Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Olej ATF do skrzyni tiptronic [JAX] 6HP19 / 6HP19A 3.0 TDI


mystic.pl

Rekomendowane odpowiedzi

Tak zrobię, tym bardziej, że znalazłem LF 8 w bdb cenie, tylko muszę wziąć całą 20 litrową bańkę.

Na pierwszą wymianę zużyję ok. 14 litrów z przepłukaniem, i zostanie 6 litrów na następną wymianę statyczną :good:

Mam już praktycznie all ugadane z serwisem, tylko chłopaki sprawdzają mi dokładnie możliwość przekodowania sterownika, bo ani etka ani elsa nie pokazuje aso w PL aby było to konieczne, a serwisy niemieckie i człowiek z ZF wskazują, że jednak trzeba to zrobić.

Wchodziłem w etce w historię skrzyni i jest możliwość, że w mojej mógł być zalany któryś z dwóch tzn. LF6 żółty lub LF6+ niebieski. Nawet samo audi nie wie, który dokładnie był zalany przez ZF do tej konkretnej skrzyni.

Jak mi w aso w Szczecinie przekodują to wymienię u nich, jak nie to się przejadę do aso w Prenzlau. [br]Dopisany: 13 Marzec 2010, 07:41_________________________________________________Takie tłumaczenie z automata wkleję:

ZF 6-skrzynią biegów:

Istnieje również 6-biegowa automatyczna skrzynia biegów ZF, plastikowe miski olejowej z wbudowanym filtrem oleju (Jaguar / BMW nie ma). Wymaga to filtr oleju drogie oleju plastikowe miski (istnieją dwie różne wersje) są wymieniane. To może być tańszy w zakupie bezpośrednio z ZF.

Wszystkie ZF 6-biegowa skrzynia biegów (z wyjątkiem VW / Audi), tylko z ZF Lifeguardfluid6 (brązowy olej bez barwnika), Audi / VW Oil No. G 055005 A1 / A2 / A6, Jaguar Oil No. Jaguar płyn 8432 / BMW No Oil. 8322 0142516, Maserati Oil No. 231603, wypełniona. Phaeton V10 TDI ZF 6HP32 i tylko z ZF Lifeguardfluid6, VW Oil No. Wypełnia G 055005 th Phaeton W12 ma ZF 5-biegowa manualna skrzynia biegów, a może tylko z ZF Lifeguardfluid5 Oil, VW Oil No. G 052162 A1 / A2 / A3 są wypełnione.

VW z ZF 6-way napędy (09L), Phaeton V6 + V6TDI + V8 hałasu (skomlenie / pisk / hard przełączania operacji) w obwodach 4-3 i 3-4 jest zwykle Umölung niebieski na ZF Lifeguardfluid6 Plus, Audi / VW Oil No. G 055162A1 / A2 / A6 ruchu. Od lutego 2005 olej niebieski jest dla wszystkich nowo produkowanych Phaeton V6 + V6TDI zostały serii V8. W Umölung na niebieskim oleju aktualizacji oprogramowania napędu musi być przeprowadzone w związku niebieski ropy niższy współczynnik tarcia. Tak więc na użyciu wersji oprogramowania właściwego oleju uprzedzenia. 09L.927.760E oprogramowania V6TDI od 1901 do min. 2201 niebieski dla ropy naftowej. Oprogramowanie V6 09L.927.760D od 1702 do min. 1704 niebieski dla ropy naftowej. 09L.927.760B oprogramowania V8 od 1004 do min. 1005 niebieski dla ropy naftowej i 09L.927.760 oprogramowania od 1902 do min. 1904 niebieski dla ropy!

Audi z ZF 6-biegowa 09L: Do lutego 2005 r., te transmisje z ZF Lifeguardfluid6 (brązowy olej bez barwnika), Audi / VW Oil No. G 055005 A1 / A2 / A6 wypełnione.

