Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Swap manetek z A3 8V do B6/B7


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Cześć, długi czas chodził mi po głowie taki swap ale nigdzie nie znalazłem informacji czy ktoś to próbował robić.

Udało się kupić manetki z A3 8V, z podstawowej wersji czyli bez obsługi fis po dobrej cenie, dokupiłem też najtańsze z A4 i poniżej przedstawiam wynik moich prób.

 

Nie wiem czy chcę to nazywać poradnikiem - bardziej skłaniam się ku temu aby zachęcić tych, którzy jeszcze grzebią przy swoich B6/B7 do prób bo jest to wykonalne.

Zaznaczam, że nie sprawdziłem działania na samochodzie - do tego potrzeba zdjąć kierownicę a tą czynność będę mógł wykonać dopiero za jakiś czas po skompletowaniu wszystkiego czego chcę.

Sprawa już teraz wydaje mi się wygrana i jestem pewien, że taka przekładka ma sens a całość będzie działać tak jak w oryginale.

Dodam, że wszystkie zdjęcia zostały wykonane już po sprawdzeniu czy wszystko działa, specjalnie rozbierałem ponownie aby to udokumentować. Nie mam pokazanego całego procesu rozbiórki ale postaram się to wszystko opisać.

Zaczynamy.

 

Potrzebne graty:

Manetki z A3 8V: 8V0 953 521 (z obsługą fis numer 8V0953521C) / UPDATE - Manetki z A4 B8 po lifcie, A5 8T po lifcie, Q5 8R Lift oraz A8 D4 również pasują więc na pewno każdy coś dla siebie znajdzie. Podaję numery pod którymi można szukać tych manetek w wersji z obsługą FIS: 4H0953502B / 4G8953502AA / 4G0953502AA

Manetki z B6/B7: można wykorzystać swoje lub kupić inne

Biały smar/smar z PFTE lub po prostu smar do zębatek plastikowych

 

Zacznijmy od łatwiejszej strony czyli od manetki kierunkowskazów:

320893645_892480351920428_2090354628114308030_n.thumb.jpg.2616c21063069e65cc6f0a27f15a86eb.jpg

 

Rozbiórka nie jest skomplikowana, w przypadku manetki z A3 - zwalniamy 2 zatrzaski z przodu patrząc na manetkę, jeden na dole i uwalniamy "pierścień".

Dalsza rozbiórka to kolejne 2 zatrzaski, tym razem po jednym na górze i na dole oraz 2 śrubki na Torx 5. Wszystko pokazują poniższe zdjęcia:

1672392023165.thumb.jpg.7b5d7d43aa5dc52945245bada6bcdb53.jpg

1672392023141.thumb.jpg.51523ce79efe68c2b5f8e377f86bfc3c.jpg

1672392023212.thumb.jpg.82d0587fc3aec3a2488e8e3b9e4c0039.jpg

1672392023188.thumb.jpg.fa9ece7d15aca18f3a5c05537971a57c.jpg

1672392023097.thumb.jpg.5b363bb3ff385401563a7ebff8a6fc79.jpg

 

Po zdjęciu wszystkiego powinniśmy ujrzeć wnętrzności:

1672392023075.thumb.jpg.f782f52bcded6708a1221058c6b6378d.jpg

 

Można już spokojnie oddzielić manetkę od obudowy, posypią się Wam jakieś drobne części ale tym się nie przejmujemy. Wyciąganie manetki jest proste, wystarczy pociągnąć w górę, tak jak byście mrugali komuś długimi.

 

1672392023026.thumb.jpg.1278e7d10cbc5615746df52c80507a4a.jpg

 

Na razie tyle. Teraz czas na taką samą operację ale z manetką B6/B7. Nie chcę ładować tutaj wielu zdjęć więc napiszę tylko, że rozbiórka jest bardzo podobna, dwie śrubki T5, dwa zatrzaski i całość uwolniona.

 

Przejdziemy teraz do przekładki, zanim jednak to zrobimy spójrzcie jak wygląda wnętrze mechanizmu B6/B7. Wszystkie elementy, które są na zdjęciu muszą również znaleźć się u was, tutaj już nie ma mowy o pomijaniu czegoś.

 

1672392023457.thumb.jpg.fab0b0dfaf3f1d16197611e1baa76c64.jpg

 

 

Zwróćcie uwagę aby wewnątrz wszystkie elementy były ułożone tak jak na powyższym zdjęciu, inaczej mogą być problemy z poprawnym złożeniem całości. 

