Cinio199 Opublikowano 12 Lutego 2014 Opublikowano 12 Lutego 2014 Witam, chciałbym się zapytać czy można dać śruby które trzymają sprzęgło do koła zamachowego bodajże 6 szt. na imbus twardośći 8.8 czy koniecznie musi to być 12.9 klasy
trepek Opublikowano 12 Lutego 2014 Opublikowano 12 Lutego 2014 Skoro masz producent stosuje 12.9 to nie 8.8. Obrazujac, sruba 12.9 ma wytrzymalosc na rozciaganie wieksza o 50% od 8.8 i o 60% wieksza granice plastycznosci.
Cinio199 Opublikowano 12 Lutego 2014 Autor Opublikowano 12 Lutego 2014 Nie było dobrze widać wybitych cyfr na łepkach śrub, ale obejrzałem wszystkie dokładnie i śruby są twardośći 8.8 a nie 12.9
W1kt00r Opublikowano 12 Lutego 2014 Opublikowano 12 Lutego 2014 Kolega wyżej mądrze pisze - między śrubami 12.9 a 8.8 jest spora różnica jak chodzi o parametry wytrzymałościowe i zastosowanie innych śrub niż te fabryczne mogłoby spowodować zbyt duże naprężenia. W konsekwencji śrubki by się konkretnie uszkodziły ,a wraz z tym pewnie cały zespół sprzęgła. Nareszcie na coś się przydają te PKM-y.
Cinio199 Opublikowano 12 Lutego 2014 Autor Opublikowano 12 Lutego 2014 Nie mam wyjścia założę nowe 8.8 w fabrycznych ukręciły się prawie wszystkie kanty. wiadomo że oryginał to oryginał ale nie mam zamiaru przeklinać tych śrub gdy następny raz przyjdzie mi to rozkręcać.
Tooomi Opublikowano 12 Lutego 2014 Opublikowano 12 Lutego 2014 Sprzęgło masz na dziesiątki tyś.km i być może nie będziesz musiał już ich odkręcać.
Cinio199 Opublikowano 12 Lutego 2014 Autor Opublikowano 12 Lutego 2014 a jak puści uszczelniacz na wale ??
Tooomi Opublikowano 12 Lutego 2014 Opublikowano 12 Lutego 2014 Jak go zmienisz za jednym zamachem (a powinno się) to wytrzyma tyle co sprzęgło jak nie dłużej.
Lukasz_N Opublikowano 12 Lutego 2014 Opublikowano 12 Lutego 2014 Wystarczy przeliczyc z nastepujacymi danymi: - moment obrotowy przenoszony przez sprzeglo - powierzchnia styku okladzin - wspolczynnik tarcia okladzina-kolo zamamchowe-docisk Wynika z tego sila osiowa jaką docisk musi wywrzec na tarcze sprzegla zeby przeniesc bez poslizgu moment obrotowy od silnika. Znajac ilosc srub, ktore trzymaja docisk, wychodzi ze sruba w klasie 8.8 wytrzyma obciazenie.
vp-tdi Opublikowano 13 Lutego 2014 Opublikowano 13 Lutego 2014 moge ci załatwić takie śruby nowe ale max to chyba 10.10 twardosci 3zł sztuka
Cinio199 Opublikowano 14 Lutego 2014 Autor Opublikowano 14 Lutego 2014 zamontowałem śruby 8.8 twardość oryginalne z pozbijanymi kantami wolałem usunąć, wiem że oryginał jest o niebo lepszy chociaż klasa ta sama, uszczelniacz na wale oczywiście został wymieniony (niestety z niewymiennym uszczelniaczem zapłaciłem 92 zł).