Od lutego 2005 serii wykorzystania niebieski Lifeguardfluid6 Plus Audi / VW Oil No. G 055162 A1 / A2 / A6. Audi wprowadził swoje 6HP26A61Getriebe i silnik W12 i niebieski oleju. Dla wielu problemów przełączania umgeölt Audis zostały zbudowane przed dniem lutego 2005 r. brązowy ZF Lifeguardfluid6 na niebieskim Lifeguardfluid6 Plus. Ten program miał narzędzi ze względu na niższy współczynnik tarcia niebieski olej jest aktualizowana.

Od marca 2008 r. wniosku serię zielonych Lifeguardfluid8, / Audi VW Oil No. G 060162 A1 / A2 / A6. Od tego momentu był umgeölt problemów skrzynia biegów z przekładnią z 09L Stworzony do marca 2008 r., zielony olej. Zielonych oliwek ma jeszcze mniejsze opory niż niebieski ropy, a skrzynia biegów musi weren aktualizacja oprogramowania.

Audi podejście do roku do marca 2008 r.: od tych pojazdów przed oleju nie można określić dokładnie, które z oliwek w przekazie, jak najlepiej postępować w ten sposób. Czy farbą zostały odnalezione (brązowe lub niebieskie lub zielone), ten rodzaj oleju można łatwo ponownie napełniony bez nowej aktualizacji oprogramowania transmisji. Czy można zapewnić, że nie ma oleju znaleźć zielone Lifeguardfluid8, Audi / VW Oil No. G 060162 A1 / A2 / A6 umgeölt. Po tym musi być kontrolowane, czy nie aktualizacji oprogramowania transmisja może być wykonywana na zielonej ropy naftowej.

Sprawia, że problemy transmisji, które zawsze należy umgeölt zielonych oliwek z aktualizacji oprogramowania transmisji.

ZF 8-way dyski: Lifeguardfluid8 (zielony ropy naftowej).

Olej ATF przed Quietschneigung ZF 6 HP Automatic Transmission:

Starsze HP ZF 6-stopniowa automatyczna skrzynia biegów z Audi, BMW, Jaguar i VW są podatne na piski. Poprawa tutaj przynosi nowe ATF OIL. Poprawa dodatku technologii, co powoduje dodatkowe tłumienie bez zmiany współczynnika tarcia, co może automatyczna skrzynia biegów, obok 120,000 km bez pisków i będzie wolna Reibschwingungsphänomene obsługiwane przez reibwertbedingten komfort rezygnacji.

Na ograniczony krąg częstych kierowców pojazdów mają wpływ Umölung do nowego oleju, który normalnie nie jest dostępna będzie oferowane. Dane dotyczące ropy tylko na życzenie! Warunkiem jest, że wciąż Lifeguardfluid6 oleju w skrzyni biegów, a nie zostało jeszcze wymieniane z Lifeguardfluid6 Plus. Ponieważ plus ATF ma niższy współczynnik tarcia musi zapewnić, aktualizacja oprogramowania (wykonane AUDI / VW powyżej). Można tylko przypomnieć obraz nawet z wielkim wysiłkiem i wspierających pracę ponownie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zaloze sie ze masz niebieski.

ale przypomnialem sobie ze mam taki plik z rozpiska instrukcji do ZF i tam mozna po numerze seryjnym potwierdzic ktora masz skrzynia. zobacz tu w koleczko, porownaj z numerem z tabliczki. u mnie wyszlo ze mam A i u Ciebie ttez tak pewnie bedzie.

zfinstrukcje1.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O dzięki :good:, sprawdzę po niedzieli ... powinno się zatem wszystko wyjaśnić. Ale tak czy inaczej, jeśli update softu będzie w ogóle możliwy :mysli: to zalewam zielonym, bo wychodzi, że to najlepsza oliwka.[br]Dopisany: 13 Marzec 2010, 17:36_________________________________________________Dobra w sobotę wymieniam olej. Dzisiaj doszedł oryginalny produkt ZF LifeGuardFluid 8 o numerze handlowym bańki 20 litrowej S 671 090 311 :gwizdanie: filtr, uszczelka i nowy korek zamówiony a termin już uzgodniony z ASO.

