Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Termostat do wymiany w Audi A5 F5 3.0 TFSI?


Przejdź do rozwiązania Rozwiązane przez minimum93,

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam wszystkich. Nie znalazłem tematu odnośnie tej jednostki z 2019 roku dlatego zakładam nowy temat. 

Sprawa wygląda następująco: Auto z silnikiem 3.0 TFSI. Zwykła wymiana oleju wszystko książkowo, po wymianie dałem popracować 15-20min na biegu jałowym , poziom i temperatura oleju w normie. Natomiast zaczął wyć wentylator. Po podłączeniu VCDS temperatura płynu 108-110 stopni, na liczniku auta książkowo w normie ( na połowie ).  Temperatura na wyjściu z chłodnicy 40 stopni według VCDS na wejściu 84-91 stopni. Pomyślałem że zapowietrzony może być układ chłodzenia gdyż około miesiąc temu wymieniłem cały płyn, zlałem czysty bez oleju itp. Oleju w silniku nie przybyło, w zbiorniczku chłodziwa brak oleju, silnik pracuje równo tak jak powinien. Odkręciłem korek, syknięcie standardowe i wszystko wydaje się ok. Po około 5min zaczął wypływać gorący płyn przez wlew zbiorniczka wyrównawczego ? Pytanie czy to termostat jak w starszym silniku z kompresorem ? Dodam że autem bardzo rzadko jeżdżę , po zmianie oleju nie jeździłem , nie karałem :). Dodam że ciepłe powietrze w kabinie z nawiewów normalnie dmuchało.  Nim zacznę rozbierać pompę wody i termostat jest szansa sprawdzić jakieś inne punkty ? Aby wyeliminować ewentualnie lub potwierdzić przypuszczenia? Z góry dziękuję za pomoc.

Opublikowano

Czy dobrze zrozumiałem że wybija Ci płyn na odkręconym korku zbiornika wyrównawczego? 

Układ jest ciśnieniowy i musi działać pod odpowiednim ciśnieniem, więc jeśli nic się nie dzieje przy zakręconym korku to jest OK

Opublikowano (edytowane)

Tak dobrze zrozumiałeś być może to mój błąd i niepotrzebnie odkręciłem ten zbiorniczek, skąd ten pomysł? Zapewne z różnych układów chłodzenia w różnych autach i niejednokrotnie niby tak się odpowietrzało auta i płyn nie uciekał . wszystko zaczęło się z uwagi na wyjący wentylator. sprawdziłem uprzednio czy jest każdy czujnik podłączony ale dalej wył.  aczkolwiek drugie podejście do tematu zrobiłem i wyglądało to tak:

 

Nie dawało mi to spokoju . Otóż zalałem raz jeszcze cały układ płynem chłodniczym ( dolałem to co wyciekło - około 1L ), zakręciłem zbiornik ( nie wiem czy tak się powinno od razu robić ). Przeszukałem podszybie oraz chłodnice ale nie znalazłem żadnych odpowietrzników może ktoś z was mnie nakieruje ewentualnie. Natomiast zrobiłem jedną rzecz której nie zrobiłem poprzednio - otóż nawiew przód i tył nastawiłem na HI. Następnie podłączyłem VCDS i zrobiłem fotki temperatur przed odpaleniem silnika, odpaliłem go i dałem spokojnie popracować 15-20min. Temperatury jakie osiągnął to 65C olej i 59C chłodziwo. rurki dochodzące do chłodnicy głównej od prawej strony patrząc na auto od przodu kompletnie zimne i z lewej to samo.... Nie wiem czy tak powinno być. Więc dogrzałem trochę silnik potrzymałem na obrotach 3-4tyś na zmianę z kilkoma odcinkami. Olej wskoczył na 86C chłodziwo na 95C ( jak dałem do odciny chwilowo 98-103C) , olej nie przekroczył 90C.  Przy 98C chłodziwa włączył się wiatrak ale przy 96C już się wyłączył. Trwało to może z 10 sekund. ( dodam że wczorajszego dnia rozpędzony stał z kilkanaście minut , ale ... i tutaj to ale. Wczoraj na biegu jałowym temperatura płynu chłodzącego utrzymywała się na poziomie 100-105C.. 
Co do obserwacji płynu w zbiorniczku wyrównawczym. zalałem go na początku równo z linią max. podczas pracy silnika delikatnie go uszło do ''zgrzewu'', Sprawdze jak ostygnie ile go tam jest

Dodatkowo na chwilę wyrzucił błąd G85 jak dobrze pamiętam za wysoka wartość czujnika chyba płynu chłodzącego, niepotrzebnie skasowałem od razu błąd. Dodam że nie wrócił. 

