Skocz do zawartości
IGNOROWANY

[B5 AJM] Dziwny proces rozładowywania akumulatora


Michaelo

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, mam problem z samoistnym procesem rozładowywania akumulatora na postoju w konkretnych warunkach, które opisze poniżej.

AUDI A4 B5 2000r.

1.9 TDI 115 PS AJM

Akumulator: Gigawatt 72 AH

zakupiony (nowy) Styczeń 2009

Pomiary wykonywane za pomocą multimetru cyfrowego UNIT UT-70B. Miernik został wpięty w układ szeregowo przy aku +.

Moje Audi jest na co dzień garażowane, nie zamykam go (kluczykiem, pilotem).

Gdy auto jest w miarę często użytkowane (kilka razy w tygodniu) to wszystko wydaje się działać w sposób poprawny. Zapewne wynika to z dobrej sprawności akumulatora, gdyż jest prawie nowy. Natomiast gdy auto nie jest użytkowane przez ok. 6-10 dni to napięcie akumulatora spada do ok. 4V. Bardzo mnie to zaniepokoiło, tak więc rozpocząłem pomiary.

W pierwszej kolejności dokonałem pomiaru poboru prądu przy „sztucznie” zamkniętej masce oraz drzwiach kierowcy [zatrzaśnięty zamek]. Okazało się, że wynik jest nawet w porządku, a mianowicie ok. 50mA. Uznałem, że to nie może być bezpośrednia przyczyna rozładowywania aku, gdyż taka wartość poboru jest dopuszczalna. Postanowiłem podłączyć amperomierz na dłuższy czas. W celu dokładniejszej obserwacji przebiegu pomiarów podłączyłem miernik do komputera za pomocą RS 232. Całkowity przebieg pomiaru został automatycznie zapisany w Excelu. Co dziwne okazało się, że zawsze po 20 minutach następuje wzrost poboru prądu do wartości 80mA. I tak się utrzymuje. W momencie gdy otworzę drzwi kierowcy załączane są automatycznie: oświetlenie podłogi kierowcy, światło (czerwone) krańcowe w drzwiach kierowcy oraz wskaźniki w zegarach (przebieg, .. data). Wówczas pobór prądu wynosi około 700mA. [Oświetlenie wnętrza w podsufitce jest wyłączone – pozycja „0”]

W momencie zamknięcia drzwi kierowcy gasną oba oświetlenia. (oświetlenie podłogi oraz światło krańcowe w drzwiach). Wówczas ogólny pobór prądu wynosi 350mA.

Wskaźniki w zegarach gasną po pewnym czasie (ok. 30s). Wówczas pobór prądu stanowi 340mA. (A powinien wynosić jak na początku 50mA!!). I tak już się utrzymuje, co jest wg mnie przyczyną rozładowywania akumulatora.

Wykonałem kilka tego rodzaju prób i za każdym razem po 20 min prąd wzrastał, a kluczowym momentem okazywało się otwarcie i zamknięcie drzwi.

Następnym krokiem było wypinanie bezpieczników w momencie gdy już nastąpiło to „magiczne” otwarcie i zamknięcie drzwi. Czyli gdy pobór prądu utrzymywał się na poziomie 340mA.

Wartość poboru prądu zmieniła się dla wypięcia bezpiecznika nr 37(centralny zamek) oraz dla nr 15(wskaźniki, sterowniki). Gdy wypięty nr 37 pobór = 470mA (z 340mA wzrasta do 470mA). Postanowiłem podmienić pompke centralnego zamka, w celu wykluczenia „centralnego” jako przyczynę wzrostu poboru prądu po „magicznym” otwarciu i zamknięciu drzwi. Okazało się że pomka nie ma wpływu na samoistny wzrost poboru prądu.

Pozostał bezpiecznik nr 15(wskaźniki, sterowniki). Po jego wypięciu pobór prądu spada do 15mA…

Zatem pozostaje mi szukać bezpośredniej przyczyny rozładowywania w układzie bezpiecznika nr 15. Ale nie bardzo wiem od czego zacząć… oraz za co dokładnie odpowiada ten bezpiecznik.

