Jump to content
IGNORED

[ALL B5] Wymiana sprężyn - co rozebrać ?


rotter
 Share

Recommended Posts

witam, mam takie może dziwne pytanie, ale nigdy tego nie robiłem a chcę wymienić sprężyny z przodu i z tyłu i pytanie brzmi, czy muszę demontować wahacze, czy można wymienić bez demontowania?

Link to comment
Share on other sites

Guest krzychuzzz

Z przodu niestety będziesz musiał odkręcic górne wahacze lub wyjąć macphersona razem z górnymi wahaczami co jest zdecydowanie łatwiejsze.Odkręcasz po trzy śruby mocujące od komory silnika i jedną przy wahaczu prostym. Jak chcesz wymienić same spreżyny zostawiając te same amortyzatory musisz też mieś sciągacze do sprężyn.

Z tyłu odkrecasz tylko dwie śruby mocujące górne (dostep pd strony kabiny po demontażu boczków przy kanapie) od dołu jedna śruba przy belce.

Wczoraj robiłem taką operacje u siebie. Tzn mechanik robił ja patrzyłem. cała operacja zajeła mu 1,5 h z tym że ja zmieniałem całe macphersony.

Audiana pięknie leży na glebie :evil:

Link to comment
Share on other sites

no dobra mam książkę poczytałem tam trochę, ale wiadomo według instrukcji to połowe auta trzeba rozebrać a jak mówiłem nigdy tego nie robiłem i może jakieś sugestie tak po chłopsku krok po kroku, co by pozbierać to do kupy i dodać to co książka pisze i zrobić to tak jak należy, rzecz jasna wiem że jest mi potrzebny ściągacz do sprężyn i mam go i jak najbardziej chcę wymienić tylko sprężyny

i tak z ciekawości ile cie to kosztowało może nie warto się za to łapać samemu skoro fachura to zrobi

Link to comment
Share on other sites

Guest krzychuzzz

Co do przedniego zawieszenia jedyną rzeczą którą musisz zdemontować (oprócz odkrecenia koła of kors) jest ten plastik na podszybiu osłaniający filtr kabinowy. Wtedy masz idealny dostęp do śrub (po 3 na strone) mocujących.Potem odkrecasz śrubę trzymającą górne wahacze, wybijasz ją delikatnie a wtedy wahacze prawie że same wyskoczą ze zwrotnicy.Potem odkrecasz śrubę przy wahaczu dolnym i to własciwie tyle. oczywiście ja to robiłem w warsztacie który miał profi podniośnik więc to znacznie ułatwiło sprawę.Co o tyłu to nie wiem czy masz składaną kanapę (ja mam) więc jak nie masz to musisz zdemontowac oparcie odsunąc tą wykłądzinę oraz (przynajmniej u mnie tak było) boczek między oparciem a drzwiami (musisz przesunąć go w górę i do siebie wtedy wyskoczy z zawiasów). Masz wtedy dostęp do śrób mocujących tylną kolunmę (sztuk dwie na stronę). Potem odkrecasz srubę przy belce i wyciągasz kolunmę. Składasz w odwrotnej kolejnosci.

Co do ceny to hmm....niestety mój mechanik był zawalony robotą a że pokusa była silniejsza i nie chciało mi się czekac do poniedziałku to umówiłem sie w CITO (coś takiego jak norauto - stacja szybkiej obsługi)

Wartość robocizny maiał być 120zł + 90zł ustawianie geometrii. Niestety ktoś z nasz miał kaca poweekendowego (ja napewno nie wiem jak gość który mnie umawiał) i myslał że chodzi mi tylko o przód więc ostatecznie zapłaciłem 240zł a za zbieżność policzli tylko 50zł.

Myślę że mozna było to zrobić taniej ale cóz...widok bezcenny :decayed:

Link to comment
Share on other sites

to się zdecydowanie nie opłaca lepiej poczytać poduczyć się i samemu to zrobić, ale z tego co pamiętam to i bez ściągania tego plastiku pod szybą jest dostęp dobry od góry do śrub, no ale to już jest szczegół :wink4:

Link to comment
Share on other sites

Guest krzychuzzz

Tak jest niezły ale pod klucz płaski a nie nasadowy.

