Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Kategoria prawa jazdy a laweta.


rafcisz

Rekomendowane odpowiedzi

Tak możesz to jest zarejestrowane do 3,5t tak jak normalny bus.

Nyna- zapomniałeś dopowiedzieć, ze jeżeli laweta jest dwuosiowa, to musi mieć B+E :)

Najlepiej wygooglujcie sobie co mówi "litera prawa" :szukaj: w tym temacie(PL/D) :wink4:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Weź zadzwoń na spedycję polską i okaże się, że jak ktoś dorzuci Cię do Lohry z autami to wyjdzie 1/3 tego co sam byś zapłacił za transport i paliwo. Ostatnio znajomy ściągał auto ze Szwajcarii i za kurs do Warszawy zapłacił 850 zł.

Poza tym:

- Przyczepa jeśli przekracza 750 kg DMC to wymaga zawsze kategorii E do B, nawet jeśli jest jednoosiowa.

- auto typu A4 może ciągnąć na haku zapewne nie więcej jak 1200-1300 kg, laweta waży zawsze ok. 400-500 kg + masa auta (1500 kg) i wychodzi, że musisz mieć auto z uciągiem ok. 2000 kg. Tyle mają przeważnie dostawczaki, terenówki i czasem BMW 7 lub Mercedes S Klasse.

- jeśli zestaw auto + laweta przekracza 3,5 tony to w Polsce zaczyna obowiązywać na nie opłata Via Toll (na zachodzie zapewne też), a od 7,5 t DMC zestawu obowiązuje prawo jazdy kategorii C + E.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nyna- zapomniałeś dopowiedzieć, ze jeżeli laweta jest dwuosiowa, to musi mieć B+E

Jeszcze się nie spotkałem u nas z autolawetą którą bym na B nie mógł jeździć, a swego czasu jeździłem takimi 2 razy w tygodniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze się nie spotkałem u nas z autolawetą którą bym na B nie mógł jeździć, a swego czasu jeździłem takimi 2 razy w tygodniu.

Autolaweta na dostawczaku czy przyczepa? Bo chyba mylisz pojęcia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mylę, autolaweta to nie przyczepa.

Cały czas mówię o aucie(typu pomoc drogowa) nie o przyczepie.

Dużo jeździ tego na VW LT czy Sprinterach i normalnie są zarejestrowane do 3,5t. czyli jeździ się na kat.B.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozdział 1 - Uprawnienia od kierowania

Art. 87.

1. Kierującym może być osoba, która osiągnęła wymagany wiek i jest sprawna pod względem fizycznym i psychicznym oraz spełnia jeden z warunków określonych w pkt 1–3:

posiada wymagane umiejętności do kierowania w sposób niezagrażający bezpieczeństwu ruchu drogowego i nienarażający kogokolwiek na szkodę oraz wymagany dokument stwierdzający uprawnienie do kierowania pojazdem;

odbywa, w ramach szkolenia, naukę jazdy odpowiednio przystosowanym pojazdem pod nadzorem instruktora;

zdaje egzamin państwowy odpowiednio przystosowanym pojazdem pod nadzorem egzaminatora.

2. Osoba niepełnosprawna pod względem fizycznym może być kierującym, jeżeli w wyniku badania lekarskiego nie stwierdzono przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem.

3. Nie wymaga się uprawnienia do:

1) kierowania rowerem, motorowerem lub pojazdem zaprzęgowym od osoby, która ukończyła 18 lat;

2) prowadzenia kolumny pieszych, jazdy wierzchem lub pędzenia zwierząt.

Art. 88.

1. Dokumentem stwierdzającym uprawnienie do kierowania pojazdem silnikowym jest prawo jazdy określonej kategorii.

2. Prawo jazdy uprawnia do kierowania:

kategorii A – motocyklem;

kategorii A1 – motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3 i mocy nieprzekraczającej 11 kW;

kategorii B:

pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu lub motocykla,

pojazdem, o którym mowa w lit. a, z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5 t,

ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym;

kategorii B1 – trójkołowym lub czterokołowym pojazdem samochodowym o masie własnej nieprzekraczającej 550 kg, z wyjątkiem motocykla;

kategorii C – pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu, a także ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym;

kategorii C1 – pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t i nieprzekraczającej 7,5 t, z wyjątkiem autobusu, a także ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym;

kategorii D – autobusem, ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym;

kategorii D1 – autobusem przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 17 osób łącznie z kierowcą, a także ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym;

kategorii T – ciągnikiem rolniczym z przyczepą (przyczepami) lub pojazdem wolnobieżnym z przyczepą (przyczepami);

kategorii B+E, C+E lub D+E – pojazdem określonym odpowiednio w kategorii B, C lub D, łącznie z przyczepą;

kategorii C1+E – zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 12 t, składającym się z pojazdu ciągnącego określonego w kategorii C1 i przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego;

kategorii D1+E – zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 12 t, składającym się z pojazdu ciągnącego określonego w kategorii D1 i przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego.