Biały plastik zaznaczony czerwoną strzałką (odpowiada on za kierunki) ustawcie na środku, tak aby razem z czarnym plastikiem i tymi prowadnicami tworzyło swojego rodzaju wejście.

Biały plastik zaznaczony na niebiesko odpowiada za światła drogowe, jego poruszaniem zajmuje się metalowy element, nazwijmy go drucik na potrzeby tego materiału :D. On również ma swoje miejsce w którym powinien się znaleźć - po bokach są wycięcia do których pasuje, dodatkowo powinien on jeszcze wchodzić w biały plastik od świateł. 

 

Kolejną czynnością jest założenie wcześniej wyciągniętej manetki od A3. Zanim jednak przejdę do tego proponuje od razu wyciąć część szarego plastiku w manetce A3, z racji innej budowy blokuje się on o drucik z B6/B7 przez co uniemożliwia włączenie kierunkowskazu w prawo. Ja wyciąłem to nożykiem do tapet, miejsce macie zaznaczone na zdjęciu. Przypominam, wycinamy tylko w miejscu jak na zdjęciu.

1672392022913.thumb.jpg.924822230e6cf8272d4be57357d81fc8.jpg

 

Teraz składanie.

 

1672392022934.thumb.jpg.2bced0e3d0bd0498f674f53183de23c1.jpg

Na zdjęciu wyżej zaznaczyłem na

Czerwono - bolec odpowiadający za kierunkowskazy, ma on swoje miejsce w białym plastiku, który zaznaczałem na innym zdjęciu wyżej.

Niebiesko - miejsce w które wchodzi drucik, poruszający plastikiem odpowiadającym za światła drogowe

Żółto - Bolec ten posiada w środku sprężynę, ważne żeby nie zgubić

Zielono - Bolce ustalające, ich miejsce jest w odpowiednich slotach w obudowie. Więcej niżej.

 

Proces składania nie jest skomplikowany, najważniejsze aby trafić bolcem z powyższego zdjęcia, drucik zapewne wyleci podczas składania ale można za pomocą pęsety ułożyć go w swoim miejscu. Wszystko na zdjęciach.

 

1672392022847.thumb.jpg.2a35f44fc0c37390300dab2abb106e33.jpg

 

1672392023348.thumb.jpg.785dfeaa9f98dc7a3368786902f1b0df.jpg

1672392023393.thumb.jpg.4e875c2c720a686684d753824df00394.jpg1672392023288.thumb.jpg.d01ab1171eab7dae192c9bf241f35fd0.jpg

 

Przed zamknięciem warto uzupełnić smar jeśli go wcześniej wycieraliście.

Całość zamykamy i sprawdzamy działanie. Ważne aby sprawdzić czy kierunki będą odbijać po ruchu kierownicą - za to odpowiedzialny jest biały plastik w samym środku ze zdjęcia niżej. Aby kierunek w lewo się wyłączył musimy zapadkę pociągnąć w górę, kierunek w prawo zapadka w dół.

 

1672392023230.thumb.jpg.aecd26b125d7c14e4d093c7ee283c9f0.jpg

 

Kolej na manetkę wycieraczek.

Rozbiórka i zasada działania taka sama więc nie przedstawiam tego na zdjęciach. Jest tutaj natomiast kilka ważnych szczegółów. Wnętrze wygląda tak samo po za wtyczką, której nie było w kierunkach.

1672392022645.thumb.jpg.fd6921c7afcba8be608c49e737ac5ced.jpg

 

Niestety teraz zaczynają się schody. Manetka z A3 ma teoretycznie taką samą budowę, jednak bolec, który służy za przełączanie prędkości wycieraczek jest w zupełnie innym miejscu. 

 

1672392022577.thumb.jpg.b2a6301fb45d7ca9e9ba4ffab45a799a.jpg

 

Trzeba te plastiki zamienić miejscami. Niestety nie znalazłem innego sposobu na przekładkę więc postanowiłem ciąć. Plastiki te są na tyle twarde i sprężyste że nie ma później problemu że coś nie działa czy się zacina. na koniec można dla pewności wszystko zgrzać np. lutownicą.

 

1672392022557.thumb.jpg.b4de994d34ac2fa8a02eb5fbd2162242.jpg

1672392022537.thumb.jpg.3e21173f72c087b645f485f5fdb5d23c.jpg

1672392022519.thumb.jpg.21c26dd5398ee8c53a05e1e2cea76eca.jpg

1672392022502.thumb.jpg.60a624a18f33e60ea94cbeda9e5fae05.jpg

 

Przełożone więc wypadało by dostać się do przewodów (w opcji bez fisu mamy tylko 2 kabelki).