 

Czy to możliwe że układ był zapowietrzony i drobny zabieg przestawienia nawiewów go odpowietrzył? 

Czy możliwe że termostat wczoraj się ''przyciął'' ? 

Dlaczego przewody idące do głównej chłodnicy są zimne? ( tutaj od strony kierowcy wychodzący zaraz pod termostatem wydawał się później delikatnie cieplejszy niż był.  To moje pierwsze 3.0 tfsi i staram się go ''nauczyć''  

 

Lub też wszystko jest ok a ja niepotrzebnie szukam :)

Edytowane przez minimum93
Opublikowano

Myślę że szukasz dziury w całym, jest jedna generalna zasada, jak coś dobrze działa to nie naprawiamy ;) 

Opublikowano

Poskładałem wszystko do kupy , wyjechałem na miasto zrobić rundkę i wyje wentylator … nie wiem czy ten model

tak ma ? Temperatura na zegarach ok, ale nie daje mi to spokoju . Te węże idące do chłodnicy czemu nie są gorące ? 

Opublikowano

O ile dobrze kojarzę wentylator załącza się razem z klimatyzacją, a za otwarcie obiegu do chłodnicy odpowiada termostat. Czy wentylator zaczyna wyć zaraz po odpaleniu zimnego silnika czy załącza się później? 

Opublikowano (edytowane)

Załącza się później z tego co zaobserwowałem natomiast zapomniałem dodać że wymieniałem rurkę od klimatyzacji i nie ma czynnika w układzie nie wiem czy ma to wpływ na pracę wentylatora. Ale po jeździe przed chwilą dosłownie i to spokojnej wywaliło błąd temperatury, wzrosła ona na wskazaniu. Z nawiewu zaczęło dmuchać zimne powietrze.  Oczywiście zatrzymałem auto chłodziło się na włączonym silniku +wentylator , temperatura spadła do normy i dojechałem spokojnie do domu około 1km. Podłączyłem VCDS i błąd jaki się pojawił to -28252 Pompa płynu chłodzącego / P26FA 00 - Powietrze w układzie 😕 czyli jednak dalej jest zapowietrzony. Możesz mi łopatologicznie wytłumaczyć jak odpowietrzyć układ w tym aucie? Jest gdzieś instrukcja? W poprzedniej generacji były jakieś korki odpowietrzniki tutaj tego nie widzę 😕 

 

Co do przewodów idących do chłodnicy drobna aktualizacja - otóż od strony kierowcy są ciepłe, chłodnica również ale tak jakby nierównomiernie, z lewej strony zimna. To by potwierdzało zapowietrzony układ ?

Edytowane przez minimum93
Opublikowano

Jak nie ma czynnika to brak ciśnienia w układzie klimatyzacji nie pozwoli załączyć kompresora.

Mogłeś go zapowietrzyć spuszczając płyn, przy stygnięciu silnika powinien zaciągnąć ze zbiornika wyrównawczego, sprawdź poziom, powinien się sam odpowietrzyć. Można pomóc ściskając wąż do chłodnicy ręką kilkukrotnie. A jesteś pewny że to wentylator hałasuje, a nie pompa wody? 

Przepływ płynu w chłodnicy to od góry po jednej stronie wchodzi gorące, a na dole po drugiej wychodzi schłodzone więc to raczej normalne że zaczyna być ciepła od strony wlotu. 

Opublikowano

O sorka, dopływ i odpływ jest po tej samej stronie chłodnicy

Opublikowano (edytowane)

Dzięki śliczne , ale to nie tyczy się tylko wersji z kompresorem

? Znalazłem dokładną instrukcję serwisową co do odpowietrzenia tej konkretnej jednostki natomiast u mnie nie widzę tych odpowietrzników 🫣 co do filmu to gość ma

swój sposób w a6 i na rozbudowany system , nie do końca jestem przekonany czy w mojej s5 będzie to samo, niby powinno ale może jest jakiś książkowy sposób . Mam turbo zamiast kompresora 

 

Może potrzeba zakupić jakieś urządzenie do wymiany / odpowietrzania całego układu ? Kiedyś już myślałem nad czymś takim aby szybko i sprawnie móc wymienić chłodziwo w aucie ? 

