Witam Panowie, temat rozwiązany:
Najważniejsza informacja:
Jeśli po wymianie sterownika lub podpięciu go na próbę (da się to zrobić bez problemu dopinając tylko wtyczkę) pojawia się od razu błąd czujnika lewego przedniego koła - czujnik G47 to znaczy, że próbujecie włożyć do auta z napędem na przód sterownik z quattro lub odwrotnie, ponieważ w tych wersjach jeden pin od tego czujnika znajduje się w innym miejscu. Nie jest to zamiana kół jak pisał kolega wyżej a jeden pin znajduje się w innym miejscu (w kostce puste miejsce)
Pierwsza pompa którą przywiozłem ze szrotu posiadała numer taki jak moja stara pompa do ośki czyli 8e0 614 517 i teoretycznie wszystko powinno pasować jednak pojawił się błąd czujnika G47 i teraz nie jestem w stanie stwierdzić czy ona była uszkodzona czy jej sterownik był inny ponieważ już ją oddałem, a że sprawdziłem ją na szybko "w bramie" to nie mam nawet zdjęcia numeru sterownika.
Tutaj mamy to ładnie opisane - grafika pożyczona z innego tematu na forum. Na samym dole ** wszystko wyjaśniają.
A tu po chłopsku z innego forum:
Rozkład pinów czujników w kostce abs dla quatro:
12,28-lewy przod
14,29-prawy przod
30-31-prawy tyl
15-16-lewy tyl
Rozkład pinów czujników w kostce dla oski:
13,28 lewy przod
14,29-prawy przod
30,31-prawy tyl
15,16-lewy tyl
Druga pompa jaka sprawdzałem miała numer inny niż mój i miałem tego świadomość: 8e0 614 517A i była to pompa od quattro (pomijam kwestie zapewnień sprzedawcy że one wszystkie są zamienne).
I tak pompa 8e0 614 517 posiada sterownik o numerze 0265 950 011 i taki zestaw jest w ośce.
Pompa do quattro 8e0 614 517A i posiada sterownik o numerze 0265 950 012.
Obie wyglądają identycznie i obie da się podłączyć i bez problemu zakodować ale od razu wywali błąd lewego przedniego czujnika ze względu na powyższe.
Dlatego jeśli ktoś ma problem z błędami czujnika ABS ( szczególnie takie jak u mnie gdzie ABS dział czasami kilkadziesiąt km a innym razem nie działał od razu po odpaleniu nawet nie ruszając z miejsca, błędu czasem nie dało się skasować na postoju a czasem kasował się od razu) polecam następującą ścieżkę naprawy:
1. Sprawdzić błędy
2. Odpinamy wtyczkę od pompy i sprawdzamy rezystancję czujników wg schematu jak wyżej. Jeśli wszystkie czujniki mają jednakowy odczyt około 1,7 kOhm (tyle mniej więcej podają producenci nowych czujników w danych) to z dużym prawdopodobieństwem czujniki są dobre i padł sterownik pompy.
3. Czujnik nie kosztuje dużo, można spróbować wymienić, ale jeśli to jeszcze oryginały to i czujnik i śruba mocująca są już zaspawane więc trzeba wiercić. Ja od razu zdjąłem z tyłu całą piastę z łożyskiem żeby łatwiej rozwiercić śrubę i wyczyścić pierścień ABS. Żeby go oglądnąć czy nie jest zniszczony nie trzeba od razu ściągać piasty, można go zobaczyć z kanału.
4. Jeśli błąd pochodzi z tylnych kół można też sprawdzić kostki czujników, kostki są schowane pod kanapą z tyłu tuż przy drzwiach- między oparciem a kanapa. Kanapę można wyciągnąć mocniejszym szarpnięciem do góry, z przodu są dwa zatrzaski i wtedy już widać kable.
5. Jeśli już jesteśmy pewni, że czujniki są git (u mnie np gdy nie było błędu mogłem zrobić loga na kanale jak dobrze pamiętam 001 gdzie wszystkie pokazywały prawidłowe prędkości do 20km/h) to zabieramy się za sterownik.
