Montaz i Dzialanie ACC Adaptive Cruise Control Aktywny Radar 2008-2012
5 5

    534 odpowiedzi w tym temacie

    Rekomendowane odpowiedzi

    ACC (ADAPTIVE CRUISE CONTROL ) AKTYWNY RADAR 2008 -2012


    Wazne info zapozyczone z FORUM Niemieckiego :

    http://www.motor-talk.de/forum/adaptive-cruise-control-nachruesten-t2166925.html?page=83#top



    CAŁY PORADNIK OPARTY JEST NA SYSTEMIE MMI 2G MOST (ŚWIATŁOWÓD) !!!!

    W PRZYPADKU INNYCH SYSTEMOW TYPU CONCERT/SYMPHONY ,MMI 3G LOW ,MMI 3G ,HIGH MMI 3G+ , INNE JEST KODOWANIE .


    STEROWNIKI OBSŁUGUJĄCE ACC i działają ( te które znam )

    2.0 TDI DIESEL ( CAGA ) 03L 906 022 JM , SKRZYNIA MANUALNA
    2.0 TDI DIESEL ( CAHA ) 03L 906 022 MH , SKRZYNIA MANUALNA
    2.0 TDI DIESEL ( CAGA) 03L 906 022 NN , SKRZYNIA MANUALNA

    2.0 TDI DIESEL ( CAHA) 03L 906 022 RM , SKRZYNIA MANUALNA

    przegląd list Jakie SW działa / nie działa z ACC.

    HW dla wszystkich poniżej: 03L 906 022 B

    SW bez wsparcia ACC:

    03L 906 022 B

    SW z obsługą ACC:

    03L 906 022 MJ

    03L 906 022 JM

    03L 906 022 MQ / MR (CAHA)


    8K0907561B - ACC3 - działa w "przedlifcie" !!!

    A5 3.0TDI quattro / manual ACC - kodowanie - 0079C0
    A4 B8 2.0 TDI QUATTRO manual ACC - kodowanie - 00EEE9
    A4 2.0TFSI 2009 bez haka kodowanie : 00C7E0

     

    Informacje Ogólne :

    Do realizacji tego MODA niezbędne są poniższe podzespoły.

    Sterownik układu regulacji odstępu od poprzednika , sterownik silnika , przełącznik układu utrzymywania prędkości , sterownik w zestawie wskaźników tablicy przyrządów , sterownik systemu ABS , czujnik liczby obrotów z tyłu po prawej stronie (tylko w samochodach z napędem na cztery koła), czujnik liczby obrotów z przodu po prawej stronie , czujnik liczby obrotów z tyłu po lewej stronie (tylko w samochodach z napędem na cztery koła) i czujnik liczby obrotów z przodu po lewej stronie .

    Zasięg ACC Ok. 200m .
    ACC pracuje w zakresie prędkości 20 … 200 km/h .
    Częstotliwość sygnału ACC 76,5 GHz .
    Maksymalna skuteczność hamowania osiągana przez ACC w porównaniu z całkowitą skutecznością hamowania 25 % .

     

     

     

     

    accsterowniki.png

     

     

     

     

     

    Poprzez sieć poszczególnych systemów samochodu liczne sterowniki przyczyniają się do działania ACC .
    Sterowniki te komunikują się ze sobą poprzez różne wersje magistrali. Aby zapewnić komunikację poprzez kilka wersji magistrali, interfejs diagnostyczny magistrali danych , który połączony jest ze wszystkimi wersjami magistrali, przetwarza dane i przekazuje je do odpowiedniego sterownika.
    Przedstawione na rysunku sterowniki są niezbędne dla działania ACC !!!!! .
    Sterowniki oznaczone czarnym punktem odpowiadają za podstawowe funkcje, w przypadku pozostałych sterowników komunikat o usterce prowadzi do natychmiastowego wyłączenia ACC lub sterowniki te są odpowiedzialne za wizualne i akustyczne wskazanie informacji i komunikatów o usterkach.

     

     

     

     

     

     

     

     

    Krótki Opis Działania:

    Kierowca aktywuje regulację, przyspiesza samochodem do wymaganej prędkości i naciska przycisk SET na przełączniku układu utrzymywania prędkości .
    Sterownik systemu ABS oblicza na podstawie czujników liczby obrotów (tylko w przypadku samochodów z napędem na cztery koła), (tylko w przypadku samochodów z napędem na cztery koła) i liczbę impulsów i przesyła do magistrali CAN zestawu wskaźników / układu jezdnego.
    Sterownik w zestawie wskaźników tablicy przyrządów potrzebuje tej liczby impulsów przebytej drogi do obliczenia aktualnej prędkości.
    Sterownik układu regulacji odstępu od poprzednika odczytuje sygnał prędkości, aby sterownik w zestawie wskaźników tablicy przyrządów przekazał go do magistrali CAN układu jezdnego i obliczył na tej podstawie wymagane przyspieszenie, które jest konieczne do utrzymania wcześniej wyznaczonej wymaganej prędkości i przekazuje je do sterownika silnika .
    Jeśli prędkość rzeczywista różni się od prędkości wymaganej, sterownik układu regulacji odstępu od poprzednika rozpoznaje tę różnicę i przekazuje ponownie obliczone wymagane przyspieszenie do sterownika silnika .
    Sterownik silnika decyduje, czy do osiągnięcia wymaganego przyspieszenia należy zwiększyć lub zmniejszyć dawkę wtrysku lub czy w razie potrzeby należy uruchomić hamulce (następuje to poprzez sterownik systemu ABS ).



