Witam widzę że przynajmniej kilku kolegów ma tu pojęcie o olejach
Może przybliżę w wielkim skrócie co oznaczają parametry oleju lotos które napisał kolega pablosan:
API:SL -amerykańska klasyfikacja która dotyczy olejów do silników benzynowych (S), natomiast litera L oznacza wysoką jakość oleju.
ACEA A3-98 -europejska klasyfikacja która odnosi się do silników benzynowych (litera A). Natomiast cyferka 3 oznacza że olej przeznaczony jest do pracy w najcięższych warunkach eksploatacyjnych. Literki B odnoszą się do silników wysokoprężnych ale już nie będę się rozpisywał.
Bardzo wysoki wskażnik lepkości: 178, wręcz niespotykany. Świadczy to o wysokiej klasie tego oleju.
Temperatura płynięcia - własność niskotemperaturowa charakteryzująca olej. Jest to najniższa temperatura w której olej znajduje się na granicy utraty płynności, pozostając nadal cieczą. Nie mylić tej wartości z graniczną temperaturą pompowalności.
Temperatura zapłonu - jest to najniższa temp przy której w ściśle określonych warunkach następuje zapalenie par oleju od zewnętrznego żródła ognia. Mówi ona o obecności w oleju niskowrzących składników, co prowadzić może do ubytków w trakcie jego pracy w silniku. Ubytki w wyniku odparowania prowadzą do zwiększenia ilości powstających nagarów i laków (ze spalonych par oleju) jak i zwiększonej toksyczności spalin. Oleje silnikowe posiadają tem zapłonu 200-250 stopni. Wniosek jest oczywisty im wyższa tem zapłonu tym lepiej.
Liczba zasadowa TBN.... mam nadzieje że wszystkim oczywista. Im wyższa tym lepiej.