?uki1984 Opublikowano 25 Września 2011 Opublikowano 25 Września 2011 Opracowałem taki temat na innym forum z wyszukanych przeze mnie informacji. Wrzucam to tutaj, może sięprzydać Można podpiąć w dziale FAQ Turbosprężarek Znalazłem ostatnio pare ciekawych informacji na temat: działania, historii, konserwacji, możliwych problemach z turbiną i ich przyczynach, a także o regeneracji i dla zainteresowanych zakładaniem większego turbo (co się z tym wiąże). Postaram się to poukładać w miarę czytelnie:) 1. HISTORIA ROZWOJU TURBOSPRĘŻAREK Historia turbodoładowania jest niemal tak stara jak historia silnika spalinowego. Już w latach 1885 i 1896, Gottlieb Daimler i Rudolf Diesel prowadzili badania nad zwiększeniem mocy i zmniejszaniem zużycia paliwa ich silników poprzez wstępne sprężanie powietrza. Pierwsza turbosprężarka (czyli funkcjonująca w oparciu o napęd gazami wylotowymi z silnika) została zbudowana przez dr. Alfreda J. Büchiego w latach 1909 - 12. Trzy lata póĽniej zaproponował on prototyp doładowanego silnika diesla, ale jego pomysł nie zyskał uznania w owym czasie. Lata trzydzieste ubiegłego wieku to rozwój doładowania w dużych silnikach: okrętowych, lokomotywach i silnikach przemysłowych. W 1938 roku, została wybudowana pierwsza turbosprężarka do silnika samochodu ciężarowego przez firmę Swiss Machine Works Saurer. Okres wojny przyniósł gwałtowny rozwój technologii lotniczych turbin gazowych w rezultacie którego powstały nowe materiały i konstrukcje umożliwiające rozwój turbosprężarek w silnikach diesla. Cummins, Scania i Volvo rozpoczynają produkcję samochodów ciężarowych wyposażonych w turbodoładowanie w 1954 dzięki Kurtowi Beirerowi, który opracował pierwszy kompaktowy model turbosprężarki. Warto odnotować również zajęcie pole position w Indianapolis przez samochód wyposażony przez Cumminsa w turbodoładowany silnik w 1952. Po pierwszym kryzysie paliwowym w 1973 roku, turbodoładowanie na stałe przyjęło się w silnikach dieslowskich pojazdów ciężarowych. Wtedy, wysokie koszty inwestycyjne związane z turbodoładowaniem były wyrównane przez oszczędno¶ci na niskich kosztach paliwa, dodatkowo wzrost liczby turbosprężarek w samochodach ciężarowych wymusiły coraz surowsze regulacje dotyczące emisji spalin w latach 80-tych. Rzeczywisty przełom w turbodoładowaniu samochodów osobowych został osiągnięty w 1978 roku wraz z wprowadzeniem dieslowskiego silnika z turbodoładowaniem w Mercedesie - Benz 300 SD, a następnie w 1981 w VW Golfie Turbodiesel. Znaczenie turbosprężarek w samochodach osobowych zwiększało się, gdyż rosła ich sprawność a emisja spalin znaczenie spadała. Dzisiaj, turbodoładowanie silników benzynowych w pierwszym rzędzie nie jest rozpatrywane w aspektach wydajno¶ciowych, ale raczej wiąże się ze znacznym zmniejszeniem zużycia paliwa a w konsekwencji, mniejszym zanieczyszczeniem środowiska. 2. ZASADA DZIAŁANIA TURBOSPRĘŻAREK Turbosprężarka gazowa wykorzystuje energię gazów wydechowych silnika do podniesienia ciśnienia powietrza podawanego do komór spalania. W silnikach z turbodoładowaniem, potrzebne powietrze do spalania sprężone jest zanim znajdzie się w komorze spalania. Mimo, że silnik zasysa powietrze do tej samej objętości cylindra z powodu jego wyższego ciśnienia do komory spalania dostaje się większa jego masa. W konsekwencji, dzięki większej ilości paliwa, które może być spalone uzyskuje się większą moc silnika przy tych samej prędkosci obrotowej i pojemności skokowej. Sprężanie powoduje nagrzewanie powietrza do temperatury około 180°C. Schłodzenie powietrza w intercoolerze zwiększa jego gęstość, co wiąże się z dalszym wzrostem mocy silnika. Chłodzenie powietrza jest jednym z kilku sposobów pozytywnie wpływaj±cych na moc, zużycie paliwa i emisję spalin. Niższa