Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Wymiana podsufitki A4 b6/B7 Avant bez szyberdachu


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Cześć,

było trochę urlopu, więc postanowiłem wrzucić na auto kupioną wcześniej czarną podsufitkę z S-line :naughty: Szukałem wątków, aby przygotować się do tej pracy, jednak nie ma tego dużo. U nas na forum jest dość szybkie "how to" dla sedana, z avantem gorzej, nie znalazłem nic nawet na zagranicznych forach. Stąd postanowiłem zrobić fotostory, przynajmniej demontażu. Wymieniłem podsufitkę z wszystkimi słupkami górnymi, nie wymieniałem dolnych słupków i elementów przy nogach, bo miałem je czarne, identyczne jak te z kupionej kompletnej podsufitki.

Zaczynamy :decayed: :

Potrzebny czas:

Mi demontaż, robiąc to pierwszy raz zajął około 3h, od razu z wymianą relingów. Montaż czarnej podsufitki odłożyłem na inny dzień ze względu na inne zajęcia. Nie mniej na całość trzeba przeznaczyć przynajmniej 6h według mnie.

Co potrzeba:

Dużo cierpliwości, mile widziany kolega, który to robił. Chociaż fotostory też pomoże :wink:

Z narzędzi:

8.jpg

- jakieś rękawice,

- dobrze leżący w ręku śrubokręt z płaską końcówką,

- zestaw torx-ów, lub taki jak na zdjęciu śrubokręt z opcją założenia przedłużek i różnych bitów w tym torx (preferowany ze względu na większą łatwość przy pracy, pewniejszy chwyt - odkręcane śruby są bardzo mocno zakręcone, po prostu nie dałem rady odkręcać ich zestawem torx). Potrzebne torx-y/bity : T20, T25, T40.

- Śrubokręt gwiazdka,

- klucz oczkowy/nasadowy 10mm

Stopień trudności:

3/5 według mnie. Demontaż/montaż poszczególnych elementów nie jest trudny sam w sobie, jednak czasem trzeba to robić na granicy "delikatnie, ale trzeba się szarpnąć" stąd też niemoc w pewnych momentach i poczucie że się utknęło ;) Nie mniej elementy podsufitki są bardzo wytrzymałe i elastyczne. Żeby coś pękło, trzeba na prawdę przesadzić.

1. Początek - Wykręcanie wszystkich śrubek, elementów trzymających:

1.jpg

Uchwyt trzymający słonecznik. Podważyć śrubokrętem płaskim przy podsufitce, zejdzie obudowa tego uchwytu. Następnie złapać za uchwyt i pociągnąć w dół. Metodyka działania jak tu:

https://www.youtube.com/watch?v=0sZY8Qw5-dI

Z drugiej strony słonecznika, w nodze uchwytu jest widoczna na zdjęciu zatyczka. Pod nią jest T25. Odkręcamy. Wyjmujemy cały słonecznik i odpinamy elektrykę:

5.jpg

6.jpg

Elektryka siedzi dość mocno, przynajmniej ja miałem z tym mały problem. Całość tak jak tu:

https://www.youtube.com/watch?v=aRdtzgf0FT8

Następne są rączki. Po odchyleniu rączki są dwie zatyczki, pod którymi są śruby. T25:

2.jpg

Dalej w kierunku tyłu auta, pod logo AIRBAG jest schowana śruba T25:

7.jpg

Podważyć śrubokrętem na obrzeżu i wykręcić:

8.jpg

W tym momencie można się zabrać za wyjęcie słupka A:

Wsadzić elektrykę od słonecznika do środka podsufitki, aby nie wystawała i zacząć odginać słupek od strony rączki. Można wtedy popatrzeć czy jeszcze gdzieś nie jest przypadkiem trzymany. W słupku przy szybie przedniej są 3 zatrzaski, które trzeba z wyczuciem szarpnąć. Przy desce słupek siedzi w rolce ustalającej i jest zahaczony o słupek środkowy przy drzwiach. Nie ma tam żadnego dodatkowego mocowania.

3.jpg

Po tym zabiegu mamy coś takiego:

2.jpg

Następne są śruby schowane w uchwytach do mocowania siatki w podsufitce. Trzymają wąski środkowy element podsufitki, który jest pomiędzy słupkiem B i podsufitką. Siedzą tam T40. Jeżeli przy wykręcaniu nie uda się wam wyjąć śruby to nie ma się czym przejmować, bo i tak wszystko będzie zaraz zdemontowane i śrubę się odzyska :decayed:

Jeżeli nie odkręciliście tylnej rączki, zróbcie to teraz. Wszystko tak samo jak z przodu.