Proszę o wypowiedzenie się w tym temacie. Mile widziane przedstawienie podobnych doświadczeń.

Pozdrawiam

Michaelo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proszę ->http://www.sendspace.com/file/3mk85p

Schemat obwodu zespołu wskaźników, proponuję jeszcze dla pewności odłączyć zegary oczywiście bezpiecznik nr 15 wpięty, stacyjka wyłączona wtedy również pobór prądu powinien zmaleć co oczywiście oznaczałoby uszkodzenie zespołu wskaźników.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki bardzo za schemacik!

Tak też zrobię w najbliższym czasie.

Przed wczoraj wyjąłem bezpiecznik nr 15 i wpiąłem się Amperomierzem w jego miejsce. Potwierdziło to że ten pobór pochodzi z układu 15go bezpiecznika.

c.d.n.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kolego mam taki sam problem. aku na postoju w 3 dni tak sie rozladowuje ze nie idzie odpalic. co gorsza komp nic nie pokazuje i sam juz nie wiem gdzie szukac przyczyny. wiec jak bys wyjasnil juz Swoj problem to poisz go tu. bede bardzo wdzieczny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mam zbyt dużo wolnego czasu w tygodniu, ale gdy tylko go znajduję to robię kolejne doświadczenia. Zamierzam rozwikłać tą zagadkę. Myslę że to kwestia czasu. Teraz działania bedą się odbywały wokół zespołu wskaźników oraz układów sprzężonych z nimi.

c.d.n.

PS Masz wersję liftingową? Jakie zegary?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mam wersje po lifcie. zegary mam cos w podobie do tych

http://images22.fotosik.pl/169/cb7d129024067a7a.jpg

no wlasnie tez mysle ze to cos w zegarach bo raz komp mi pokazal blad sporadyczny w zegarach. ale pozniej juz nie wiec nie rozkrecalem. w tych zegarach sa dwa ekrany. na dolnym sie wyswietlaja otwarte drzwi i klapa bagaznika oraz inne takie. a na tym gorym jeszcze nigdy mi sie nic nie wyswietlilo. A jak jest u Ciebie???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ze względu na brak czasu (sesja egzaminacyjna) zająłem się tym problemem dopiero teraz.

Ze schematu licznika wynika że we wtyczce niebieskiej (32-pinowej), pin 23 odpowiada za zasilanie zespołu wskaźników. Tak więc wpiąłem się bezpośrednio amperomierzem tuż przed zegarem w 23 pin. Wynik identyczny gdy wpiąłem się poprzednio w 15 pozycje bezpiecznika.

Do zegarów wchodzą 3 wtyczki (niebieska, szara i zielona). Po wypięciu szarej i zielonej wtyczki podczas pomiaru pobór prądu się nie zmienił, czyli dalej był ok. 340mA. Toteż postanowiłem szukać ubytku w niebieskiej wtyczce, wpinając się amperomierzem po kolei w poszczególne piny.

Dla pinów nr. 5,7 i 9 zauważyłem bardzo podobne zjawisko, lecz o mniejszej wartości poboru prądu.

Piny te odpowiadają za element oznaczony na schemacie jako: „ENGINE COOLANT TEMPERATURE SENSOR”.

Pomyślałem, że gdzieś ten prąd musi się „odkładać”. Rozebrałem zegary (zdjąłem obudowe) i podczas pomiarów, gdy pobór prądu = 340 mA znalazłem obszar, który się nagrzewa. Są to okolice, bądź sam wskaźnik temperatury silnika.

Zamieszczam foto, na którym widać gdzie jest to miejsce..

zegaropis.th.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na początek sprawdziłbym element który zaznaczyłem na zdjęciu

zegaropis.th.jpg

Prawdopodobnie jest to tranzystor lub stabilizator napięcia ale ze zdjęcia nie jestem w stanie określić, sprawdź czy po drugiej stronie płytki drukowanej nie ma jakiegoś elementu który mógłby się grzać, można też wymontować wskaźnik temperatury aby wykluczyć jego uszkodzenie. Jeżeli nic nie pomoże to chyba zostaje wyśledzić po ścieżkach obwodu który pobiera prąd i dalej konkretnego elementu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...