MarEsp Opublikowano 4 Listopada 2007 Opublikowano 4 Listopada 2007 Może komuś się przyda efekt moich poszukiwań, a i przed wymianą świec warto poczytać co wybrać Boscha 4 elektrodowego ale wymieniać go co 20 tys km czy NGK platynkę PFR 6Q wymieniane co 60 tys. z 1 elektrodą Są tu wady i zalety (nie wkleiły się obrazki a szkoda): Historia NGK jest największym w świecie producentem świec zapłonowych, posiadającym swoje fabryki i przedstawicielstwa we wszystkich częściach świata. Holding NGK Spark Plug Co. Ltd 1936 Bazując na doświadczeniach japońskiego przemysłu ceramicznego NGK rozpoczyna produkcję wysokiej jakości świec zapłonowych dla przemysłu samochodowego. 1949 Stworzenie „nowych ceramik” pod nazwą marki NTK. Częścią tej grupy produktów są sondy lambda, które trafiają do producentów samochodów na całym świecie. Rok budżetowy 2003 - Obrót 1.486 mln euro przed opodatkowaniem - Zyski z podatków 76 mln euro - 5.441 pracowników - 7,0 % obrotu firmy wyłożone na prace badawczo-rozwojowe Historia międzynarodowego sukcesu – NGK Spark Plug działa na wszystkich kontynentach posiadając 8 central sprzedaży, 11 fabryk i 14 przedstawicielstw. NGK Spark Plug Europe GmbH 1975 Otwarcie pierwszego oddziału europejskiego w Anglii. 1979 NGK rozpoczyna drogę do sukcesu w Niemczech. 1990 Otwarcie europejskiego centrum technicznego w Ratingen pod Düsseldorfem. Linia kontrolna o łącznej powierzchni 2.200 m2 służy do technicznego wsparcia europejskich producentów samochodów w zakresie testowania silników i podwozia, symulacji warunków niskich temperatur oraz specjalistycznych badań spalin. Łączne koszty: ponad 10 mln euro 1991 Otwarcie europejskiej fabryki produkcyjnej w pobliżu Orleans we Francji. Inwestycja początkowa: ponad 10 mln euro Obroty europejskie w roku budżetowym 2002 - 330 mln euro. Platyna wkracza do przemysłu motoryzacyjnego Nowe półślizgowe świece zapłonowe NGK do wszystkich silników VR 6 montowanych w samochodach marki Volkswagen. Od września 1995 roku Volkswagen montuje w swoich silnikach VR6 w modelach Golf, Passat, Sharan, Vento i Bus T4 nowej generacji półślizgowe świece zapłonowe NGK z platynową elektrodą środkową typ BKR 5 EKUP. Te wysokiej jakości świece zapłonowe posiadają pierścień platynowy na elektrodzie środkowej, który przyspawany jest za pomocą specjalnie opracowanej technologii laserowej. Dzięki tej specjalnej technice żywotność świec wydłuża się z 30.000 km do 60.000 km. Jednocześnie świece zachowują wszystkie zalety sprawdzonej koncepcji półślizgowej (równomierny bieg jałowy, pewny zapłon i ochrona katalizatora). Dlaczego koncern VW zdecydował się na świece półślizgowe NGK. Wyjątkowe czynniki, takie jak dzisiejsze nadmierne natężenie ruchu, mogą prowadzić w normalnych świecach zapłonowych do powstawania sadzy. Tworzące się w ten sposób osady na stożku izolatora świecy zapłonowej umożliwiają przewodnictwo elektryczne pomiędzy elektrodą środkową, a wnętrzem korpusu świecy zapłonowej. Może to prowadzić do bocznikowania, a w konsekwencji do braku iskry, co objawia się nierówną pracą silnika. Rezultat: Nie wypalona mieszanka paliwowo-powietrzna może dostać się do katalizatora i na skutek przegrzania spowodować jego uszkodzenie. Jak działa technika iskry półślizgowej. Zasada działania świec zapłonowych z iskrą półślizgową polega na tym, że iskry zapłonowe ślizgają się po stożku izolatora i usuwają ewentualne osady sadzy. Dopiero wtedy ma miejsce przeskok iskry ze stożka izolatora na elektrodę boczną i dochodzi do bezpiecznego zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej. Świece wieloelektrodowe Dlaczego wymyślono świece zapłonowe z kilkoma elektrodami bocznymi? W trakcie każdego zapłonu z materiału elektrodowego uwalniane są molekuły. Zjawisko to określa się jako erozja iskrowa. Zgodnie z przysłowiem "cierpliwa kropla drąży skały", zjawisko to prowadzi do stopniowego usunięcia materiału, z którego wykonana jest elektroda i w konsekwencji do zwiększenia odstępu między elektrodami. Zwiększenie odstępu dopuszczalne jest tylko do pewnej granicy, ponieważ w przeciwnym wypadku wymagane napięcie zapłonowe, zależne w znacznej mierze od odstępu między elektrodami, będzie zbyt duże, co będzie powodowało wypadanie iskry. W nowoczesnych silnikach wypadanie iskry nie może mieć nigdy miejsca, ponieważ powoduje to zwiększenie emisji spalin, ograniczenie mocy silnika i uszkodzenia katalizatora. Aby przedłużyć żywotność świec zapłonowych, można np.: stosować świece z elektrodami wykonanymi z materiałów bardziej odpornych na erozję (platyna itd.) lub zawierające większą ilość elektrod bocznych (2, 3 lub 4). Oba działania mają na celu zagwarantowanie przedłużonej żywotności świecy zapłonowej oraz niezawodnej pracy silnika. Wymagania stawiane ze strony przemysłu samochodowego w stosunku do dostawców części do produkcji w ostatnich latach wyraźnie wzrosły, ponieważ podstawowym kryterium decydującym o zakupie samochodu stało się wydłużenie okresów międzyprzeglądowych. Jeśli w latach 60 okresy międzyprzeglądowe wahały się między 5-10.000 km, to obecnie stosowane świece wytrzymują przebieg 60.000 km. Aby rozwiązać konflikt pomiędzy niezawodnością, długą żywotnością i niskimi kosztami, firma NGK zdecydowała się na produkcję świec zapłonowych z kilkoma elektrodami bocznymi. Firma NGK należy do jednych z pierwszych dostawców tego typu technologii, stosowanej w produkcji seryjnej i znajdującej uznanie wśród największych koncernów motoryzacyjnych (BMW, VW/Audi). Współpraca partnerska w zakresie rozwoju technologicznego pomiędzy producentami samochodów, a firmą NGK zaowocowała stworzeniem wysokiej jakości świec zapłonowych, oferujących klientom końcowym szereg zalet: obniżenie kosztów eksploatacyjnych, wzrost ochrony środowiska i niezawodność pracy silnika. Jak rozgryźć kod NGK... Właściwie już wcześniej otrzymywaliśmy pytania dotyczące znaczenia poszczególnych liter, liczb i kombinacji na świecach NGK i opakowaniach. Każda kombinacja liter i liczb podana na świecy NGK nie oznacza wyłącznie typu, lecz stanowi logiczny wzór zawierający najważniejsze informacje na temat sposobu działania danej świecy. Podobne wzory oznaczenia świecy obowiązują dla wszystkich produktów NGK, dzięki czemu możliwe jest łatwe opisanie właściwości charakterystycznych danej świecy. Odpowiednie oznakowanie świecy ułatwia użytkowanie i prawidłowy dobór świec NGK, zarówno w fazie wytwarzania samochodu w fabryce producenta, jak również później w handlu, warsztatach i u klienta. Typowe oznaczenie ma następującą postać: Kombinacja liter (1-4) przed wartością cieplną informuje o średnicy gwintu, szerokości klucza do śrub z łbem sześciokątnym oraz rodzaju budowy. Pozycja 5 (liczba) oznacza wartość cieplną. 6 litera oznacza długość gwintu. 7 litera oznacza cechy charakterystyczne w konstrukcji danej świecy zapłonowej. 