temperatura wlotu powietrza w rezultacie daje niższą temperaturę zapłonu w ten sposób zmniejszaj±c emisje NOX. Istnieje jednak różnica pomiędzy doładowaniem mechanicznym a doładowaniem turbosprężarkowym. W doładowaniu mechanicznym powierze potrzebne do spalania sprężane jest za pomocą sprężarki napędzanej przez silnik. Uzyskiwany w ten sposób dość niski wzrost mocy spowodowany jest przez stratę energii potrzebnej do napędu sprężarki. W zależności od wielkości silnika turbodoładowanie mechaniczne może prowadzić do zwiększenia mocy silnika o około 10 do 15%. Zastosowanie turbodoładowania mechanicznego powoduje większe zużycie paliwa w porównaniu z silnikiem bez doładowania o tej samej mocy. W doładowaniu turbosprężarkowym, energia wylotu spalin, która normalnie została by zmarnowana, użyta jest do napędu turbiny. Na tym samym wale, na którym osadzona jest turbina znajduje się również sprężarka. Zasysa ona i spręża powietrze a następnie podaje je do silnika. Turbosprężarka nie jest połączona z silnikiem w sposób mechaniczny, lecz więzią gazową. Aby lepiej zrozumieć technikę turbodoładowania, warto zapoznać się z zasadą spalania paliwa w silniku. Obecnie, najbardziej rozpowszechnione są silniki czterosuwowe. Cykl roboczy takiego silnika wykonywany podczas dwóch obrotów wału korbowego składa się z czterech suwów: - Ssania, kiedy tłok się opuszcza i zasysa powietrze (silnik dieslowski) lub mieszankę paliwo/powietrze (silnik benzynowy). - Kompresji, kiedy objętość cylindra zostaje ściskana. - Rozprężania, mieszanka paliwa z powietrzem zapalana jest przez iskrę (silnik benzynowy), lub zapala się samoczynnie wcze¶niej wstrzyknięta do cylindra pod bardzo wysokim ciśnieniem (silnik dieslowski). - Wydechu, podczas, którego usuwane są spaliny. Ta prosta zasada działania silnika dostarcza różne możliwo¶ci zwiększania jego mocy, poprzez: - Zwiększenie pojemności skokowej. - Zwiększenie prędkości obrotowej. - Turbodoładowanie. Zasadniczym elementem turbosprężarki jest zespół wirujący składający się z wałka z kołem turbiny (napędowym) po stronie spalin, oraz kołem kompresora po stronie sprężanego powietrza. Całość zespołu wirującego utrzymywana jest w korpusie centralnym za pomocą łożysk hydrodynamicznych oraz łożyska oporowego. Przez środek korpusu prowadzony jest olej z układu smarowania silnika którego zadaniem jest utrzymywanie filmów olejowych w systemie łożyskowania, oraz odprowadzanie ciepła. Po obu końcach zespołu wirującego znajdują się olejowe pierścienie uszczelniające, tworząc uszczelnienia labiryntowe zabezpieczające przed wydostawaniem się oleju na koła. Niektóre modele turbosprężarek posiadają dodatkowe kanały do połączenia z układem chłodzenia cieczą silnika. 3. ZALETY STOSOWANIA TURBOSPRĘŻAREK Korzyści płynące z zastosowania doładowania turbosprężarkowego są następujące: ekonomia Stosunek mocy do wagi tzn. kilowat (produkowana moc) / kilogram (waga silnika) silnika z doładowaniem turbosprężarkowym jest o wiele lepszy niż w silniku, w którym spaliny usuwane s± w sposób naturalny. W porównaniu z silnikiem o identycznej mocy, w którym spaliny są naturalnie usuwane, zużycie paliwa jest mniejsze, a wykorzystana energia wylotu spalin przyczynia się do podniesienia sprawności takiego silnika. Z kolei z powodu mniejszej pojemności skokowej, starty ciepła i tarcia są mniejsze. bezpieczeństwo Dzięki większej mocy samochód wyposażony w silnik z turbodoładowaniem szybciej reaguje na działania kierowcy, umożliwiając skrócenie czasu trwania wykonywanych manewrów, co przekłada się na większe bezpieczeństwo. komfort jazdy Silnik z turbodoładowaniem ma mniejsze gabaryty w porównaniu z silnikiem bez turbodoładowania o tej samej mocy. Ponieważ wielkość silnika jest mniejsza również hałas przez niego wytwarzany jest mniejszy, turbosprężarka staje się dodatkowym tłumikiem przez który przepływają spaliny. ekologia W porównaniu z silnikiem o identycznej mocy, w którym spaliny są naturalnie usuwane, zużycie paliwa jest mniejsze, a wykorzystana energia wylotu spalin przyczynia się do podniesienia sprawności takiego silnika. 