fragless1 Opublikowano 16 Sierpnia 2023 Opublikowano 16 Sierpnia 2023 Witam, czytałem już kilka tematów na forum, ale niestety żaden z nich nie pomógł w rozwiązaniu mojego problemu. Silnik to 2.0TDI CAHA. Zaczęło się od utraty mocy z dołu. Do ok 1800 obrotów samochód ledwo jedzie, później dostaje kopa i zaczyna już ładnie ciągnąć. Do tego zauważyłem, że na wolnych obrotach telepie dość mocna silnikiem i przekłada się to na całą karoserię. Sprawdziłem vcds-em i ciśnienie na szynie strasznie skakało - dość duże różnice w małych odstępach czasowych. Poczytałem trochę właśnie na forum i postanowiłem wymienić zawór regulujący ciśnienie na szynie - oryginalny BOSCH, nowy. Podczas wymiany okazało się, że na sitku starego zaworu osadzone były "farfocle", jakby strzępki filtra paliwa - filtr wymieniany był ostatnio w marcu na MANN. Dodatkowo podczas wymiany zajrzałem do zaworu na pompie wysokiego ciśnienia i tam też podobne "farfocle" na sitku się osadziły. W rezultacie, po wymianie regulatora na szynie ciśnienie się trochę uspokoiło - są wahania, ale mniejsze różnice i wydłużył się czas. Silnikiem rzuca jakby trochę mniej. Dodatkowo zauważyłem, że telepanie silnika zwiększa się wraz ze wzrostem jego temperatury - na zimnym trzęsie delikatniej, a jak się rozgrzeje, to mocniej. Nie zauważyłem, żeby kopcił, nie widzę też problemów z rozruchem - jak palił, tak pali. Kąt wtrysku został ustawiony na okolice -1,7 - wcześniej był -3,2. Dodatkowo po podniesieniu obrotów do ok 1000-1100 telepanie ustaje. Sprawdziłem korekcje wtryskiwaczy. 1 i 2 cylinder korekcje są na poziomie -0,02 i tak delikatnie się wahają do maksymalnie -0,1. Na 3 i 4 cylindrze dzieją się już dość dziwne rzeczy. Korekcje na 3 są ujemne, w granicach -0,5, a na 4 cylindrze dodatnie 0,6. Na biegu jałowym korekty są w miarę stałe. Podczas jazdy na 1 i 2 cylindrze korekty zmniejszają się i potrafią osiągnąć poziom 0,0; ale na 3 i 4 korekty się jakby pogłębiają - na 3 minusowa staje się jeszcze bardziej minusowa, a na 4 plusowa rośnie nawet do poziomu ok +1. W najbliższym czasie planuję wymienić zaworek na pompie wysokiego ciśnienia - chociaż nie robię sobie nadziei, że to w czymś pomoże. Chociaż dokładnie nie wiem za co ten zawór odpowiada? Jeśli ktoś ktoś posiada taką wiedzę, to może się podzieli i dopowie, czy może on być odpowiedzialny za te skoki ciśnienia paliwa na szynie. Wydaje mi się, że te dwa wtryski - na 3 i 4 cylindrze - mogą mieć wpływ na te telepanie i skoki ciśnienia, ale nie mam aż takiej wiedzy, że być pewnym, dlatego jeśli ktoś może coś podpowiedzieć w tej materii, to byłbym wdzięczny. Umówiłem się na koniec września na wymianę w ciemno wtryskiwaczy (tych dwóch podejrzanych), bo nie bardzo mam czas zostawiać auto na kilka dni w celu pełnej diagnozy, tym bardziej, że 200km ode mnie jest najbliższy serwis, który takie rzeczy robi fachowo. Stąd jeśli ktoś mógłby jeszcze coś podpowiedzieć, to byłbym wdzięczny, bo może uda się uniknąć kosztu wymiany wtrysków.
