Skocz do zawartości
IGNOROWANY

[B5 ACK] Jak jest naprawdę z napędem quattro?


adigawi

Rekomendowane odpowiedzi

witam, od jakiegoś czasu posiadam a4 quattro i nurtuje mnie cały czas pytanie jak to jest z tym quattro ( chodzi mi konkretnie o torsena ) znalazłem na innym forum pytanie dotyczące właśnie tego napędu ale niestety nie znalazł sie nikt kto by odpowiedział na to pytanie ( jedynie jakieś odnośniki do innych postów ), pozwolę sobie przytoczyć je tutaj, może znajdzie się ktoś chętny, żeby odnieść sie do wszystkich sytuacji, które są wymienione w pytaniu:

Jak miałem 7 lat, to mój ś.p. tata wprawił mnie w zdumienie jak podczas naprawy hamulców w maluchu, chcąc sprawdzić czy nowe szczęki nie ocierają o bęben, przy uniesionym tylnym kole (na kobyłce), zapalił silnik, wrzucił jedynkę i puścił sprzęgło. Wówczas zrozumiałem jak działa NAPRAWDĘ mechanizm różnicowy.

Mam trzy nurtujące mnie konkretne pytania dotyczące najpopularniejszego rodzaju napędu quattro (torsen, stały napęd na cztery koła, np. A6 C4):

1. Co się stanie jak podniosę jedno (np. tylne) koło do góry, wrzucę jedynkę i puszczę sprzęgło? (domyślam się, że gdybym podniósł jedno przednie koło to stała by się rzecz analogiczna)

2. Co się stanie jesli podniosę bok samochodu (np. prawy, czyli przednie prawe i tylnie prawe koło) do góry, wrzucę jedynkę i puszczę sprzęgło? (domyślam się, że gdybym podniósł lewy bok, to stałaby się rzecz analogiczna)

3. Co się stanie jeśli podniosę przód samochodu (czyli oba przednie koła) do góry, wrzucę jedynkę i puszczę sprzęgło? (domyślam się, że gdybym podniósł tył, to stałaby się rzecz analogiczna)

Z tego co wyczytałem (na temat zasady działania napędu quattro) na tym forum i gdzie indziej zrozumiałem, że odpowiedź na wszystkie pytania brzmi "to samo co w w przypadku tylnej osi malucha" czyli "te koła, które będą w powietrzu będą się swobodnie obracać, a pozostałe będą stać w miejscu". Ale mam nadzieję, że się mylę i proszę o odpowiedź głównie tych co mają quattro i sprawdzili to (np. ruszając w sytuacji gdy prawa strona auta jest na lodzie, a lewa na asfalcie, lub przód jest na lodzie a tył na asfalcie), o odpowiedź.

Ja mam quattro dopiero pięć dni i jedyne moje doświadczenie to wyjazd na stromy podjazd po bardzo śliskiej mokrej trawie bez najmniejszych problemów, na jedynce ze stojącego u podnóża auta, gdzie Renault Megane kolegi z przednim napędem i podobnej mocy silnikiem z rozpędu 30 m nie miało najmniejszych szans (cztery bezskuteczne próby).

Najważniejsze jednak dla mnie jest zrozumienie zasady działania. Przekonałem się, że to działa, ale bardzo chcę wiedzieć jak.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tam jest mase głupot na ten temat

ktos nawet wymyslił tam A8 na Haldex-ie :polew: :polew: :polew: :polew:

tutaj masz na temat Torsen-a:

http://www.torsen.com/

http://pl.wikipedia.org/wiki/TorSen

http://grupab.vdclan.com/index.php?option=com_content&task=view&id=57&Itemid=2

http://www.infosamochody.pl/artykul,id_m-162,t-mechanizm_roznicowy_typu_torsen.html

temat juz opisywałem na forum

mechanizm róznicowy TorSen mimo swojej doskonałości nie jest w 100% samoczynnie blokowany (a szkoda) :> :>

w momencie braku obciążenia na osi lub kole zachowuje sie jak tradycyjny mechanizm róznicowy

dlatego potrzebuje blokady mechanicznej lub elektronicznej w postaci EDS-u lub układu ASR

ze smutkiem wspominam stare 80 lub 100 które miały mechaniczne blokady na mechanizmach międzyosiowych i tylnych :confused4: :confused4: :confused4: :confused4: :confused4: :confused4: :confused4:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...