Powiem Ci że gdybym był bardziej cierpliwy to poczekałbym jeszcze z tydzień i sam się tym zajoł ale niestety w chili obecnej nie miałem dostępu do garażu i odpowiednich kluczy. To nie jes żadna filozofia więc życzę powodzenia i może zrób jakieś fotostory i wrzuć do "Warsztatu"

Ja kupiłem to zawieszenie za "psie" pieniądze w zaje.....m stanie więc te parę złotych mogłem poświęcic.

Powodzenia!

Link to comment
Share on other sites

Krzychuzzz jakie sprezyny zakladales,ile obnizyles i ile za nie wyplaciles jesli mozna wiedziec???

Link to comment
Share on other sites

Guest krzychuzzz

Kupiłem kompletny kit Supersporta (spręzyny i amortyzatory)

Obniżają o 40mm. Jeździ się całkiem przyjemnie. Nie jest strasznie twardo.

Za komplet zapłaciłem 400zł :naughty:

Link to comment
Share on other sites

Odświeżam trochę temat.

Czy wie ktoś jakie są te 3 nakrętki które tzrzeba odkręcić? I jeszcze ta nakrętka amortyzatora- jaka to nakrętka?

Chodzi mi o rodzaj i rozmiar bo będę to rozkręcał i pasuje kupić nowe.[br]Dopisany: 31 Lipiec 2008, 14:46 _________________________________________________Wczoraj wymieniałem wahacze górne + amortyzator. Od góry są 3 śruby (klucz 16). Jak chcemy zdemontować całość z górnymi wahaczmi trzeba je odkręcić. Jeżeli chcemy wyciągnąć tylko kolumnę amortyzatora, bez demontażu górnych wahaczy (trzeba się trochę pogimnastykować) wyciągamy gumowe zaślepki i odkręcamy dwie nakrętki M10 (klucz 13). U dołu należy odkręcić śrubę łączącą wahacz z amortyzatorem.

U mnie siedziały jeszcze oryginalne wahacze górne (auto rocznik 1999) co przysporzyło mi nie lada problemu. Nie dało rady wybić tej śruby blokującej sworznie wahaczy w zwrotnicy. Pomimo ocięcia jej z obu końców środkowa część siedziała dalej mocno w zwrotnicy. Pomogło dopiero rozwiercenie tej śruby, ale zanim do tego doszedłem minęło chyba ze dwie godziny obsypane przekleństwami i karkołomnymi próbami wybicia tej śruby.

Morał z tego taki- jeżeli ktoś ma dawno nie wymieniane wahacze, musi się uzbroić w cierpliwość i mieć stalowe nerwy!

Wynik mojej walki to 4 godziny i wymienione tylko 2 górne wahacze + amortyzator z jednej strony.

Link to comment
Share on other sites

Zapuść jakimś środkiem np WD 40 najpierw kilka razy śrubę na pewno pójdzie z następną łatwiej. Z wybijaniem radzę uważać można ugiąć kolumne zwrotnicy. Powodzenia :good:

Link to comment
Share on other sites

WD 40 jest tylko półśrodkiem, nadaje się co najwyżej do naprawy roweru. Podobne właściwości ma Cola :)

Z drgiej strony miałem to samo- za cholerę nie chciała puścić i trzeba było rozwiercać.

Link to comment
Share on other sites

Guest Henrykus

Do wymiany przedniej kolumny zawieszenia (nie Mc Phersona jak to ktoś napisał ), czyli amortyzatora ze sprężyną , nie trzeba demontować wahaczy . Odkręcamy dwie nakrętki M8 (klucz 13 nasadowy długi) pod plastikowymi zaślepkami w podszybiu i jedną śrubę z wahacza M10 (klucz 18) . Przy lewym zawieszeniu koła skręcamy w prawo ( łatwiejsze wyjęcie sruby). Wyjmujemy całą kolumnę bez ingerencji w zawieszenie . Z kolumną robimy co tam już chcemy . Zaznaczam że ściśnięcie sprężyny nie jest łatwe bo w stanie swobodnym ma 350 mm i żaden ściągacz od "golfa" się nie nadaje.

Pozdr

Link to comment
Share on other sites

Wszystko ładnie pięknie, tylko że ja przy okazji wymieniałem wahacze. A lepiej się je odkręca jak się ma wszystko na wierzchu :gwizdanie:

Podany powyżej sposób jest ok jak się wymienia sam amortyzator.

Zgadzam się z kolegą, że ściśnięcie sprężyny jest dosyć karkołomne i lepiej nie podchodzić do tego bez konkretnego ściągacza :naughty:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...