    SPIS POTRZEBNYCH CZĘŚCI :

    - 8K0 907 561 © - RADAR 1 szt. koszt od 500-900 PLN uzywka ( posiada OCHRONE KOMPONENTU )

    radaracc.jpg



    - 8K0907299 - RAMKA RADARU 1 szt. do 15.08.2011 r. po 2011 r. z literka A
    - 8K0907574B - UCHWYT RADARU 1 szt.



    radar1e.jpg


    - 4F0972708 - wtyka 8 PIN 1szt.
    - 000 979 009 E - PINY 4 szt. ( jeden kabelek 2 PINY )

    - 000 979 135 E - PINY 1 szt. (bezpiecznik)

    009ex.png

    39676.jpg

    - N90920301 - NITY MOCUJĄCE 2 szt.
    - N10347103 - WKRETY 2 szt.
    - 4H0998561 - ZESTAW NAPRAWCZY RADARU (plastiki, srubki mocujące i regulacyjne) jesli bedzie taka potrzeba
    :wink:

    - 8K0920930 J , JX - LICZNIK DIESEL KOLOR
    - 8K0920930 H , HX - LICZNIK DIESEL KOLOR
    - 8K0920930 R , RX - LICZNIK DIESEL KOLOR


    - 8K0920930 G , GX - LICZNIK BENZYNA KOLOR
    - 8K0920930 T , TX - LICZNIK BENZYNA KOLOR
    - 8K0920930 Q , QX - LICZNIK BENZYNA KOLOR

    do S4 ( pasuje tez do zwykłej benzyny )
    - 8K0920930 L , LX - LICZNIK BENZYNA KOLOR
    - 8K0920930 K , KX - LICZNIK BENZYNA KOLOR

    - 8K0920930 A , AX - LICZNIK BENZYNA KOLOR




    licznikacc.jpg


    - 8K0953502BE - MANETKI WRAZ Z TEMPOMATEM I REGULACJĄ ODLEGŁOSCI 1 szt. ( w zalezności czy sedan czy kombi)
    - 8K0953568G - TASMA 12 PIN z czujnikem kąta skrętu ogsługująca ACC


    manetkilaineiacc.jpg


    - 8K0807682E -KRATKA W ZDERZAK pod ACC 1 szt. ( w moim przypadku S LINE )

    kratkaacc.jpg

    np.
    - 8T0907468L Q AA - STEROWNIK GATEWAY MOST ( Posiada OCHRONE KOMPONENTU )

    ****** UWAGA !!!! *****

    jeśli mamy SYSTEMY : SIDE ASSIST , LANE ASSIST ,HIGH BEAM ASSIST zainstalowany to nie ma potrzeby zmiany sterownika !!! )


    8t0907468q.jpgmodulgateway.jpg

    STEROWNIKI GATEWAY obsługujące SYSTEM (które znam :wink: ) :

    AUDI A4 B8 2008-2012 :

    - 8T0907468J ( CAN )
    - 8T0907468N ( CAN )

    - 8T0907468S ( CAN )
    - 8T0907468AC ( CAN )
    - 8T0907468AG ( CAN )

    - 8T0907468G ( światłowód ) MOST
    - 8T0907468L ( światłowód ) MOST
    - 8T0907468Q
    ( światłowód ) MOST
    - 8T0907468AA ( światłowód ) MOST
    - 8T0907468AE ( światłowód ) MOST
    - 8T0907468AJ ( światłowód ) MOST

    - Polift po 2012

    - 8R0 907 468 B (CAN)
    - 8R0 907 468 G (CAN)
    - 8R0 907 468 M (CAN)
    - 8R0 907 468 S (CAN)

    - 8R0 907 468 P (swiatłowod ) MOST
    - 8R0 907 468 N (swiatłowod ) MOST
    - 8R0 907 468 D (swiatłowod ) MOST
    - 8R0 907 468 J (swiatłowod ) MOST
    - 8R0 907 468 AA (swiatłowod ) MOST

    Moduły kierownicze obsługujace ACC ( te ktore znam ) :

    KOSTAL Przedlift 2008-2012 :

    - 8K0 953 568 G : FIS , obsługuje Tempomat, obsługuje Multifunkcje , obsługuje ACC (aktywny tempomat RADAR)
    - 8K0 953 568 M : FIS , obsługuje tempomat , obsługuje Multifunkcje , obsługuje ACC ( aktywny tempomat RADAR)

    Firma VALEO

    - 8R0 953 568 M : FIS , obsługuje tempomat , obsługuje Multifunkcje , obsługuje ACC ( aktywny tempomat RADAR)

    - 8R0 953 568 R : FIS , obsługuje tempomat , obsługuje Multifunkcje , obsługuje ACC ( aktywny tempomat RADAR)

    http://a4-klub.pl/index.php?/topic/155351-montaz-crusie-control-system-tempomat-z-przelacznikami/?p=2223061#entry2223061


    POMOCNE TEMATY Z FORUM :

    :arrow2:DEMONTAŻ TAPICEREKI ORAZ OSŁON

    :arrow2:DEMONTAŻ TAPICEREKI ORAZ OSŁON

    :arrow2:DEMONTAŻ KRATEK ZDERZAKA ORAZ HALOGENÓW
     

     



    DEMONTAZ ZDERZAKA :


    zderzakzestawienie.png

     

    1 - Śruba
    2- Śruba
    3- Część zamykająca osłony zderzaka
    4- Osłona
    5- Osłona zderzaka
    6- Czujnik sygnalizacji przy parkowaniu, przedni prawy
    7- Osłona chłodnicy
    8- Śruba
    9- Osłona poprzecznego pasa nadwozia
    10- Nit rozprężny
    11- Absorber uderzeń
    12- Czujnik sygnalizacji przy parkowaniu, przedni lewy
    13- Mocowanie osłony przedniego zderzaka
    14- Śruba
    15- Nakrętka
    16- Reflektor przeciwmgłowy
    17- Kratka wlotu powietrza
    18- Śruba
    19- Śruba

     

    zderzakoslona.png

     

    Wymontowanie i zamontowanie osłony poprzecznego pasa nadwozia

    – Wykręcić śruby 1 2 3 5 - zatrzasków rozprężnych.
    – Podnieść osłonę 4 poprzecznego pasa nadwozia -strzałka- i odczepić od osłony chłodnicy.