6. Wywalamy górna część zbiornika na płyn do spryskiwaczy odpinamy kostkę od sterownika i w ciszy i spokoju bez przekleństw wykręcamy sterownik. Nic się tam nie wyleje ani nie odpadnie, bez obaw. Miejsca jest mało i ciężko odkręcić dolne śruby na torxa ale da się bez ruszania całej pompy.
7. Gdy już mamy sterownik w łapach to kupujemy taki sam o identycznych numerach i będzie git.
Zakładamy robimy kodowanie wg instrukcji na:
Audi A4 (8E) Brake Electronics (Bosch 5.7) - Ross-Tech Wiki
WIKI.ROSS-TECH.COM
8. Pamiętać, że kalibracja G85 ma być zrobiona od razu po kodowaniu. Nie wychodzimy ze sterownika nie kasujemy błędów wcześniej ani nic tylko od razu kalibracja wg instrukcji. Ważny jest ten kierownica w lewo i prawo w odpowiednim momencie, bez tego po wejściu w Basic setting 001 w trzecim okienku nie pojawi się OK i wszystko od nowa.
9. Jeśli wszystko się uda błędy znikają lub pojawi się tylko jeden 01486.
10. Jedziemy na test wciskamy mocno pedał hamulca przed ruszeniem, jedziemy 20km/h i skręcamy w lewo lub prawo wtedy ten błąd zniknie. To jakiś test też opisany w linku powyżej - jest tam też film.
11. No i po temacie, minus tego jest taki że do tych naszych złomków już ciężko o dobre części zamienne bo te wszystkie części używane też mają po 20 lat. Jeśli chodzi o regenerację to dostałem wycenę na 600zl. Jednak studiowałem przypadek na forum gdzie sterownik był u dwóch firm, każda podała diagnozę że sterownik sprawny a problem udało się rozwiązać dopiero po wymianie na inny.
Ogólnie to przy odrobinie wprawy w vcds można na parkingu pod szrotem podłączyć sterownik do samochodu i sprawdzić czy z grubsza działa. Koszt sterownika 160-250zl używany.
A teraz lifehack: czytałem po forach o przypadkach gdzie ludzie po przeróbkach ośki na quattro jeździli z pompą absu od ośki i jakoś to działało. Dlatego zastanawiałem się czy w drugą stronę też zadziała. Dlatego w kostce przy sterowniku zamieniłem miejscami kabel od czujnika lewego przedniego koła z pinu 13 na 12. No i sterownik z quattro działa bez zarzutu w ośce. Poniżej zdjęcie numerów zastąpionych sterowników:
Zdjęcie wnętrza:
Nie wiem jaka jest różnica pomiędzy tymi sterownikami jeśli chodzi o ich funkcjonowanie. ABS/ESP działają normalnie podczas testowania na szutrowej drodze. Czy pojawia się później jakieś problemy, nie wiem. Planuje rozglądać się za prawidłowym sterownikiem do tego samochodu. Ze względu na fakt że taki miałem, za małe pieniądze to "cudowałem" i założyłem. Z kodowaniem nie było żadnych problemów. Jedynie wchodząc w vcds w sterownik w jednym okienku nie ma tak jak na starym sterowniku nazwy "ABS/ESP front 1726" tylko "ABS/ESP allrad 3429"
Może się komuś przyda ten wątek. Pamiętajcie, że jeśli wali się sterownik to błędy czujników wskakują czasem od razu po przekręceniu kluczyka bez ruszenia z miejsca. U mnie tak było. W innym przypadku warto sprawdzić te koronki na piastach/przegubach i odległości pomiędzy czujnikiem a koronką. Jedni piszą że czujnik wkładamy do oporu i jak nie trze o koronkę to git a inni że ma być 0,6-08mm. Nie ma tam żadnej regulacji.
Dziękuję za wskazówki co do kostki T17, kostka była okej jednak dodam jeszcze że w przypadku obszerniejszych problemów ze sterownikiem warto wymienić bezpiecznik od ABS w puszcze z boku kokpitu. U mnie nie był to problem ale sprawdzałem to i tam akurat tam warto zaglądnąć. Bezpiecznik już skorodowany ze starości.