Skocz do zawartości
IGNOROWANY

[INNE] Audi 80 i A4 (B5) Jakie różnice w układzie napędowym quattro?


CrazyMax

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie,

mam kilka pytań odnośnie różnic w napędzie w Audi 80 i A4 (B5) w quattro.

Jak to jest rozwiązane w jednym i drugim?

Jakie rodzaje dyferencjałów są zastosowane z przodu, z tyłu i centralnie?

Czy któreś z dyferencjałów posiadają stałe/włączane blokady? Jeżeli tak, to ile %?

Czy rozkład przeniesienia napędów (przód/tył) jest w tych modelach taki sam, czy inny? Jaki?

Jeżeli ktoś zna odpowiedź, na któreś z powyższych, to proszę o wpis :)

Dziękuję i pozdrawiam,

Max ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w 80 były zwykłe mechanizmy róznicowe z przekładnią stożkowa (V8 miały przekładnie planetarną) z blokadami sterowanymi el-pneumatycznie

przeniesienie napedu 50/50%, blokowanie mechanizmów 100%

w A4 też są 3 mechanizmy róznicowe z tym że miedzyosiowy to TorSen auto dodatkowo posiada EDS

przeniesienie napędu w zaleznosci od rodzaju i wyposazenia 45/55% (RS - 40/60%)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli w 80 każdy z 3 dyfrów normalnie miał 0% spięcia (zwykły mechanizm różnicowy), a po włączeniu blokady 100% spięcia (tzw. elektro szpera), tak?

Każdy, czy tylko tylny miał tą blokadę elektryczno-pneumatyczną?

W A4 przód i tył, to były zwykłe mechanizmy różnicowe?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

blokady w starych 80, 90, 100 i 200-ach były montowane w zalezności od wyposażenia

na przodzie, tyle i zawsze miedzyosiowe

zmiana nastapiła w po 86r, międzyosiowym układem został TorSen

w A4 sa zwykłe mechanizmy róznicowe na osiach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W 80 B3 i B4 i 100 C4 zblokować na stałe można było tylko tył. W pierwszych quattro oprócz tego była jeszcze możliwość zblokowania mechanizmu miedzy osiowego.

Ciekawi mnie tylko czy dyfer z A80 z blokadą podszedł by do A4 b5 bądź nowszej i jak na to zareagował by EDS?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W 80 B3 i B4 i 100 C4 zblokować na stałe można było tylko tył. W pierwszych quattro oprócz tego była jeszcze możliwość zblokowania mechanizmu miedzy osiowego.

jestes na 100% pewien że tak było ????

ja wiem że było troche inaczej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a 80 od 95 i audi a4 b5 95 to jest to samo jesli chodzi o silniki V. EDS- to jest elktroniczna szpera a 80 miala most z blokada mechaniczna. po wlacznie blokady przestaje dzialas ABS a w a4 jest wrecz przeciwnie. eds nie zdziala jesli nie dziala ABS ja mam u siebie most z 80 z blokada mechaniczna

EDS zapobiega takim wlasnie skutkom

jak by mial wlaczone to by bez problemu wjechala(jesli to by byla A4 b5)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W 80 B3 i B4 i 100 C4 zblokować na stałe można było tylko tył. W pierwszych quattro oprócz tego była jeszcze możliwość zblokowania mechanizmu miedzy osiowego.

jestes na 100% pewien że tak było ????

ja wiem że było troche inaczej

No np w 80 B4 nie zepniesz miedzy osiowki bo niby jak? nie ma takiego przycisku, natomiast jest przycisk Diff obok lewarka, dzieki ktoremu zblokujemy tylna os do predkosci ok 30km/h.

tak to wyglada w b3/b4:

img2000o.jpg

A starsze quattro (np B2)mialy taki:

a1eae80552643d95.jpg

Jak widac ma 3 pozycje:

0 - żadna blokada nie jest włączona, wszystkie mechanizmy są otwarte

1 - zblokowany jest mechanizm międzyosiowy

2 - zblokowany jest mechanizm międzyosiowy i tylny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jest jeszcze wersja z blokada wszystkich mostow, ale jest to bardzo rzadka odmiana. Po 86 nie bylo blokady miedzyosiowej bo wrzucili tam TorSen-a

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jest jeszcze wersja z blokada wszystkich mostow, ale jest to bardzo rzadka odmiana. Po 86 nie bylo blokady miedzyosiowej bo wrzucili tam TorSen-a

to znajdz i pokaz.nie nie slyszalem zeby byly 3 mechanizmy z blokada. centrlany i tylni oszem w audi 100 c3.

nio i w audi masz tylko jeden most kolego a 3 uklady roznicowe

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kolega ma stare a80 2-drzwiowe, zrobie foto jak tylko go złapie

jest dziwnie podwyzszone a jezdzi po lesie lepiej jak UAZ

mea culpa, nie mostów tylko mechanizmów

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

[...]w A4 sa zwykłe mechanizmy róznicowe na osiach

To jaki to stały napęd na 4 koła :!: :?: :no:

Skoro są zwykłe mechanizmy różnicowe, to w najgorszym przypadku (teoretycznie) napęd będzie szedł tylko i wyłącznie na jedno koło i nie wyjedzie się z "opresji".