    Zamontowanie przebiega w odwrotnej kolejności, przestrzegać przy tym następujących punktów:
    – Wsunąć osłonę poprzecznego pasa nadwozia prowadnicami w mocowania przy osłonie chłodnicy i osłonie zderzaka.
    – Włożyć zatrzaski rozprężne i wcisnąć do oporu śruby.

    zderzakspodmocowaniaeu.png

    – Wykręcić śrubę 3 .
    – Wykręcić śrubę 2 i zamknięcie szybkomocujące 1 z osłony tłumiącej hałas przy osłonie przedniego zderzaka.


    zderzakoslonadolna.png


    Wymontowanie i zamontowanie części zamykającej osłony przedniego zderzaka

    Wymontowanie
    – Wykręcić śruby 1 2 .
    – Zdjąć część zamykającą osłony przedniego zderzaka w kierunku jazdy do tyłu.


    radar13.png


    Wymontowanie i zamontowanie kratki wlotu powietrza

    Wymontowanie
    – Odblokować haki blokujące za pomocą wkrętaka.
    – Wyjąć kratkę wlotu powietrza 1 z dolnej części osłony zderzaka -.


    radar12.png

    Zestawienie montażowe czujnika układu automatycznej regulacji odstępu od poprzednika

    1 - Nakrętka
    2 - Śruba
    3 - Tuleja gwintowana wciśnięta w podłużnicę
    4 - Uchwyt
    5 - Śruba
    6 - Czujnik układu automatycznej regulacji odstępu od poprzednika
    7 - Osłona czujnika układu automatycznej regulacji odstępu od poprzednika
    8 - Wtyczka w celu odblokowania ścisnąć obie klamry .

    radar14.pngradar14.png

    – Obrócić zamocowania 2 o ok. 45° w lewo i wyjąć.
    – Odblokować i odłączyć wtyczkę 3 .
    – Wyjąć czujnik układu automatycznej regulacji odstępu od poprzednika 1 do przodu przez osłonę zderzaka.
    – Wykręcić śruby 1 i zdjąć uchwyt 2 .

    Zamontowanie odbywa się w odwrotnej kolejności. Zwrócić przy tym uwagę na następujące zalecenia:

    Śruby dwustronne w uchwycie są wstępnie ustawione. Jeśli to konieczne, należy skorygować ustawienie.
    – Położyć czujnik na miękkie, czyste podłoże.

    srubyacc.jpg

    mocowanieacc.jpg

    otworyacc.jpg

    radaracc.jpg

    radarzamocowanie.jpg

    pdc56.jpg

    pdc55.jpg

    W tym momencie mamy dostep do plastikowej obudowy ECU ktora odkrecamy .

    pdc25.jpg

    Ukaze sie nam taki widok :) W dolnym mocowaniu przeciagamy nasza wiazke z RADARU ACC .

    pdc22.jpg

    pdc21kopia.jpg

    pdc20.jpg

    pdc23.jpg

    W gumie ktoredy puszczamy wiazke znajduje sie masa uszczelniajaca , ktora troszke wyciagamy . Pozniej zabezpieczamy ją silikonem .

    pdc24.jpg

    W podszybiu mamy mocowanie gumowe gdzie puszczamy wiazke w kierunku ACC RADARU przedniego zderzaka . Ciagniemy ja pod filtrem powietrza .

    pdc57.jpg

    Mase bierzemy albo z podszybia lub w dolnym slupku A . Jezeli chodzi o zasilanie to ciagniemy niestety kabel do bagaznika po prawej stronie :wink:


    a9710560.png


    pdc36.jpg

    pdc37.jpg

    pdc38.jpg



    pdc40.jpg


    pdc41.jpg





    DEMONTAZ LICZNIKA :


    17licznikdemontaz.png

    Nawiew w tablicy przyrządów posiada po obu stronach otwór do zawieszania wyjmaka.
    – Wyjąć ostrożnie nawiew w tablicy przyrządów 1 na przemian po obu stronach za pomocą wyjmaka z otworu montażowego.
    – Wersja wyposażenia z oświetleniem: odłączyć elektryczne złącze wtykowe przy nawiewie w tablicy przyrządów.

    Zamontowanie przebiega w odwrotnej kolejności, przestrzegać przy tym następujących punktów:
    Sprawdzić klamry mocujące pod kątem uszkodzenia lub zniekształcenia, w razie potrzeby wymienić.
    – Podczas wsuwania nawiewu w tablicy przyrządów w otwór montażowy zwrócić uwagę, aby prowadnica powietrza prawidłowo się zagłębiła.
    – Wcisnąć nawiew w tablicy przyrządów do oporu w otwór montażowy.


    17licznikdemontaz2.png


    – Osłonę 1 ekranu systemu MMI podważyć wyjmakiem w narożnikach strzałka i zdjąć.
    – Rozłączyć elektryczne złącze wtykowe lampki kontrolnej wyłączonej poduszki bezpieczeństwa po stronie przedniego pasażera /przycisku świateł awaryjnych i zdjąć osłonę.

    Zamontowanie przebiega w odwrotnej kolejności, przestrzegać przy tym następujących punktów:

    Sprawdzić klamry mocujące pod kątem uszkodzenia lub zniekształcenia, w razie potrzeby wymienić.
    – Docisnąć osłonę ekranu systemu MMI aż do słyszalnego zablokowania.

    17licznikdemontaz3.png

    – Przestawić kierownicę jak najbardziej do tyłu i w dół, wykorzystać do tego cały zakres ustawiania kolumny kierownicy.
    – Wyłączyć zapłon i wyjąć kluczyk zapłonu.
    – Zdjąć osłonę szczelinową
    – Odłożyć osłonę szczelinową na górną osłonę kolumny kierownicy.
    – Wymontować nawiew w tablicy przyrządów po lewej stronie
    – Wymontować osłonę ekranu systemu MMI

    – Wykręcić śruby -strzałki-.
    – Wyjąć zestaw wskaźników 1 na tyle, aż będzie przylegał do kierownicy.
    – Rozłączyć elektryczne złącze wtykowe.

