Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Napęd quattro


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

NAPED NA CZTERY KOŁA QUATTRO


https://www.youtube.com/watch?spfreload=10&v=Qkd9B1wx540&app=desktop
 

:arrow2:http://a4-klub.pl/index.php?/topic/69460-all-rodzaje-i-dzialanie-napedow-quattro-torsen-haldex/

:arrow2:http://pl.wikipedia.org/wiki/Quattro_%28uk%C5%82ad_nap%C4%99dowy%29


Nieoficjalna premiera quattro w sportach rajdowych miała miejsce w 1981 roku. W trakcie jednego z wyścigów zaliczanego do Mistrzostw Europy, samochód Audi quattro, kierowany przez Fina Hannu Mikkola, pełniący wówczas jeszcze tylko funkcje techniczne, pokonał trasę wyścigu w czasie krótszym o pół godziny niż oficjalny wynik zwycięzcy.

Pierwszym samochodem seryjnym, wyposażanym na życzenie w napęd quattro, było Audi 80 w wersjach dostępnych już od 1982 roku. W tym samym czasie Audi zdobyło rajdowy tytuł mistrza świata w kategorii producentów, a prowadząca Audi quattro, Michele Mouton zapisała się w historii jako pierwsza kobieta, która odniosła zwycięstwo w jednym z rajdów zaliczanych do punktacji Mistrzostw Świata.

Rok później Hannu Mikkola zdobył tytuł rajdowego mistrza świata, zaś Audi zajęło drugie miejsce w klasyfikacji producentów. W 1983 roku rozpoczęto również produkcję Audi Sport quattro z silnikiem o mocy 306KM (255KW), który jest dziś obiektem westchnień kolekcjonerów.

W następnym sezonie, zarówno marka Audi, jak i indywidualnie kierowca Audi, Stig Blomqvist, zdobyli tytuły mistrzowskie. Pionierskie osiągnięcia Audi w dziedzinie napędu na wszystkie koła zostały nagrodzone tytułem Sportowego Samochodu Roku 1984.

Słynny rajd górski Pikes Peak w stanie Colorado (4.302 m n.p.m.) stał się areną dla wyczynów Michele Mouton, która jadąc Audi Sport quattro, zapewniła sobie zwycięstwo w edycji z 1985 roku. Nikt nie spodziewał się wówczas, że w rok później wyczyn ten powtórzy Bobby Unser, a w 1987 roku Walter Röhl. Obaj prowadzili samochody Audi.

W 1986r. do systemu quattro wprowadzono mechanizm różnicowy Torsena zapewniający stałe, bezstopniowe przenoszenie mocy pomiędzy osiami samochodu.

Z biegiem czasu paleta modeli Audi z napędem quattro była konsekwentnie poszerzana tak, iż w 1987 roku w sprzedaży znajdowało się już 20 wersji samochodów wyposażonych w ten system. Rok później Audi zaprezentowało pierwszą limuzynę klasy wyższej, wyposażoną w napęd na wszystkie koła. Był to model V8. Dzięki quattro charakteryzował się on doskonałymi warunkami jezdnymi, co w połączeniu z dynamicznym silnikiem gwarantowało wysoki poziom bezpieczeństwa bez konieczności rezygnowania z przyjemności z jazdy.

Napęd quattro daje przewagę kierowcom nie tylko podczas jazdy w trudnym terenie. Dowodem tego niech będzie seria siedmiu zwycięstw Hansa-Joachima Stucka, w wyścigach IMSA-GTO, dzięki którym zdobył on tytuł najlepszego kierowcy sezonu 1989. Rok później Audi świętowało 10-lecie quattro. Przez ten okres na drogach pojawiło się 200.000 samochodów korzystających z tego napędu. Był wśród nich protoplasta serii, zwany po prostu Audi quattro, którego produkcję zakończono 17 maja 1991 roku. Ostatni 11.452 egzemplarz jest w posiadaniu historycznej kolekcji Audi.

Popularność napędu stale rosła. W 1992 już co dwunaste auto było zamawiane przez klientów właśnie z tym rozwiązaniem. O przewadze quattro świadczyły też kolejne zdobywane tytuły: Mistrzostw Niemiec 1991 (Hans-Joachim Stuck - Audi V8), Francji 1993 i Włoch 1994 (Frank Biela - Audi 80 quattro). Również w 1994 roku publiczności zaprezentowano połączenie quattro z systemem EDS. Pozwoliło to na niezależne hamowanie każdego koła z osobna, co przy przenoszeniu siły napędu między osiami gwarantuje jeszcze lepszą przyczepność.

Rok 1995 przyniósł kolejne udane połączenie, tym razem napędu quattro z technologią TDI. W ten sposób, ogromna moc 2,5-litrowego silnika wysokoprężnego z bezpośrednim wtryskiem mogła być przeniesiona na wszystkie koła, zapewniając napędzanemu przez niego Audi A6 doskonałe własności trakcyjne. W tym samym roku Audi odniosło kolejny sukces w sportach motorowych. Było to podwójne zwycięstwo w FIA Touring Car World Cup w kategorii kierowców i producentów. Dobra passa podtrzymana została także w 1997 roku. Pod koniec sezonu w Niemczech, Włoszech, Wielkiej Brytanii, Belgii, Hiszpanii, Australii i Afryce Południowej zwycięzca był tylko jeden - Audi z napędem quattro.

Kolejne udane połączenie napędu quattro z innymi systemami poprawiającymi właściwości jezdne nastąpiło w 1997 roku, kiedy to Audi zaprezentowało - jako pierwsza firma na świecie - samochód wyposażony w napęd na wszystkie koła i ESP, rozpoznający zawczasu możliwość poślizgu i korygujący zachowanie pojazdu tak by do niego nie doszło.

Rok później w Audi TT Coupe po raz pierwszy zastosowano elektrohydrauliczne sprzęgło wielotarczowe Haldex. W 1999r. pojawiło się na rynku pierwsze Audi A3 quattro.

Do 2000 roku sprzedano 820.000 samochodów korzystających z quattro. Wśród nich pojawiły się pierwsze Audi allroad, zaprezentowane na Salonie Samochodowym w Genewie.

W pierwszym roku XXI wieku, Audi sprzedało milionowy samochód wyposażony w system quattro. W 2003 roku Audi przedstawiło trzy modele studyjne: Pikes Peak, Nuvolari i Le Mans - wszystkie wyposażone w napęd quattro.

W 2004 roku sprzedano dwumilionowy model Audi z napędem quattro. Obecnie, co trzeci klient wybierający Audi, decyduje się na samochód wyposażony w ten system.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...