 

 

Dzisiaj próbowałem wykonać odpowietrzenie VCDS natomiast nie do końca znalazłem jak wygląda cała procedura i nie wiem czy przypadkiem nie jest to do aut z pompą z elektromagnesem ? Czy jakoś tak. Mam wrażenie że nic to nie dało, chłodnice zimne jak auto zagrzałem znowu błąd zapowietrzonego układu.

 

natomiast wedle tej instrukcji 

WWW.DROPBOX.COM

 

powinienem mieć właśnie przyrząd który chyba sam wytworzy podciśnienie przepłukać układ? Dodatkowo odkręcam odpowietrznik na podszybiu - którego tutaj nie mogę namierzyć u siebie, dwa na kompresorze pomijam bo go nie mam

Edytowane przez minimum93
Opublikowano

Spróbuj zagrzać silnik z poluzowanym/otwartym korkiem zbiorniczka wyrównawczego, ogrzewanie na maksa , jeśli rzeczywiście zapowietrzony to potrzebny jeszcze płyn, korek 

zakręcisz dopiero jak oba węże chłodnicy gorące i ogrzewanie dobrze działa. Tego silnika nie znam ,ale dziwne że żadnego odpowietrznika nie znalazłeś, gdyby nie pomogło można odpowietrzyć na łączeniu poprzez zsunięcie węża, trzeba przygotować złącze i rękawice bo robimy to na rozgrzanym.

 

Opublikowano

Właśnie wyczytalem

na zagranicznych forach że tutaj poluzowanie korka nic nie da bo musi być szczelnie zamknięty aby wytworzyło się podciśnienie , nie znam dokładnie zasady działania takiego układu bo nie jestem mechanikiem . Jutro raz jeszcze podejdę do poszukiwań odpowietrzników , tutaj ewidentnie węże są zimne a ten od atrony

kierowcy „tak jakby” delikatnie cieplejszy niż ten z lewej . Jak gaszę auto to dopiero chłodnica robi się gorąca takie mam

wrazenie a jak silnik pracuje to jest letnia albo

zimna . Z lewej strony na chłodnicy jest czujnik może czujnik odkręcić / poluzować ? Wypchnie wtedy powietrze ? Czy musi ono zostać usunięte w górę ? Tj przez ten przyrząd w zbiorniku lub jakiś odpowietrznik ? 

Opublikowano

Przez czujnik odpowietrzysz jeśli jest wysoko. W układzie podczas normalnej pracy panuje ciśnienie , ale odpowietrzanie robię zawsze na odkręconym korku i nie ma z tym problemu no ale skoro wiesz lepiej to działaj i jeszcze na pewno przeoczyłeś jakiś odpowietrznik bo im nowsze

konstrukcje tym mają więcej np. najnowszy trafic 2.0 5szt.

Opublikowano (edytowane)

nie chodziło  mi że wiem lepiej to raczej forma pytania. sam zbieram informacji ile tylko się da. Do tej pory robiłem tak samo jak Ty ale tutaj właśnie podobno już się tak nie odpowietrzy, próbowałem naciskać węże odkręcać korek ale na odkręconym nie będzie podcisnienia w układzie jeśli dobrze rozumiem. Próbowałem nawet procedurą w VCDS natomiast nie mam informacji czy robi sie to na zamkniętym czy otwartym korku i również nic nie dała. Wąż dochodzący do chlodnicy ledwo ciepły a sama chłodnica zimna. Nie odbieraj tego personalnie że wiem lepiej bo gdybym wiedział to bym nie pytał :) dzięki za chęć pomocy

 

zamówiłem zestaw z adapterami do wymiany płynu dam znać czy poszło od razu.

Mam jeszcze pytanie co do samego termostatu - jest jakaś możliwość aby go przez vcds sprawdzić czy działa ? otwiera zamyka itp?

Edytowane przez minimum93
Opublikowano

Chłop na filmiku odpowietrza z lejkiem w zbiorniczku wyrównawczym, jak chcesz podać płyn skoro ma tam być podciśnienie? Przecież jak wypchniesz powietrze musisz uzupełnić płyn.

Podciśnienie w układzie chłodzenia występuje tylko na zimnym ,wskutek zmniejszenia objętości płynu, w czasie pracy masz tam trochę ciśnienia, do 2bar przeważnie.