Przewody z manetki B7 odciąłem tuż przy pokrętle:

1672392022402.thumb.jpg.6f1c088bf5ec81ba65c3595bd03a8c76.jpg

 

Te z A3 uciąłem na końcu manetki

 

1672392022421.thumb.jpg.f96bbb75c73c3038e3d67e8e8f3e2414.jpg1672392022381.thumb.jpg.607a5311232ab09245027c9aaf52ad76.jpg

 

Trzeba teraz zlutować kabelki ze sobą. Tutaj się zatrzymam - nie mam pojęcia, który przewód połączyć z którym, trzeba to sprawdzić bezpośrednio na aucie chyba, że ktoś ma jakieś inne pomysły. Ja to zostawiłem - sprawdzę to kiedyś bezpośrednio podczas montażu. Mamy tutaj tylko dwie opcje więc nie będzie to czasochłonne. W przypadku obsługi fis kabelków będzie więcej ale zasada jest taka sama.

Można wszystko składać, taka sama zasada jak przy kierunkach. Dodatkowym utrudnieniem jest to, że w B7 przewody przechodzą inną stroną niż w A3. Poprowadziłem więc te kabelki w ten sposób:

 

1672392022351.thumb.jpg.9fb5b6cca54943c156b8bed996b099b9.jpg

1672392022363.thumb.jpg.f2697f048aa1886c9bb77e588fec8f62.jpg

 

Po zamknięciu, uzupełnieniu smarem wszystko działa jak w oryginale. Pozostaje jedynie kwestia połączenia obu przewodów o czym wspominałem wyżej. Po tym wszystkim na auto i testować.

 

Jak widać nie jest to kompletny poradnik, zabrakło u mnie właśnie tego połączenia i przetestowaniu na aucie. Jestem jednak pewien w 99.99%, że będzie to działać.

Temat na zachętę, może ktoś zrobi o przede mną i zda relację jak wyszło. Myślę, że najgorsze ogarnąłem.

Możliwe, że pasują też manetki z innych modeli, z nowych A4, A3 ale były dla mnie za drogie na takie testy.

 

321200607_2367102810116587_7316570641568163892_n.jpg.2e69382d0c5483c7fe0cc9452fddae9c.jpg

 

EDIT

Dzięki koledze @innotic, który jako pierwszy postanowił wykonać taką podmiankę wiemy już jak wygląda sprawa z kabelkami. Dodatkowo informacja o manetce tempomatu:

 

Cytat

 


Elektryka została rozkminiona, przewody łączymy w następujący sposób, pierwszy kolor to kolor z A4

Manetka wycieraczek:

CZERWONY + ZIELONY

ŻÓŁTY + CZARNY

ZIELONY + BRĄZOWY

Manetka tempomatu:

BIAŁYBRĄZOWY

NIEBIESKI + ZIELONY 

W przypadku manetki tempomatu myślę że obojętne jest ja połączymy kabelki wszak obsługują tylko zamykanie obwodu przez przycisk. Wydaje mi się też, że w nowej manetce ustawienie biegu wycieraczek przełącznikiem na 3 i 4 powoduje taką samą przerwę czasową między majtnięciami wycieraczek.

 

 

Dodatkowo kilka uwag co do montażu oraz inne umiejscowienie kabli w przypadku opcji z obsługą fis:

 

Cytat

 


W trakcie składania wyszła konieczność dodatkowej przeróbki manetki tempomatu. Chodzi o plastik, który przełożyliśmy z manetki A4. Jeden z jego rogów (czerwona strzałka) koliduje z zatrzaskiem tylnej osłony manetki. W A4 osłona manetki z tyłu nie sięga do obudowy kierownicy, a w A3 jest odwronie - biegnie aż do tego półkola wchodzącego do kolumny. Z tego powodu na końcu znajduje się zatrzask, na którego trzeba zrobić miejsce:

 1482971702_P_20230111_165229copy.thumb.jpg.4e0c580f6799f5f6c13c2223b02c5b66.jpg.a5103127aec3fb8ca59106207e28f120.jpg

 Dlatego też musimy ściąć cały róg wspomnianego plastiku mniej więcej do tej postaci:

 1888708564_P_20230111_165852copy.thumb.jpg.12e883f5c64b7af9a025a86552318c14.jpg.248ccb0d338bf20044b1178634c5a787.jpg

Wtedy wszystko będzie nam pasowało i działało. U mnie efekt finalny wygląda tak:

830259958_P_20230111_173049copy.jpg.87259d68be6b828cf966fb1c3af5e248.thumb.jpg.7a984373098c8b8c98049f63ac411a3e.jpg
 
Manetki pracują przyjemniej, cichsze jest wyłączanie się kierunkowskazów itp.