1.jpg

Na początku następnego elementu, od strony słupka A jest taka sytuacja:

4.jpg

Widoczny na zdjęciu czarny zatrzask wciskamy do środka i obracając do dołu próbujemy wyjąć z tej strony element przytrzymywany jeszcze przez srebrny haczyk nad zatrzaskiem. Otrzymujemy taką sytuację:

7.jpg

Aby wyjąć ten element, trzeba rozpocząć demontaż 3-go wąskiego elementu, który przechodzi w słupek D. Wykręcamy ponownie T40 schowane w uchwycie do mocowania siatki w podsufitce:

5.jpg

Są teraz dwie drogi, zależnie jak będzie się dało to zrobić u was. Można odchylić 3 element od strony słupka C i spróbować go "uwolnić" z tej strony, lub iść od tyłu i rozpocząć demontaż od strony bagażnika. Wiedząc jak jest zamontowany od strony słupka C jest to do zrobienia (ja tak robiłem):

8.jpg

Jest on połączony z środkowym elementem przy słupku C za pomocą takiego zastrzału jak widzicie na zdjęciu. Jest tam plastikowa mała obudowa w której siedzi języczek będący częścią 2-go elementu. Języczek ten jest bardzo trwały i elastyczny, odporny na zginanie. Temu też można się pokusić o tego typu zginanie. Zgiąłem go dla próby kilka razy o 90 stopni w lewo i w prawo i nie pękł. Odpowiednio odchylając i lekko zginając 3 element można wyjąć go z tej strony zginając języczek nieznacznie. Tak wygląda ten obszar na innym ujęciu:

4.jpg

Dodatkowo widać tu, czemu nie da się wcześniej wyjąć 2-go, wąskiego elementu. Jest przykręcony śrubą, którą teraz można łatwo usunąć. T25

Jeżeli nie chcecie iść tą drogą, druga opcja to demontaż od strony bagażnika, należy wykręcić śrubę widoczną na zdjęciu T20 lub T25, nie pamiętam już:

6.jpg

I teraz tak: Słupek D od dołu jest trzymany poza tą śrubą na jednym kołku ustalającym ułożonym w poziomie (kołek jest częścią czarnego tworzywa pod słupkiem, które jest widoczne na powyższym zdjęciu i na plastikowym języczku zlokalizowanym przy szybie.

2.jpg

Nr 1 to miejsce gdzie wchodzi języczek, nr. 2 zaznaczyłem miejsce gdzie słupek trzymał kołek. W moim słupku jak widać na zdjęciu było to już ułamane, najwidoczniej kiedyś już ktoś coś tu robił. Więc wyjęcie tego dla mnie nie stanowiło większego problemu. Wg mnie szczerze - można próbować odginać słupek śrubokrętem aby wyskoczył z kołka. Jeżeli nie i dodatkowo nie chciałoby się ułamać tego zaczepu tak jak u mnie, należałoby trochę odkręcić czarny plastik w bagażniku, poluzować, aby można było wyjąć słupek D. Ja się w to nie bawiłem, tym bardziej, kiedy zobaczyłem że słupek D w zakupionej podsufitce też miał urwany te miejsce. :huh: Drugi był ok ...

Na szczęście mogę dodać że po skręceniu wszystkiego, wady tej nie widać, nic się nie rusza i nie lata :banan:

Poniżej dodatkowo wstawiam zdjęcie języczka trzymającego słupek przy szybie (zdjęcie zrobione na drugiej stronie jak do tej pory):

6.jpg

W miedzy czasie należy wyjąć płaski element podsufitki przy bagażniku, który nachodzi na słupek D. Trzyma się on po prostu na 4 zatrzaskach i jednym kołku ustalającym. Trzeba nieźle się szarpnąć aby go wyjąć, oczywiście bez przesady :) :

1.jpg

Po tym wszystkim zostaje wyjęcie słupka D. Trzyma się on dodatkowo na dwóch zatrzaskach, jeden blisko dolnej śruby, drugi na środku słupka:

3.jpg

Po wyjęciu słupka D mamy coś takiego:

6.jpg

I teraz niestety, ale aby wyjąć słupek C i mały wąski element podsufitki przy tylnej szybie w który wskakują języczki od słupka D.

