Wtrącę się w temat, chociaż żadnych pompowtrysków, BRD, ani nawet Audi nie mam.
Jednym z ważniejszych parametrów ON jest liczba cetanowa (LC) - to skłonność paliwa do samozapłonu. Normalnie LC wynosi 50-55. Produkuje się też paliwo CityDiesel o LC ~60. Takie paliwo używane jest głównie przez autobusy miejskie - zwiększona liczba cetanowa zmniejsza dymienie. CityDiesel nie można kupić na stacjach benzynowych. Dostępne jest tylko w hurcie, dla firm transportowych. Zapewne takie paliwo wlewał ktoś do Tatry opisywanej kilkanaście postów wcześniej.
Nie produkuje sie ropy o LC>60, bo zapalała by sie już za szybko - silnik pracował by nieprawidłowo.
Właśnie różnice w LC odczuwamy najbardziej, ale na trwałość PD wpływu to nie ma.
Siarka w ropie ma właściwości smarujące, ale jest nieekologiczna...
W dzisiejszej zwykłej ropie jest 5% biokomponentów. Jest już nowa europejska norma zwiększająca ilość bio do 7%. W biodiesel jest 20-100% estrów.
Biokomponenty, czyli estry, czyli FAME mają silne właściwości myjące, wyższą temperaturę wrzenia (szkodliwe przy DPF), są "rzadsze" - trzeba spalić o ~10% więcej bio żeby uzyskać tą sama ilość energii co z ropy.
Mam nadzieję że wyjaśniłem kilka mitów.