Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Alpy, Tatry, Technika jazdy w górach - hamowanie silnikiem


SZYNKAR

Rekomendowane odpowiedzi

Znalazłem taki filmik na youtube "Ekstremalne palenie klocków i tarcz hamulcowych"

Pamiętacie wypadek polskiego autokaru we Francji na górskiej drodze?

Jak spalić hamulce w górach?

Sposób na teścia. Teść wyrzuca na luz (najmniej pali :naughty:) i hamuje hamulcami. :wallbash: Proste i efektywne. Po zjeździe z Wielkiej Sowy 700m i wychłodzeniu 5km po płaskim: prysnąłem wodą na JEGO tarcze hamulcowe, odparowała. Nie radzę dotykać skóra może zostać. Szpilki wyraźnie gorące, temperatura pracy łożyska koła nieprawidłowa. Nie powinna przekraczać 60stop!

Energia wydziela się w tarczach i przechodzi do elementów przyległych, można spalić klocki. Potem nie ma czym hamować.

Hamowanie silnikowe

Z zajęć Eksploatacji pojazdów: "Silnik jest potężną maszyną cieplną zdolną bezpiecznie odprowadzić znaczną moc przez długi czas". Hamulce skonstruowane są do krótkotrwałego wyhamowania pojazdu a nie do pracy długotrwałej. Dlatego podczas zjazdu należy wrzucić taki sam bieg jak przy podjeżdżaniu (u mnie 1 lub 2, nigdy 3) i zjeżdżać na minimalnym gazie lub w ogóle, bez posługiwania się hamulcem i sprzęgłem. Jeżeli trzeba używać hamulca należy zredukować bieg. W ten sposób można zjechać bezpiecznie do samego środka ziemi. Taka spokojna jazda może być jednak nudna i frustrująca.

Następuje niewielkie wychłodzenie silnika.

Jak uszkodzić rozrząd?

Kiedyś podczas zjazdu z Jaskini Niedźwiedziej aby przyspieszyć, naciskałem pedał sprzęgła, samochód (no dobra maluch) przyspieszał a potem gdy sprzęgło zwalniałem wchodził na maksymalne obroty i zwalniał. Po kilkudziesięciu takich operacjach łańcuszek zaczął dzwonić o obudowę (rozciągnął się). Od tej pory preferuję równomierne spokojne zjazdy z nóżkami z dala od pedałów.

Bezpiecznej jazdy :hi:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cięzaarowka np zjeżdzasz z góry na tym samym biegu na jakim na nią wjechałeś :cool1: Ale tam jeszcze jest retadrder i hamulec górski :tongue4: Osobówka hamujesz silnikiem i pomagasz hamulcami... Lepszej opcji nie ma chyba :wink4:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

troche z innej beczki, na tvn turbo w ice road truckers jakis czas temu, ktorys z kierowcow tamtejszych wspominal o jakims dodatkowym urządzeniu w swojej ciezarowce do wytrcania predkosci, nie byl to hamulec pomocniczy, awaryjny.

tylko cos co jak mi sie kojarzy mialo nazwe zaczerpnieta od jakiegos nzwiska(pewnie wynalazcy) kojarzy moze ktos o co mi chodzi i ma wiecej info nt tego ustrojstwa?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

[url=http://http://en.wikipedia.org/wiki/Retarder_(mechanical_engineering)

Generalnie są trzy możliwości żeby zamienić pęd na ciepło (nie stosuje się tego w osobówkach):

- przymknięcie wylotu spalin - silnik traci energię na sprężanie powietrza

- tarcza metalowa + elektromagnesy - prądy wirowe grzeją tarczę

- łopatki mieszają gęsty olej - ten się rozgrzewa

Można prądnicą ładować akumulatory w samochodzie elektrycznym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...