Skocz do zawartości
IGNOROWANY

1.9 TDI AFN i 1Z Montaż tempomatu


darekaudi4

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, przedstawiam opis montażu tempomatu do Audi A4 z roczników 94-98 (przed face liftingiem) z silnikami TDI (AFN i 1Z)

Potrzebne narzędzia do montażu:
-torx 30
-torx 25
-klucz nasadowy 24
-wkrętak krzyżakowy długi
-klucz nasadowy 8
-wkrętak płaski
-lutownica
-cyna, kalafonia
-rurka termokurczliwa
-imbus 5
-taśma izolacyjna

Potrzebne części :
-manetka z funkcja tempomatu
-kostka do połączenia manetki 443 971 635
-końcówki konektorowe do kostki 000 979 117 (można wyciąć z innych kostek)
-dwa piny z kawałkami przewodu do bezpiecznika (na szrocie do wyjęcia ze starej instalacji)
-bezpiecznik mały 5A


Przystępujemy do działania
1. Torxem 30 odkręcamy poduszkę powietrzną, delikatnie odłączamy przewód i odkładamy w bezpieczne miejsce

2. Odkręcamy wkrętakiem krzyżakowym osłonę kierownicy (od dołu dwie śrubki ), i ściągamy ja do góry

46c7ee5e44682458m.jpg

3. Odłączamy dwie kostki od taśmy kierownicy

4. Odkręcamy kierownicę kluczem nasadowym 24, i ściągamy kiere odkładając na bok

5. Odkręcamy trzy śrubki krzyżakowe

b6d3906b915f861bm.jpg

6. Odkręcamy od dołu imbusem 5 śrubę obudowy kierownicy i dwie śruby od rączki blokującej regulacje kierownicy i ściągamy obudowę

7. Następnie luzujemy śrubę obejmy naszych przełączników, odłączamy kostki zasilające i zdejmujemy przełączniki

80db82dcb41ecaf0m.jpg

8. Odkręcamy półkę pod kierownica używając klucza nasadowego 8 (4 śruby z czego dwie znajdują sie pod osłoną bezpieczników)

9. Przechodzimy do przedziału silnikowego i odkręcamy kluczem nasadowym 8 obudowę komputera ECU, po zdjęciu obudowy odpinamy blaszane zabezpieczenie i odkładamy komputer na bok nie odłączając kostki

315faaa1bb52abd0m.jpg

10. Następnie przygotowujemy wiązkę z przewodami o długości ok 70cm zakończoną kostką która będzie wpięta w manetkę, najlepiej zaznaczyć sobie taśmą numerki pinów na końcach przewodów

b1000ee9a9264ae2m.jpg

11. Jeżeli mamy już przygotowana wiązkę więc możemy montować nasza nową manetkę podłączając do niej kostkę i prowadząc przewody w stronę komputera ECU ,wyciągamy i zostawiamy na razie

10cff5991e48bb44m.jpg

12. Odkręcamy dwie śrubki od skrzynki bezpieczników i wyciągamy ją do wewnątrz ,następnie otwieramy skrzynkę i dokładamy dwa piny (zdobyte u kolegi Tomka :) wielkie dzięki) w pozycję 11 i te dwa przewody ciągniemy także koło ECU , zamykamy puszkę i skręcamy , zakładamy 5A bezpiecznik w pozycji 11

6b8abe0756b5833bm.jpg

13. Teraz będziemy lutować przewody czyli nacinamy ok 1cm koszulki i ściągamy ją tak aby dolutować dodatkowy przewód, a robimy to według schematu poniżej

9b5c294103915581m.jpg

db67e6d6bdf18cfbm.jpg

2a078355c2b8c7cam.jpg

14. Wypinamy kostkę koloru żółtego i łączymy:

1 pin z tempomatu do pinu 8 w kostce żóltej (przewód czerwono-biały)

2 pin z tempomatu do pinu 1 w kostce zółtej (przewód niebieski)

