nike166 Opublikowano 29 Grudnia 2014 Opublikowano 29 Grudnia 2014 (edytowane) Witam, Panowie mam pytanie, zaczynam przygodę z CB i nie wiem jak poprawnie je skonfigurować pokrętłami aby dobrze działało ? Dodam, że mieszkam w okolicy gdzie przebiega tranzyt "ruski" i bardzo często mi łapie jakieś trzaski i niewyraźne rozmowy rosyjskich kierowców na kanale 19. Jak powinno być ustawione pokrętło SQ do redukcji szumów i rf-gain tak aby inni kierowcy mnie słyszeli i żebym ja ich dobrze słyszał. Czasem mam wrażenie jak pytam o info, że mam za bardzo skręcony SQ w prawo i nie słysze nikogo, a jak dam go w lewo to coś tam słychać ale w strasznym szumie i już sam nie wiem ? Radio to yosan pro-120 antena wilson little wil. Dzięki za podpowiedzi Edytowane 29 Grudnia 2014 przez nike166
Jaco48 Opublikowano 11 Stycznia 2015 Opublikowano 11 Stycznia 2015 Witaj. Nie znam tego radyjka ale z reguły SQ ustawia się tak aby szumy wyciąć czyli minimalnie RFgain jest to redukcja sygnału wchodzącego do radia im bardziej w prawo tym mniejsza czułość radia i odbiór słabszy ale też większa odporność na zakłócenia. Pasmo CB czyli 27 Mhz jest bardzo zaszumionym pasmem ponieważ wiele innych urządzeń oprócz CB działa w tym paśmie. Ja w swoim CB RFgain mam wyłączony bo jest na przycisku a nie na potencjometrze, jednak moje radio President Lincoln posiada filtry dolno i górno przepustowe które trochę niwelują zakłócenia zewnętrzne. Antena ( domyślam się że masz na magnesie ) też ma swoją czułość w db tzw zysk i im on jest większy tym bardziej będzie zbierała zakłócenia zewnętrzne . Nie jest to jednak wadą anteny a zaletą w łącznościach DX czyli na duże odległości , a takie są możliwe właśnie teraz jest dość duże nasilenie aktywności DXowej. Myślę jednak że nie będziesz robił takich łączności a po prostu używał radia na drodze w celu info gdzie stoją "miśki" Jeśli masz jeszcze jakieś pytania w tym temacie służę pomocą od 25 lat jestem CB radiowcem a od 5 Krótkofalowcem . Witam, Panowie mam pytanie, zaczynam przygodę z CB i nie wiem jak poprawnie je skonfigurować pokrętłami aby dobrze działało ? Dodam, że mieszkam w okolicy gdzie przebiega tranzyt "ruski" i bardzo często mi łapie jakieś trzaski i niewyraźne rozmowy rosyjskich kierowców na kanale 19. Jak powinno być ustawione pokrętło SQ do redukcji szumów i rf-gain tak aby inni kierowcy mnie słyszeli i żebym ja ich dobrze słyszał. Czasem mam wrażenie jak pytam o info, że mam za bardzo skręcony SQ w prawo i nie słysze nikogo, a jak dam go w lewo to coś tam słychać ale w strasznym szumie i już sam nie wiem ? Radio to yosan pro-120 antena wilson little wil. Dzięki za podpowiedzi jest tam też fajna funkcja w tym radyjku DW czyli podsłuch dwóch kanałów równocześnie np 19 i 28 trzeba ustawić SQ na wycięcie szumów i przyciskiem zaprogramować obydwa kanały w momencie gdy ktoś nadaję na 19 to słychać jest a jeśli na 28 automatycznie przełącza się na odbiór kanału 28
nike166 Opublikowano 11 Stycznia 2015 Autor Opublikowano 11 Stycznia 2015 Dzięki kolego za wyjaśnienie, już mnie więcej rozumiem na czym to polega
Chmarski Opublikowano 12 Lutego 2015 Opublikowano 12 Lutego 2015 SQ i RF-gain nie mają nic do tego czy Ciebie słychać w innych radiach. Wpływają tylko na to co Ty słyszysz u siebie. RF-gain służy do ograniczenia czułości odbiornika. Im bardziej go skręcisz tym radio będzie bardziej głuche, a Ty będziesz mniej słyszał. SQ, to bramka uruchamiająca puszczenie sygnału na głośnik. Potencjometrem ustawiasz próg zadziałania. Działa informatycznie, czyli zero-jedynkowo. Wpuści wszystko albo nie wpuści nic. SQ+RF-gain daje poprawę komfortu słuchania. O ile RF-Gain jest w miarę liniowy. Czasami są działające skokowo - skręcasz ćwierć obrotu i radio staje się totalnie głuche (tak mam w Presidencie James). To czego doświadczasz od przejezdnych Rosjan, to przebicia z "piątek". W Polsce używamy częstotliwości w tzw. "zerach". Róznica dla kanału #19 wygląda tak: PL - 27.180 MHz RUS (i wiele innych krajów) - 27.185 MHz Niestety, jak chłopaki mają wystarczającą siłę by sie przebić przez Twoją czułość i ustawienie SQ - wpadają pomimo, że nadają na innej częstotliwości. Aby tego uniknąć należy założyć węższy filtr w radiu (o ile to mozliwe/opłacalne), albo zmienić radio, na takie które taki filtr już ma (np. Lincoln kolegi, ale w samochodzie to nie jest najwygodniejsze radio do obsługi) lub ma zainstalowanego ChannelGuarda (tylko w ramach tuningu i tylko w nielicznych serwisach).
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się