KiziorDZN Opublikowano 30 Grudnia 2022 Opublikowano 30 Grudnia 2022 (edytowane) Cześć, długi czas chodził mi po głowie taki swap ale nigdzie nie znalazłem informacji czy ktoś to próbował robić. Udało się kupić manetki z A3 8V, z podstawowej wersji czyli bez obsługi fis po dobrej cenie, dokupiłem też najtańsze z A4 i poniżej przedstawiam wynik moich prób. Nie wiem czy chcę to nazywać poradnikiem - bardziej skłaniam się ku temu aby zachęcić tych, którzy jeszcze grzebią przy swoich B6/B7 do prób bo jest to wykonalne. Zaznaczam, że nie sprawdziłem działania na samochodzie - do tego potrzeba zdjąć kierownicę a tą czynność będę mógł wykonać dopiero za jakiś czas po skompletowaniu wszystkiego czego chcę. Sprawa już teraz wydaje mi się wygrana i jestem pewien, że taka przekładka ma sens a całość będzie działać tak jak w oryginale. Dodam, że wszystkie zdjęcia zostały wykonane już po sprawdzeniu czy wszystko działa, specjalnie rozbierałem ponownie aby to udokumentować. Nie mam pokazanego całego procesu rozbiórki ale postaram się to wszystko opisać. Zaczynamy. Potrzebne graty: Manetki z A3 8V: 8V0 953 521 (z obsługą fis numer 8V0953521C) / UPDATE - Manetki z A4 B8 po lifcie, A5 8T po lifcie, Q5 8R Lift oraz A8 D4 również pasują więc na pewno każdy coś dla siebie znajdzie. Podaję numery pod którymi można szukać tych manetek w wersji z obsługą FIS: 4H0953502B / 4G8953502AA / 4G0953502AA Manetki z B6/B7: można wykorzystać swoje lub kupić inne Biały smar/smar z PFTE lub po prostu smar do zębatek plastikowych Zacznijmy od łatwiejszej strony czyli od manetki kierunkowskazów: Rozbiórka nie jest skomplikowana, w przypadku manetki z A3 - zwalniamy 2 zatrzaski z przodu patrząc na manetkę, jeden na dole i uwalniamy "pierścień". Dalsza rozbiórka to kolejne 2 zatrzaski, tym razem po jednym na górze i na dole oraz 2 śrubki na Torx 5. Wszystko pokazują poniższe zdjęcia: Po zdjęciu wszystkiego powinniśmy ujrzeć wnętrzności: Można już spokojnie oddzielić manetkę od obudowy, posypią się Wam jakieś drobne części ale tym się nie przejmujemy. Wyciąganie manetki jest proste, wystarczy pociągnąć w górę, tak jak byście mrugali komuś długimi. Na razie tyle. Teraz czas na taką samą operację ale z manetką B6/B7. Nie chcę ładować tutaj wielu zdjęć więc napiszę tylko, że rozbiórka jest bardzo podobna, dwie śrubki T5, dwa zatrzaski i całość uwolniona. Przejdziemy teraz do przekładki, zanim jednak to zrobimy spójrzcie jak wygląda wnętrze mechanizmu B6/B7. Wszystkie elementy, które są na zdjęciu muszą również znaleźć się u was, tutaj już nie ma mowy o pomijaniu czegoś. Zwróćcie uwagę aby wewnątrz wszystkie elementy były ułożone tak jak na powyższym zdjęciu, inaczej mogą być problemy z poprawnym złożeniem całości. Biały plastik zaznaczony czerwoną strzałką (odpowiada on za kierunki) ustawcie na środku, tak aby razem z czarnym plastikiem i tymi prowadnicami tworzyło swojego rodzaju wejście. Biały plastik zaznaczony na niebiesko odpowiada za światła drogowe, jego poruszaniem zajmuje się metalowy element, nazwijmy go drucik na potrzeby tego materiału :D. On również ma swoje miejsce w którym powinien się znaleźć - po bokach są wycięcia do których pasuje, dodatkowo powinien on jeszcze wchodzić w biały plastik od świateł. Kolejną czynnością jest założenie wcześniej wyciągniętej manetki od A3. Zanim jednak przejdę do tego proponuje od razu wyciąć część szarego plastiku w manetce A3, z racji innej budowy blokuje się on o drucik z B6/B7 przez co uniemożliwia włączenie kierunkowskazu w prawo. Ja wyciąłem to nożykiem do tapet, miejsce macie zaznaczone na zdjęciu. Przypominam, wycinamy tylko w miejscu jak na zdjęciu. Teraz składanie. Na zdjęciu wyżej zaznaczyłem na Czerwono - bolec odpowiadający za kierunkowskazy, ma on swoje miejsce w białym plastiku, który zaznaczałem na innym zdjęciu wyżej. Niebiesko - miejsce w które wchodzi drucik, poruszający plastikiem odpowiadającym za światła drogowe Żółto - Bolec ten posiada w środku sprężynę, ważne żeby nie zgubić Zielono - Bolce ustalające, ich miejsce jest w odpowiednich slotach w obudowie. Więcej niżej. Proces składania nie jest skomplikowany, najważniejsze aby trafić bolcem z powyższego zdjęcia, drucik zapewne wyleci podczas składania ale można za pomocą pęsety ułożyć go w swoim miejscu. Wszystko na zdjęciach. Przed zamknięciem