4 i 6 pin zmostkowany z tempomatu do pinu 9 w kostce żółtej (przewód czarno-żółty)

kostka żółta załatwiona możemy ją wpiąć w swoje miejsce

15. Zabieramy się za kostkę czarną która wypinamy i łączymy następujące przewody

3 pin z tempomatu do pinu 8 w kostce czarnej (przewód czerwono-żółty)

kostka czarna załatwiona wpinamy ją na swoje miejsce

16. Zostaje nam przewód z pinu 5 z manetki tempomatu i łączymy go z przewodem który przeciągneliśmy ze skrzynki bezpieczników ,a drugi przewód idący ze skrzynki bezpieczników łączymy z przewodem z 1 pinu kostki brązowej (przewód czerwono siwy)

i wpinamy kostkę w swoje miejsce

17. Podłączamy laptopa pod auto
-wchodzimy w silnik w celu sprawdzenia błędów i ewentualnie usunięcia ich
-następnie wchodzimy w LOGIN i w okienku wpisujemy 11463, następnie Do it
i w sumie tempomat mamy aktywny ale dla pewności wchodzimy w mass blocks (bloki pomiarowe) na pozycje 006, i w 3 okienku będą nam się pojawiały wartości podane niżej

wyłączony tempomat AUS - 000000

wyłączony tempomat z "vor dem Einrastpunkt" - 000010

włączony tempomat - pozycja EIN - 000011

pozycja AUFN - 001011

wciśnięty FIX - 000111

wciśnięty hamulec - 010011

wciśnięte sprzęgło - 100011

jeżeli wszystkie wartości są jak w opisie, składamy wszystko i jedziemy na próbę


Zasada działania :

Tempomat jest aktywny od prędkości 40km/h

Rozpędzamy auto do prędkości np. 80km/h i wciskamy FIX i auto utrzymuje ta prędkość, jeżeli chcemy przyśpieszyć nie dotykając pedału gazu przesuwamy suwak w lewo i auto się rozpędza aż do czasu puszczenia suwaka ,jeżeli po uzyskaniu danej prędkości chcemy zwolnić to przesuwamy suwak lekko w prawo i auto zwalnia ,po przesunięciu suwaka na maxa w prawo wyłączamy całkowicie tempomat. Podczas jazdy z włączonym tempomatem i ustawioną prędkością X lekkie naciśniecie pedału hamulca lub sprzęgła wyłącza tempomat. Aha jeszcze jedna ciekawostka jeżeli przykładowo jedziemy z prędkością 90km/h i mamy na tą prędkość ustawiony tempomat i chcemy wyprzedzić to dodajemy gazu pedałem i prawą noga :) i po zakończeniu wyprzedzania puszczamy tylko pedał gazu, prędkość spada do 90km/h i tempomat dalej sam utrzymuje prędkość która była zapamiętana przed wyprzedzaniem.



Jeszcze jedna informacja dla chętnych zamontować sobie ten fajny bajer jakim jest tempomacik , chodzi o trudno dostępne manetki z obsługa tempomatu przed liftingiem więc sprawa wygląda następująco. Można kupić manetkę od poliftowego tylko że ona troche inne kostki ale to nie problem ponieważ można przełożyć same ramie
A oto opis jak to zrobić :
1. Rozkręcamy 4 śrubki torx 10

8128cd2a14ed9669m.jpg

2. Delikatnie rozpoławiamy manetkę

9007363a1666f89em.jpg

3. Odkładamy część górna aby nam się nie rozsypała

4. Ściągamy sprężynkę i ten plastikowy wichajster

5. Zdejmujemy ramie (same ramiona są takie same więc pasują plug&play)

2da8a1a4b20ebf4cm.jpg

6. Przy okazji można przeczyścić styki pod tymi blaszkami (jak nie łączą światła długie to właśnie w tych stykach jest problem )

7. Składamy w odwrotnej kolejności i mamy włączniki do naszej przedliftowej A4,a druga manetkę składamy i sprzedajemy ponieważ nam się nie przyda

Oto złożona manetka do naszej A4
8128cd2a14ed9669m.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Świetny poradnik, wielkie graty za niego ;)

Zmontowałem u mnie wszystko tak jak tutaj napisane, i na kompie jak sprawdzałem,to wszystko niby ok było poza jedną pozycją, wyłączony tempomat z "vor dem Einrastpunkt" - 000010. Zamiast 000010 wskoczyło mi 000000, w sumie to jest wyłączanie,więc stwierdziłem,że nie powinno robić to różnicy, ale jednak nie działa wogóle,zero reakcji na cokolwiek. I tu pytanie,czy ktoś wie co może nie grać?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jasne ze sie nada ,jezeli masz przed liftowa to przelozysz sobie same ramie tak jak to opisalem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

heh dzisiaj sprawdzałem te wszystkie kostki podane w opisie i powiem wam że coś u mnie się nie zgadza. niektórych kabli nie ma tam gdzie powinny być, inne są, kolory kabli też są różne. (silnik 1z jak w opisie)

Pytam bo ostatnio mój elektryk jak zakładaliśmy fis, sprawdził wszystkie wyjścia z ECU i z któregoś tam według schematu bodajże wychodził pin(opisany jako Cruise Control do tego rocznika) i powiedział że auto jest przystosowane pod montaż tempomatu.