I teraz uwaga ! Na ori bańce przyczepiona była 7 stronicowa specyfikacja producenta .... a producentem jest ...... SHELL :gwizdanie:

Oznaczenie tego oleju to Shell ATF L12108 :gwizdanie: - code: 140002078054, kolor ciemny zielony, produkt code Shell 001B9581

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podejrzewam, ze shell jest związany przez jakiś czas lojalka i dlatego nie sprzedają pod swoim szyldem na początku.

Nie, numerka jeszcze nie sprawdzalem, nie miałem możliwości, ale na 95% jest tak jak u Ciebie.[br]Dopisany: 25 Marzec 2010, 03:08_________________________________________________Więc tak, dzisiaj w ASO Audi w Szczecinie wymieniłem olej w swoim tiptroniku.

Sprawdziłem dokładnie nr skrzyni z tabliczki znamionowej no i pomimo, iż na tabliczce jest tylko 6HP19 bez A to jednak stucklisten nr 1071 040 064, który jest na mojej skrzyni, wskazuje, że skrzynia jest z grupy tych do quattro czyli 6HP19A co zgadza się z tabelą, którą OLO_GDA wstawiłeś, thx's bo to wiele mi wyjaśniło :good:

Odkręcamy korek a tu okazuje się, że olej, na którym śmigała moja skrzynia nie jest żółty, nie jest niebieski ani tym bardziej zielony tylko ... czerwony. Ładne kwiatki mówię, o co tu come one :shocked: może jak był nowy to był żółty, ale się zabrudził, sam nie wiem co o tym myśleć. Ale hooj mówię, numer się zgadza, olej czeka w bańce taki jak ZF zaleca - wymieniamy. Cała operacja trwała prawie 3,5 godziny. Płukanie skrzyni. Na wymianę dynamiczną, aż zaczął schodzić w jednolitym kolorze, czyli zielonym zostało zużyte prawie 14 litrów, łącznie z tym co zostało zalane do miski po wymianie filtra i uszczelki. Skrzynia cały czas podpięta do skanera VAS, pilnowana temperatura, ciśnienie i tak dalej cała procedura. Na koniec próba połączenia z serwerem w Inglostadt i doopa, jest sobota i coś nie halo z połączeniem. Trudno. Jazda próbna i jest wszystko OK. W poniedziałek mam podjechać łączyć się z serwerem i sprawdzić dostępność nowego oprogramowania oraz jeszcze raz sprawdzić poziom i ciśnienie oleju.

Przejechałem na razie ok 100 km i to głównie po mieście, skrzynia ładnie się odpowietrzyła, subiektywnie czuję, że pracuje dużo płynniej, zwłaszcza na niższych biegach. Teraz nawet dłużej widzę biegi 2 i 3 na wyświetlaczu, czuję, że dłużej ciągnie na tych biegach i płynnie schodzi w dół po odpuszczeniu gazu, gdzie przed wymianą praktycznie od razu wchodziła na 4, przy czym przy zmianie z 3 na 4 odczucie było jakby się sprzęgło ślizgało, teraz tego nie odczułem ani razu. Skrzynia się zachowuje jakby ciut większe ciśnienie było bo pracą bardziej przypomina tryb S niż wcześniejszy D, choć obroty silnika nie wzrastają jak to ma miejsce przy trybie S. Przed wymianą przy gwałtowniejszym przyśpieszaniu np z 5 biegu, bardzo ospale redukowała bieg i to zazwyczaj tylko o jeden w dół, przy czym również odczuwalny był efekt podobny do ślizgającego się sprzęgła. Teraz od razu szybciutko redukuje 5-3, i od razu płynnie idzie w górę 3-4-5. Nie wiem, może wymiana oleju zadziałała na mnie jak homeopatia ale na prawdę jest bardzo duża zmiana na plus w pracy skrzyni.