8 pozycja, ponownie liczba, oznacza szczególne odstępy elektrod. Wskazówka: W celu prawidłowego zastosowania świec zalecamy korzystanie z wykazu zastosowania NGK. Gwarantuje on prawidłowe dobranie świecy. Na życzenie klienta przyślemy bezpłatnie aktualny katalog z naszymi produktami. W wypadku dodatkowych pytań prosimy zgłaszać się do naszego pracownika. Wartość cieplna i wskaźnik cieplny Współczesna świeca zapłonowa musi być zaprojektowana dla konkretnej konstrukcji silnika oraz odpowiednich warunków jazdy. Nie jest możliwe skonstruowanie takiej świecy, która działałaby prawidłowo we wszystkich typach silników. Temperatury osiągane w komorach spalania poszczególnych typów silników różnią się od siebie i z tego względu do każdego typu silnika stosuje się świece z różnymi wartościami cieplnymi. Wartość cieplną wyraża się za pomocą tak zwanego współczynnika cieplnego. W starych jednosezonowych typach świec, do podawania różnych wartości cieplnych stosowano dwu- lub trzycyfrową kombinację. Wartości te, wyrażane poprzez współczynnik cieplny, przedstawiają średnią i odpowiadającą określonemu obciążeniu silnika temperaturę, mierzoną na elektrodach i izolatorze. Temperatura robocza na stożku izolatora powinna wahać się między 400°C a 850°C, przy czym korzystniejsze są temperatury powyżej 400°C, ponieważ zapewniają one wówczas samooczyszczenie się świecy z sadzy i osadów węgla, odkładających się na stożku izolatora. Temperatura na izolatorze powyżej 850°C jest niekorzystna z tego względu, że powyżej 900°C może dochodzić do występowania samozapłonu. Poza tym przy bardzo wysokich temperaturach elektrody narażone są dodatkowo na działanie chemicznie żrących związków oraz inne uszkodzenia. Wszystko to nie tylko doprowadziło do rozwoju nowoczesnych świec zapłonowych odbiegających jakością i wytrzymałością znacznie od starych jednosezonowych, ale również miało więcej konsekwencji: Bezpośredni wpływ na wytworzenie nowych materiałów w szczególności do izolatorów lub też zapoczątkowanie stosowania wysokiej jakości rdzeni miedzianych w elektrodach środkowych, które są w stanie sprostać obecnym wymaganiom jakościowym odnośnie wartości cieplnych. Wymienione powyżej zalety techniczne doprowadziły do zmiany sposobu oznaczania świec zapłonowych. Nowoczesne wielosezonowe świece zapłonowe czołowych producentów, wśród których znajduje się NGK, rozróżniane są wyłącznie za pomocą jednej lub dwóch cyfr. Nowe oznaczenia nie wskazują już na "stary" współczynnik cieplny. Jednocześnie dokumentacje sprzedaży dla każdego silnika wskazują na odpowiedni typ wielosezonowej świecy zapłonowej. Świece zapłonowe NGK oznakowano są według ścisłej reguły: Niski współczynnik wartości cieplnej (np.: BP4ES) tak zwana "świeca gorąca" duże wchłanianie ciepła, uwarunkowane długim stożkiem izolatora. Wysoki współczynnik wartości cieplnej (np.: BP8ES) tak zwana "świeca zimna" małe wchłanianie ciepła, uwarunkowane krótkim stożkiem izolatora. Momenty dokręcenia świec zapłonowych O momencie obrotowym mówimy wówczas, gdy na punkt obrotu za pośrednictwem drążka działają określone siły. Zasada ta dotyczy również montażu świec zapłonowych. Będzie wtedy chodziło o moment dokręcenia. Moment ten wskazuje, jak mocno dokręcona jest śruba. Moment dokręcenia musi być ustalony w taki sposób, aby w żadnym z występujących stanów roboczych połączenie nie zostało poluzowane. Dlatego też ważne jest, aby podczas wymiany świec zapłonowych przestrzegać przewidzianych momentów dokręcenia i wskazówek montażowych. Zostały one szczegółowo przedstawione w katalogu głównym NGK. Jak wynika z doświadczenia, wiele spośród zdarzających się stosunkowo rzadko strat temperatury i usterek wibracji spowodowanych