pre_pl Opublikowano 29 Grudnia 2006 Opublikowano 29 Grudnia 2006 Przepływomierz Bardzo często określany jako LMM lub MAF. MAF = Mass Air Flow sensor LMM = Luftmassenmesser VAG kod = G70 Urządzenie to jest umieszczone w każdym silniku zaraz za filtrem powietrza : Informację o zasysanym powietrzu przetwarza na odpowiednie napięcie, sygnał ten ECU odczytuje i na jego podstawie potrafi zadać odpowiednia ilosc paliwa to wtrysnięcia oraz moment zapłonu. Wszystko to się odbywa na zasadzie wychładzania czujników (lub rezystorów) przez wpadajace powietrze. W silnikach sa stosowane przepływomierze firmy Bosch i Pierburg. W tej chwili jest cała masa produktów produkowanych przez chinczykow (allegro) za niewielkie pieniadze (100-200zł) Jednym z typów LMM jest przepływomierz tak zwany "hot-wire" (Pierburg). Jest to 'goracy drut' zrobiony z platyny, podgrzewany stale do tej samej temperatury (120-130 stopni C powyzej temperatury otoczenia). Powietrze schładza drucik i poprzez podniesienie pradu płynacego przez niego, komputer stara się utrzymać jego domyślna temperaturę, wynikiem jest oczywiście sygnał napięcia (proporcjonalny do danego pradu). Inaczej mówiac, masa przepływajacego powietrza jest proporcjonalna do wyjsciowego napięcia: Drugim rodzajem jest przepływomierz Boscha. W nim pomiar odbywa się na trochę innej zasadzie (choć logika wciaz ta sama). LMM składa się z kilku rezystorów: A : przód, B : tył, strzałka oznacza ruch powietrza Jeden służy do pomiaru temperatury powietrza Rt, drugi to grzałka Rh . Grzałka utrzymuje czujnik Rs na poziomie tej samej temperatury (obydwa rezytory sa blisko siebie). Wpływajace powietrze ma wplywa na temperature pierwszego (Rt), który jest połaczony szeregowo z innym rezystorem (R1) i razem jeszcze z jednym R2 tworza jedno ramię obwodu. Kolejny rezystor Rs jest po drugiej stronie obwodu (drugie ramię) i różnica w napięciu pomiędzy obiema stronami jest sygnałem wyjsciowym. Przepływomierz do silnika 1.8T (przykład) Przepływomierz do silnika 1.9TDI (przykład) Awarie polegaja na tym, że z czasem przepływomierz może sie zabrudzic. Dlatego tak istotna jest czesta wymiana filtrów powietrza na dobrej jakości (zdecydowanie polecam Knechta) W razie zabrudzenia, LMM może zaczać podawać błędne wskazania do komputera, co za tym idzie samochód dostanie mniej wtryśnietego paliwa (słabe osiagi) Przepływomierz może się również uszkodzić elektrycznie, wtedy bedziemy mieli błędy zanotowane w pamięci komputera. W żadnym wypadku nie stosujemy wkładek K&N, gdyż sa one mokre co uszkadza przepływomierz. Moim zdaniem również stożki nie maja żadnego wpływu na 'moc'. Ceny przepływomierzy: Cena nowego jest zaskakujaco wysoka : 800zł, na szczescie producenci zauważli problem i w tej chwili można nabyć regenerowane przepływomierze przez Boscha w cenie około 350-400 zł. Należy przy zakupie zaznaczyć, że chcemy LMM z programu regeneracji - wtedy zmuszeni jesteśmy oddać nasz stary. Instalacja tego urzadzenia nie jest trudna, ale warto wydać około 50zł na instalację przez ASO ponieważ nie tracimy 2 letniej gwarancji przepływomierza. Pozostaja jeszcze chińskie produkty na allegro (albo www.przeplywomierz.pl) w cenach od 100 do 250 zł. Przpływomierze w silnikach 1.9 TDi W silnikach 1Z, AHU, AFF, AFN, AHH, AVG stosowany LMM firmy Pierburg, numery VAG : 074 906 461 (074906461)Numery producenta: Pierburg 7.18221.51.0 [*]028 906 461 (028906461) <lata 1998, 1999, 2000> [*]074 906 461X (074906461X) - z programu regeneracji Lokalizacja przepływomierza w komorze silnika : Przepływomierz wyglada tak : Przpływomierze w silnikach 1.9 TDI W silnikach AVB, AVF, AWX, BKE stosowany LMM firmy Bosch, numery VAG: 06A 906 461 (06A906461) <silnik AVB do 8E-2-140 000>Numery producenta: Bosch 0 280 217 121(0280217121) Bosch 0 280 217 122 (0280217122) Bosch 0 986 280 202 (0986280202) Febi 19374 Swag 30 91 9374 (30919374) [*]06A 906 461X (06A906461X) <silnik AVB do 8E-2-140 000> - z programu regeneracji (numery producenta jak u góry) [*]038 906 461B (038906461B) <silnik AVB od 8E-2-140 001> Numery producenta :Bosch 0 281 002 463 (0281002463) Bosch 0 986 284 008 (0986284008) [*]038 906 461BX (038906461BX) <silnik AVB od 8E-2-140 001> - z programu regeneracji(numery producenta jak u góry) [*]074 906 461B (074906461B) <w silnikach AVF, AWX, BKE od 8E-2-000 001> Numery producenta :Bosch 0 281 002 461 (0281002461) Bosch 0 986 284 007 (0986284007) [*]074 906 461BX (074906461BX) <w silnikach AVF, AWX, BKE od 8E-2-000 001> - z programu regeneracji [*]071 906 461A (071906461A) <silniki AWX, AVF do 8E0-1-080 000> [*]071 906 461AX (071906461AX) <silniki AWX, AVF do 8E0-1-080 000> - z programu regeneracji Lokalizacja przepływomierza w komorze silnika : Przepływomierz 06A 906 461 : Przepływomierz 071 906 461A : temat celowo zamknięty, jeśli jakieś pytania - albo zauważycie błędy - proszę o PM korzystałem z informacji : http://www.autoshop101.com/forms/h34.pdf http://www.gerritspeek.nl/vag-com_lmm.html http://de.wikipedia.org/wiki/Luftmassenmesser http://modshack.info/images/sensors_airmass.pdf http://www.diagtronik.pl/forum/viewtopic.php?p=20429#20429 http://www.diagtronik.pl/forum/viewtopic.php?p=20432#20432 http://messe.hopa-tec.de/site/pdf/lmm.pdf http://www.geocities.com/tech4tdi/pages/mafconverters.html http://www.geocities.com/tech4tdi/pages/maf.html [ Dodano: 01-01-2007, 16:20 ] update informacji o przepływomierzach : dodałem numery VAG oraz producentów dla silników diesel'a
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się