    17licznikdemontaz4.png

    – Aby odłączyć elektryczne złącze wtykowe, nacisnąć zabezpieczenie 1 , obrócić jarzmo mocujące zgodnie z kierunkiem strzalki i odłączyć złącze wtykowe.
    – Wyjąć zestaw wskaźników w stronę kierowcy pomiędzy kierownicą a tablicą przyrządów.

    Zamontowanie przebiega w odwrotnej kolejności .
    Jesli chodzi o licznik to posiada OCHRONE KOMPONENTU . W tym celu przy zmianie udajemy sie do ASO

    accsterowniki.png

    - Sterownik układu regulacji odstępu od poprzednika J428
    - Sterownik silnika J623
    - Sterownik automatycznej skrzyni biegów J217 (tylko opcjonalnie występuje w samochodzie)
    - Sterownik poduszki bezpieczeństwa J234
    - Interfejs diagnostyczny magistrali danych J533
    - Jednostka wskazań sterownika przedniej jednostki wskazań i obsługi informacji J685
    - Sterownik przedniej jednostki wskazań i obsługi informacji J523
    - Jednostka obsługi systemu Multimedia E380
    - Sterownik rozpoznawania przyczepy J345 (tylko opcjonalnie występuje w samochodzie)
    - Centralny sterownik systemu Komfort J393
    - Sterownik instalacji elektrycznej samochodu -J519-
    - Sterownik elektroniki kolumny kierownicy J527/czujnik kąta skrętu kierownicy G85
    - Przełącznik układu utrzymywania prędkości E45
    - Sterownik w zestawie wskaźników tablicy przyrządów J285
    - Czujnik kąta skrętu G85
    - Sterownik elektromechanicznego hamulca postojowego J540
    - Sterownik aktywnego układu kierowniczego J782 (tylko opcjonalnie występuje w samochodzie)
    - Sterownik systemu ABS J104


    acc4v.pngacc6v.png

    Informacje ogólne, współpracujące elementy

    Sterownik układu regulacji odstępu od poprzednika J428 działa na zasadzie radaru.
    Podstawą jest prosta zasada: promieniowanie elektromagnetyczne odbija się od powierzchni przedmiotów. Odbite promieniowanie jest rejestrowane jako „echo“. Okres czasu pomiędzy wysłaniem sygnału a odebraniem odbitego sygnału jest zależny od odstępu od obiektu.
    Pokazany na rysunku odstęp jest w przypadku B dwa razy większy niż w przypadku A . W związku z tym okres czasu, aż odbity sygnał osiągnie odbiornik, jest w przypadku B dwa razy większy niż w przypadku A.

    W realnych sytuacjach na drodze (np. na autostradach i drogach wielopasmowych lub na zakrętach) najczęściej w polu widzenia radaru znajduje się jednocześnie kilka samochodów.
    Tutaj konieczne jest rozpoznanie, który samochód znajduje się na tym samym pasie ruchu (lub w stosunku do którego samochodu powinien być realizowany wybrany odstęp).
    To warunkuje określenie pasa ruchu przez sterownik układu regulacji odstępu od poprzednika J428 , do czego potrzebne są dodatkowe sygnały wejściowe: przede wszystkim z czujnika przyspieszenia kątowego G202 , czujnika liczby obrotów G44 G45 G46 G47 i czujnika kąta skrętu kierownicy G85. Poprzez analizę tych sygnałów uzyskuje się informacje odnośnie przebiegu zakrętów jezdni.
    Ten „fikcyjny“ pas ruchu B jest wynikiem obecnie przejeżdżanego przez samochód promienia zakrętu R i zapisaną średnią szerokością pasa ruchu.
    Najbliższy obiekt znajdujący się na tym pasie ruchu, który zarejestruje czujnik radarowy, wykorzystywany jest jako aktualny obiekt do regulacji odstępu od poprzednika.
    Dodatkowo w tym procesie uczestniczą następujące podzespoły: sterownik w zestawie wskaźników tablicy przyrządów J285 , sterownik elektroniki kolumny kierownicy J527, przełącznik układu utrzymywania prędkości E45, sterownik silnika J623, sterownik systemu ABS J104, czujnik liczby obrotów z tyłu po prawej stronie G44 (tylko w samochodach z napędem na cztery koła) i przedni prawy czujnik liczby obrotów G45, tylny lewy czujnik liczby obrotów G46 (tylko w samochodach z napędem na cztery koła) oraz przedni lewy czujnik liczby obrotów G47


    acc7v.pngacc8j.pngacc9.png

    OPIS DZIAŁANIA :

    Kierowca niebieskiego samochodu aktywuje regulację, wybiera prędkość V i odstęp a za pomocą przełącznika układu utrzymywania prędkości E45. To położenie przełącznika jest odczytywane przez sterownik elektroniki kolumny kierownicy J527 i przekazywane do sterownika układu regulacji odstępu od poprzednika J428 poprzez magistralę CAN. Sterownik układu regulacji odstępu od poprzednika J428 odczytuje aktualną prędkość przekazaną przez sterownik w zestawie wskaźników tablicy przyrządów J285 do magistrali CAN układu jezdnego i przekazuje do sterownika silnika J623 wymagane przyspieszenie w celu uzyskania żądanej prędkości. Samochód przyspiesza do wybranej prędkości.

    Samochód (czerwony) jadący z przodu po tym samym pasie ruchu zostaje rozpoznany przez sterownik układu regulacji odstępu od poprzednika J428, który przekazuje do sterownika silnika J623 odpowiednio zmienione wymagane przyspieszenie w celu utrzymania żądanego odstępu. Sterownik silnika J623 decyduje, czy do osiągnięcia wymaganego przyspieszenia należy zwiększyć lub zmniejszyć dawkę wtrysku lub czy w razie potrzeby należy uruchomić hamulce (następuje to poprzez sterownik systemu ABS J104). Dzięki temu prędkość V niebieskiego samochodu jest tak redukowana, że zostaje zachowany żądany odstęp a.