Opublikowano (edytowane)

Ok więc możliwe że coś jest nie tak z termostatem ? W związku z tym że u mnie wypchnęło ten płyn przez zbiorniczek? nie jakoś spektakularnie ale zaczął wypływać . Może tu wina termostatu a szukam nie tam gdzie trzeba

 

Co do samego lejka to widziałem też filmy z odpowietrzania z takim lejkiem z adapterem ale jeśli dobrze zrozumiałem tamtych gości to dzięki adapterowi i gumce szczelnie zamknięty jest zbiorniczek wyrównawczy a  nad zbiorniczkiem w lejku jest jeszcze płyn chłodniczy i faktycznie tam widać wydostające się bąble.

Edytowane przez minimum93
  • Rozwiązanie
Opublikowano (edytowane)

Zostawię dla innych użytkowników z podobnym problemem. Problem wydaje się rozwiązany na ten moment. 

A więc podejście do tematu numer chyba 5 ;)

1) Na początek dodam że ''myślałem'' że znalazłem odpowietrznik na króćcu który wchodzi w chłodnicę i ma trójnik na dodatkową chłodnicę w zderzaku z prawej strony ( strona kierowcy ). Jest tam takie miejsce jakby na korek malutki i myślałem że ktoś go urwał wcześniej. Otóż nie. Sprawdziłem oryginalne numery króćca i całego węża - otóż w starszym modelu z inną końcówka - (u mnie numer kończy się BC ) jest taki odpowietrznik a tutaj chyba miejsce na dołożenie go samemu 😕 

2) Dostałem również informację że odpowietrzniki mogą być gdzieś przy bloku silnika - nie znalazłem / może gdyby ściągnąć pas przedni dostać się do pomp wody i termostatu coś by człowiek znalazł. Ja chciałem zacząć od najmniej inwazyjnej strony.

3) zakupiłem za uważam nie wielkie pieniądze zestaw do sprawdzenia szczelności i podciśnieniowego napełnienia całego obiegu. 

Należy pamiętać że u mnie chłodnice były kompletnie zimne i płyn w nich a w zasadzie jego resztki również . Termostat pracował w dziwnym zakresie 1-3%. Postanowiłem zlać cały płyn z układu i napełnić go nowo nabytym urządzeniem a następnie wykonać w VCDS procedurę odpowietrzania. ODIS również ją ma ale w VCDS jest zautomatyzowana a w ODIS'ie nie mogłem tego znaleźć. 

A więc węże założone, sprawdziłem uprzednio szczelność układu - nabiłem 2,5b i odczekałem około 15min, wskazówka ani drgnęła . Podciśnienie wytworzone , króciec w płyn i poszło. Napełniłem układ około 8L do wskazówki pod max na zbiorniczku. 

4) Uruchomiłem auto dałem mu się zagrzać na biegu jałowym do 58-60stopni ( pomiar na VCDS ) następnie uruchomiłem procedurę odpowietrzania - tutaj nie wiem czy prawidłowo że na odkręconym korku ale tak postanowiłem zrobić. Płyn termostat przepuścił bez większego problemu, zaczął pracować w zakresach 10-18% i zwiększał swoją pracę przy wyższych temperaturach 88-91 stopni. chłodnice zrobiły się gorące, węże również, w trakcie procedury odpowietrzania jak auto zrzucało obroty raz wylał mi się płyn ze zbiorniczka ale z dużymi bąblami powietrza co chyba było słuszne ( przy specjalnym lejku jak na wcześniejszym filmie nic by się nie ulało . Cała procedura trwała około 15min. Temperatury na wejściu i wyjściu z chłodnicy uległy również zmianom, wcześniej na wejściu 77 a na wyjściu ledwo 16,5stopnia, teraz 80-88 a na wyjściu 68-75stopni.  Zostawiłem auto do ostygnięcia, dzisiaj dolałem odrobinę płynu. Stan trzyma wzorowo, dzisiaj potwierdzone wszystko jazdą próbną. 

 

Podsumowując: 

Polecam szczerze zestaw do takiej wymiany płynu lub napełnienia układu, nie trzeba pchać się w zestawy za 500-600zł gdyż ten który ja mam z firmy chyba Satra za 260zł  daje rade w zupełności.  Być może da się to zrobić inaczej , mi się nie udało lub poprzednio przy napełnianiu układu robiłem to źle i za szybko przez co załapał tak dużo powietrza że nie mogło się ono wydostać. Co do odpowietrzników jakby ktoś zlokalizował niech wrzuci w temat przyda się innym . 

 

Co do auta i temperatur to oczywiście się nie przegrzewa, trzyma ładnie temperatury. Wcześniej wskakiwały na 108 stopni czasami teraz ledwo 92 dobija przy ostrzejszej jeździe. 

Edytowane przez minimum93

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...