W poniedziałek znowu jestem w aso, okaże się czy jest nowy SW do modułu sterującego TCM, mam nadzieję, że soft będzie zmieniony, bo być powinien skoro stary olej nie był olejem zielonym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

niezly numer z tym olejem czerwonym...

u mnie byl jakis taki zielonkawy, ciekawe czy ktos gdzies nie dolewal jakiegos szajsu u Ciebie. dobrze ze wyplukales dokladnie skrzynie, choc oleju troche poszlo ;/

przejscie z 3 na 4 zawsze bedzie kluczowe i sporo mowi o samej skrzyni jak i poslizgach na tarczach. wtedy wlasnie zeminia sie sprzegielko obslugujace biegi (jest jedno do biegow 1-3 i drugie do 4-6)... jezeli jest wlasnie slabe cisnienie albo przypalone tarczki tego drugiego zespolu to czuc wyrazne poslizgneicie skrzyni. ja mielem przypalone tarczki to bylo slychac pisk przy dynamicznym wrzuceniu 4ki... czy w pierwszych kilometrach jazdy miales jakies przygody w stylu wlasnie zle pietego biegu albo odglosow ze skrzyni (kiedy skrzynia jeszcze moglabyc zapowietrzona? )

rozumiem ze filtr wymianiliscie wiec miska byla zrzucona i wyczyszczona? nie bylo za duzo opilkow? zwlaszcza zlotych ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No oleju poszło sporo, ale przynajmniej teraz na 100% wiem co mam w środku zalane, zresztą tak jak pisałem kupiłem 20 litrów po 63 zł brutto za litr, po odliczeniu VAT cena wyszła rewelacyjnie korzystna. Gdybym miał kupować w aso za tą samą ilość zapłacił bym 4k zł :kox: więc oleju nie było mi szkoda, a zostało jeszcze prawie 7 litrów na następną wymianę statyczną.

Tak, filtr i uszczelka wymienione na ori, miska była zdjęta i ładnie umyta, niestety nie wiem ile było syfu (domyślam się, że trochę było, a najwięcej zapewne z hamulca postojowego) po spuszczeniu bo nie mogłem uczestniczyć przy całej wymianie, niestety procedury aso nie pozwalają na przebywanie na warsztacie, ale i tak ze względu na moją wieloletnią współpracę z tym aso (serwisujemy u nich firmowe auta, już przeszło 6 lat współpracujemy) chłopaki byli bardzo przychylni i mogę powiedzieć, że stanęli na wysokości zadania, wymiana była przeprowadzona zgodnie z materiałami szkoleniowymi vag, które widzialem wydrukowane i podpięte pod zlecenie serwisowe. Pilnowali temperatury i dopiero kilkukrotnie dolewali, dlatego trwało to przeszło trzy godziny. W trakcie dolewania ważne jest aby po pierwszym zalaniu na odpalonym silniku i wciśniętym hamulcu przejść przez wszystkie tryby pracy skrzyni zatrzymując się na każdym po ok 20-30 sekund, dopiero wtedy skrzynia ładnie się odpowietrza, powtórzyć po każdym dolaniu/uzupełnieniu stanu. Ja powtórzyłem jeszcze ze 2 razy jak już w garażu u siebie byłem. Także jak wyjechałem wszystko było cacy i od razu różnicę poczułem.

Przed wymianą nie miałem objawu pisków przy przejściu 3-4, tylko był dłuższy moment przejścia z uczuciem ślizgania, silnik wcześniej wchodził na obroty zanim skrzynia bieg zmieniła. Teraz tego nie ma, przechodzi bardzo płynnie, tak jakby nawet szybciej przeszła wyżej niż widać to na fisie.

Niestety nie jechałem szybciej niż 120, bo nie miałem gdzie, może dzisiaj wyjadę na autostradę i sprawdzę czy przy wysokim nagrzaniu oleju nie będzie coś się działo co by mogło świadczyć o zbyt wysokim ciśnieniu spowodowanym zbyt wysokim stanem oleju, ale mam nadzieję, że all będzie cacy bo chłopaki ładnie ogarnęli temat wymiany oleju w tiptroniku. Jak by ktoś się wybierał do nich na wymianę to polecam od razu zgłosić się do Jacka Ł. walczyliśmy z tematem razem zanim czynność wymiany była przeprowadzona.

