Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Płyny do układu chłodzenia - G11, G12, G12+, G12++, G13, G12evo


MaTeo85

Rekomendowane odpowiedzi

Poniżej garść informacji wyszukanych w internecie dotycząca płynów chłodniczych stosowanych w grupie VW


G11    -    G 011 A8C A1    -    BASF Glysantin G48    TL774-C
G12+    -    G 012 A8F M1    -    BASF Glysantin G30    TL774D/F
G12++    -    G 012 A8G M1    -    BASF Glysantin G40    TL774G
G13    -    G A13 A8J M1    -    BASF Glysantin GG40    TL774-J
G12Evo    -    G 12E 050 M2    -    BASF Glysantin G65
G12Evo    -    G 12E 050 A2    -    Haertol HT12

 

G12: 95% glikol monoetylenowy, 5% pakiet dodatków
G12+: 95% glikol monoetylenowy, 5% pakiet dodatków
G12++: 95% glikol monoetylenowy, 5% pakiet dodatków
G13: 75% glikol monoetylenowy, 20% gliceryna, 5% pakiet dodatków
G12evo: 95% glikol monoetylenowy, 5% pakiet dodatków

 

Płyn G12++ jak i G13 miały ten sam skład dodatków.

 

glikol monoetylenowy to środek przeciw zamarzaniu
dodatki mają działanie antykorozyjne etc.
gliceryna to środek smarny i wypełniający w płynie G13.
Zawartość fosforu: w płynie BASF - brak, w płynie Haertol - 2%

 

G12++ nadal można dostać w ASO ale tylko z numeracją dla Porsche w których nigdy nie stosowano G13.
dla numerów AUDI/VW/SEAT/SKODA w ASO dostępne są tylko płyny G12evo.

 

info pochodzi z :
forum: https://www.audirs3.de/threads/g12evo-kuehlmittel.13560/
strony: https://www.glysantin.de/index.php/faq/was-bedeuten-bezeichnungen-wie-g11-oder-g12
oraz innych stron internetowych o mniejszym znaczeniu.

 

mam nadzieję że komuś takie info pomoże w wyborze odpowiedniego płynu.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wtrącę tylko uwagę, że 5% pakiet dodatków jest dość skomplikowany pod względem zastosowanej chemii.

Zasadniczy podział dotyczy zwykle krzemianów, G12/G12+ ich nie posiadają.

Płyny G11 posiadają krzemianów bardzo dużo w G12++/G13 ilość krzemianów zmniejszono.

Są też płyny nowszej generacji zwykle te o wydłużonym działaniu 7-10 lat , gdzie krzemiany zastąpiono inna chemią.

Warto sprawdzać dopuszczenia płynów i uważać na określenie płyny uniwersalne.

Niestety płyny uniwersalne mogą w określonych warunkach wyrządzić użytkownikom pojazdów sporo kłopotów.

Oczywiście procent uszkodzeń układów chłodzenia i silników jest marginalny do popytu płynów uniwersalnych.

I oby nie trafiło to na NAS, tego sobie życzmy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wnikam w konkretne dodatki, bo tego raczej producenci nie udostępniają w kartach charakterystyki. Istotą powyższych informacji jest to że płyny które wyżej wymieniłem są tymi samymi które sprzedaje aso w swoich butelkach (części już nie sprzedaje ze względów ekonomicznych?)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...