[B5 AJM] Wymiana oleju w automacie

    17 odpowiedzi w tym temacie

    Rekomendowane odpowiedzi

    Witam ! szukałem na forum , nieznalazłem . Chce wymienic olej w skrzyni , tylko nie mam pojęcia jaki to dokladnie model.. rok auta 2000 listopad , Silnik AJM 5 stopniowa skrzynia razem z triptonic ( czy to ta skrzynia multi ?) ile litrów do niej wchodzi ? słyszałem że jest tam jakiś metalowy filtr którego sie nie wymienia tylko czyści ?oraz kaseta czy jakoś tak która też powinno się wyczyścić ?Pozdrawiam

    Udostępnij tego posta


    Odnośnik do posta
    Udostępnij na innych stronach

    nie, to nie jest multitronic, to tiptronic

    na resztę pewnie CI koledzy odpowiedzą "od automatów"

    Udostępnij tego posta


    Odnośnik do posta
    Udostępnij na innych stronach

    Oj, chyba słabo szukałeś :gwizdanie: skrzynia ma oznaczenie 5HP19FL i jest produkcji ZF, olej musi spełniać normę G 052162Ax (różne końcówki oznaczenia), nie kupuj w ASO bo szkoda pieniędzy, jest sporo zamienników, m. in Febi, Esso, Ravenol, na zwykłą wymianę wchodzi ok. 7 litrów. Filtr zmienia się przy wymianie oleju, jest w misce.

    Udostępnij tego posta


    Odnośnik do posta
    Udostępnij na innych stronach

    Kolor jest nieistotny, ważna jest norma, chociaż zazwycaj jest kolor słomkowy. Olej, który pokazałeś nie jest właściwy, zwróc uwagę na normę wypisaną na etykietce, chyba że idzie jako zamiennik, a ja nie mam o tym pojęcia. Wolałbym jednak poszukać oleju o właściwym przeznaczeniu- albo 71141 Esso, albo 14738 Febi czy Ravenol Fluid Type G052. O co chodzi z tą kasetą to nie mam pojęcia :mysli: być może miałeś na myśli płytę sterującą, jednak tego się przy wymianie oleju raczej nie dotyka, wyczyścić trzeba misę olejową z ewentualnego szlamu czy opiłków.

    Udostępnij tego posta


    Odnośnik do posta
    Udostępnij na innych stronach

    Pozwolę podłączyć się do tematu. Tak jak kolega mam zamiar wymienić olej w skrzyni + filtr. Również jak kolega mam audi b5, z grudnia 2000r. Automat + tiptronic.

    Polecono mi olej: Mobil ATF 320 (http://www.olejedosilnikow.pl/oleje-przekladniowe/131-mobil-przekladniowy-atf-320-1l.html) I teraz pytanie, czy taki olej się nadaje?

    Czy jednak mam powiedzieć, że chcę inny? Proszę o odp :) z góry dzięki. I przepraszam autora za moje "wcięcie".

    Udostępnij tego posta


    Odnośnik do posta
    Udostępnij na innych stronach

    Masz powiedzieć, że chcesz inny :)

    Panowie, do skrzyń 5hp19 produkcji ZF lejemy olej Mobil (dawniej Esso) LT 71141. On spełnia normę G 052162Ax (x - pojemność baniaka), jest zalecany przez producenta, używany w ASO. Można go dostać na allegro. Jak coś to walcie na PW, podam Wam namiar na sprawdzonego sprzedawcę. Ja kupowałem w hurtowni i było sporo taniej, także warto sprawdzić lokalnych sprzedawców. Kupić trzeba bańkę 20l, ale przyda się.

    Bardzo ważna jest procedura wymiany, sposób nalewania, momenty dokręcania, także jak będziecie to robić w warsztacie, to wypytać ich o wszystko. Jak nie będą czegoś wiedzieć, to nie pozwolić im dotykać auta. Ja robiłem sam. Zajęło mi to trochę czasu, ale drugi raz robiłbym to już dużo krócej. Wszelkie instrukcje są w necie, także przy odrobinie chęci, pojęcia i przy dobrym zapleczu da się zrobić.

    Trzeba pamiętać o elementach podlegających wymianie czyli uszczelka miski, filtr, oring korka wlewu, korek spustowy.

    Aha, i odpuście sobie wymianę statyczną, bo mieszacie w ten sposób stary olej z nowym. Tylko i wyłącznie wymiana dynamiczna. Dużo więcej zachodu wcale nie ma, a naprawdę warto, uwierzcie mi.

    Pozdro!

    Udostępnij tego posta


    Odnośnik do posta
    Udostępnij na innych stronach

    Witam ! tu gdzie jestem bedzie pewien problem z tym olejem.. ale cos sie na to poradzi.. wymiana dynamiczna.. ? moglbyś to rozwinąć ? ja będę to robił sam .. nie oddam perły w ręce irysów..