[...]EDS- to jest elktroniczna szpera[...]

EDS to nie jest elektroniczna szpera, tylko system dochamowujący poszczególne koła przy pomocy hamulca zasadniczego, na podstawie danych sczytanych z czujników ABS. I nie ma on zupełnie nic wspólnego z żadną szperą. Daje co najwyżej podobny efekt, czyli zwiększenie oporów toczenia koła/kół o mniejszej przyczepności do podłoża.

Cichusz, odnośnie filmiku, który wrzuciłeś - niech mi ktoś wytłumaczy, jakie to Quattro, skoro "siadło" w taki głupi sposób? :blink:

I tak jeszcze a propos Torsena i A4 B5 Quattro - jak to tam jest zrobione (przedni mechanizm różnicowy, międzyosiowy mechanizm różnicowy, tylny mechanizm różnicowy i do tego gdzieś na wale jeszcze Torsen), czy Torsen siedzi w centralnym mechaniźmie różnicowym? I jak to działa w skrajnych sytuacjach (załóżmy stawiając autko na rolkach jednym bokiem i próbując ruszyć, oraz stawiając tyłem i ruszyć, a także przodem i ruszyć)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a4 nie ma stałego napedu na 4 koła w sposób ciągły

od tego masz EDS, np na sniegu układ reaguje, doprowadzając do stanu gdzie wszystkie koła maja taka sama prędkośc

ogólnie jak ktos słusznie zauważył quattro bez blokad to kupa, EDS to ogólnie lipa

jezeli auto zawisnie z jednej strony to koniec, nie wyjedzie

A4 ma dwa mechanizmy osiowe i jeden miedzyosiowy (TorSen)

i dlatego masz EDS w aucie poniewaz nie ma fizycznej (mechanicznej) mozliwości blokowania TorSen-a

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To dlaczego ludzie tak bardzo excytują się całym tym Quattro, skoro bez blokad (których nie ma w ofercie - chyba) jest wart tyle samo co "ośka" lub RWD, a nawet mniej, gdyż zwiększa spalanie?

Piszesz, że nie ma możliwości blokowania Torsena:

A4 ma dwa mechanizmy osiowe i jeden miedzyosiowy (TorSen)

i dlatego masz EDS w aucie poniewaz nie ma fizycznej (mechanicznej) mozliwości blokowania TorSen-a

A na forum jest taka wypowiedź:

[...]jednym słowem mamy do czynienia z mechanizmem, który - poprzez tarcie na kołach zębatych - przeciwdziała zwiększaniu się różnicy obrotów pomiędzy osiami. w dodatku w taki sposób, że na oś obracającą się wolniej przekazywany jest większy moment obrotowy.[...]

To jak to w końcu jest z tym Torsenem? Bo z zacytowanego przezemnie fragmentu i z informacji, które udało mi się znaleźć na necie, oraz z "rozbrojenia" przezemnie zasady działania tego mechanizmu, wydaje mi się, że Torsen sam w sobie jest mechanizmem samoblokującym się (osie). :rolleyes:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Torsen najlepeij bedzie dzialal przy zblokowanym tylnym moscie, a EDS jedynie blokuje szybciej krecace sie kolo przy pomocy hamulców, wiec wydaje mi sie ze przy tym systemie nie pokaze on (torsen)100% swoich mozliwosc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

[...]A4 ma dwa mechanizmy osiowe i jeden miedzyosiowy (TorSen)[...]

W takim razie, jeżeli jest tak jak mówisz, czyli A4 w B5 Quattro ma przód zwykłą "różnicówkę", centralnie Torsena i z tyłu zwykłą "różnicówkę", to można powiedzieć, że ma stały napęd na jedno koło przednie (niestety to o mniejszej przyczepności) i jedno koło tylne (również na to o mniejszej przyczepności). :disgust:

Przydałaby się jeszcze - tak jak wspomniał Beneq - blokada tylnego dyfra, np. drugi Torsen. Wtedy napędzane były by aż 3 koła. :rolleyes:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

B2 - przód - otwarty

- centralny - otwarty z podciśnieniową blokadą

- tył - otwarty z podciśnieniową blokadą

urQuattro - przód - otwarty

- centralny - torsen

- tył - otwarty z blokatą

b3/b4 - przód - otwarty

- centralny - torsen

- tył - otwarty z blokadą

audi V8 - przód - otwarty

- centralny - torsen

- tył - torsen

ja u siebie właśnie tak robię, tzn. napędy na dwóch torsenach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w jaki sposob robisz na tyl TorSen-a ? Z czego jest przeszczep z V8 ? Mozna wrzucic na tyl do A4 Quaif-a.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...