFSI?


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam wszystkich. Nie znalazłem tematu odnośnie tej jednostki z 2019 roku dlatego zakładam nowy temat. 

Sprawa wygląda następująco: Auto z silnikiem 3.0 TFSI. Zwykła wymiana oleju wszystko książkowo, po wymianie dałem popracować 15-20min na biegu jałowym , poziom i temperatura oleju w normie. Natomiast zaczął wyć wentylator. Po podłączeniu VCDS temperatura płynu 108-110 stopni, na liczniku auta książkowo w normie ( na połowie ).  Temperatura na wyjściu z chłodnicy 40 stopni według VCDS na wejściu 84-91 stopni. Pomyślałem że zapowietrzony może być układ chłodzenia gdyż około miesiąc temu wymieniłem cały płyn, zlałem czysty bez oleju itp. Oleju w silniku nie przybyło, w zbiorniczku chłodziwa brak oleju, silnik pracuje równo tak jak powinien. Odkręciłem korek, syknięcie standardowe i wszystko wydaje się ok. Po około 5min zaczął wypływać gorący płyn przez wlew zbiorniczka wyrównawczego ? Pytanie czy to termostat jak w starszym silniku z kompresorem ? Dodam że autem bardzo rzadko jeżdżę , po zmianie oleju nie jeździłem , nie karałem :). Dodam że ciepłe powietrze w kabinie z nawiewów normalnie dmuchało.  Nim zacznę rozbierać pompę wody i termostat jest szansa sprawdzić jakieś inne punkty ? Aby wyeliminować ewentualnie lub potwierdzić przypuszczenia? Z góry dziękuję za pomoc.

Opublikowano

Czy dobrze zrozumiałem że wybija Ci płyn na odkręconym korku zbiornika wyrównawczego? 

Układ jest ciśnieniowy i musi działać pod odpowiednim ciśnieniem, więc jeśli nic się nie dzieje przy zakręconym korku to jest OK

Opublikowano (edytowane)

Tak dobrze zrozumiałeś być może to mój błąd i niepotrzebnie odkręciłem ten zbiorniczek, skąd ten pomysł? Zapewne z różnych układów chłodzenia w różnych autach i niejednokrotnie niby tak się odpowietrzało auta i płyn nie uciekał . wszystko zaczęło się z uwagi na wyjący wentylator. sprawdziłem uprzednio czy jest każdy czujnik podłączony ale dalej wył.  aczkolwiek drugie podejście do tematu zrobiłem i wyglądało to tak:

 

Nie dawało mi to spokoju . Otóż zalałem raz jeszcze cały układ płynem chłodniczym ( dolałem to co wyciekło - około 1L ), zakręciłem zbiornik ( nie wiem czy tak się powinno od razu robić ). Przeszukałem podszybie oraz chłodnice ale nie znalazłem żadnych odpowietrzników może ktoś z was mnie nakieruje ewentualnie. Natomiast zrobiłem jedną rzecz której nie zrobiłem poprzednio - otóż nawiew przód i tył nastawiłem na HI. Następnie podłączyłem VCDS i zrobiłem fotki temperatur przed odpaleniem silnika, odpaliłem go i dałem spokojnie popracować 15-20min. Temperatury jakie osiągnął to 65C olej i 59C chłodziwo. rurki dochodzące do chłodnicy głównej od prawej strony patrząc na auto od przodu kompletnie zimne i z lewej to samo.... Nie wiem czy tak powinno być. Więc dogrzałem trochę silnik potrzymałem na obrotach 3-4tyś na zmianę z kilkoma odcinkami. Olej wskoczył na 86C chłodziwo na 95C ( jak dałem do odciny chwilowo 98-103C) , olej nie przekroczył 90C.  Przy 98C chłodziwa włączył się wiatrak ale przy 96C już się wyłączył. Trwało to może z 10 sekund. ( dodam że wczorajszego dnia rozpędzony stał z kilkanaście minut , ale ... i tutaj to ale. Wczoraj na biegu jałowym temperatura płynu chłodzącego utrzymywała się na poziomie 100-105C.. 
Co do obserwacji płynu w zbiorniczku wyrównawczym. zalałem go na początku równo z linią max. podczas pracy silnika delikatnie go uszło do ''zgrzewu'', Sprawdze jak ostygnie ile go tam jest

Dodatkowo na chwilę wyrzucił błąd G85 jak dobrze pamiętam za wysoka wartość czujnika chyba płynu chłodzącego, niepotrzebnie skasowałem od razu błąd. Dodam że nie wrócił. 

 

Czy to możliwe że układ był zapowietrzony i drobny zabieg przestawienia nawiewów go odpowietrzył? 

Czy możliwe że termostat wczoraj się ''przyciął'' ? 