    Drugi samochód (motocykl) wjeżdża na odcinek pasa ruchy stanowiący bezpieczny odstęp od jadącego z przodu samochodu. Obliczone przez sterownik układu regulacji odstępu od poprzednika J428 wymagane przyspieszenie nie może być zrealizowane przez sterownik silnika J623. Oznacza to, że nie da się już uzyskać żądanego odstępu tylko poprzez ingerencję układu hamulcowego i istnieje zagrożenie zderzenia z motocyklem. Kierowca poprzez optyczne (w sterowniku w zestawie wskaźników tablicy przyrządów J285) i akustyczne ostrzeżenie (poprzez głośniki) zostaje wezwany do naciśnięcia pedału hamulca w celu uniknięcia zderzenia.

    Naciśnięcie pedału hamulca przez kierowcę powoduje dezaktywację ACC. Kierowca ma teraz możliwość przejęcia wartości ustawionej przed hamowaniem poprzez funkcję (poprzez pociągnięcie przełącznika układu utrzymywania prędkości E45) lub wprowadzenie nowego odstępu i nowej prędkości poprzez naciśnięcie przycisku SET. Jadący z przodu motocykl opuszcza pas ruchu. Zostaje to rozpoznane przez czujnik radarowy. Niebieski samochód ponownie przyspiesza do wprowadzonej żądanej prędkości.


    accif.pngacc1fr.png


    INFORMACJE OGÓLNE DOTYCZĄCE ACC :

    WARUNKI REGULACJI

    Poniższe informacje są niezbędne do regulacji.

    Odstęp od jadącego z przodu samochodu
    Okres czasu pomiędzy wysłaniem sygnału a odebraniem odbitego sygnału jest zależny od odstępu od obiektu.
    Oznacza to, że im bardziej oddalony jest obiekt lub samochód, tym większy jest odstęp czasowy pomiędzy wysłanym a odebranym sygnałem.

    Prędkość jadącego z przodu samochodu
    Jeśli odstęp od jadącego z przodu samochodu zmniejsza się, to częstotliwość odbitego sygnału zwiększa się.
    Jeśli odstęp od jadącego z przodu samochodu zwiększa się, to częstotliwość odbitego sygnału zmniejsza się.

    acc2w.png

    Ta zmiana częstotliwości jest analizowana przez elektronikę i dostarcza wartość prędkości.

    Pozycja jadącego z przodu samochodu
    Sygnał radarowy rozchodzi się w kształcie maczugi.
    Siła sygnału zmniejsza się przy tym wraz ze wzrostem odległości od nadajnika umieszczonego w samochodzie w kierunku wzdłużnym i poprzecznym.

    Do określenia pozycji niezbędna jest dodatkowo informacja, pod jakim kątem w stosunku do naszego samochodu porusza się samochód jadący z przodu.
    W tym celu zastosowano radar wielowiązkowy.
    Stosunek amplitud (=siła sygnału) odbieranych (odbitych) sygnałów poszczególnych wiązek radarowych dostarcza informacji na temat kąta.


    KODOWANIE STEROWNIKÓW :


    Mozemy zakodowac ACC bez uzywania VCDS w panelu MMI . Musimy pierwsze odblokowac tzw. zielone menu :wink4:

    [07 - Head Control]
    [Adaptacja - 10] -> Channel 8 -> Zmienic 0 na 1


    Jak wchodzimy w zielone menu ? Otoz przytrzymujemy te dwa przyciski :)

    pdc111.jpg

    pdc112.jpg

    pdc113.jpg

    pdc114.jpg

    pdc115.jpg

    Na koncu zaznaczamy ACC (fajkujemy ) i wciskamy na samym dole ACCEPT :wink4:


    ODBLOKOWANIE UKRYTEGO MENU :
    ***** Robisz ta Procedure na swoją odpowiedzialność !!! :dancing:

    Ukryte MENU w MMI 2G
    07-HEAD CONTROL
    --->ADAPTACJA 10--->Channel 8 zmiana z 0 na 1

    Ukryte MENU w MMI 3G

    5F-Inf.Elektr.--->ADAPTACJA 10--->Channel 6 zmiana z 0 na 1


    ************************************************************************************************************************************************************




    07 Head Control---> ADAPTACJA 10---> Channel 01 ---> dodajemy +1 do naszych istniejących wartości


    071x.png
    0721q.png
    0711r.jpg


    Na koniec zawsze robimy RESTART MMI --->Channel 111 wpisując 1 aby sterownik przyjął kodowanie



    191dg.png
    192d.png


    01-Sterownik silnika ---> Coding 07--->Long Coding Helper ---> BYTE 6 Bit 1 zmiana z 0 na 1 .


    011sn.png
    acc11.png



    16-Sterownik kolumny kierowniczej ---> Coding 07--->Long Coding Helper ---> BYTE 2 i 3 zmiana z 0 na 1 .


    161o.png
    162gt.png
    163y.png

    13-Sterownik ACC ---> Coding 07--->Long Coding Helper ---> .


    acc11s.png
    acc22.png
    acc3e.png
    acc44.png

    13accadaptacja.png
    13accadaptacja1.png
    13accadaptacja3.png
    13accadaptacja5.png


    w sterowniku STG 13 ACC w dopasowaniu kanałów można ustawić włączyć funkcje w MMI ustawienia regulacje odległości.
    w moim przypadku przykład na MMI 3G HIGH

    281zrqv.jpg
    123mtdj.jpg
    kefbtg.jpg

    STG 13 ACC -> funkcja 10 DOPASOWANIE -> kanał 07 -> zmieniamy z 0 na 1 -> testuj i zapisz






    W kanałach adaptacyjnych 01 i 02 tony akustyczne (gong ) są włączane i wyłączane.
    Adaptacja kanał 01

    Aktywne lub nieaktywne, gdy gong tony CAR/SYSTEM/ACC/GONG off wybraniu w menu MMI są określone.

    Kodowanie wartość adaptacji kanał 01,0000000, oznacza, że nie ma gong jest aktywne.

    Przykład: kodowanie wartość 00000001 oznacza, że gong dla dźwigni położeniu nieprawidłowym jest aktywne.