Czy mojego elektryka czego żmudna praca w postaci ustalenia który kabel jest który ?? Jeżeli tak, to jest szansa że pójdzie to sprawnie ??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znalazłem manetke z 4 kablami i ciekawi mnie czemu tylko 4 kable a według twojej rozpiski jest 5 , w tamtej manetce brakuje pinu 5 czyli pinu na bezpiecznik da sie to jakoś podłączyć ?

---------- Post dopisany 06-05-2012 at 11:33 ---------- Poprzedni post napisany 27-04-2012 at 22:48 ----------

Wie ktoś czym sie różni manetka z 4 pinami od manetki z 6 pinami ?

---------- Post dopisany at 11:33 ---------- Poprzedni post napisany at 11:33 ----------

Wie ktoś czym sie różni manetka z 4 pinami od manetki z 6 pinami ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Troszkę poszperałem w temacie i postanowiłem zrobić to nieco inaczej. Na złomie kupiłem wiązkę z ecu rozbitka, wyciągnąłem z niej piny i wpiąłem bezpośrednio pod ECU.

Schemat wygląda w następujący sposób:

Manetka------ECU

1-------------58

2-------------34

3-------------35

4 i 6----------66

5-------------bezpiecznik na plus

Wszystkie wymienione sloty w moim ECU były puste, także powinno się zgadzać, zostaje mi tylko zalutować i aktywacja. Dam znać po wszystkim.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Troszkę poszperałem w temacie i postanowiłem zrobić to nieco inaczej. Na złomie kupiłem wiązkę z ecu rozbitka, wyciągnąłem z niej piny i wpiąłem bezpośrednio pod ECU.

Schemat wygląda w następujący sposób:

Manetka------ECU

1-------------58

2-------------34

3-------------35

4 i 6----------66

5-------------bezpiecznik na plus

Wszystkie wymienione sloty w moim ECU były puste, także powinno się zgadzać, zostaje mi tylko zalutować i aktywacja. Dam znać po wszystkim.

No ale co wtedy jak manetka ma tylko 4 piny ? Z pinem 6 niema problemu bo on i tak jest zmostkowany z pinem 4 ale co z pinem 5 ?? Da sie to jakoś obejść ??

---------- Post dopisany at 09:31 ---------- Poprzedni post napisany at 09:31 ----------

Troszkę poszperałem w temacie i postanowiłem zrobić to nieco inaczej. Na złomie kupiłem wiązkę z ecu rozbitka, wyciągnąłem z niej piny i wpiąłem bezpośrednio pod ECU.

Schemat wygląda w następujący sposób:

Manetka------ECU

1-------------58

2-------------34

3-------------35

4 i 6----------66

5-------------bezpiecznik na plus

Wszystkie wymienione sloty w moim ECU były puste, także powinno się zgadzać, zostaje mi tylko zalutować i aktywacja. Dam znać po wszystkim.

No ale co wtedy jak manetka ma tylko 4 piny ? Z pinem 6 niema problemu bo on i tak jest zmostkowany z pinem 4 ale co z pinem 5 ?? Da sie to jakoś obejść ??
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A nie wyłamał ktoś przypadkiem tych "pręcików" na które zakłada się kostkę ?? Bo jak na przykład kupiłem manetkę do Fisu to był ułamany jeden pręcik przez jakiegoś inteligenta...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 kabelki to znajdziesz ale w kostce do fisu. Jak brałem kostkę z avanta z 96r. do tempomatu to miała 5 końcówek (4 i 6 był zmostkowany).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No a ta manetka ma 4 piny 20120507439.jpg

Uploaded with ImageShack.us

---------- Post dopisany at 13:19 ---------- Poprzedni post napisany at 13:19 ----------

No a ta manetka ma 4 piny 20120507439.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Słuchaj a może to jest z auta które miało automatyczną skrzynię... wtedy chyba nie jest potrzebny sygnał rozłączający tempomat po wciśnięciu sprzęgła... Any sugestions ??