warto uzupełnić smar jeśli go wcześniej wycieraliście. Całość zamykamy i sprawdzamy działanie. Ważne aby sprawdzić czy kierunki będą odbijać po ruchu kierownicą - za to odpowiedzialny jest biały plastik w samym środku ze zdjęcia niżej. Aby kierunek w lewo się wyłączył musimy zapadkę pociągnąć w górę, kierunek w prawo zapadka w dół. Kolej na manetkę wycieraczek. Rozbiórka i zasada działania taka sama więc nie przedstawiam tego na zdjęciach. Jest tutaj natomiast kilka ważnych szczegółów. Wnętrze wygląda tak samo po za wtyczką, której nie było w kierunkach. Niestety teraz zaczynają się schody. Manetka z A3 ma teoretycznie taką samą budowę, jednak bolec, który służy za przełączanie prędkości wycieraczek jest w zupełnie innym miejscu. Trzeba te plastiki zamienić miejscami. Niestety nie znalazłem innego sposobu na przekładkę więc postanowiłem ciąć. Plastiki te są na tyle twarde i sprężyste że nie ma później problemu że coś nie działa czy się zacina. na koniec można dla pewności wszystko zgrzać np. lutownicą. Przełożone więc wypadało by dostać się do przewodów (w opcji bez fisu mamy tylko 2 kabelki). Przewody z manetki B7 odciąłem tuż przy pokrętle: Te z A3 uciąłem na końcu manetki Trzeba teraz zlutować kabelki ze sobą. Tutaj się zatrzymam - nie mam pojęcia, który przewód połączyć z którym, trzeba to sprawdzić bezpośrednio na aucie chyba, że ktoś ma jakieś inne pomysły. Ja to zostawiłem - sprawdzę to kiedyś bezpośrednio podczas montażu. Mamy tutaj tylko dwie opcje więc nie będzie to czasochłonne. W przypadku obsługi fis kabelków będzie więcej ale zasada jest taka sama. Można wszystko składać, taka sama zasada jak przy kierunkach. Dodatkowym utrudnieniem jest to, że w B7 przewody przechodzą inną stroną niż w A3. Poprowadziłem więc te kabelki w ten sposób: Po zamknięciu, uzupełnieniu smarem wszystko działa jak w oryginale. Pozostaje jedynie kwestia połączenia obu przewodów o czym wspominałem wyżej. Po tym wszystkim na auto i testować. Jak widać nie jest to kompletny poradnik, zabrakło u mnie właśnie tego połączenia i przetestowaniu na aucie. Jestem jednak pewien w 99.99%, że będzie to działać. Temat na zachętę, może ktoś zrobi o przede mną i zda relację jak wyszło. Myślę, że najgorsze ogarnąłem. Możliwe, że pasują też manetki z innych modeli, z nowych A4, A3 ale były dla mnie za drogie na takie testy. EDIT Dzięki koledze @innotic, który jako pierwszy postanowił wykonać taką podmiankę wiemy już jak wygląda sprawa z kabelkami. Dodatkowo informacja o manetce tempomatu: Cytat Elektryka została rozkminiona, przewody łączymy w następujący sposób, pierwszy kolor to kolor z A4 Manetka wycieraczek: CZERWONY + ZIELONY ŻÓŁTY + CZARNY ZIELONY + BRĄZOWY Manetka tempomatu: BIAŁY + BRĄZOWY NIEBIESKI + ZIELONY W przypadku manetki tempomatu myślę że obojętne jest ja połączymy kabelki wszak obsługują tylko zamykanie obwodu przez przycisk. Wydaje mi się też, że w nowej manetce ustawienie biegu wycieraczek przełącznikiem na 3 i 4 powoduje taką samą przerwę czasową między majtnięciami wycieraczek. Dodatkowo kilka uwag co do montażu oraz inne umiejscowienie kabli w przypadku opcji z obsługą fis: Cytat W trakcie składania wyszła konieczność dodatkowej przeróbki manetki tempomatu. Chodzi o plastik, który przełożyliśmy z manetki A4. Jeden z jego rogów (czerwona strzałka) koliduje z zatrzaskiem tylnej osłony manetki. W A4 osłona manetki z tyłu nie sięga do obudowy kierownicy, a w A3 jest odwronie - biegnie aż do tego półkola wchodzącego do kolumny. Z tego powodu na końcu znajduje się zatrzask, na którego trzeba zrobić miejsce: Dlatego też musimy ściąć cały róg wspomnianego plastiku mniej więcej do tej postaci: Wtedy wszystko będzie nam pasowało i działało. U mnie efekt finalny wygląda tak: Manetki pracują przyjemniej, cichsze jest wyłączanie się kierunkowskazów itp. Jest jednak wada manetki wycieraczek - wydłuża ona przerwy w trybie czasowym wycieraczek. Wg. moich pomiarów przerwa między wytarciami na 1 biegu to aż 30s, a na biegu 4 - 10s. To może nieco utrudniać korzystanie z tej funkcjonalności. Edytowane 12 Stycznia 2023 przez KiziorDZN 4
Lukasz_mk2 Opublikowano 31 Grudnia 2022 Opublikowano 31 Grudnia 2022 Fajnie to sobie wymyśliłeś. Z niecierpliwością poczekam aż zamontujesz to na auto. Będziesz też działał z manetkami w wersji z fis oraz z tempomatem??