    Aktywowany gongi zawsze dźwięk przy dużej głośności, nawet jeśli ilość gong na MMI jest ustawiony na niski lub średni.
    Domyślne kodowanie w adaptacji kanału 01 to: 01000010



    Adaptacja kanał 02

    Aktywne lub nieaktywne, gdy gong tony CAR/SYSTEM/ACC Gong/niski/sredni/wysoki wybraniu w menu MMI są określone.

    Kodowanie wartość adaptacji kanał 02,11111111 oznacza to, że wszystkie dźwięki gong są aktywne.

    Przykład: Tylko selektor położenie dźwigni nieważne gong nie może być aktywowany. Kodowanie wartość w kanale adaptacji 02 jest 11111110 Zauwazyc trzeba , że odpowiedni bit w adaptacji kanał 01 ma wartość 0, co oznacza jednocześnie położenie dźwigni selektora nieważne gong nie jest aktywny w kanale adaptacji 01. (Kodowanie kanału adaptacji wartość 01, xxxxxxx0)

    Tylko wartości między 10000000 i 11111111 są akceptowane, ponieważ kierowca zastąpi polecenia gong nie może być wyłączona.

    Domyślne kodowanie w adaptacji kanału 02 to: 11111111



    Bieżące ustawienia trybu gong są przechowywane w blok wartości mierzonych 11, stref 3 i 4 ACC (dane są tylko importowane do zmierzonych wartości bloków raz zapłon został wyłączony i ponownie)


    Ekran dla dźwięków gong
    xxxxxxx1 Bit0 położenie dźwigni Selector nieważny (w pojazdach z automatyczną skrzynią biegów: selektor położenie dźwigni nieważne, w pojazdach z ręczną skrzynią biegów: nie ważne bieg)
    xxxxxx1x Bit1 ACC błąd
    xxxxx1xx BIT2 postojowe Elektryczny hamulec / naciśnięciu hamulca ręcznego
    xxxx1xxx bit3 ESP cut-in

    xxx1xxxx bit4 Ograniczenie prędkości
    xx1xxxxx Bit5 ACC zewnętrzny czujnik
    x1xxxxxx bit6 ACC niedostępny
    1xxxxxxx BIT7 Kierowca override zachęty

    Adaptacja 01 i 02 mogą być odczytywane i zapisana z wyłączonym silnikiem.

    Zapłon musi być włączony.



    W kanale adaptacji 03 grzałka czujnika może być włączane i wyłączane. Fabrycznie podgrzewane czujnik jest aktywny. Nie jest wskazane, aby wyłączyć grzejnika czujnik, funkcjonowanie tempomatu adaptacyjnego nie może być zagwarantowana temperaturze otoczenia poniżej 5 ° C, a w pewnych warunkach środowiskowych, takich jak śniegu.

    Wyjaśnienie kanał adaptacji 03:
    0 = wyłączona grzałka

    1 = włączona grzałka



    SCHEMAT ACC :





    accschemat.jpg


    a9710560.png


    KALIBRACJA SYSTEMU W ASO AUDI :

    ZASADY KALIBRACJI

    Czujnik układu regulacji odstępu od poprzednika i sterownik układu regulacji odstępu od poprzednika są umieszczone w jednej obudowie. W przypadku uszkodzenia czujnika / sterownika należy wymienić całą jednostkę.
    W poniższym opisie jednostka składająca się z czujnika i sterownika określana jest mianem „czujnika”.
    Czujnik znajduje się za prawą kratką wlotu powietrza przedniego zderzaka.
    Zakłócenia działania mogą być spowodowane zabrudzeniem czujnika. Zdemontować w tym celu kratkę wlotu powietrza przed czujnikiem zgodnie z instrukcją napraw i oczyścić czujnik.
    Przed rozpoczęciem ustawiania ACC należy najpierw odczytać pamięć usterek i usunąć usterki.
    W „bloku wartości mierzonych 2” sterownika ACC należy odczytać, czy czujnik jest tylko lekko przestawiony.

    Układ ACC można ustawiać tylko za pomocą urządzenia do pomiaru geometrii oraz urządzenia do ustawiania dopuszczonego przez VW/AUDI !!!!!

    Warunkiem bezbłędnego działania systemu ACC jest jego prawidłowe ustawienie.
    Ponowne ustawianie jest konieczne, gdy:

    - Ustawiana jest zbieżność kół tylnej osi.
    - Wymieniany jest cały czujnik układu automatycznej regulacji odstępu od poprzednika .
    - Zostało przeprowadzone prostowanie prawej podłużnicy.
    - Przód samochodu jest uszkodzony.
    - Kąt zmiany ustawienia jest większy niż – 0,8° do + 0,8°.

     

    Odległość RADARU nie można określić w sposób bezpośredni. Są one obliczane za pomocą płyty kalibracyjnej. Na płycie kalibracyjnej umieszczone są elementy geometryczne, które się mocno różnią od pozostałej części płyty.
    Płyta jest ustawiana w położeniu odniesienia przed samochodem. Następnie kamera rejestruje obraz płyty kalibracyjnej. Na podstawie analizy obrazu ustalane jest położenie elementów geometrycznych na obrazie. Na podstawie ustalonych współrzędnych obrazu i znanego położenia odniesienia płyty program elektroniczny określa rzeczywiste kąty położenia kamery i zapisuje je w sterowniku. Ponadto określana jest rzeczywista wysokość kamery w samochodzie.

    Kalibracja systemu obejmuje Nastawy podstawowe. Ponieważ podczas wykonywania programu do kalibracji w trybie Prowadzone funkcje użytkownik testera krok po kroku wykonuje cały program, nie trzeba pojedynczo uruchamiać poszczególnych Nastaw podstawowych. Tester automatycznie i w odpowiednim miejscu uruchamia Nastawy podstawowe w programie. Tym samym są one w pełni wykonywane w tle.