    EDIT :

    znalazłem .. ten pierwszy ma te oznaczenia jednak firma nic mi nie mowi , co o niej sądzicie ?

    http://www.ebay.co.uk/itm/ATF-MV-LT71141-Synthetic-5-lt-/370377267109?pt=UK_Car_Accessories_Car_Care_Cleaning&hash=item563c3497a5#ht_2040wt_754

    Natomiast tu mam ten który chyba najbardziej polecacie :

    http://www.ebay.co.uk/itm/Mobil-Esso-LT71141-ATF-Jaguar-BWM-Audi-VW-Toyota-RR-1L-/140590237384?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item20bbd4c6c8#ht_1349wt_932

    Udostępnij tego posta


    Odnośnik do posta
    Udostępnij na innych stronach

    Chodzi o wypompowanie starego oleju, który siedzi w konwerterze. Jak już zlejesz stary olej, wymienisz filtr, umyjesz i założysz miskę itd., trzeba odkręcić wąż powrotny na chłodnicy oleju (ja odkręciłem na skrzyni, bo nie miałem dostępu do chłodnicy oleju), montujesz do niego jakiś wężyk i odpalasz silnik na 4-5s, a druga osoba obserwuje jaki olej spływa z tego węża powrotnego. Gasisz silnik, zalewasz skrzynię ponownie, patrzysz jaki leci olej i tak w kółko, aż z węża powrotnego poleci świeży olej. I dalej zgodnie z procedurą.

    Masz jakąś instrukcję tej operacji? Pamiętaj też, że potrzebny jest VAG, żeby pilnować temperatury oleju.

    Ten pierwszy olej, co podlinkowałeś to jakiś shit. Uniwersalny jakiś. Nie kombinuj, nie eksperymentuj i kup ten olej, który Ci podałem. To ważne.

    Ten drugi wygląda na właściwy, ale pierwszy raz spotykam się z litrową butelką. U nas w każdym razie dostępny jest tylko w 20l baniakach, jak tu: http://www.multi-shop.pl/index.php?products=product&prod_id=320

    Na wymianę dynamiczną potrzeba ok. 10l oleju, także taki baniak wystarczy Ci na dwie. Powinien przynajmniej. Tylko trzeba się zastanowić czy zrobisz tym autem 80tysięcy żeby tę wymianę robić.

    A czemu w ogóle wymieniasz?

    Udostępnij tego posta


    Odnośnik do posta
    Udostępnij na innych stronach

    wymieniam bo auto ma przejechane 200 tys mil.. ( jakies 320 tys km ) chce sobie go zostawić dla siebie i stargać w przyszłym roku do pl , nie mam pojęcia kiedy gościu wymieniał olej w skrzyni poraz ostatni.Ostatnio zaglądałem do filtru kabinowego i aż się przestraszyłem.. więc aż się boję pomyśleć co się dzieje w skrzyni !

    Nie mam żadnych poradników do tej operacji.. jeśli coś posiadasz podeślij prosze chętnie skorzystam ;)

    Udostępnij tego posta


    Odnośnik do posta
    Udostępnij na innych stronach

    Na forum Audi Klub Polska jest dobry poradnik odnośnie skrzyń automatycznych :good:

    Udostępnij tego posta


    Odnośnik do posta
    Udostępnij na innych stronach

    Ja znalazłem na forum A6, zobaczcie: http://www.a6klub.pl/all-tiptronic-zf-zbior-wiedzy-wymiana-filtra-i-oleju-atf-vt10267.htm

    Dwie rzeczy bym zmienił jednak.

    1. pomysł z nalewaniem oleju przez baniak uniesiony wyżej niż otwór jest ok, ale strasznie upierdliwy. Raz, że ciężko jest osadzić wąż w otworze do nalewania tak aby było poprawnie, a dwa, że olej leci bardzo powoli. O wiele lepsza jest duża strzykawa, z nałożonym wężykiem. Precyzyjnie się nalewa i dość szybko. Trzeba tylko opracować system nalewania oleju do strzykawy - ja posłużyłem się baniakiem z kranikiem. Bardzo dobre rozwiązanie.

    2. Odpalenie silnika na 20 minut po pierwszym zalaniu skrzyni. To jest zdecydowanie za długo wg mnie. Olej się wtedy za bardzo nagrzeje i z resztą czynności trzeba będzie czekać wieczność, aż ostygnie. Poza tym ma to być wymiana dynamiczna, a po odpaleniu auta na 20 minut i tak cały olej się wymiesza.