innotic Opublikowano 10 Stycznia 2023 Opublikowano 10 Stycznia 2023 Dzisiaj i ja rzeźbiłem. Nie mam zdjęć, ale postaram się wszystko wytłumaczyć możliwie najlepiej. Ja zabrałem się za wersję z tempomatem i obsługą fisa. Różnica taka, że jest dodatkowy kabelek pomiędzy dwoma ze zdjęć manetki z A3. Chciałem po prostu przylutować kable od A4, ale przez zawijas który trzeba zrobić na białym plastiku są za krótkie. Najlepiej przeciąć w połowie i polutować w ramieniu manetki. Co do tempomatu to sytuacja jest analogiczna jak przy manetce wycieraczek - trzeba przełożyć plastik na ramieniu z A4 do A3. Różni się sposób w jaki manetka wchodzi w obudowę (dwa bolce - z góry i z dołu) oraz też ten bolec, jest lekko przesunięty względem tego z A4. Warto dodać, że plastik do przełożenia w tempomacie jest delikatniejszy oraz ma jedną ściankę cieńszą - warto właśnie tam go przeciąć. Przewody idą tą samą drogą w A4 i A4, więc nie trzeba nic przedłużać, ale trzeba lutować z powodu kostki. Połączenie elektryczne manetki wycieraczek (3 przewody) i tempomatu (2 przewody) jest dla mnie zagadką, na razie połączyłem to na skręcane kostki, aby metodą prób i błędów dojść co z czym powinno być połączone. 1
r7adek Opublikowano 11 Stycznia 2023 Opublikowano 11 Stycznia 2023 14 godzin temu, innotic napisał(a): Dzisiaj i ja rzeźbiłem. Nie mam zdjęć, ale postaram się wszystko wytłumaczyć możliwie najlepiej. Ja zabrałem się za wersję z tempomatem i obsługą fisa. Różnica taka, że jest dodatkowy kabelek pomiędzy dwoma ze zdjęć manetki z A3. Chciałem po prostu przylutować kable od A4, ale przez zawijas który trzeba zrobić na białym plastiku są za krótkie. Najlepiej przeciąć w połowie i polutować w ramieniu manetki. Co do tempomatu to sytuacja jest analogiczna jak przy manetce wycieraczek - trzeba przełożyć plastik na ramieniu z A4 do A3. Różni się sposób w jaki manetka wchodzi w obudowę (dwa bolce - z góry i z dołu) oraz też ten bolec, jest lekko przesunięty względem tego z A4. Warto dodać, że plastik do przełożenia w tempomacie jest delikatniejszy oraz ma jedną ściankę cieńszą - warto właśnie tam go przeciąć. Przewody idą tą samą drogą w A4 i A4, więc nie trzeba nic przedłużać, ale trzeba lutować z powodu kostki. Połączenie elektryczne manetki wycieraczek (3 przewody) i tempomatu (2 przewody) jest dla mnie zagadką, na razie połączyłem to na skręcane kostki, aby metodą prób i błędów dojść co z czym powinno być połączone. Podaj numery manetek pod tempomat i fis ?