jest nieprawidłowym momentem dokręcenia, czyli błędem montażowym. Szczególnie czułe na tego typu niedopatrzenia są nowoczesne silniki. Zbyt małe momenty dokręcenia mogą być przyczyną spadku stopnia sprężania, poluzowania elektrody środkowej i strat temperatury na skutek odprowadzania ciepła. W niektórych wypadkach może nawet dojść do samoistnego poluzowania się świecy zapłonowej. Jeśli momenty dokręcenia będą zbyt duże, istnieje zagrożenie uszkodzenia głowicy. Ponadto zbyt duże siły działające na świecę mogą prowadzić do zerwania gwintu. Moment dokręcenia można w późniejszym czasie ustalić poprzez pomiar wysokości (siły) pierścienia uszczelniającego. Świeca zapłonowa, której pierścień uszczelniający nie jest ściśnięty, została dokręcona zbyt małym momentem. Jeśli zaś pierścień uszczelniający jest zgnieciony, to moment dokręcenia świecy jest za duży. Podsumowując, należy przestrzegać trzech zasadniczych punktów: Prawidłowy montaż świec zapłonowych wymaga ścisłego przestrzegania momentów dokręcenia, a także instrukcji montażu. Momenty dokręcenia można ustalić również w późniejszym czasie. Nowoczesne silniki są szczególnie podatne na błędy montażowe. Momenty dokręcenia świec zapłonowych z płaskim gniazdem (z uszczelką): 18 mm 14 mm 12 mm 10 mm Momenty dokręcenia świec zapłonowych z płaskim gniazdem (z uszczelką): 35-45 Nm 25-35 Nm 15-25 Nm 10-15 Nm Głowica aluminiowa 35-40 Nm 25-30 Nm 15-20 Nm 10-12 Nm Aby zamontować nowe świece bez pomocy klucza dynamometrycznego, należy je najpierw nasadzić ręcznie aż do momentu przylegania pierścienia uszczelniającego (pasta montażowa nie jest wymagana), a następnie dokręcić kluczem do świec o 1/2 do 2/3 obrotu. Świece zapłonowe z dodatkową drogą iskrzenia Świece NGK z dodatkową drogą iskrzenia dla VW i Audi. Najwyższe bezpieczeństwa zapłonu dla równomiernej pracy silnika i optymalnej ochrony katalizatora. Zanieczyszczone nagarem świece to już przeszłość. Standardem są obecnie świece zapłonowe posiadające możliwość samooczyszczania. Cechą szczególną "inteligentnych" świec z dodatkową drogą iskrzenia, opracowanych przez NGK dla VW i Audi jest to, że zawsze "wiedzą" dokąd powinna być podawana iskra. W normalnym przypadku iskra zapłonowa przeskakuje z elektrody środkowej na elektrodę boczną, powodując przez to zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej (1). Jeśli na skutek mocnego zanieczyszczenia iskra nie ma możliwości przeskoczenia, to napięcie zapłonowe zaczyna przepływać niepotrzebnie przez izolator, który na skutek nagromadzenia na nim sadzy przewodzi prąd, a zassana przez tłok częściowo nie wypalona mieszanka paliwowo-powietrzna przy następnym takcie zostanie wypchnięta przez zawór wylotowy. Sytuacja taka może spowodować uszkodzenie katalizatora. Proste rozwiązanie tego problemu oferują świece NGK z dodatkową drogą iskrzenia. W świecach tego typu w wypadku nagromadzenia dużej ilości sadzy napięcie zapłonowe przepływa najpierw przez stożek izolatora, następnie na skutek wytworzenia się iskry zapłonowej przeskakuje w położenie, w którym korpus świecy przybliżany jest (2) do stożka izolatora. Wynik: Mieszanka paliwowo-powietrzna zapala się bez problemu, a silnik szybko się uruchamia. Po osiągnięciu temperatury do samooczyszczenia stożka izolatora wynoszącej ponad 350 stopni Celsjusza, sadza zostaje usunięta, a przeskok iskry powraca do "normalnej" sytuacji, czyli z elektrody środkowej na elektrodę boczną. Głównym założeniem firmy NGK jest zagwarantowanie niezawodnego działania świec