Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Spalona żarówka podświetlenia rejestracji i brak błędu


vergon

Rekomendowane odpowiedzi

Spaliła mi się żarówka podświetlenia rejestracji i nie wywala żadnego błędu - czy tak powinno być?

Studiując temat o wymianie oświetlenia na LED sporo osób pisało, że żarówki LEDowe do oświetlenia tablicy muszą być w opcji CAN BUS, bo w przeciwnym wypadku z uwagi na za mały opór komputer czyta to jako spaloną żarówkę i sygnalizuję błędem.

O co w takim razie chodzi w moim przypadku?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę, że jest to tak. Po przekręceniu kluczyka w stacyjce w zapłon, moduł elektryki sprawdza wszystkie żarówki w instalacji, przynajmniej te najważniejsze jak przednie lampy, tylne lampy, oświetlenie rejestracji. Sprawdza na zasadzie przepuszczania małego prądu przez żarówkę (nie wiem jakiego, źródło prądowe jest może ustawione na max. wydajność 50miliamper [50mA]) oraz o wartości napięcia badawczego, np. 1V.

Jeśli do takiego źródła prądowego o wydajności max. 50mA i napięcia probierczego 1V podłączymy żarówkę ("+, -") to wiadomo, żarówka nie zaświeci się ale można będzie sprawdzić czy nie jest uszkodzona - nadpalona, spalona. Nie zaświeci się bo jeśli jest ona przykładowo 10Watowa (12V), to łatwo policzyć: moc P=I*U, 10W/12V= 830mA. Żarówka musi pobrać 830mA prądu z AKU o napięciu 12V - wówczas zaświeci pełnym znamionowym światłem. U nas nie dość, że mamy napięcie 1V to jeszcze tylko przyjęte 50mA (u nas maks. moc będzie wynosiła P=50mA*1V=50mW). 10W>>>>>50mW. Dlatego żarówka nie zaświeci, ale wracamy do dalszej analizy. Więc "sprawna" żarówka, której włókno ma kilka miliomów (mOhm) lub nawet mniej, spowoduje przepływ całego prądu, czyli tych 50mA od plusa do masy. Włókno wprowadza zwarcie w instalacji i napięcie na żarówce będzie wynosiło wówczas 0V. Przyjmiemy z założenia 0V spadku na żarówce bo: 50mA*np.100m Ohm rezystancji włókna żarówki da wartość napięcia=0.05[A]*0.1[Ohm]=0.005V=5mV(5milivoltów). Przepływający prąd przez sprawną żarówkę i instalację miedzianą nie powoduje żadnego spadku napięcia. Fis wywala, że jest wszystko "OK". Jeśli natomiast żarówka ma większą rezystancję włókna z jakiegoś powodu (nadpaliło się włókno żarówki od ostatniego czasu) to prąd przepływający przez to zmodyfikowane włókno wywoła spadek napięcia znacznie większy niż dotychczas. Załóżmy, że się pojawiło 5[Ohm]. Więc 50[mA]*5[Ohm]rezystancji włókna=250mV lub 0.25V. Teraz jest wynik. Ostatnio wyliczyliśmy 0.005V (0V), teraz mamy aż 250mV (0.25V). Spadek napięcia na włóknie zwiększył się aż 50razy.

Jeśli spadek napięcia na tym włóknie (pomijam instalację-zakładam, że jest dobra) przekroczy pewien próg napięciowy określony przez konstruktorów, np. 0.3V, to na Fis'ie wyskoczy problem z lampką.

Może być tak u Ciebie kolego, że włókno Twojej żarówki w samochodzie jest tak nadpalone, że Fis jeszcze toleruje badany przedział spadku napięcia, ale sama żarówka nie jest w stanie zaświecić się, gdy zostanie przyłożone normalne napięcie 12V z instalacji z akumulatora. Trzeba zmienić żarówkę na nową.

Analogicznie jest ze spaloną żarówką. Prąd przez włókno wtedy nie może przepłynąć. Rezystancja przepalonego włókna jest nieskończenie wielka albo po prostu żarówka jest wyciągnięta z instalacji - komp myśli. Powoduje to, że przed żarówką względem masy zasilania występuje pełne napięcie probiercze 1V. Czyli przekroczony jest wyżej ustalony przez nas próg napięcia 0.3V.