trepek Opublikowano 14 Lutego 2014 Opublikowano 14 Lutego 2014 Wystarczy przeliczyc z nastepujacymi danymi:- moment obrotowy przenoszony przez sprzeglo - powierzchnia styku okladzin - wspolczynnik tarcia okladzina-kolo zamamchowe-docisk Wynika z tego sila osiowa jaką docisk musi wywrzec na tarcze sprzegla zeby przeniesc bez poslizgu moment obrotowy od silnika. Znajac ilosc srub, ktore trzymaja docisk, wychodzi ze sruba w klasie 8.8 wytrzyma obciazenie. Z jakim zapasem? ;-) Weź pod uwage jeszcze drgania (co prawda nigdy nie projektowalem polaczen srubowych pod konstrukcje drgajace tylko pod statyczne, pod drgajace projektowalem tylko fundamenty). I trzecia najwazniejsza sprawa, od ktorej powinno zaczac sie projektowanie - z czego wykonany jest material, ktory bedzie laczyc sruba. Wytrzymalosc sruby na rozciaganie musi byc wieksza od granicy plastycznosci elementow laczonych. Wszak przykrecamy srube do zamachu... i 12.9 nie wzielo sie od tak :-) vp-tdi Nie ma srub klasy 10.10, sa 10.9. EDYTKA Dopiero teraz doczytalem, ze sruby sa 8.8 a nie 12.9 Ale trudno... napisalem co napisalem :-) Moze komus moje informacje pomoga zrozumiec, ze twardosc sruby jest bardzo wazna i nie mozna stosowac innych niz zalecane.
vp-tdi Opublikowano 14 Lutego 2014 Opublikowano 14 Lutego 2014 mozliwe strzelałem bo tak zapamietałem ,u nas jest taki sklep ze gosciu ma wszystkie sruby i nakretki jakie sa. a coś innego to na zamowienie
trepek Opublikowano 14 Lutego 2014 Opublikowano 14 Lutego 2014 No na chlopski rozum, nie mozesz miec sruby z koncowka x.10 bo bys wogole plastycznosci nie mial. Sruba by pekala po osiagnieciu odpowiedniego naprezenia bez typowego dla stali - rozciagania.
Lukasz_N Opublikowano 15 Lutego 2014 Opublikowano 15 Lutego 2014 Wystarczy przeliczyc z nastepujacymi danymi:- moment obrotowy przenoszony przez sprzeglo - powierzchnia styku okladzin - wspolczynnik tarcia okladzina-kolo zamamchowe-docisk Wynika z tego sila osiowa jaką docisk musi wywrzec na tarcze sprzegla zeby przeniesc bez poslizgu moment obrotowy od silnika. Znajac ilosc srub, ktore trzymaja docisk, wychodzi ze sruba w klasie 8.8 wytrzyma obciazenie. Z jakim zapasem? ;-) Weź pod uwage jeszcze drgania (co prawda nigdy nie projektowalem polaczen srubowych pod konstrukcje drgajace tylko pod statyczne, pod drgajace projektowalem tylko fundamenty ). I trzecia najwazniejsza sprawa, od ktorej powinno zaczac sie projektowanie - z czego wykonany jest material, ktory bedzie laczyc sruba. Wytrzymalosc sruby na rozciaganie musi byc wieksza od granicy plastycznosci elementow laczonych. Wszak przykrecamy srube do zamachu... i 12.9 nie wzielo sie od tak :-) vp-tdi Nie ma srub klasy 10.10, sa 10.9. EDYTKA Dopiero teraz doczytalem, ze sruby sa 8.8 a nie 12.9 Ale trudno... napisalem co napisalem :-) Moze komus moje informacje pomoga zrozumiec, ze twardosc sruby jest bardzo wazna i nie mozna stosowac innych niz zalecane. Pkt. 1. Najpierw czytamy ze zrozumieniem, dokladnie wszystkie wątki w poscie. Pkt. 2. Nie teoretyzujemy pseudo-naukowo, tylko opieramy sie na wlasciwej wiedzy i doswiadczeniach (".... kiedyś coś tam projektowałem, co prawda to nie to samo, ale w sumie co to za różnica... ")
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się