Jaki olej najlepszy do skrzyni biegów ? Zasady doboru i przykłady w 1 poście.
17 17

    343 odpowiedzi w tym temacie

    Rekomendowane odpowiedzi

    Napisano (edytowane)

    Koledzy tak jak w tytule, pozdro :hi:

     

    kamil-vag napisał:

    Wielu użytkowników żali się, że po zmianie oleju na zamiennik ciężko wchodzą biegi, są duże zależności od temperatury itp.

    Dlaczego ?

    Mi się wydaje, że po prostu źle dobierane są oleje do danej skrzyni biegów. Jak go poprawnie dobrać ? Po pierwsze przyda się wiedza jaki mamy kod skrzyni biegów u siebie. Można to zobaczyć na wlepce w książce serwisowej lub w bagażniku.

    vw-wlepka-1-a-800.jpg

    Kod skrzyni zawsze jest po prawej obok kodu silnika.

    Mając dany kod skrzyni możemy skorzystać z katalogu ETKA i zobaczyć jaki typ oleju zaleca producent do naszej skrzyni biegów.

    Podam na swoim przykładzie. Posiadam skrzynie o kodzie GBA i producent zaleca do niej olej o nr: G 052911 A2/A1 (A2/A1 to pojemność butelki 0,5 / 1 litr).

    Wchodzimy sobie na stronę VW na temat charakterystyki danego oleju: http://www.vw-group.pl/cms/att/ekologia/charakterystyka/G++052911.pdf

    Tu macie wszystkie karty charakterystyki produktów VW Group: http://www.vw-group.pl/grupa-vgp/ekologia/karty-charakterystyk/

    Najważniejsze parametry, które nas interesują to:

    • Lepkość kinematyczna : w 40 °C
    • Lepkość kinematyczna : w 100 °C
    • Gęstość : w 15/20 °C

    Olej przekładniowy G 052911 posiada takie parametry:

    • Lepkość kinematyczna: 76,6 mm2/s w 40ºC
    • Lepkość kinematyczna: 14,6 mm2/s w 100ºC
    • Gęstość: 0,866 g/cm3 w 20ºC

    Po krótkich poszukiwaniach danych o olejach przekładniowych, jako zamiennik tego oleju można by zastosować:

    Mobil Gearlube VS 200
    •Lepkość kinematyczna w 40°C [mm2/s]: 74,6
    •Lepkość kinematyczna w 100°C [mm2/s]: 14,5
    •Gęstość w 15 °C [g/cm3]: 0.865

    Castrol TAF-X 75W90, inna nazwa Syntrans Transaxle
    •Lepkość kinematyczna w 40°C [mm2/s]: 78
    •Lepkość kinematyczna w 100°C [mm2/s]: 14,8
    •Gęstość w 15 °C [g/cm3]: 0.86

    Texaco Geartex S4 75W90
    •Lepkość kinematyczna w 40°C [mm2/s]: 75
    •Lepkość kinematyczna w 100°C [mm2/s]: 14,1
    •Gęstość w 15 °C [g/cm3]: 0,853

    Ravenol TSG SAE 75W90 
    •Lepkość kinematyczna w 40°C [mm2/s]: 76,3
    •Lepkość kinematyczna w 100°C [mm2/s]: 14,2
    •Gęstość w 15 °C [g/cm3]: 0,876

     

    W 2012r grupa VAG wprowadziła do skrzyń nowy typ oleju: G 0 52532, o następujących parametrach:

    Gęstość : 0,87 g/cm3 w 15 °C
    Lepkość kinematyczna : 40 mm2/s w 40 °C
    Lepkość kinematyczna : 8,0 mm2/s w 100 °C

    Tu pasują takie zamienniki:

    Ravenol MTF-2 SAE 75W-80:

    •Gęstość: 0,854 g/cm3 w 15°C
    •Lepkość kinematyczna: 36,1 mm2/s w 40 °C
    •Lepkość kinematyczna: ? mm2/s w 100°C

    Fuchs TITAN SINTOFLUID 75W80:
    •Gęstość: 0,882 g/cm3 w 15°C
    •Lepkość kinematyczna: 49,8 mm2/s w 40 °C
    •Lepkość kinematyczna: 9,4 mm2/s w 100°C

    Millers TRX SYNTH 75W80
    •Gęstość : 0,857 g/cm3 w 15 °C
    •Lepkość kinematyczna : 46 mm2/s w 40 °C
    •Lepkość kinematyczna : 8.7 mm2/s w 100 °C

    Tranself NFJ 75W80

    •Gęstość : 0.884 g/cm3 w 15 °C
    •Lepkość kinematyczna : 47 mm2/s w 40 °C
    •Lepkość kinematyczna : 8.5 mm2/s w 100 °C

    Shell Spirax S4

    •Gęstość : 0.891 g/cm3 w 15 °C
    •Lepkość kinematyczna : 47 mm2/s w 40 °C
    •Lepkość kinematyczna : 8.1 mm2/s w 100 °C

    Castrol Syntrans V FE 75W80
    •Gęstość : 0,86 g/cm3 w 15 °C
    •Lepkość kinematyczna : 40 mm2/s w 40 °C
    •Lepkość kinematyczna : 8.0 mm2/s w 100 °C

    Czyli Castrol identyko co w ORI i pewnie to ten sam olej...