Wrzuć jeszcze zdjęcie z drugiej strony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety manetka jest troche wytarta i nie ma wszystkich oznaczeń , co do automatu to podobno są takie same manetki , w sumie to brakuje tylko wyjścia pod bezpiecznik , ciekawe po co jest tam ten bezpiecznik 20120507440.jpg

Uploaded with ImageShack.us

---------- Post dopisany at 14:21 ---------- Poprzedni post napisany at 14:21 ----------

Niestety manetka jest troche wytarta i nie ma wszystkich oznaczeń , co do automatu to podobno są takie same manetki , w sumie to brakuje tylko wyjścia pod bezpiecznik , ciekawe po co jest tam ten bezpiecznik 20120507440.jpg

Uploaded with ImageShack.us

---------- Post dopisany at 20:12 ---------- Poprzedni post napisany at 14:21 ----------

no i nie mam pojęcia czemu są tylko 4 kable , możliwe że to nie jest manetka od a4 ?

---------- Post dopisany at 20:12 ---------- Poprzedni post napisany at 20:12 ----------

no i nie mam pojęcia czemu są tylko 4 kable , możliwe że to nie jest manetka od a4 ?

---------- Post dopisany 09-05-2012 at 22:06 ---------- Poprzedni post napisany 07-05-2012 at 20:12 ----------

Jest jakaś różnica pomiędzy manetką od dizla a benzyną ? albo to manetka od auta z gazem na linke i dla tego manetka ma tylko 4 kable

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja ostatnio ze znajomym podłączyłem to wszystko, bezpośrednio pod ECU tak jak pisałem, zasilanie daliśmy pod wspomniany kabel czerwono siwy. W okienku silnika logowanie (robiłem to Polskim Vagiem) wpisuje tą wartość 11463 po czym w jednym z bloków sprawdzam wartości:

wyłączony tempomat AUS - 0000

włączony tempomat - pozycja Ein - 000011

pozycja AUF - 001011

fix - 000111

Do tego momentu wszystko się zgadza, po czym jak naciskam hamulec powinno się wyświetlać 010011 a wyświetla się 100011 -> czyli wciśnięte sprzęgło.

Zastanawiam się które kable popitoliliśmy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i podłączyłem tempomat i nawet działa ale jest mały problem , po ustawieniu na EIN i wciśnięciu FIX tempomat utrzymuje daną prędkość ale po przesunięciu suwaka na AUFN powinien przyspieszać a on zwalnia , rozumiem że AUS całkiem wyłącza tempomat . Po przesunięciu suwaka na AUFN powinien chyba przyśpieszać a po wciśnięciu FIX zwalniać ?

---------- Post dopisany 19-05-2012 at 14:44 ---------- Poprzedni post napisany 18-05-2012 at 21:47 ----------

No i faktycznie coś jest nie tak bo ten suwak powinien zwalniać lub przyśpieszać przesuwając w jedną lub drugą strone a u mnie rozłącza tempomat

---------- Post dopisany at 14:44 ---------- Poprzedni post napisany at 14:44 ----------

No i faktycznie coś jest nie tak bo ten suwak powinien zwalniać lub przyśpieszać przesuwając w jedną lub drugą strone a u mnie rozłącza tempomat

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

mam problem z tempomatem wszystko podlaczylem tak jak pisaliscie ale nie dziala, aktywowalem go ale w blokach mam tak włączony tempomat - pozycja Ein - 000001 a powinno byc 000011. Powiedzcie co zle zrobilem? Na moje to chyba zle kable podlaczylem ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po przesunięciu suwaka na AUFN powinien chyba przyśpieszać a po wciśnięciu FIX zwalniać ?

nie chyba tylko dokładnie tak:thumbup1:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Potraktowałem manetke preparatem do styków i po przesunięciu suwaka w lewo autko przyśpiesza i tempomat sie nie rozłącza chyba coś tam nie stykało , ale jak przesune suwak w prawo to tempomat sie wyłącza , a nie powinien zwolnić auto do momentu gdy puścimy suwak ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...