Skocz do zawartości
IGNOROWANY

[ALL B5] Naprawa przekręconej szpilki pokrywy zaworów w panewce


karbonek

Rekomendowane odpowiedzi

Wszystko zaczęło się od chęci uszczelnienia pokrywy zaworów. Odkręciłem pokrywę, wymieniłem uszczelkę i szczęśliwy zacząłem zakręcać nakrętki. Jedną szpilkę kupiłem w ASO razem z nakrętką, ponieważ stara szpilka była lekko przekręcona przez nakrętkę. Dokręciłem nakrętkę na szpilce nr 2 (środkowa), później na pierwszej od przodu auta. Ostatnia miała być nr 3 (pierwsza od strony szyby). Kręcę na tym samym maksymalnym momencie obrotowym i po chwili poczułem luz... Pomyślałem, że pewnie nakrętka się przekręciła, bo ta nowa z ASO była srebrna, a jak te stare czarne (jakieś hartowane zapewnie). Wziąłem się za odkręcanie tej nakrętki, kręcę i nic. Odkręciłem pozostałe śruby i po zdjęciu pokrywy zaworów wyszła mi szpilka nr 3. Los chciał że część dolna się ukręciła w panewce, a nie górna nad panewką. Podzwoniłem po firmach, które naprawiają takie uszkodzenia i chcieli od 100zł za naprawę. W ASO nie kupi się samej panewki, chcą sprzedać całą głowicę z wałkiem za ponad 500zł. Kupienie używanej panewki też nic nie da, ponieważ trzeba ją wyfrezować w celu wyosiowania pod wałek rozrządu. Zabrałem się więc za to sam. Wymyśliłem, że rozwiercę otwór o wiele większą średnicą, wkręcę w niego śrubę i w tej śrubie wykonam gwintowany otwór 6mm na szpilkę. Zdjęcia zacząłem robić po nagwintowaniu otworu na M12, ale od początku... Panewka poszła w imadło wiertarki stołowej. Wiertło IRWIN do metalu. Średnica wiertła 9,5mm. Powolutku nawiercałem otwór na głębokość szpilki. Należy uważać aby nie zrobić za głębokiego otworu i na to aby był on wyosiowany i jednakowej średnicy. Materiał panewki jest miękki i bez wiertarki stołowej można łatwo i szybko zjechać otwór. Gwintownika 12 nie miałem niestety pod ręką, pojechałem więc do znajomego mechanika, który mi otwór w panewce nagwintował. Efekt widoczny na zdjęciu poniżej.

1.JPG

Natomiast ukręcona nowa szpilka wygląda tak:

2.JPG

Wkręciłem śrubę M12 w panewkę aby sprawdzić gwint:

3.JPG

Śrubę M12 wkręciłem w imadło, musi być idealnie ustawiona pionowo. Wiertło Bosch do metalu 5.5mm. Wiertło musi zrobić otwór w niej dokładnie po środku. Dopiero na trzeciej śrubie udało mi się to zrobić, choć i tak odchylenie od środka wyniosło ok. 1mm.

4.JPG

5.JPG

Po prawidłowym wykonaniu otworu zabrałem się za jego nagwintowanie, średnica szpilki 6mm.

6.JPG

Gdy wkręciłem na początku śrubę M12 w panewkę, zaznaczyłem wstępnie na niej jaką długość będę potrzebował. Czas na docięcie. Polecam brzeszczot i siłę mięśni, ponieważ szlifierką można zrobić to mniej dokładnie.

7.JPG

8.JPG

Tak to wygląda po ścięciu.

9.JPG

Teraz pilnik w dłoń i szlifowanie.

10.JPG

Na środku zrobiłem brzeszczotem nacięcie, które przyda się przy wkręcaniu płaskim śrubokrętem w panewkę.

11.JPG

Tak wygląda to po wkręceniu. Specjalnie wymierzyłem aby lekko schowała się śruba w panewkę (nie cały 1mm) przez co przy dokręcaniu nakrętki szpilki mamy mały zapas…

12.JPG

A oto efekt końcowy naprawy:

13.JPG

14.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ile dałeś za nową szpilkę w ASO? Mi właśnie wczoraj przytrafiło się to samo, ale chce spróbować nawiercić pozostałości po ukręconej szpilce i spróbować wykrętakiem, ale nie wiem czy to pomoże.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Coś koło 15zł dałem, bardzo ich jakość się pogorszyła, razem z nakrętkami, te stare ori o wiele twardsze były.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...