3. Prawo jazdy:

kategorii B i C+E lub B i D+E – uprawnia do kierowania zespołem pojazdów określonych w kategorii B+E;

kategorii C+E i D – uprawnia do kierowania zespołem pojazdów określonych w kategorii D+E;

kategorii A, B, B1, C, C1, D lub D1 – uprawnia do kierowania pojazdem w nich wymienionym z przyczepą lekką;

kategorii B+E, C+E, C1+E, D+E lub D1+E – uprawnia do kierowania ciągnikiem rolniczym z przyczepą (przyczepami) lub pojazdem wolnobieżnym z przyczepą (przyczepami).

4. (uchylony).

5. (uchylony).

6. Żołnierz w czynnej służbie wojskowej może kierować pojazdem specjalnym i używanym do celów specjalnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej:

na podwoziu kołowym lub zespołem pojazdów specjalnych składających się z pojazdu kołowego i przyczepy specjalnej, jeżeli ukończył z wynikiem pozytywnym kurs z zasad eksploatacji i kierowania pojazdem specjalnym i używanym do celów specjalnych w wojskowym ośrodku szkolenia kierowców i posiada:

prawo jazdy, które uprawnia do kierowania:

– kategorii B – pojazdem o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t oraz zespołem pojazdów składających się z pojazdu specjalnego i używanego do celów specjalnych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej masy własnej pojazdu o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5 t oraz pojazdem specjalnym wolnobieżnym,

– kategorii C – pojazdem o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t, łącznie z przyczepą specjalną oraz używaną do celów specjalnych, o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t,

– kategorii C+E – zespołem pojazdów specjalnych oraz używanych do celów specjalnych określonych odpowiednio w kategorii B lub C, łącznie z przyczepą specjalną oraz używaną do celów specjalnych,

pozwolenie do kierowania:

– kategorii B – pojazdem o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t oraz zespołem pojazdów składających się z pojazdu specjalnego i używanego do celów specjalnych i przyczepy specjalnej oraz używanej do celów specjalnych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej masy przyczepy specjalnej oraz używanej do celów specjalnych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej masy własnej pojazdu o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5 t oraz pojazdem specjalnym wolnobieżnym,

– kategorii C – pojazdem o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t łącznie z przyczepą specjalną oraz używaną do celów specjalnych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t,

– kategorii C+E – zespołem pojazdów specjalnych oraz używanych do celów specjalnych określonych w kategorii C, łącznie z przyczepą specjalną,

– kategorii D – autobusem specjalnym lub pojazdem specjalnym wolnobieżnym łącznie z przyczepą specjalną oraz używaną do celów specjalnych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t;

na podwoziu gąsienicowym lub zespołem pojazdów specjalnych składającym się z pojazdu gąsienicowego i przyczepy specjalnej oraz używanej do celów specjalnych, jeżeli ukończył z wynikiem pozytywnym kurs z zasad eksploatacji i kierowania pojazdem specjalnym i używanym do celów specjalnych w wojskowym ośrodku szkolenia kierowców i posiada prawo jazdy kategorii B, C, C1, T lub pozwolenie do kierowania pojazdem kategorii B, C, C+E, D;

w razie konieczności ewakuacji zagrożonego mienia jednostki wojskowej, pojazdem specjalnym i używanym do celów specjalnych, na rozkaz dowódcy jednostki wojskowej, każdy żołnierz, jeżeli posiada prawo jazdy lub pozwolenie do kierowania pojazdem co najmniej kategorii B i umiejętność kierowania danym pojazdem.

7. Minister Obrony Narodowej, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw transportu, uwzględniając konieczność posiadania szczególnych kwalifikacji przez żołnierzy w czynnej służbie wojskowej kierujących pojazdami specjalnymi i używanymi do celów specjalnych, określi, w drodze rozporządzenia, wzór i opis świadectwa ukończenia kursu z zasad eksploatacji i kierowania pojazdem specjalnym i używanym do celów specjalnych w wojskowym ośrodku szkolenia kierowców, uwzględniającego rodzaj ukończonego kursu i rodzaj pojazdu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To pierdyknąłem się - 750 kg to max, masa przyczepy bez hamulca :embarrassed:

Tak czy inaczej jeśli dla kategorii "B" dopuszczalna masa zestawu wynosi 3,5t, a DMC przyczepy nie może przekraczać masy pojazdu holującego to max. DMC przyczepy powinno wynosić 1749 kg (no 1750), więc ważącą ok. 400 kg lawetą można przewieźć auto ważące 1350 kg. Znajdźcie jednak pojazd holujący który przy 1750 kg masy własnej, może na haku targać 1750 kg...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Handlarze mieli tak porejestrowane Mercedesy osobowe nie pamiętam modelu ale chyba 124 albu suv-y i wozili na przyczepach(lawetach) osobówki, ale to takie naciągane troche było, ale dużo tego jeździło więc za bardzo się nie czepiali.