Jest jednak wada manetki wycieraczek - wydłuża ona przerwy w trybie czasowym wycieraczek. Wg. moich pomiarów przerwa między wytarciami na 1 biegu to aż 30s, a na biegu 4 - 10s. To może nieco utrudniać korzystanie z tej funkcjonalności.

 

 

 

 

Edytowane przez KiziorDZN
  • Super 4
Opublikowano

Fajnie to sobie wymyśliłeś. Z niecierpliwością poczekam aż zamontujesz to na auto. Będziesz też działał z manetkami w wersji z fis oraz z tempomatem??

Opublikowano

Dzisiaj i ja rzeźbiłem. Nie mam zdjęć, ale postaram się wszystko wytłumaczyć możliwie najlepiej. Ja zabrałem się za wersję z tempomatem i obsługą fisa. Różnica taka, że jest dodatkowy kabelek pomiędzy dwoma ze zdjęć manetki z A3. Chciałem po prostu przylutować kable od A4, ale przez zawijas który trzeba zrobić na białym plastiku są za krótkie. Najlepiej przeciąć w połowie i polutować w ramieniu manetki. Co do tempomatu to sytuacja jest analogiczna jak przy manetce wycieraczek - trzeba przełożyć plastik na ramieniu z A4 do A3. Różni się sposób w jaki manetka wchodzi w obudowę (dwa bolce - z góry i z dołu) oraz też ten bolec, jest lekko przesunięty względem tego z A4. Warto dodać, że plastik do przełożenia w tempomacie jest delikatniejszy oraz ma jedną ściankę cieńszą - warto właśnie tam go przeciąć. Przewody idą tą samą drogą w A4 i A4, więc nie trzeba nic przedłużać, ale trzeba lutować z powodu kostki.

 

Połączenie elektryczne manetki wycieraczek (3 przewody) i tempomatu (2 przewody) jest dla mnie zagadką, na razie połączyłem to na skręcane kostki, aby metodą prób i błędów dojść co z czym powinno być połączone.

  • Dzięki 1
Opublikowano
14 godzin temu, innotic napisał(a):

Dzisiaj i ja rzeźbiłem. Nie mam zdjęć, ale postaram się wszystko wytłumaczyć możliwie najlepiej. Ja zabrałem się za wersję z tempomatem i obsługą fisa. Różnica taka, że jest dodatkowy kabelek pomiędzy dwoma ze zdjęć manetki z A3. Chciałem po prostu przylutować kable od A4, ale przez zawijas który trzeba zrobić na białym plastiku są za krótkie. Najlepiej przeciąć w połowie i polutować w ramieniu manetki. Co do tempomatu to sytuacja jest analogiczna jak przy manetce wycieraczek - trzeba przełożyć plastik na ramieniu z A4 do A3. Różni się sposób w jaki manetka wchodzi w obudowę (dwa bolce - z góry i z dołu) oraz też ten bolec, jest lekko przesunięty względem tego z A4. Warto dodać, że plastik do przełożenia w tempomacie jest delikatniejszy oraz ma jedną ściankę cieńszą - warto właśnie tam go przeciąć. Przewody idą tą samą drogą w A4 i A4, więc nie trzeba nic przedłużać, ale trzeba lutować z powodu kostki.

 

Połączenie elektryczne manetki wycieraczek (3 przewody) i tempomatu (2 przewody) jest dla mnie zagadką, na razie połączyłem to na skręcane kostki, aby metodą prób i błędów dojść co z czym powinno być połączone.

Podaj numery manetek pod tempomat i fis ?

Opublikowano (edytowane)
46 minut temu, r7adek napisał(a):

Podaj numery manetek pod tempomat i fis ?

