Jump to content
IGNORED

Alpy, Tatry, Technika jazdy w górach - hamowanie silnikiem


SZYNKAR

Recommended Posts

Znalazłem taki filmik na youtube "Ekstremalne palenie klocków i tarcz hamulcowych"

Pamiętacie wypadek polskiego autokaru we Francji na górskiej drodze?

Jak spalić hamulce w górach?

Sposób na teścia. Teść wyrzuca na luz (najmniej pali :naughty:) i hamuje hamulcami. :wallbash: Proste i efektywne. Po zjeździe z Wielkiej Sowy 700m i wychłodzeniu 5km po płaskim: prysnąłem wodą na JEGO tarcze hamulcowe, odparowała. Nie radzę dotykać skóra może zostać. Szpilki wyraźnie gorące, temperatura pracy łożyska koła nieprawidłowa. Nie powinna przekraczać 60stop!

Energia wydziela się w tarczach i przechodzi do elementów przyległych, można spalić klocki. Potem nie ma czym hamować.

Hamowanie silnikowe

Z zajęć Eksploatacji pojazdów: "Silnik jest potężną maszyną cieplną zdolną bezpiecznie odprowadzić znaczną moc przez długi czas". Hamulce skonstruowane są do krótkotrwałego wyhamowania pojazdu a nie do pracy długotrwałej. Dlatego podczas zjazdu należy wrzucić taki sam bieg jak przy podjeżdżaniu (u mnie 1 lub 2, nigdy 3) i zjeżdżać na minimalnym gazie lub w ogóle, bez posługiwania się hamulcem i sprzęgłem. Jeżeli trzeba używać hamulca należy zredukować bieg. W ten sposób można zjechać bezpiecznie do samego środka ziemi. Taka spokojna jazda może być jednak nudna i frustrująca.

Następuje niewielkie wychłodzenie silnika.

Jak uszkodzić rozrząd?

Kiedyś podczas zjazdu z Jaskini Niedźwiedziej aby przyspieszyć, naciskałem pedał sprzęgła, samochód (no dobra maluch) przyspieszał a potem gdy sprzęgło zwalniałem wchodził na maksymalne obroty i zwalniał. Po kilkudziesięciu takich operacjach łańcuszek zaczął dzwonić o obudowę (rozciągnął się). Od tej pory preferuję równomierne spokojne zjazdy z nóżkami z dala od pedałów.

Bezpiecznej jazdy :hi:

Link to comment
Share on other sites

Ciekawe info dotyczące uszkodzenia układu rozrządu :mysli:

Link to comment
Share on other sites

Cięzaarowka np zjeżdzasz z góry na tym samym biegu na jakim na nią wjechałeś :cool1: Ale tam jeszcze jest retadrder i hamulec górski :tongue4: Osobówka hamujesz silnikiem i pomagasz hamulcami... Lepszej opcji nie ma chyba :wink4:

Link to comment
Share on other sites

troche z innej beczki, na tvn turbo w ice road truckers jakis czas temu, ktorys z kierowcow tamtejszych wspominal o jakims dodatkowym urządzeniu w swojej ciezarowce do wytrcania predkosci, nie byl to hamulec pomocniczy, awaryjny.

tylko cos co jak mi sie kojarzy mialo nazwe zaczerpnieta od jakiegos nzwiska(pewnie wynalazcy) kojarzy moze ktos o co mi chodzi i ma wiecej info nt tego ustrojstwa?

Link to comment
Share on other sites

[url=http://http://en.wikipedia.org/wiki/Retarder_(mechanical_engineering)

Generalnie są trzy możliwości żeby zamienić pęd na ciepło (nie stosuje się tego w osobówkach):

- przymknięcie wylotu spalin - silnik traci energię na sprężanie powietrza

- tarcza metalowa + elektromagnesy - prądy wirowe grzeją tarczę

- łopatki mieszają gęsty olej - ten się rozgrzewa

Można prądnicą ładować akumulatory w samochodzie elektrycznym.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...