Ja np. jechałem raz auto lawetą z przyczepą(lawetą) i pan niebieski w DE wmawiał mi że jest zakaz ruchu takich pojadów bo było święto i pokazuje mi rysunek w jakims kodeksie a obok było napisane powyzej 7,5t to mu tłumacze że auto ma 3,5t i przyczepa 2t więc jest ok a on mi dalej rysunek pokazuje i głupa udaje a auto przed nami tylko bus(balsznka) z przczepą(lawetą) był według niego ok bo na rysunku miał busa z przyczepą jako 3,5t plus przyczepa 2t i nieszło mu wytłumaczyć że to to samo a bylismy 200 metrów przed granicą. Zabrał dokumenty i siedział w aucie jak gdyby nigdy nic i tzrea było zapłacić 35 euro jakiegoś mandatu nie wiadomo za co, ale wtedy już było ok i można było jechać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak czy inaczej jeśli dla kategorii "B" dopuszczalna masa zestawu wynosi 3,5t, a DMC przyczepy nie może przekraczać masy pojazdu holującego to max. DMC przyczepy powinno wynosić 1749 kg (no 1750), więc ważącą ok. 400 kg lawetą można przewieźć auto ważące 1350 kg. Znajdźcie jednak pojazd holujący który przy 1750 kg masy własnej, może na haku targać 1750 kg...

...I wszystko w tym temacie(jeżeli chodzi o PL)

A tak jest w DE:

§ 6 Einteilung der Fahrerlaubnisklassen

(1) Die Fahrerlaubnis wird in folgenden Klassen erteilt:

Klasse A: Krafträder (Zweiräder, auch mit Beiwagen) mit einem Hubraum von mehr als 50 cm3 oder mit einer durch die Bauart bestimmten Höchstgeschwindigkeit von mehr als 45 km/h

Klasse A1: Krafträder der Klasse A mit einem Hubraum von nicht mehr als 125 cm3 und einer Nennleistung von nicht mehr als 11 kW (Leichtkrafträder)

Klasse B: Kraftfahrzeuge – ausgenommen Krafträder – mit einer zulässigen Gesamtmasse von nicht mehr als 3 500 kg und mit nicht mehr als acht Sitzplätzen außer dem Führersitz (auch mit Anhänger mit einer zulässigen Gesamtmasse von nicht mehr als 750 kg oder mit einer zulässigen Gesamtmasse bis zur Höhe der Leermasse des Zugfahrzeugs, sofern die zulässige Gesamtmasse der Kombination 3 500 kg nicht übersteigt)

Klasse C: Kraftfahrzeuge – ausgenommen Krafträder – mit einer zulässigen Gesamtmasse von mehr als 3 500 kg und mit nicht mehr als acht Sitzplätzen außer dem Führersitz (auch mit Anhänger mit einer zulässigen Gesamtmasse von nicht mehr als 750 kg)

Klasse C1: Kraftfahrzeuge – ausgenommen Krafträder – mit einer zulässigen Gesamtmasse von mehr als 3 500 kg, aber nicht mehr als 7 500 kg und mit nicht mehr als acht Sitzplätzen außer dem Führersitz (auch mit Anhänger mit einer zulässigen Gesamtmasse von nicht mehr als 750 kg)

Klasse D: Kraftfahrzeuge – ausgenommen Krafträder – zur Personenbeförderung mit mehr als acht Sitzplätzen außer dem Führersitz (auch mit Anhänger mit einer zulässigen Gesamtmasse von nicht mehr als 750 kg)

Klasse D1: Kraftfahrzeuge – ausgenommen Krafträder – zur Personenbeförderung mit mehr als acht und nicht mehr als 16 Sitzplätzen außer dem Führersitz (auch mit Anhänger mit einer zulässigen Gesamtmasse von nicht mehr als 750 kg)

Klasse E in

Verbindung

mit Klasse

B, C, C1,

PS.Przydał by się osobny temat(jest?) z tymi paragrafami :mysli: bo ta dyskusja zaśmieca trochę temat...(Musashi :hi: )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...