Inaczej jest z diodami LED. Każda dioda LED oczywiście biała, ma spadek napięcia w kierunku przewodzenia na poziomie 2.8-3.5V. Jeśli, np. podłączylibyśmy taką diodę do nasze instalacji to napięcie probiercze 1V podczas załączonego zapłonu nie zaświeciłoby diody, ponieważ jak wyżej napisałem, potrzeba 2.8-3.5V. Jeśli więc napięcie probiercze jest za małe to prąd przez diodę w ogóle nie przepłynie. Fis wyświetliłby, że żarówka przepalona. Ale w instalacji żarówki podczas normalnego działania występuje powiedzmy napięcie o wartości 12.6V. Żeby nie uszkodzić jednej diody LED, należy w szereg z nią zamontować/zalutować rezystor. Rezystor należy dobrać o takiej wartości, aby przepływający przez niego prąd spowodował spadek napięcia: 12.6V-nasze powiedzmy 3.0V na białą jedną diodę LED=9.6V na rezystorze. Dioda LED do prawidłowego działania, musi pobierać prąd ale o wartości podanej przez producenta. Załóżmy, że jest to wartość 20mA dla standardowej diody (nie diody mocy). Więc prąd 20mA przepływać będzie również przez rezystor szeregowy: 9.6V/20mA=9.6V/0.02A=480 Ohm. Aby rezystor się nie przepalił podczas normalnej pracy, musimy policzyć jego moc znamionową: P=U*I = 9.6V*20mA lub (I*I)*R=20mA*20mA*480 Ohm lub (U*U)/R=(9.6V*9.6V)/480 Ohm === 0.192Wata. Tyle mocy wydzieli się na rezystorze i pójdzie w hu.......j do otoczenia. Wystarczy, że damy rezystor przewlekany o znamionowej mocy działania, np. 0.6W (0.6W >>>0.192W). Na pewno się nie uszkodzi. Nie zmieni to faktu, że dalej na Fisie będzie widniał napis uszkodzona żarówka. Uszkodzona żarówka, bo napięcie probiercze 1V nie jest w stanie przebić złącza diody, dla którego wartość min. wynosi nasze 2.8V.

Dobra. Ale jedna dioda z rezystorem ? Mało da światła ! Skoro jedna dioda ma spadek napięcia między 2.8-3.5V w kierunku przewodzenia prądu 20mA, to można wsadzić tyle szeregowo diod LED razem, aby wykorzystać w pełni napięcie z instalacji AKU, czyli powiedzmy nasze wymienione założone wyżej 12.6V. Jeśli złożymy/połączymy szeregowo 4 diody LED, to: 12.6V/4szt.białychLED=3.15V. Tyle napięcia odłoży się na każdej diodzie, przyjmując że są wszystkie idealnie takie same. Ale jeżeli w instalacji będzie w danej chwili występowało wyższe napięcie, np. 13.7V bo AKU takim jest ładowany, a my nie obciążamy zbyt naszego samochodu urządzeniami takimi jak klimatronik, nagrzewnica, radio, tuba, wszystkie światła, to: 13.7V/4szt.=3.425V. Napięcie to może jeszcze nie uszkodzić diod LED ale warto dmuchać na zimne i zawsze w szereg z diodami można włączyć/zalutować rezystor o niewielkiej wartości, np. 13.7V-1V na rezystor. Prąd dalej przyjmujemy dla diod LED 20mA. Więc 1V/20mA=50 Ohm, P=20mA*1V=20mW, więc montujemy w szereg z naszymi czterema diodami rezystor przewlekany o wartości 50 Ohm i znamionowej mocy 0.6W.

Nie zmienia to faktu, że dalej mamy na Fisie problem z tą żarówką. Napięcie probiercze jest powiedzmy 1V, a tu mamy cztery szeregowo połączone białe diody LED, które aby przepuściły prąd 20mA ze źródełka, to muszą mieć minimum 12.6V + jeszcze 1V na rezystor.

Tyle z opisu doświadczalnego. Można się teraz na spokojnie zastanowić w jaki sposób obchodzą się inni z montowaniem diod LED w naszych Audikach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem pod wrażeniem wykładu z elektrotechniki ,:facepalm:Napewno mądrze ale czemu tak długo.Ja znalazłem na forum że fis pokazuje jak są spalone dwie żarówki od podświetlenia tablicy.Jednej przepalonej nie pokarze.Jak jest nie wiem bo nie sprawdzałem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mi sie przepalila jedna od rejestracji i pokazalo blad spalonej dopiero po wlaczeniu swiatel mijania

Wysłane z mojego HTC Desire X przy użyciu Tapatalk now Free

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy jednej przepalonej żarówce nie pokazuje błędu. Miałem tak kilka razy, więc podejrzewam chyba ma tak być. Z logicznego punktu widzenia, ma to sens. Jedna żarówka dostatecznie jeszcze oświetli blachę. Więc podejrzewam taki był zamysł inżynierów:wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mi w b6 pokazuje spaloną żarówkę ale co ileś dni/odpaleń. Jednak kiedy spalone są dwie to błąd jest cały czas. Myślę, że w b7 jest tak samo.

Wysłane z mojego HTC One S przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wcale nie głupie, bo nie wiem :decayed:

Wyszedłem z założenia, że mam bo przeglądając forum odniosłem wrażenie, że ma to każda B7.

Wiem tyle, że na bank mam komunikat o klockach hamulcowych i ogólnie jest jakiś tryb sprawdzania różnych parametrów samochodu (olej, hamulce, płyn chłodniczy itp.)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...