Jutro jestem u nich na sprawdzeniu SW, ciekaw jestem czy Inglostadt nie dało doopy i czy udostępnią aktualizację.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja wymieniałem półtora roku temu-faktycznie dostępne były tylko oleje żółty i niebieski (w skrzyni do wymiany był taki jakby zielonkawy). Po vin aso zaleciło żółty (180zł/litr). Popłakałem, potem wymiana dynamiczna ;) Jakichś specjalnych różnic w pracy skrzyni nie zauważyłem (przebieg 155tys. km). :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po połączeniu skanera VAS 5051B robiliśmy skanowanie softu, no i okazało się, że soft, który mam w sterowniku skrzyni tj. SW nr 0070 jest ostatnim softem, który Iglostadt dedykuje do tej skrzyni. Więc z aktualizacji doopa. Na niemieckim forum znalazłem info, że przy żółtym oleju był soft nr 0060, a ten 0070 był wgrywany dla oleju niebieskiego. Napisałem jeszcze do ZF jaki soft ma być dla zielonego, ale odpowiedzi jeszcze brak. Doszliśmy do wniosku, że na 99% w mojej skrzyni olej już był wymieniany przez poprzedniego właściciela i cały problem w tym, że robił to u jakiegoś rzeźnika, nie bardzo ogarniętego w temacie. Spuszczony olej był koloru czerwonawego, więc przypuszczenie jest takie, że zalał on do tipa jakiegoś dextrona :wallbash: a w dodatku chyba za mało, bo skrzynia ciśnienie miała do bani. Całe szczęście, że nic się z nuią nie stało, a jedynie nie pracowała tak jak powinna.

KENOiX, KaliN info o oleju dam tutaj, bo to żadna tajemnica a i innym zainteresowanym się przyda :wink4:

Ja LGF 8 kupowałem w serwisie skrzyń KUJAWA - www.phukujawa.com.pl sprawę załatwiłem z Panem Zbyszko :wink4:, niestety wtedy nie wiedziałem jeszcze, kto jest przedstawicielem ZF na Polskę, dopiero ostatnio jak rozmawiałem z Kujawą to się wygadał, że olej bierze z przedstawicielstwa tj. PETER RENZ Sp zoo www.renz.pl, na stronie są dane kontaktowe do działu handlowego. Myślę, że mają w ofercie wszystkie kolory.

Tu macie rozpiskę oleji serii LifeGuardFluid:

http://www.automaticchoice.com/products_zf.html

Ja u Kujawy za LFG 8 płaciłem 1035 zł netto za bańkę 20 litrów - nr handlowy oleju w tym opakowaniu to S 671 090 311. Niestety nie znam oznaczeń handlowych dla LFG 6 i LFG 6+, ale jak podacie samą nazwę w renz.pl to powinno styknąć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wielkie dzięki za namiar.

Co do tych wymian oleju przez poprzedniego właściciela, to najgorsze jest to że wiele serwisów, które nazywają się serwisami ASB mówi że to nie ma znaczenia jaka firma i że sam sposób wymiany też nie ważny :blink:

Nie dziwi mnie więc że mógł zalać jakiś inny olej... sam się aż boje u siebie tej wymiany.

Raz jeszcze dzięki za namiary na dostawcę, jutro ich będę molestował.

:hi:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20L LF8 cena u RENZA 287,00E netto płatne według kursu w dniu wystawienia faktury. termin realizacji do 7dni. (zaraz będę wiedział czy cena nie będzie przypadkiem 229,60E netto, czekam na odpowiedź)

Cena po rabacie 229,60E netto. Brutto wychodzi 280E co daje brutto 1078 PLN. Jeśli ktoś może odliczyć vat i podatek to cena wychodzi :kox:[br]Dopisany: 07 Kwiecień 2010, 11:44_________________________________________________Jakby ktoś zamawiał w Grójcu polecam jako kontakt handlowca Panią Paulinę; mail i nr tel na stronie firmy w dziale kontakt.

wielkie dzięki dla mystic.pl za ogarnięcie tematu i namiary na dystrybutora :good:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