zapłonowych w silniku– również w warunkach ekstremalnych. Świece okazują się być nie tylko przyjazne dla środowiska, ale również wpływają w znaczącym stopniu na zmniejszenie zużycia paliwa. Dzięki wykluczeniu zjawiska wypadania iskry zapewniają one optymalne wykorzystanie benzyny. Świece NGK są ponadto oszczędne w eksploatacji i nieszkodliwe dla środowiska. Świece zapłonowe Bosch Super 4 Kolejny produkt Bosch, który zwiększy wydajność Twojego silnika. Kolejny wynalazek firmy Bosch. Bosch Super 4 są oparte na technologii iskry powietrzno-ślizgowej i jako pierwsze świece zapłonowe posiadają cztery cienkie elektrody masowe oraz zaostrzoną i pokrytą srebrem elektrodę środkową. Jest to połączenie jedyne w swoim rodzaju i posiada szereg zalet. W zależności od obciążenia silnika iskra wybiera zawsze optymalną drogę przeskoku zapewniając w każdym przypadku zapłon mieszanki paliwowej. Przewaga techniczna - teraz dostępna równiez dla Twojego samochodu. Świece Bosch Super 4 to znacznie więcej niż zwykła świeca zapłonowa. Zapewniają większą wydajność. We wszystkich sytuacjach, przez cały okres eksploatacji. Zalety Bosch Super 4: Widoczna poprawa przyspieszenia Poprawa kultury pracy silnika Wzrost elastyczności silnika Ustawiony fabrycznie odstęp między elektrodami Świeca zapłonowa Bosch Super: udoskonalona wysoko-wydajna świeca zapłonowa. Itr- to 50% większa trwałość Technologia sprawdzona na torach wyścigowych całego świata. Wieloletnie doświadczenia w sporcie potwierdziły wyjątkową trwałość świec wykonanych z unikalnego stopu Itru. Obecnie jest stosowany w świecach SUPER plus, co sprawia, że są one wyjątkowo odporne na korozję i wysokie temperatury. Decydujący Plus - teraz dostępny do wszystkich pojazdów. Zalety świec Bosch Super Plus: Wyjątkowa odporność na korozję, nawet do 50% większa trwałość, dzięki unikalnemu stopowi Itru Lepsza skuteczność zapłonu podczas rozruchu zimnego silnika dzięki wcięciu V w elektrodzie masowej Rezystor przeciwzakłóceniowy,Gwarantuje sprawne funkcjonowanie wszystkich systemów elektronicznych w pojeździe (np. ABS, ESP) Żebrowany profil izolatora, zapobiega wypadaniu zapłonów, jako bariera przeciwko przeskokom powierzchniowym iskry. Świece zapłonowe Bosch Super - Numer 1 w Europie! Obojętnie czy w ruchu miejskim, czy w czasie podróży na autostradzie, świece zapłonowe Bosch Super w sposób decydujący wpływaja na sprawność działania Twojego silnika. Nie bez powodu Bosch Super jest najlepiej sprzedającą się świecą zapłonową w Europie: Szybko osiągana temperatura pracy. Bezbłedna reakcja na często zmieniające się warunki pracy np. w ruchu miejskim. Długotrwała wydajność nawet przy wysokich temperaturach silnika. Oszczędza paliwo, stąd bardziej ekonomiczne w użytkowaniu i mniej szkodliwe dla środowiska.
adadur Opublikowano 6 Listopada 2007 Opublikowano 6 Listopada 2007 Nie prościej było podać linki ale dzięki temu, zawsze coś przez wyszukiwarkę się znajdzie (linki powinny być swoją drogą) pre_pl
MarEsp Opublikowano 6 Listopada 2007 Autor Opublikowano 6 Listopada 2007 Ło mata link główny do opisów świec Boch (ale i tak trzeba otworzyć inne linki w dziale nawigacja po prawej stronie strony) http://rb-aa.bosch.com/boaa-pl/Category.jsp?ccat_id=26&language=pl-PL&publication=1 I ło mata link do opisów świec NGK (trzeba wybrać i kliknąć dział technika i podświetlony odnośnik do świece zapłonowe a rozwinie się podświetlenie do problematyki świec NGK) http://www.ngkntk.pl/
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się