Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Skrzynia automatyczna 4 biegowa - dziwne zachowanie


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witam Wszystkich,

To mój pierwszy automat, dlatego piszę do Was z prośbą o pomoc/poradę.

Uruchamiam samochód np. po nocy. Wrzucam na D. Przez około 300m skrzynia pracuje na tzw. pół sprzęgle. Wtedy zmiana biegów odbywa się przy 2500obr, staram się jechać powoli aż skrzynia załapie.  Jak już załapie zauważyłem, że przez pierwsze 2 zmiany biegów z 2 na 3 wygląda następująco.  Zmiana następuje przy 2000ob, jest delikatne szarpnięcie, wzrastają obroty do ok. 2600 i jak wrzuci na 3 bieg obroty spadają do normalnej pracy silnika. Trwa to chwilę. Od paru miesięcy szarpie przy zmianie 2/3 raz mocniej raz słabiej, czasem w ogóle. Skrzynia nie przeciąga biegów, pozostałe zmienia idealnie. Olej i filt był wymieniany. 

Proszę o pomoc

 

Edytowane przez Robert1984
Opublikowano

automat ma specjalny tryb aby rozgrzac olej gdy jest zimny, stad jest wrazenie ze przeciaga biegi zaraz po starcie na zimnym, ale powinno to ustac gdy nabierze temperatury

mozesz miec tez problem z elektrozaworem na plycie sterujacej co odpowiada za zmiane biegu z 2 na 3

Opublikowano

Sterownik hydrauliczny do czyszczenia, może być problem w przycinającym się zaworze 2/3 biegu albo przycina się zawór "lock-up" lub jego elektrozawór (odpowiada za prawidłowe sterowanie sprzęgłem hydrokinetycznym)
Na próbę czy coś się poprawi zrób adaptację pedału gazu, jak to zrobić poszukaj u wujka google.

Wysłane z OP3T

Opublikowano (edytowane)
W dniu 26.06.2017 o 19:22, Hezen napisał:

Sterownik hydrauliczny do czyszczenia, może być problem w przycinającym się zaworze 2/3 biegu albo przycina się zawór "lock-up" lub jego elektrozawór (odpowiada za prawidłowe sterowanie sprzęgłem hydrokinetycznym)
Na próbę czy coś się poprawi zrób adaptację pedału gazu, jak to zrobić poszukaj u wujka google.

Wysłane z OP3T
 

 

W dniu 25.06.2017 o 19:30, kajmanovsky napisał:

automat ma specjalny tryb aby rozgrzac olej gdy jest zimny, stad jest wrazenie ze przeciaga biegi zaraz po starcie na zimnym, ale powinno to ustac gdy nabierze temperatury

mozesz miec tez problem z elektrozaworem na plycie sterujacej co odpowiada za zmiane biegu z 2 na 3

Dziękuje za odpowiedź. 

Opowiem co było u mnie przyczyną szarpania. Zaraz po kupnie auta rozrząd i olej z filtrem miał mi wymienić mechanik, którego polecił mi znajomy z pracy. Po 2 tygodniach zaczęła szarpać,. Jak. zjeżdżałem z dość wysokiego krawężnika auto traciło bieg. Okazało się, że brakowało ok 1,5 litra oleju, pojechałem dolali i się uspokoiło. Po 2 miesiącach jak zaczęło mi wręcz trzaskać, takie pierd....cie zmiana z 2/3, pojechałem do drugiego mechanika z również z polecenia na wymianę oleju i filtra. Okazało się, że miska i filtr w ogóle nie była ruszana, a olej był czarny. Mechanik przy mnie wszystko wymienił, wyczyścił zalał olejem. Ale to nie był koniec moich problemów. Okazało się, że wcale nie było lepiej. Poza szarpnięciami pojawiła się kolejna dolegliwość,  drganie auta po wrzuceniu na D,R. Gość tłumaczył mi, że auto swoje lata ma i nie będzie pracować już jak nowy. I tak jeździłem prawie pół roku. Przez przypadek dowiedziałem się, jak powinna przebiegać prawidłowa wymiana oleju i jego wyrównanie. I okazało się, że to co widziałem w warsztacie nie miało nic wspólnego  z prawidłowym wyrównaniem poziomu oleju w skrzyni. Gość dolewał olej na wyłączonym silniku. Weszło mu 4 litry. Pierwszą rzecz jaką zrobiłem to pojechałem do teścia do garażu i na kanał. Temp, miedzy 33 a 38 i odkręciłem śrubę spustową. Strumieniem się lało. Upuściłem mu z ok. pół litra, przekodowałem skrzynię łącznie z adaptacją pedału gazu i jest dużo lepiej. Praktycznie mało odczuwalna zmiana, czasem w ogóle nie czuć kiedy zmieni bieg. Oczywiście zdarza mu się, że mocniej szarpnie przy zmianie biegu i lekko przy redukcji, trudno idealnie nigdy nie będzie. Ale nauczyłem się, że nikomu nie można ufać, kompletna amatorka. Od tej chwili to co jestem w stanie zrobić, robię to sam