    Zobaczcie sobie jaka jest rozbieżność parametrów olejów G 0 52532 i G 052911:

    Gęstość _____________:      0,87 g/cm3 w 15°C -------0,86 g/cm3 w 20°C
    Lepkość kinematyczna :      40 mm2/s w 40°C ------- 76,6 mm2/s w 40ºC
    Lepkość kinematyczna :      8,0 mm2/s w 100°C ----- 14,6 mm2/s w 100ºC

    Ja osobiście zalałem po swapie na skrzynię JEM olej Fuchs TITAN SINTOFLUID 75W80 i jest OK, nic się ze skrzynią złego nie dzieje ;)

    A tu macie link do mojej rozmowy z Panem z BCS skrzynie na temat moich rozważań: http://www.forum.skrzynie.com.pl/viewtopic.php?f=24&t=702

    Edytowane przez kamil-vag

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Jeśli chcesz tylko wymienić a nic się nie dzieje to najlepszy oryginalny ASO, jeśli chcesz coś uleczyć to loteria ale wymiana oleju to nie lekarstwo.

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    CASTROL SYNTRANS TRANSAXLE nadaje sie?????

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Bardzo dobrze

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Witam

    Ciężko czasami ciężko wchodzą mi biegi tj 1 i R, i zauważyłem, żę czasami jak włączam wsteczny to słychać taki stuk. Dodam, że tarcza się nie ślizga, sprzęgło łapie mniej więcej w połowie, niesłyszę aby dwumasa stukała bądź się coś z nią niedobrego działo. Spróbuję najpierw wymienić olej. Oryginalny niby był 75w90, mechanik od skrzyń biegów mowił zeby zalac 75w80? Co sądzicie?

    ---------- Post dopisany 13-05-2014 at 08:10 ---------- Poprzedni post napisany 12-05-2014 at 13:47 ----------

    Ktoś może z kolegów się orientuje? Bardzo proszę o poradę :)

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    zalej ten CASTROL SYNTRANS TRANSAXLE75w90

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    ale chciałbym jakiś naprawdę bardzo dobry olej zalać, może pomoże w co wątpię ale na początku spróbuje wymienić ten olej

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Najlepiej oryginalny, każdy inny to metodą wlewam testuję i oceniam, może być lepiej, gorzej lub bez różnicy, wróżenie z fusów.

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Adi55 ma dobrą propozycje.. Ja zebym wiedzial czy ten olej pasuje do mojej sk. To takze bym go wymienil. Ale 400zl dac za 3L oleju...to w moim przypadku...model b7.

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    no tak zeby ten olej kosztował połowe ceny a nie 100-130 zł za 1l to tak ;(

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Macie do wyboru albo ori albo CASTROL SYNTRANS

    Nie dać sie namówić na Mobila czy coś innego...

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    W dobrej cenie polecają jeszcze FUCHS TITAN SINTOPOID 75W90 - olej przekładniowy OLEJ PRZEKŁADNIOWY FUCHS TITAN SINTOPOID SAE 75W90

    Firma FUCHS produkuje oleje OEM dla koncernu VAG, m.in. dla AUDI i VOLKSWAGEN

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    zastanawiam sie nad FUCHS TITAN SINTOPOID 75W90 lub CASTROL SYNTRANS co polecacie?

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Z tego co wyczytałem w necie

    Bo sam szukałem opini o dobrym oleju i sporo ludzi poleca Castrola

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Ja lałem castrola i jest ok.

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach
    Witam

    Ciężko czasami ciężko wchodzą mi biegi tj 1 i R, i zauważyłem, żę czasami jak włączam wsteczny to słychać taki stuk. Dodam, że tarcza się nie ślizga, sprzęgło łapie mniej więcej w połowie, niesłyszę aby dwumasa stukała bądź się coś z nią niedobrego działo. Spróbuję najpierw wymienić olej. Oryginalny niby był 75w90, mechanik od skrzyń biegów mowił zeby zalac 75w80? Co sądzicie?

    ---------- Post dopisany 13-05-2014 at 08:10 ---------- Poprzedni post napisany 12-05-2014 at 13:47 ----------

    Ktoś może z kolegów się orientuje? Bardzo proszę o poradę :)

    Sprzęgło może i się nie ślizga ale najpewniej też i nie rozłącza do końca lecz lekko "ciągnie" i stąd problemy z wrzuceniem I i R. Wymiana oleju tu raczej nie pomoże. Pomogłoby na krótki czas lekkie przypalenie okładzin poprzez np ruszenie z III biegu ale tu jest dwumasa więc raczej nie polecam:wink:. Przyczyn może być wiele od zaolejonej tarczy sprzęgła przez nienasmarowany smarem MoS wielowypust na wałku zdawczym skrzyni po uszkodzoną sprężynę docisku.