    Do kalibracji Systemu ACC używa się narzędzi specjalnych dostepnych tylko w ASO .

    kalibracja.png


    accasoregulacja.png
    WYKAZ BŁĘDOW ACC :

    Ewentualne zapisy błędów pamięci:
    Lokalizacja Typ błędu Fault :


    00003 - Sterownik uszkodzony

    00234 - ACC Czujnik wyrównane

    00446 - Zaburzenia funkcji z powodu niskiego napięcia dolna granica nie osiągnięta

    00447 - Zaburzenia funkcji z powodu wysokiego napięcia górny limit przekroczony
    00456 - Wejście i uruchomić sterownik autoryzacji - J518 Brak sygnału / komunikacji

    00457 - Onboard kontrola zasilania unit-J519 Brak sygnału / komunikacji
    00466 - elektronika Steering column unit-J527 kontrola Brak sygnału / komunikacji
    00466 - elektronika Steering column unit-J527 kontrola Nieoczekiwane sygnał
    00466 - Kolumna kierownicy elektronika sterująca unit-J527 Proszę przeczytać pamięć usterek
    00473 - Elektroniczny parking / ręcznie sterowanie hamulca - J540 Brak sygnału / komunikacji
    00473 - Elektroniczny parking / ręcznie sterowanie hamulca - J540 Nieoczekiwane sygnał
    00532 - Napięcie zasilania Górny limit przekroczony

    00532 - Napięcie zasilania dolna granica nie osiągnięta
    00652 - Monitorowanie biegów Nieoczekiwane sygnał

    00778 - nadawca Kąt skrętu - brak sygnału / komunikacji

    00778 - nadawca Kąt skrętu - Nieoczekiwane sygnał
    01042 - Regulator nie kodowane

    01044 - Sterownik nieprawidłowo kodowany
    01299 - Data bus interfejs diagnostyczny-J533 Brak sygnału / komunikacji

    01299 - Data bus interfejs diagnostyczny-J533 Nieoczekiwane sygnał
    01314 - Sterownik silnika brak sygnału / komunikacji

    01314 - Sterownik silnika jednostka Nieoczekiwane sygnał
    01314 - Sterownik silnika Proszę przeczytać pamięć usterek
    01315 - Skrzynia biegów sterowanie Brak sygnału / komunikacji

    01315 - jednostka sterująca skrzyni biegów Nieoczekiwane sygnał
    01315 - jednostka sterująca skrzyni biegów Proszę przeczytać pamięć usterek
    01316 - sterowanie hamulcabrak sygnału / komunikacji

    01316 - Sterowanie hamulcem jednostka Nieoczekiwane sygnał
    01316 - sterowanie hamulca Przeczytaj pamięć usterek
    01317 - Moduł sterujący w tablicy rozdzielczej insert-J285 Brak sygnału / komunikacji

    01317 - Moduł sterujący w tablicy rozdzielczej insert-J285 sygnał Nieoczekiwane
    01317 - Moduł sterujący w tablicy rozdzielczej insert-J285 Proszę przeczytać pamięć usterek
    01319 - ACC control unit-J428 Brak lub nieprawidłowe ustawienie podstawowe / adaptacja

    01330 - system Convenience jednostka centralna-J393 kontrola Brak sygnału / komunikacji

    01330 - system centralnego sterowania Convenience unit-J393 Nieoczekiwane sygnał
    01330 - system centralnego sterowania Convenience unit-J393 Proszę przeczytać pamięć usterek
    01517 - rozpoznawanie Trailer unit-J345 kontrola Brak sygnału / komunikacji

    01517 - rozpoznawanie Trailer unit-J345 kontrola Nieoczekiwane sygnał
    01517 - rozpoznawanie Trailer control unit-J345 Proszę przeczytać pamięć usterek
    01577 - Wyłączenie z powodu przegrzania

    02001 - ACC magistrala danych uszkodzony

    02002 - ACC-Z47 grzałka czujnika Usterka elektryczna w obwodzie

    02003 - identyfikacja sterownika unit-J589 kontrola Brak sygnału / komunikacji

    02003 - control Identyfikacja kierowcy unit-J589 Nieoczekiwane sygnał
    02012 - ACC wyłącznik bezpieczeństwa

    02084 - Brak ochrony podzespołów lub nieprawidłowe ustawienie podstawowe / adaptacja

    02095 - Komponent Ochrona aktywne :naughty:

    02213 - Funkcja odcięcia oparte na temperaturze hamulca




     

     


    UWAGA!!!
    Poniższy poradnik ma formę tylko poglądową.
    Nie jest oficjalnym manualem Audi.
    Absolutnie nie biorę na siebie żadnej odpowiedzialności za konsekwencje spowodowane nieumiejętnym montażem , kodowaniem .
    Robiąc samemu ta przerobkę bierzecie całą odpowiedzialnośc na siebie.



    Kopiowanie, cytowanie, przerabianie / edycja tekstu i dalsza dystrybucja w celach komercyjnych jest zabronione !
    Wykorzystywanie go na innym forum będzie traktowane jako naruszenie praw autorskich i praw do własności intelektualnej.

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Grubo Grzesiu - chyba z miesiąc to musiałeś pisać :decayed:

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach
    Grubo Grzesiu - chyba z miesiąc to musiałeś pisać :decayed:

    Temat oczywiście jest w trakcie uzupełnień :decayed: u mnie trwało to gdzies kilka miesiecy jezeli chodzi o znalazienie gratów i zakodowania wszystkiego :facepalm:

    Dojdzie jeszcze pare fotek z Panelu MMI oraz wyświetlacza :wink:

    Jak ktos nie jest w temacie kodowań w B8 to mu współczuje :grin:

    Z biegiem czasu muszę uzupełnic kilka brakujacych info jezeli chodzi o MMI 3G oraz CONCERT/SYMPHONY .

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Panowie jesli ktoś posiada taki System proszę o info o numerach sterownika silnika :hi:

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Cześć wam

    Niezgodze się że ACC było w modelach od 2009 roku ja mam B8 z marca 2008 i posiadam tę funkcje.A z numerami sterownika to niewiem gdzie szukać bo bym napisał.