Edytowane przez Robert1984
Opublikowano (edytowane)

Te skrzynie mają w misce plastikową rurkę po odkręceniu korka spustowego, dzięki której ustala się poziom oleju.

Olej rozgrzany 35-40 stopni i lejesz olej na odpalonym silniku az do przelania sie przez odkręcony korek spustowy.

Ten rzekomy nadmiar 0.5L oleju miał tam być, gdy pompa oleju skrzyni ciągnie olej to w misce jest na idealnym poziomie a na zgaszonym silniku  pompa nie ciągnie i ten "nadmiar" przelał się przez rurkę przelewową.

Stan oleju w każdej ASB jest bardzo ważny gdyż, za mało oleju to popalą się tarczki sprzęgłowe i posypie się cała skrzynia a zbyt wysoki poziom oleju spowoduje jego spienienie się i wybije bo przez odpowietrzenie.

 

Edytowane przez Hezen
Opublikowano

Zrobiłem tak jak napisałeś. Na odpalonym, 33/38st. Po zlaniu ok, 05l strumień oleju zamienił się na w pół zakręcony kran z wodą i wtedy trochę piany się pojawiło.

Zastanawiam się nad wyczyszczeniem sterownika, ponieważ rano jak skrzynia pracuje w tym specjalnym trybie żeby rozgrzać olej, pierwsze załączenie biegu 2/3 wygląda na brak synchronizacji skrzyni z silnikiem. Silnik wpada na wyższe obroty 2000 na 2500 i jest coś w rodzaju szarpnięcia,. W manualu mogę to porównać do redukcji biegu przy zbyt wysokiej prędkości. Następne zmiany są już ok.

Jaki jest koszt czyszczenia sterownika?

 

Opublikowano

Można spróbować wyczyścić sterownik hydrauliczny.

Z opisu pracy skrzyni bardziej mi to podchodzi pod ślizgający się lock-up w hydrokinetyku (sprzęgło cierne tzw. Lock-up jest zapinane przed każdą zmianą biegu na jakieś 2sek.)

Może też być że pakiet sprzęgłowy jest spalony - najczęściej się to zdarza na koszu K3, po latach eksploatacji twardnieje gumowy tłok i pęka jego warga przez co tarczki sprzęgłowe i przekładki są zbyt blisko siebie i tym samym następuje powolne przegrzewanie całego pakietu sprzęgłowego.

Koszta czyszczenia sterownika zależą od zakładu, popytaj to się dowiesz [emoji4]

 

Opisz pracę na zimnym i rozgrzanym silniku.

Po wrzuceniu D,3,2,1,R skrzynia ciągnie, ma tzw. pełzanie?

Ze średniej górki auto stacza się czy utrzymuje miejsce w którym się zatrzymałeś?

Jadąc na 4 biegu ze stałą prędkością, obroty falują?

 

Wysłane z OP3T

 

 

 

 

Opublikowano (edytowane)

Skrzynia ciągnie na ciepłym. Jeżeli chodzi o zimny, wsteczny napewno, na D wydaje mi się że gorzej, ale muszę to sprawdzić.

Jeżeli chodzi o górkę jest ok, zatrzymuje się.

Jadąc z górki na 1 i 2 auto stacza się, na 3 i 4 utrzymuje stałą predkość

Jadąc ze stałą prędkością na 4 obroty nie falują.

Mam jeszcze takie pytanie, na biegach 1-2 jadąc np z prędkością 40, obr. silnika powiedzmy 2500, po puszczeniu gazu obroty spadają do 900. Na 3-4 trzyma obroty. Czy to normalne?

 

Edytowane przez Robert1984
Opublikowano

Co do obrotów to masz wszystko w porządku.
Żebyś się nie pchał w koszta to zrób adaptację/synchronizację pedału gazu wg. instrukcji:

Adaptacja pedału gazu:

Kluczyk w położenie włączenia, silnik WYŁĄCZONY. Nie dotykaj pedału gazu.