Przecież są w głównym poście :facepalm:

 

Elektryka została rozkminiona, przewody łączymy w następujący sposób, pierwszy kolor to kolor z A4

Manetka wycieraczek:

CZERWONY + ZIELONY

ŻÓŁTY + CZARNY

ZIELONY + BRĄZOWY

Manetka tempomatu:

BIAŁY + BRĄZOWY

NIEBIESKI + ZIELONY 

W przypadku manetki tempomatu myślę że obojętne jest ja połączymy kabelki wszak obsługują tylko zamykanie obwodu przez przycisk. Wydaje mi się też, że w nowej manetce ustawienie biegu wycieraczek przełącznikiem na 3 i 4 powoduje taką samą przerwę czasową między majtnięciami wycieraczek.

Edytowane przez innotic
Opublikowano
Godzinę temu, innotic napisał(a):

Przecież są w głównym poście :facepalm:

 

 

Nie dopatrzyłem :D

Na chwilę obecną dość kosztowny mod. Nie dość, że mało tego, to jeszcze ceny manetek kosmos. Ale musi to fajnie wyglądać.

Opublikowano

Ja kupiłem swoje za 149zł :grin:

Opublikowano
12 minut temu, innotic napisał(a):

Ja kupiłem swoje za 149zł :grin:

To ci się udało, widziałem dwie oferty i poniżej 350 nie ma. 

Opublikowano

UPDATE:

Poskładałem wszystko, działa.

W trakcie składania wyszła konieczność dodatkowej przeróbki manetki tempomatu. Chodzi o plastik, który przełożyliśmy z manetki A4. Jeden z jego rogów (czerwona strzałka) koliduje z zatrzaskiem tylnej osłony manetki. W A4 osłona manetki z tyłu nie sięga do obudowy kierownicy, a w A3 jest odwronie - biegnie aż do tego półkola wchodzącego do kolumny. Z tego powodu na końcu znajduje się zatrzask, na którego trzeba zrobić miejsce:

 

1482971702_P_20230111_165229copy.thumb.jpg.4e0c580f6799f5f6c13c2223b02c5b66.jpg

 

Dlatego też musimy ściąć cały róg wspomnianego plastiku mniej więcej do tej postaci:

 

1888708564_P_20230111_165852copy.thumb.jpg.12e883f5c64b7af9a025a86552318c14.jpg

 

Wtedy wszystko będzie nam pasowało i działało. U mnie efekt finalny wygląda tak:

 

983980174_P_20230111_173049copy.thumb.jpg.4f927ef35bdf06b822c19821d666cd78.jpg

 

Manetki pracują przyjemniej, cichsze jest wyłączanie się kierunkowskazów itp.

Jest jednak wada manetki wycieraczek - wydłuża ona przerwy w trybie czasowym wycieraczek. Wg. moich pomiarów przerwa między wytarciami na 1 biegu to aż 30s, a na biegu 4 - 10s. To może nieco utrudniać korzystanie z tej funkcjonalności.

@KiziorDZNmoże skopiuj te moje informacje do głównego posta i poradnik będzie kompletny.

Opublikowano

@innotic

Widziałem posta na grupie FB.

Fajnie że się udało i dzięki za ogarnięcie kolorów przewodów. Wrócę z pracy to połączę posty.

Opublikowano
W dniu 11.01.2023 o 15:56, r7adek napisał(a):

Nie dopatrzyłem :D

Na chwilę obecną dość kosztowny mod. Nie dość, że mało tego, to jeszcze ceny manetek kosmos. Ale musi to fajnie wyglądać.

Szukaj również manetek z A4 B8 lift, A5 8T lift, Q5 czy A8 D4. 4H0953502B / 4G8953502AA / 4G0953502AA

Opublikowano

@KiziorDZNpytanie tylko co zrobić z tymi wycieraczkami :whistling:

Opublikowano
Godzinę temu, innotic napisał(a):

@KiziorDZNpytanie tylko co zrobić z tymi wycieraczkami :whistling:

 

Zakładam, że chodzi Ci o prędkości w trybie czasowym ? 

Może chodzi tu o same potencjometry, w A3 są tylko 3 położenia, w B7 jest tych stopni regulacji 5.

Nie wiem czy w takim przypadku jest to do przeskoczenia. Może w vcds jest opcja ustawienia czasów, jeśli nie to pewnie steruje tym jakiś przekaźnik albo co gorsza samo mce. 

Opublikowano

No jak? Tu i tu są 4 poziomy trybu czasowego :D

Na płytce potencjometra manetek z B6/B7/C6 są cztery rezystory, zastanawiam się czy czas przerwy nie zależy od wartości tych rezystorów właśnie.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...