    Jeśli będziesz miał jeszcze jakieś wątpliwości to mogę Ci potem napisać jak ja to robiłem, krok po kroku, ale myślę, że ten opis z forum A6 jest prawdziwą kopalnią wiedzy.

    Udostępnij tego posta


    Odnośnik do posta
    Udostępnij na innych stronach

    Czyli rozumiem, że jeśli dany warsztat nie posiada VAGa to nawet nie dawać im auta do wymiany oleju w skrzyni tak?

    Udostępnij tego posta


    Odnośnik do posta
    Udostępnij na innych stronach

    VAG jest potrzebny żeby poprawnie skontrolować stan oleju po wymianie.

    Udostępnij tego posta


    Odnośnik do posta
    Udostępnij na innych stronach

    Rozumiem.

    Dziś dzwoniłem do sklepu motoryzacyjnego u nas w miejscowości i podałem im dokładną nazwę tego Mobila (dawniej Esso) i powiedzieli mi, że są w bańkach 10l po 200zł... (Podałem im również normę z którą ma się zgadzać.)

    Rozumiem, że filtr nie ma większego znaczenia? Czy też lepiej aby był jakiś określony?

    Podsumowując, najlepiej ten olej: Mobil (dawniej Esso) LT 71141, mieć VAGa, i robić TYLKO i wyłącznie wymianę dynamiczną.

    Udostępnij tego posta


    Odnośnik do posta
    Udostępnij na innych stronach

    Filtr najlepiej kupić oryginalny. Czy wymianę tylko dynamiczną to bym się spierał, w życiu takiej nie robiłem, a automaty jeździły i jeżdżą bezawaryjnie. O dynamiczną można pokusić się kiedy olej był nie zmieniany od wieków i kiedy ma się do tego sprzęt bo przy niefachowej można narobić sobie kłopotu.

    Udostępnij tego posta


    Odnośnik do posta
    Udostępnij na innych stronach

    Filtr oryginalny jest drogi. Lepiej kupić jakiegoś dobrego producenta, ale nie w ASO. Przecież filtrów paliwa czy oleju też nie kupujemy w ASO, oryginałów, a wcale gorsze nie są (przy czym dużo tańsze). Tylko trzeba iść do jakiegoś porządnego sklepu/hurtowni, żeby dobrali po VIN najlepiej. To samo z uszczelką miski. W ASO można kupić oring korka wlewu i korek spustowy.

    A jaki niby sprzęt jest potrzebny do wymiany dynamicznej? Robiąc to tak, jak podałem wyżej wystarczy mieć kawałek wężyka z OBI i drugą osobę do pomocy. Nic nie ma prawa się zepsuć. Naprawdę nie widzę wielkiego kłopotu w tym - masz raptem 3 litry więcej oleju do kupienia i 15 minut dłuższą pracę. A skrzynię masz zalaną w całości świeżym olejem. Wymianę masz co 80 tysięcy, także myślę, że warto się przyłożyć raz na kilka lat.

    Kolega gooryl np. nie wie kiedy była ostatnia wymiana, a i przebieg niemały, także myślę, że tutaj w ogóle nie ma się nad czym zastanawiać.

    No ale każdy zrobi jak uważa. Audi np. w ogóle nie zaleca wymieniać oleju w tej skrzyni. Ja uważam jednak, że warto - widzę po swojej skrzyni, że zaczęła płynniej chodzić po wymianie dynamicznej. No i na chłopski rozum - 3 litry starego oleju zostaje w skrzyni przy wymianie statycznej.

    Odnośnie potrzebnych rzeczy: oczywiście olej Mobila, VAG koniecznie, klucz dynamometryczny i duży nasadkowy imbus do korka wlewu (chyba 17), coś do nalewania, jak wspomniana przeze mnie strzykawa (w ASO robią olejarką tak na marginesie), wężyki. Kanał/podnośnik to oczywiste. No i najważniejsze to wiedza, bo nie wystarczy spuścić olej i nalać świeży, a wiele mechaników tak do tego podchodzi.

    Od siebie dodam jeszcze, że należy uważać przy odkręcaniu śrubek miski. One lubią się zblokować, często też jakiś ynżynier dokręci je za mocno i jest problem, bo gniazda się łatwo wyrabiają wówczas. Jest ich 27 po 4PLN w ASO, także dobrze jest wsadzić w nie taki dłuższy imbus gwiazdkowy i puknąć młotkiem.

    Udostępnij tego posta


    Odnośnik do posta
    Udostępnij na innych stronach

    Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

    Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

    Zarejestruj nowe konto

    Załóż nowe konto. To bardzo proste!

    Zarejestruj się

    Zaloguj się

    Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

    Zaloguj się


    • Przeglądający   0 użytkowników

      Brak zarejestrowanych użytkowników, przeglądających tę stronę.

    • Nowi użytkownicy