[select]
[02 - Auto Trans]
[basic Settings - 04]
Grupa kompletu do "000"
[Go!]
Pedał gazu do podłogi przez minimum 5sek.
[Done, Go Back]
Puść pedał gazu.

(zauważ że dopiero po wyjściu z adaptacji puszczasz pedał gazu)

Jeśli nie pomoże to sterownik hydrauliczny do czyszczenia, sprawdzenie jak pracują suwaki oraz elektrozawory.
Gdyby czyszczenie nie pomogło to trzeba zrzucić skrzynię i do niej zajrzeć.

Wysłane z OP3T

Opublikowano (edytowane)

Za tydzień będę u teścia to zrobię adaptację i dam znać.

Pedał gazu łącznie z kickdown?

Mam jeszcze jedno pytanie, może podpowiesz mi o czego zacząć. Nie wiem czy to kwestia skrzyni, czy układu napędowego.

Gdy puszczam pedał gazu - nie zawsze, ale występuje lekkie szarpnięcie i gdy dodaję - nie zawsze, ale już kilka razy zdarzyło mi się mocne szarpnięcie, coś w rodzaju luzu, uderzenia. Druga sprawa za każdym razem podczas hamowania czuć poszarpywanie. Zależy jak mocno hamuje im mocniej tym mniej wyczuwalne. Myślałem, że to skrzynia. Dzisiaj rozpędziłem się do 60 i puściłem gaz żeby sprawdzić jak skrzynia redukuje biegi bez hamowania aż do zatrzymania (pełzanie). Okazało się, że brak jakikolwiek szarpnięć, redukuje wzorowo. 

Jak myślisz co to może być? Poduszki, przeguby, może wahacze, które muszę niebawem wymienić, a może jednak skrzynia?

 

Edytowane przez Robert1984
Opublikowano

Pedał gazu do podłogi, czyli wraz z kick-down.

Można sprawdzić przeguby zewnętrzne jak i wewnętrzne.

Wahacze raczej odpadają, a poduszki warto by było sprawdzić.

Skrzynia jest osadzona na dwóch poduszkach, silnik także na dwóch poduszkach oraz ma jeszcze odbój przy przednim pasie (nad stalową rurą dolotu)

Czy na zimnym po wbiciu biegu D/R autko dostaje mocnych wibracji?

Przy hamowaniu poszarpuje? - sprecyzuj, porównaj do czegoś... obroty falują, karoserią lub kierą gibie na boki?

 

 

 

Wysłane z OP3T

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opublikowano (edytowane)

Auto zawiozłem do mechanika, żeby sprawdzić stan wahaczy, od dłuższego czasu stukało mi w prawym kole i sporadycznie zgrzytało przy skręcie kołami.

Okazało się, że mam pękniętą sprężynę w prawym kole i spory wyciek oleju z pokrywy zaworów co spowodowało uszkodzenie "poduszki w sankach?" i to mogło powodować stuki ponieważ wahacze, przeguby, poduszki skrzyni okazały się być w porządku.

Jest wyczuwalna różnica drgań miedzy P a D, ale nie duża. Żadnych mocnych wibracji nie zauważyłem.

Co do szarpania podczas hamowania mogę to porównać do jazdy z zapełnioną przyczepką. Tak jakby coś popychało autem. Nic nie faluje i nie gibie na boki. 

Edytowane przez Robert1984
Opublikowano

Adaptacja zrobiona, pomogło. Poprawę poczułem po 1-2 dniach po adaptacji, nie wiem dlaczego tak.

Dzisiaj wracam z pracy, stoję w korku zadowolony że skrzynia działa jak należy i nagle huk. Gość wyjeżdzał dostaw czakiem z parkingu, nie spojrzał w lusterko :facepalm:, Naprawdę jak Ci ludzie jeżdżą to strach.

Dzięki Hezen za pomoc. 

Opublikowano (edytowane)

Tak na przyszłość, może to komuś pomoże.

Jeżeli komuś, automat nieregularnie zmienia biegi w moim przypadku 2-3 i 4 która potrafiła wchodzić gwałtownie z szarpnięciem. Do tego dużo pali, w moim przypadku było to między 16,5 a 18l gazu na 120km w mieście, zalecam najpierw przyjrzenie się silnikowi a moim przypadku był to przepływomierz. Odbyło się bez większych kosztów, 39zł org. używka w bardzo dobrym stanie. Automat pracuje obecnie bez zastrzeżeń. Spalanie: 12,7 litra na 100km pół na pół autostrada/miasto

Edytowane przez Robert1984
Opublikowano

Sprawny osprzęt silnika to podstawa poprawnej pracy ASB

Wysłane z OP3T

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...