Witam,
na wstępie chciałbym podkreślić, iż nie jestem mechanikiem i moje wypociny i grzebanina w smarach jest czysto amatorska i proszę traktować to jako podpowiedz, a nie fachową poradę.
Do rzeczy, postanowiłem wymienić tylne amortyzatory. Potrzebne rzeczy:
2x 16mm klucz (oczkowy głęboki)
młotek
13mm nasadowy/płaski
2x śrubokręt
zaczynamy, najpierw zaglądamy do bagażnika i odginamy pokrowiec, który zaślepia nam górna część amorka.
po odgięci ukaże nam się taki widok:
okręcamy dwie śruby nasadówką trzeszczotką 13mm, albo tak jak ja bawić i pocić się w bagażniku płaskim kluczem :|
z doły potrzebne nam będą dwa klucze oczkowe 16mm. Jeden wkładamy do belki i klinujemy śrubę od środka. Natomiast drugim kluczem odkręcamy z zewnątrz, wygląda to tak:
OCZYWIŚCIE PAMIĘTAMY, ŻEBY ZABEZPIECZYĆ ODPOWIEDNIO SAMOCHÓD PRZED WSADZIENIEM POD NIEGO NAWET NAJMNIEJSZEJ CZESCI CIAŁA.
Po odkręcaniu trzeba uważać na te plastiki z góry, żeby ich nie połamać, ja oczywiści połamałem
Delikatnie, ale z siłą wyjmujemy całą kolumnę amortyzatora.
kładziemy go sobie na podłodze, patrzymy się, jesteśmy z siebie dumni i tryskamy imitacją fachowości
Teraz delikatnie ale również stanowczo zdejmujemy ten plastikowy kapturek z góry, który również lubi się łamać. Należy podważyć go z 2 stron śrubokrętem.
Po zdjęci i połamaniu któregoś z ząbków dalej czujemy zapach fachowości i widzimy śrubę, która patrzy się źle :/
odkręcamy kluczem 16 oczkowym, głębokim, jednocześnie przytrzymując ten środek, to jest chyba gwint 6-7mm
polecam przed okręceniem zabezpieczyć sprężynę, najlepiej byłoby założyć ściągacz do sprężyn i to rozwiązanie serdecznie polecam każdemu. Ja niestety nie miałem takiej możliwości i bez pomocy bym nie naciągną tego z późniejszym składaniu wszystkiego do kupy. Starałem się zabezpieczy to tak:
... ale nic to nie dało.
Po rozkręceniu wszystkiego, porównujemy z nowym amorkiem:
BNE-2920 to jest indeks amorków BILSTEINA, których użyłem.
w zestawie powinno być nowa tarcza na gumę pod sprężynę, tulejka dolna nowa śruba górna (17mm).
Po rozmontowaniu starego amorka, ja zabrałem gumę, bo uznałem że jest jeszcze OK.
Zbroimy nowe części
Nowy układ wygląda mniej wiecej tak:
Oczywiście zaleca się wymianę odboji i osłon na nowe, na zdjęciu nie widać ale na sam początek należy jeszcze zainstalować właśnie nowy odbój i osłonę.
umieszczamy sprężynę w rowkach na górnej i dolnej gumie - to ważne.
Po naciągnięciu sprężyny i skręceniu do oporu pozostaje nam jedynie zaślepić plastik z góry włożyć gotową kolumnę do autka, wszytko ładnie dopasować. Tulejka z dołu może trochę opornie wchodzić, ale troche cierpliwości i się uda.
Składamy wszytko w odwrotnej kolejności mi wymiana 2 amorków zajęła ok. 3 godzin z uwagi na brak odpowiednich narzędzi.
Pozdrawiam i mam nadzieję, że komuś się przyda.