    Pozdrawiam

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    W silniku 01 mozesz odczytac numer :wink:

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    A gdzie jest ten silnik nie jestem specjalistą jeszcze muszę się podszkolić ale chętnie ci pomoge .

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach
    A gdzie jest ten silnik nie jestem specjalistą jeszcze muszę się podszkolić ale chętnie ci pomoge .

    Musisz miec kompa aby odczytac numer sterownika silnika :wink:

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach
    Gość dobrus

    -

    Edytowane przez dobrus

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach
    Pany, co w sytuacji gdy sterownik silnika nie przyjmuje kodowania? mi się wyświetla inny błąd coś w stylu : ten sterownik nie zostal jeszcze zainicjowany i mozliwe ze bedzie trzeba wpisać jakiś nr fabryczny czy cos w ten desen. Czy można wymienić sterownik na inny (co wtedy z immobiliserem)? czy moze da sie wgrac inny soft do obecnego? jakie to koszty? Nie powiem że acc to chyba najfajniejszy bajer jaki można dolozyc do B8 i chcialbym to zrobić. udało mi się już dorwać Gateway pod MOST z literką Q na końcu, radar razem z ramką, mocowaniem i kratką w zderzak mam nagrany a tu taka lipa.

    pzdr

    Jak autko jest z poczatku produkcji to lipa :kwasny: jaki numer sterownika silnika masz ?

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach
    Gość dobrus

    -

    Edytowane przez dobrus

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    a jakim sprzetem kodowałeś ? sprobuj ręcznie w binary zmienić

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach
    Gość dobrus

    -

    Edytowane przez dobrus

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach
    Rosstech z legalnym VCDS za 1800 pln. sprobuję recznie a jesli nie da rady to kaplica?:whistling:

    moze masz zakodowany zwykly tempomat w silniku, jeśli tak to najpierw wykoduj, i nie moze byc odpalony silnik, ja u siebie juz zrobilem, dziala:wink: powodzenia

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach
    Gość dobrus

    -

    Edytowane przez dobrus

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Sprobuj zmienic ręcznie tam gdzie jest 22 , kliknąc obok i wtedy EXIT .

    acc11.png

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    czy na liczniku 8K0920930M, system CAN, benzyna 1.8 TFSI z 04/2011 odpalę ACC?

    W ETKA'e opisy wyposażeń dla tego modelu i roku nie widzę licznika dedykowanego specjalnie do ACC.

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach
    czy na liczniku 8K0920930M, system CAN, benzyna 1.8 TFSI z 04/2011 odpalę ACC?

    W ETKA'e opisy wyposażeń dla tego modelu i roku nie widzę licznika dedykowanego specjalnie do ACC.

    W ETCE masz przeciez opisane jakie numery obsługują ACC :wink:

    Po numerach PR - 8T4

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    ok już to widzę :wink: podziękował

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Panowie,

    Odnośnie radaru - czy jest taka możliwość, żeby do mojego samochodu (A5 Sportback 2.0 TFSI' 2010) pasował tylko 8K0 907 561 z literką C? Tak podobno wychodzi z etki w ASO...

    Dodatkowo niektóre radary oferowane np. na Allegro nie mają żadnej literki na końcu:O :/

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Numery w zaleznosci od rocznika zmieniały np. A na B itd.

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Dzięki za hinta, ale jak rozumiem, każdy radar będzie pasował niezależnie od literki na końcu bądź jej w ogóle braku?

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach
    Dzięki za hinta, ale jak rozumiem, każdy radar będzie pasował niezależnie od literki na końcu bądź jej w ogóle braku?

    Tak bez problemu bedzie pasował :wink:

    AUDI A4 S4 RS4 A5 S5 RS5 sa te same sterowniki

    8K0 907 561 ---> 8K0 907 561 C ---> 8K0 907 299 A

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Dzięki, w takim razie przystępuje do zakupu:)

    ---------- Post dopisany 04-11-2013 at 19:12 ---------- Poprzedni post napisany 03-10-2013 at 11:37 ----------

    Panowie, czy to możliwe, żeby mój sterownik silnika nie obsługiwał ACC? 2.0TFSI Quattro S-Tronic z 2010 roku, kod: CDNC? Wygląda na to, że nie przyjmuje kodowania:/

    Problem jest podwójny, bo wszystko jest już zakupione, powymieniane i zainstalowane...

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach
    Dzięki, w takim razie przystępuje do zakupu:)

    ---------- Post dopisany 04-11-2013 at 19:12 ---------- Poprzedni post napisany 03-10-2013 at 11:37 ----------

    Panowie, czy to możliwe, żeby mój sterownik silnika nie obsługiwał ACC? 2.0TFSI Quattro S-Tronic z 2010 roku, kod: CDNC? Wygląda na to, że nie przyjmuje kodowania:/

    Problem jest podwójny, bo wszystko jest już zakupione, powymieniane i zainstalowane...

    na jakim kabelku robisz kodowanie?

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Na oryginalnym, legalnym VAS'ie. Kodowanie nie robię konkretnie ja - znajomy elektryk..

    :-(

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    A kojarzycie może kogoś wartego polecenia w Warszawie w tym temacie?

    ---------- Post dopisany at 23:59 ---------- Poprzedni post napisany at 23:33 ----------

    + jeszcze pytanie czy kodowanie opisane przez Grzegorza jest adekwatne do mojego samochodu? 2.0TFSI Quattro S-Tronic z 2010 roku, CDNC, MMI 3G+?

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Kodowanie jest OK tylko pytanie czy twoj sterownik silnika obsługuje ACC .

    VAS pewnie tego nie ogarnie musisz spróbowac zwykłym VCDS recznie

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Dzięki za radę. A jakieś rekomendacje co do kogoś w Wawie?:>

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

    Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

    Zarejestruj nowe konto

    Załóż nowe konto. To bardzo proste!

    Zarejestruj się

    Zaloguj się

    Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

    Zaloguj się
    5 5

    • Przeglądający   0 użytkowników

      Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.