4. CZYNNOŚCI ZGODNE Z INSTRUKJĄ UŻYTKOWANIA TURBOSPRĘŻARKI W związku z coraz bardziej powszechnym zastosowaniem turbosprężarek w nowo produkowanych samochodach, należy zwrócić uwagę na warunki jej pracy. Turbosprężarka jest tak zaprojektowana, aby mogła bezawaryjnie współpracować z silnikiem przez cały okres jego eksploatacji. Nie wymaga ona jakichkolwiek specjalnych remontów, a badanie powinno ograniczyć się tylko do kilku podstawowych czynności zgodnych z instrukcją użytkowania turbosprężarki dostarczonej przez producenta. Czynności te powinny obejmować: - Okresowych zmian oleju. - Konserwacji systemu filtracji oleju (filtr oleju, przewody). - Kontroli ci¶nienie oleju. - Konserwacji systemu filtracji powietrza (filtr powietrza, przewody). 5. PRZYCZYNY USZKODZEŃ TURBOSPRĘŻAREK - Extramalne warunki {pierwszy kwadracić od lewej} - Zanieczyszczenia oleju {trzeci od lewej} - Brak smarowania {drugi od lewej} - Zanieczyszczenia {ostatni od lewej} 6. A tu art. z AUTO ŚWIAT na temat przyczyn i uszkodzeń turbosprężarek oraz ich następstwach: http://www.moto-market.pl/turbo-service/prasa.htm http://www.moto-market.pl/turbo-service/prasa2.htm 7. KILKA PYTAŃ O TURBINĘCzyli 3 najczęściej zadawane pytania: a. Montaż większej turbiny b. Problemy z powodu paliwa c. Zakup części używanej A tu odpowiedzi (także art. AUTO ŚWIAT): http://www.moto-market.pl/turbo-service/prasa1.htm 8. FIRMY REGENERUJĄCE I SPRZEDAJĄCE REGENEROWANE TURBO:Ceny około 950zł jak oddasz stare turbo, jak nie to 300zł kaucja. Koszt wysyłki na terenie PL 50zł, za granicę 200zł - Firma z Wrocławia: http://turbiny.automotoczesci.eu/turbiny.php MACIE INNE ADRESY INNYCH FIRM NA TERENIE PL I IRL WRZUCAJCIE W TYM TEMACIE!!! 9. PRZYKŁAD STUDYJNY USZKODZENIA TURBINY: Źródło "Audi Klub Polska" * Witam, jak silnik osiągnie wyższą temperaturę to z turbiny zaczyna wydobywać się dym - gdzieś na łączeniu magistrali turbiny i kolektorem wydechowym. wystarczy wtedy lekko przygazować i coraz bardziej dymi. łączenie magistrali z kolektorem jest mokre. Z wydechu nie wydostaje się niebieski dym a turbina raczej pompuje dobrze, bo auto ma chyba dobrego kopa powyżej 2.5 tyś obr. Pytanie ,Czy turbina będzie do regeneracji czy może naprawia się tam jakieś uszczelniacze ,albo samą magistrale? Ktoś miał podobne doświadczenia z tym silnikiem. Proszę o poradę , bo nie wiem czy regenerować turbo skoro nie kopci na niebiesko. * Niestety turbina była do wymiany. Luz osiowy, dlatego ten olej na kolektorze i dym. koszt: 1265zł. z wymianą. Turbina oczywiście regenerowana. - A tu link i posty z AKP w oryginale: http://www.audiklub.org/phpBB2/viewtopic.php?t=99838 10. RÓŻNICA MIEDZY TURBINĄ K03 I K03s Mianowicie głowna różnica jesta taka, że K03s posiada 4 podwójne łopatki a nie 6, więc jakby ktoś wam sprzedawał używkę K03s to zwróćcie uwagę na ten drobny a jakże ważny szczegół, żeby się nie dać oszukać!!! Bo i takie przypadki są udokumentowane na innych forach Poniżej fota Turbiny K03s
SebolA4 Opublikowano 4 Października 2011 Opublikowano 4 Października 2011 8. FIRMY REGENERUJĄCE I SPRZEDAJĄCE REGENEROWANE TURBO: http://www.reampoland.pl/ 20-442 LUBLIN ul. Abramowicka 5 Mam Turbo po regeneracji w tej firmie 20 tyś.km śmiga bez problemu.Polecam.
J3rzyK Opublikowano 16 Października 2011 Opublikowano 16 Października 2011 Polecam! http://www.radka-turbo.pl/
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się