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach
    Witam

    Ciężko czasami ciężko wchodzą mi biegi tj 1 i R, i zauważyłem, żę czasami jak włączam wsteczny to słychać taki stuk. Dodam, że tarcza się nie ślizga, sprzęgło łapie mniej więcej w połowie, niesłyszę aby dwumasa stukała bądź się coś z nią niedobrego działo. Spróbuję najpierw wymienić olej. Oryginalny niby był 75w90, mechanik od skrzyń biegów mowił zeby zalac 75w80? Co sądzicie?

    ---------- Post dopisany 13-05-2014 at 08:10 ---------- Poprzedni post napisany 12-05-2014 at 13:47 ----------

    Ktoś może z kolegów się orientuje? Bardzo proszę o poradę :)

    Sprzęgło może i się nie ślizga ale najpewniej też i nie rozłącza do końca lecz lekko "ciągnie" i stąd problemy z wrzuceniem I i R. Wymiana oleju tu raczej nie pomoże. Pomogłoby na krótki czas lekkie przypalenie okładzin poprzez np ruszenie z III biegu ale tu jest dwumasa więc raczej nie polecam:wink:. Przyczyn może być wiele od zaolejonej tarczy sprzęgła przez nienasmarowany smarem MoS wielowypust na wałku zdawczym skrzyni po uszkodzoną sprężynę docisku.

    co polecasz darkle? czyli raczej oleju nie ma co wymieniać Twoim zdaniem?

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Myślę że oleju na razie nie masz co wymieniać. Sprawdź wpierw to sprzęgło.

    Podnieś auto i spróbuj wtedy włączyć I bieg. jeśli przy wciśniętym sprzęgle koło będzie się kręcić to sprawa jest jasna. W większości aut wsteczny by zgrzytał, w audi bieg wsteczny jest synchronizowany więc nie zgrzyta a po prostu ciężko wchodzi,

    Jeśli sprzęgło ciągnie to pozostaje albo się z tym pogodzić albo rozbiórka sprzęgła. Jeśli docisk będzie dobry czyli sprężyny niewytarte, niepopękane i proste, nity nie pozrywane to można wymienić samą tarczę. Oczywiście nie zapominając o nasmarowaniu wielowypustu na wałku.

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Rozwiazales ten problem? Wymieniłeś olej? Mam ten sam problem ze źle wchodząca jedynka.

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach
    Rozwiazales ten problem? Wymieniłeś olej? Mam ten sam problem ze źle wchodząca jedynka.

    narazie nie mam czasu stawiać auta, ale na dniach mam zamiar, jak zrobię dam znać

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Do 5 biegowej skrzyni 1.9 AWX wchodzi 2.25 L i zamówiłem Castrola, gdyż :

    serwis Audi poinformował mnie że do manuala nie jest przewidziana wymiana tylko w razie potrzeby dolewanie i kasują za ORI olej 130 zł za butelkę.

    Edytowane przez raffik

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Kup ori na allegro od dealera VAG.

    Mozna wyrwac za 50zl 1 litr

    Ze swojej strony polecam Ravenol 75W80

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    W książce sam naprawiam piszą o 75W90 ty polecasz 75W80 jaka jest różnica między nimi?

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    80 jest to na pewno fullsyntetyk a 90 niekoniecznie.

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    jak sprawdzic stan oleju w skrzyni i ile go jest i czy warto wymieniac bo pewnie nigdy nie byl ruszony przebieg 260tys niecale

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Na boku skrzyni od strony kierowcy masz korek wlewowy a od spodu spustu.

    Teoretycznie nie trzeba wymieniac ale z doświadczenia wiem ze po wymianie biegi inaczej chodzą a sama skrzynia jest cichsza.

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Sprawdziłem przekonałem sie.

    3 dni temu zalałem Mobil 1 SHC 75W-90 wcześniej olej z aso miałem zalany jeździłęm 3 lata na nim. Różnic żadnych wiec dziwie sie że polecacie olej bardzo drogi który nic nie daje.

    To tak samo jak castrol promowany przez aso i motul ceniony przez driverów. Tańszy i lepszy jest motulek wiec po co przepłacać za ten sam gnój.

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    80 jest to na pewno fullsyntetyk a 90 niekoniecznie.

    Na stronie sklep-oleje rawenol 75W90 w opisie jest, ze to jest full syntetyk także się zastanawiam ktory będzie odpowiedni?

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Sprawdz po katalogu, ja leje 75W80

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    No ok. ravenol posiada norme G052911A2 o lepkosci 75W80 natomiast castrol syn VW 501.50 75W90 czy oba sa porównywalne? Wcześniej nie zauważyłem, że tu mowa o tdi ja mam benzynę.

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

    Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

    Zarejestruj nowe konto

    Załóż nowe konto. To bardzo proste!

    Zarejestruj się

    Zaloguj się

    Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

    Zaloguj się
    17 17

    • Przeglądający   0 użytkowników

      Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.