Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Skrzynia Tiptronic ZF5HP19FL/FLA - wymiana oleju , potrzebne części i przydatne linki


Banan

Rekomendowane odpowiedzi

W A4 B5 występują dwa rodzaje skrzyń automatycznych:

- 4 biegowa skrzynia AG4 konstrukcji VW oznaczona w katalogach i ulotkach serwisowych jako 01N - łatwo ją poznać bo nie występowała w niej możliwość ręcznej zmiany biegu , silniki z jakimi była montowana to diesle 1.9TDI na pompie wtryskowej , oraz benzynowe 1.6 i wolnossące 1.8

- 5 biegowa skrzynia 5HP19FL/FLA ( FL - napęd przedni , FLA - quattro ) produkcji ZF - oznaczenie 01V - montowana z silnikami V6 , 1.8T , i 1.9TDI AJM.

ZF5HP19 możemy znaleźć też w modelach na platformie B5 ( A6 C5 , VW Passat , Skoda Suberb ) , A8D2 polifcie , Porsche , BMW

Wracając do tematu do wymiany oleju potrzeba:

1. oczywiście olej ok. 6 litrów ( ta sama specyfikacja oleju jak do 4-biegowych automatów 01N )

-
Oryginał z ASO
nr.
G052162A2
cena około 85 zł za litr

-
Febi 14738
ok. 38-42 zł za litr

-
Mobil/Esso LT71141
ok.32-36 zł za litr

- jest jeszcze
Ravenol 5/4HP
też w podobnej cenie

2. Filtr i uszczelka misy olejowej

-
Oryginał z ASO
– filtr
01V325429
ok. 170 zł uszczelka
01V321371
ok. 110 zł

-
Knecht/MahleHX-84D
-filtr z uszczelką ok. 110-130 zł

-
Mann H2826KIT
– filtr z uszczelką ok.100 zł

Są jeszcze zamienniki Febi - oddzielnie filtr i uszczelka oraz Topran. Według katalogów większości firm w A4 B5 nie ma Tipa 5 biegowego
:wink:
i trzeba szukać w częściach dla A6 / Superb / Passat

3. Korek spustowy ASO - 01V321377 – 32 zł ' oring korka wlewowego ASO - 01V321379 - 9 zł

Nie są to rzeczy konieczne - ponieważ po odkręceniu nie zauważyłem jakiś oznak zniszczenia , natomiast zaoszczędzone 40 zł może się zemścić jeśli coś będzie potem kapać
:decayed:

4. Sprzęt do nalewania oleju – olejarka , pompka ręczna , pompka ciśnieniowa itd.

Stworzyłem urządzenie podobne do serwisowego zgodnie z opisami znalezionymi na forach. Potrzebny był baniak , wężyki o śr. 8 i 10 mm , 3 kroćce na 3/8 cala , zawór kulowy na 3/8 cala. Warto wiedzieć że grubszy wężyk niż 8mm nie wejdzie w otwór w plastikowym grzybku w misce. Niestety jedynym mankamentem jest wolny przepływ oleju i przy wysokiej temperaturze otoczenia można nie zdążyć dolać oleju przed osiągnięciem 40 stopni C.

5. Kanał/najazdy ( ostatecznie kobyłki też wystarczą :D ) – ważne by był poziom utrzymany , bo kiedy przód będzie niżej niż tył to wlejemy więcej , jeśli przód wyżej to wlejemy mniej. Po zdjęciu miski i obejrzeniu tego kapturka plastikowego wszystko będzie jasne dlaczego się tak dzieje.

6. Narzędzia:

-
HEX 8 mm
( korek spustowy ) i
HEX 17 mm
( korek wlewowy )

-
Torx T27
( śruby misy olejowej )

-
Torx T40
( śruby filtra oleju )

-
klucz dynamometryczy
( niestety posiadałem tylko taki o małym zakresie od 5-25, także korki w misce dokręcałem z wyczuciem )

- VAG-COM do odczytu temperatury oleju

7. Wartości momentów dokręcania:

- korek spustowy - 40 nm

- korek wlewowy – 80 nm

- śruby filtra – 6 nm

- śruby miski olejowej – 11 nm ( najlepiej stopniowo najpierw ręką , potem powiedzmy 7 nm i na koniec 11 nm )

Przydatne linki:

- Forum Audi A6 Klub :: Zobacz temat - [all] TIPTRONIC ZF zbir wiedzy. Wymiana filtra i oleju ATF

- Automatic transmission fluid flush and drain VW Passat - ciekawy sposób napełniania

- Pelican Technical Article: Changing Boxster Automatic Transmission Fluid - 986 / 987 - tu jest doskonały schemat dokręcania śrub miski , postępowałem według niego

- taligentx.com: Passat - ATF & Filter Replacement

Filmiki:

-

-Oil Change Intervals for the ZF 5HP Series of Transmissions - YouTube

-

Instrukcja demontażu gałki skrzyni biegów i naprawy magnesików - temat już parę razy poruszany na forum

-

  • Pomoc techniczna 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajnie rozpisane dzięki za pomocne informacje

A co do tych zaoszczędzonych 40 zł to korek też trzeba wymienić ? czy tylko samą uszczelkę ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z korkiem uszczelka jest zintegrowana nie jest to zwykły oring

116379_x800.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

rewelacja! teraz czuje sie na siłach żeby to wymienić! :wink:

pokażcie patent na sprzęt do nalewania oleju? :wink:

Edytowane przez Marcin Gugu33
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...