Dlaczego przewody idące do głównej chłodnicy są zimne? ( tutaj od strony kierowcy wychodzący zaraz pod termostatem wydawał się później delikatnie cieplejszy niż był.  To moje pierwsze 3.0 tfsi i staram się go ''nauczyć''  

 

Lub też wszystko jest ok a ja niepotrzebnie szukam :)

Edytowane przez minimum93
Opublikowano

Myślę że szukasz dziury w całym, jest jedna generalna zasada, jak coś dobrze działa to nie naprawiamy ;) 

Opublikowano

Poskładałem wszystko do kupy , wyjechałem na miasto zrobić rundkę i wyje wentylator … nie wiem czy ten model

tak ma ? Temperatura na zegarach ok, ale nie daje mi to spokoju . Te węże idące do chłodnicy czemu nie są gorące ? 

Opublikowano

O ile dobrze kojarzę wentylator załącza się razem z klimatyzacją, a za otwarcie obiegu do chłodnicy odpowiada termostat. Czy wentylator zaczyna wyć zaraz po odpaleniu zimnego silnika czy załącza się później? 

Opublikowano (edytowane)

Załącza się później z tego co zaobserwowałem natomiast zapomniałem dodać że wymieniałem rurkę od klimatyzacji i nie ma czynnika w układzie nie wiem czy ma to wpływ na pracę wentylatora. Ale po jeździe przed chwilą dosłownie i to spokojnej wywaliło błąd temperatury, wzrosła ona na wskazaniu. Z nawiewu zaczęło dmuchać zimne powietrze.  Oczywiście zatrzymałem auto chłodziło się na włączonym silniku +wentylator , temperatura spadła do normy i dojechałem spokojnie do domu około 1km. Podłączyłem VCDS i błąd jaki się pojawił to -28252 Pompa płynu chłodzącego / P26FA 00 - Powietrze w układzie 😕 czyli jednak dalej jest zapowietrzony. Możesz mi łopatologicznie wytłumaczyć jak odpowietrzyć układ w tym aucie? Jest gdzieś instrukcja? W poprzedniej generacji były jakieś korki odpowietrzniki tutaj tego nie widzę 😕 

 

Co do przewodów idących do chłodnicy drobna aktualizacja - otóż od strony kierowcy są ciepłe, chłodnica również ale tak jakby nierównomiernie, z lewej strony zimna. To by potwierdzało zapowietrzony układ ?

Edytowane przez minimum93
Opublikowano

Jak nie ma czynnika to brak ciśnienia w układzie klimatyzacji nie pozwoli załączyć kompresora.

Mogłeś go zapowietrzyć spuszczając płyn, przy stygnięciu silnika powinien zaciągnąć ze zbiornika wyrównawczego, sprawdź poziom, powinien się sam odpowietrzyć. Można pomóc ściskając wąż do chłodnicy ręką kilkukrotnie. A jesteś pewny że to wentylator hałasuje, a nie pompa wody? 

Przepływ płynu w chłodnicy to od góry po jednej stronie wchodzi gorące, a na dole po drugiej wychodzi schłodzone więc to raczej normalne że zaczyna być ciepła od strony wlotu. 

Opublikowano

O sorka, dopływ i odpływ jest po tej samej stronie chłodnicy

Opublikowano (edytowane)

Dzięki śliczne , ale to nie tyczy się tylko wersji z kompresorem

? Znalazłem dokładną instrukcję serwisową co do odpowietrzenia tej konkretnej jednostki natomiast u mnie nie widzę tych odpowietrzników 🫣 co do filmu to gość ma

swój sposób w a6 i na rozbudowany system , nie do końca jestem przekonany czy w mojej s5 będzie to samo, niby powinno ale może jest jakiś książkowy sposób . Mam turbo zamiast kompresora 

 

Może potrzeba zakupić jakieś urządzenie do wymiany / odpowietrzania całego układu ? Kiedyś już myślałem nad czymś takim aby szybko i sprawnie móc wymienić chłodziwo w aucie ? 

 

 

Dzisiaj próbowałem wykonać odpowietrzenie VCDS natomiast nie do końca znalazłem jak wygląda cała procedura i nie wiem czy przypadkiem nie jest to do aut z pompą z elektromagnesem ? Czy jakoś tak. Mam wrażenie że nic to nie dało, chłodnice zimne jak auto zagrzałem znowu błąd zapowietrzonego układu.

 

natomiast wedle tej instrukcji 

WWW.DROPBOX.COM

 

powinienem mieć właśnie przyrząd który chyba sam wytworzy podciśnienie przepłukać układ? Dodatkowo odkręcam odpowietrznik na podszybiu - którego tutaj nie mogę namierzyć u siebie, dwa na kompresorze pomijam bo go nie mam

Edytowane przez minimum93

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   1 użytkownik

×
×
  • Dodaj nową pozycję...