:good: czyli widać, że ten olej z domieszką złota nie jest, co można było sądzić po cenie w aso :wallbash: cena bardzo dobra :good: cieszę się, że pomogłem :wink4:
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to czekamy aż towar przyjedzie i miła Pani Paulina nas o tym poinformuje :> . Obawiam się tylko, że zamiast dynamicznej wymiany skrzynia pójdzie na stół :confused4: coś ostatnio zaczęła szarpać szczególnie przy małych prędkościach i puszczeniu gazu a czasem przy zrzucaniu biegu szczególnie jest to odczuwalne w trybie S. Wcześniej miałem tylko małe szarpnięcia dlatego też chciałem wymienić olej. Jednak obawiam się, że to może być coś poważniejszego...Spotkał się ktoś z was może z czymś takim? i Ew czy znacie w mazowieckim kogoś dobrego od skrzyń Oskaro polecał mi w k.Nadarzyna PPHU EDMAR Marcin Olczak choć troszkę nieprzychylnych opinii też czytałem o tej firmie, jest jeszcze Auto Precyzja... czy ktoś może coś doradzić w tym temacie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hmm. podobno wlasnie te cale zamieszanie z olejami wzielo sie wlasnie z powodu szarpniec przy redukcji...

te lepsze / nowsze oleje niby maja eliminowac ten problem.

ja bym zrobil tak ze po zdjeciu miski stwierdzic czy sa opilki i inny syf co mogloby swiadczyc o uszkodzeniu . jak nie ma to chyba warto zaryzykowac nowy olej.

jak cos bedzie w misce to szybka wymiana zuzytych czesci i wio... tylko wtedy mogles pojść moją drogą w kwestii oleju i zaoszczedzic pare złotych ;]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hmm. podobno wlasnie te cale zamieszanie z olejami wzielo sie wlasnie z powodu szarpniec przy redukcji...

te lepsze / nowsze oleje niby maja eliminowac ten problem.

ja bym zrobil tak ze po zdjeciu miski stwierdzic czy sa opilki i inny syf co mogloby swiadczyc o uszkodzeniu . jak nie ma to chyba warto zaryzykowac nowy olej.

jak cos bedzie w misce to szybka wymiana zuzytych czesci i wio... tylko wtedy mogles pojść moją drogą w kwestii oleju i zaoszczedzic pare złotych ;]

dzięki OLO za radę, trudno jest przewidzieć co będzie,dlatego ten olej; zresztą nie jest tak źle wyjdzie mnie jakieś 30zł za litr po odliczeniach

jak przyjdzie olej podjadę do tych serwisów i zobaczę co mi powiedzą

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to czekamy aż towar przyjedzie i miła Pani Paulina nas o tym poinformuje :> . Obawiam się tylko, że zamiast dynamicznej wymiany skrzynia pójdzie na stół :confused4: coś ostatnio zaczęła szarpać szczególnie przy małych prędkościach i puszczeniu gazu a czasem przy zrzucaniu biegu szczególnie jest to odczuwalne w trybie S. Wcześniej miałem tylko małe szarpnięcia dlatego też chciałem wymienić olej. Jednak obawiam się, że to może być coś poważniejszego...Spotkał się ktoś z was może z czymś takim? i Ew czy znacie w mazowieckim kogoś dobrego od skrzyń Oskaro polecał mi w k.Nadarzyna PPHU EDMAR Marcin Olczak choć troszkę nieprzychylnych opinii też czytałem o tej firmie, jest jeszcze Auto Precyzja... czy ktoś może coś doradzić w tym temacie?

też mi szarpać zaczął, szczególnie przy 1,2 biegu. Po puszczeniu gazu i po ponownym wciśnięciu.

Też szukam jakiegoś dobrego specjalisty.

EDMAR koło Nadarzyna http://automat.pl

http://www.autojozefow.pl/

http://www.wal-ent.pl/

http://www.asbserwis.com/firma.html

Narazie do nich podzwoniłem. Wybiorę się na diagnozę w następnym tygodniu i zobaczymy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

KaliN jak będziesz miał diagnozę to napisz w tym temacie. Ja póki co czekam na olej wtedy się za to wezmę. Mamy te same objawy. W moim serwisie odradzili mi http://www.autojozefow.pl/

Najlepsze opinie póki co ma http://automat.pl i http://www.autoprecyzja.pl/index.php?id=4

w razie czego mogę podjechać do Józefowa tak kontrolnie zapytać, bo mam rzut beretem...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...