innotic Opublikowano 11 Stycznia 2023 Opublikowano 11 Stycznia 2023 (edytowane) 46 minut temu, r7adek napisał(a): Podaj numery manetek pod tempomat i fis ? Przecież są w głównym poście Elektryka została rozkminiona, przewody łączymy w następujący sposób, pierwszy kolor to kolor z A4 Manetka wycieraczek: CZERWONY + ZIELONY ŻÓŁTY + CZARNY ZIELONY + BRĄZOWY Manetka tempomatu: BIAŁY + BRĄZOWY NIEBIESKI + ZIELONY W przypadku manetki tempomatu myślę że obojętne jest ja połączymy kabelki wszak obsługują tylko zamykanie obwodu przez przycisk. Wydaje mi się też, że w nowej manetce ustawienie biegu wycieraczek przełącznikiem na 3 i 4 powoduje taką samą przerwę czasową między majtnięciami wycieraczek. Edytowane 11 Stycznia 2023 przez innotic
r7adek Opublikowano 11 Stycznia 2023 Opublikowano 11 Stycznia 2023 Godzinę temu, innotic napisał(a): Przecież są w głównym poście Nie dopatrzyłem Na chwilę obecną dość kosztowny mod. Nie dość, że mało tego, to jeszcze ceny manetek kosmos. Ale musi to fajnie wyglądać.
r7adek Opublikowano 11 Stycznia 2023 Opublikowano 11 Stycznia 2023 12 minut temu, innotic napisał(a): Ja kupiłem swoje za 149zł To ci się udało, widziałem dwie oferty i poniżej 350 nie ma.
innotic Opublikowano 11 Stycznia 2023 Opublikowano 11 Stycznia 2023 UPDATE: Poskładałem wszystko, działa. W trakcie składania wyszła konieczność dodatkowej przeróbki manetki tempomatu. Chodzi o plastik, który przełożyliśmy z manetki A4. Jeden z jego rogów (czerwona strzałka) koliduje z zatrzaskiem tylnej osłony manetki. W A4 osłona manetki z tyłu nie sięga do obudowy kierownicy, a w A3 jest odwronie - biegnie aż do tego półkola wchodzącego do kolumny. Z tego powodu na końcu znajduje się zatrzask, na którego trzeba zrobić miejsce: Dlatego też musimy ściąć cały róg wspomnianego plastiku mniej więcej do tej postaci: Wtedy wszystko będzie nam pasowało i działało. U mnie efekt finalny wygląda tak: Manetki pracują przyjemniej, cichsze jest wyłączanie się kierunkowskazów itp. Jest jednak wada manetki wycieraczek - wydłuża ona przerwy w trybie czasowym wycieraczek. Wg. moich pomiarów przerwa między wytarciami na 1 biegu to aż 30s, a na biegu 4 - 10s. To może nieco utrudniać korzystanie z tej funkcjonalności. @KiziorDZNmoże skopiuj te moje informacje do głównego posta i poradnik będzie kompletny.
KiziorDZN Opublikowano 12 Stycznia 2023 Autor Opublikowano 12 Stycznia 2023 @innotic Widziałem posta na grupie FB. Fajnie że się udało i dzięki za ogarnięcie kolorów przewodów. Wrócę z pracy to połączę posty.
KiziorDZN Opublikowano 12 Stycznia 2023 Autor Opublikowano 12 Stycznia 2023 W dniu 11.01.2023 o 15:56, r7adek napisał(a): Nie dopatrzyłem Na chwilę obecną dość kosztowny mod. Nie dość, że mało tego, to jeszcze ceny manetek kosmos. Ale musi to fajnie wyglądać. Szukaj również manetek z A4 B8 lift, A5 8T lift, Q5 czy A8 D4. 4H0953502B / 4G8953502AA / 4G0953502AA
innotic Opublikowano 13 Stycznia 2023 Opublikowano 13 Stycznia 2023 @KiziorDZNpytanie tylko co zrobić z tymi wycieraczkami
KiziorDZN Opublikowano 13 Stycznia 2023 Autor Opublikowano 13 Stycznia 2023 Godzinę temu, innotic napisał(a): @KiziorDZNpytanie tylko co zrobić z tymi wycieraczkami Zakładam, że chodzi Ci o prędkości w trybie czasowym ? Może chodzi tu o same potencjometry, w A3 są tylko 3 położenia, w B7 jest tych stopni regulacji 5. Nie wiem czy w takim przypadku jest to do przeskoczenia. Może w vcds jest opcja ustawienia czasów, jeśli nie to pewnie steruje tym jakiś przekaźnik albo co gorsza samo mce.
innotic Opublikowano 13 Stycznia 2023 Opublikowano 13 Stycznia 2023 No jak? Tu i tu są 4 poziomy trybu czasowego Na płytce potencjometra manetek z B6/B7/C6 są cztery rezystory, zastanawiam się czy czas przerwy nie zależy od wartości tych rezystorów właśnie.
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się