Muskel1 Opublikowano 16 Sierpnia 2023 Opublikowano 16 Sierpnia 2023 (edytowane) Godzinę temu, fragless1 napisał(a): Chociaż dokładnie nie wiem za co ten zawór odpowiada? Jest to zawór dozujący paliwo. Pracuje on prawie synchronicznie z zaworem regulującym ciśnienie na szynie. Silniki CR pracują z nadwyżką ciśnienia na szynie Rail, tzn. ciśnienie rzeczywiste jest zawsze wyższe niż wymagane, po to aby w czasie potrzeby (nagłe przyspieszenie) nie doszło do spadku ciśnienia poniżej wymaganego. Zawór regulujący na szynie upuszcza ciśnienie gdy jest za wysokie (czyli w stanie spoczynku jest zamknięty, a zawór dozujący na pompie decyduje o tym jakie ciśnienie na szynie ma nabić pompa CR. Oba zawory czerpią dane ze wskazania czujnika ciśnienia na szynie. Możesz wymienić na próbę ten czujnik ciśnienia ale wątpie, że jest to przyczyną. Obstawiałbym raczej injektory. Edytowane 16 Sierpnia 2023 przez Muskel1
fragless1 Opublikowano 16 Sierpnia 2023 Autor Opublikowano 16 Sierpnia 2023 17 minut temu, Muskel1 napisał(a): Jest to zawór dozujący paliwo. Pracuje on prawie synchronicznie z zaworem regulującym ciśnienie na szynie. 17 minut temu, Muskel1 napisał(a): Dzięki za wyjaśnienie zasady działania tego zaworu. Z tego, co, napisałeś wnioskuję, że obydwa zawory powinny mieć prawie identyczne wysterowanie i jeśli ten na pompie kuleje, to na szynie też sobie nie poradzi. Dodatkowo ciśnie na szynie powinno być nieco wyższe, niż te którego oczekuje sterownik. U mnie jest różnie - skacze, choć już nie tak gwałtownie jak przed zmianą regulatora na szynie. Z tym, że wartości są zarówno wyższe od wartości pożądanej, jak i niższe. Teoretycznie winny może być ten zawór na pompie, bo jego wysterowanie jest inne iż tego na szynie. Jak na szynie jest 18%, to na tym przy pompie jakieś 35%. Dobrze wnioskuję, że coś jest nie tak? Zawór na pompie już zamówiłem, więc go wymienię i zobaczę, co się będzie działo. A przy wtryskach, dobrze wnioskuję, że 3 i 4 cylinder będzie do wymiany? Co do czujnika na listwie, to raczej nie jest on, bo gdyby był walnięty, to by całkowicie z kosmosu podawał wartości i pewnie wywaliłoby błąd, a mnie błędów brak. 17 minut temu, Muskel1 napisał(a):
Muskel1 Opublikowano 16 Sierpnia 2023 Opublikowano 16 Sierpnia 2023 2 minuty temu, fragless1 napisał(a): Z tego, co, napisałeś wnioskuję, że obydwa zawory powinny mieć prawie identyczne wysterowanie Nie, wartości nie są takie same ale ich praca jest prawie synchroniczna. 3 minuty temu, fragless1 napisał(a): A przy wtryskach, dobrze wnioskuję, że 3 i 4 cylinder będzie do wymiany? Możliwe ale 100% pewność jest tylko po sprawdzeniu na stole.
fragless1 Opublikowano 16 Sierpnia 2023 Autor Opublikowano 16 Sierpnia 2023 (edytowane) 7 minut temu, Muskel1 napisał(a): Nie, wartości nie są takie same ale ich praca jest prawie synchroniczna. Możliwe ale 100% pewność jest tylko po sprawdzeniu na stole. No nic. Zawór już leci do mnie, więc go wymienię I zobaczę, czy się coś zmieni. A wtryski podejrzane są właśnie te dwa, bo dziwnie się te wartości zachowują, więc na podstawie samej tylko diagnozy komputerowej będę je wymieniał. Jeszcze zobaczę, co powiedzą mi w warsztacie po ich diagnozie. Edytowane 16 Sierpnia 2023 przez fragless1
fragless1 Opublikowano 22 Września 2023 Autor Opublikowano 22 Września 2023 Po dłuższym czasie wracam do tematu. Zaworu na pompie jeszcze nie wymieniłem, ale dzisiaj byłem w serwisie Bosch na diagnozie i wymianie wtryskiwaczy. Najpierw został wymieniony jeden (na czwartym cylindrze - korekty w okolicach -0,6). Po wymianie drgania na budzie zdecydowanie się zmniejszyły, ale okazało się, że drugi wtryskiwaczy, który był ppdejrzany zaczął pokazywać gorsze korekty, niż dotychczas. Z tej racji drugi wtrysk poszedł do wymiany. Na 3 i 4 cylindrze korekty w okolicach 0,06-0,08, więc bardzo ładne. Pogorszyły się jednak korekty na 1 i 2 cylindrze (chociaż tragedii nie ma), więc te dwa wtryski ez w niedługim czasie pójdą na złom. Po wymianie wtryskiwaczy, zaworu regulującego na listwie kultura pracy silnika zdecydowanie się poprawiła. Pomimo, że wtryski miały korekty prawidłowe (w normie) i elektrycznie też były sprawne, to jednak faktycznie były już wyeksploatowane, więc należało je wymienić.
Muskel1 Opublikowano 22 Września 2023 Opublikowano 22 Września 2023 To normalne, że korekty zmieniają się po wymianie wtrysków. Musisz jeszcze sprawdzić/wymienić te dwa pozostałe i powinno być ok.
fragless1 Opublikowano 22 Września 2023 Autor Opublikowano 22 Września 2023 Wiadomo, że korekty się zmienią. Ale gdyby na 1 i 2 cylindrze wtryskiwacze były ok, to korekty byłyby w miarę bliskie 0, a niestety poszły nieznacznie w górę, więc trzeba już po woli te wtryski wymieniać. Tylko muszę trochę kasy nazbierac, bo zawór 520, drugi zawór 400, wtryski teraz 1800 i jeszcze do tego olej i filtry plus czyszczenie kolektora dolotowego. I tak się zbiera, a portfel to nie studnia bez dna 😉
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się