7.jpg

8.jpg

Należy niestety odkręcić kurtynę 3x torx T25(Nr 1,2,3 na zdjęciu) i klucz 10mm (Nr 4 na zdjęciu) od odkręcenia elektryki. (śruby trzymające ten element, oraz słupek C są pod kurtyną - można kombinować i próbować odginać poduchę, ale mi się to osobiście nie udało. Tak więc:

1.jpg

Wtedy od razu odkręcamy śruby trzymające słupek C od góry. Wąski element podsufitki i śruby słupka C, wszystko T25.

2.jpg

Najlepiej w tym momencie wymienić wąski element podsufitki i słupek C, aby można było wszystko łącznie z kurtyną z powrotem skręcić w całość. Słupek C od dołu przy tylnej szybie jest także zahaczony o języczek, który nalezy podważyć, jeżeli się nie zdejmuje czarnego plastiku w bagażniku:

3.jpg

Dodatkowo od dołu na słupku jest jeden zatrzask a na górze kołek ustalający. Wyjęcie nie nastręcza problemów:

4.jpg

Montaż słupka C w odwrotnej kolejności, po czym wszystko można skręcić śrubami i podpiąć z powrotem kurtynę.

Po wykonaniu tej całej pracy po obu stronach można wyjąć podsufitkę. W tym celu z przodu auta demontujemy konsole. Wystarczy lekko podważyć plastiki aby zdjąć obudowy:

3.jpg

Pod szarą obudową są dwie śruby (dla odmiany gwiazdki, jedyne gwiazdki właściwie), które trzymają konsole przykręconą do dachu:

4.jpg

Potem już tylko odpięcie wiązki i konsola wyjęta. Przy szybie, przed konsolą jest do odkręcenia jedna mała śrubka (T20):

1.jpg

Z tyłu podsufitka trzyma się na jednym zatrzasku:

7.jpg

Po prostu wyjmujemy:

8.jpg

Na środku podsufitka trzyma się na takich alla rzepach do dachu, odpinamy:

2.jpg

Z przodu należy sprawdzić czy kable nigdzie nie przytrzymują podsufitki, po czym można już ją wyjąć :)

Ja dostałem podsufitkę z uciętą wiązką przy słupku A. Nie chciałem tego łączyć, dodatkowo nie wiedziałem czy instalacja z zakupionej podsufitki jest ok. Temu też zdecydowałem się wypiąć moją, pewną wiązkę i wrzucić ją na zakupioną podsufitkę. Jest to robota na góra 20-30 minut, więc bez problemu, wiązka siedzi w takich plastikowych "trzymaczach" i łatwo ją wyjąć. Messsss :kox: :

4.jpg

Ostatecznie mamy coś takiego :decayed: :

5.jpg

Zostaje jeszcze słupek B. Od strony kurtyny są tylko dwa języczki ustalające, bez żadnych śrub. Od dołu są dwa zatrzaski. Zdejmujemy ponownie "wyrywając" z wyczuciem:

5.jpg

Zostaje kwestia pasa. Trzeba go wymontować z miejsca zahaczenia w fotelu kierowcy. Jest tam blokada przy śrubie, którą trzeba podważyć i uchwyt zsunąć z śruby:

6.jpg

Wtedy można już wyjąć pas z słupka i przewlec go do nowego słupka. Instalacja w kolejności odwrotnej :naughty: .

Właściwie to wszystko :wink: . Montaż podsufitki ma też swoje cięższe momenty, takie jak wsadzenie słupka A i spasowanie wszystkiego. Nie mniej krok po kroku idzie to zrobić bez problemów, jest to po prostu czasochłonne.

Końcowo otrzymujemy:

7.jpg

:lol:

i

3.jpg

Zdjęcie nie oddaje klimatu, ale zapewniam że jest :kox:

:banan:

W razie uwag, pytań, piszcie, postaram się pomóc

Na koniec wujek dobra rada:

1. Jak kupicie podsufitkę i będzie ona do was iść kurierem/pocztą - dopilnujcie/doproście aby sprzedający odpowiednio ją zapakował. Moja delikatnie się nadłamała (po instalacji tego praktycznie nie widać). Wkładanie listewek drewnianych wzdłuż podsufitki nic nie da. Muszą być włożone poprzecznie, lub całość musi być położona na jakiejś w miarę sztywnej płycie.

2. Teraz gdybym to robił, odpiął bym klem z akumulatora. Wynikają tu dwa problemy na koniec, których nie przewidziałem/zapomniałem, ale się podzielę:

- odpinana była z tyłu kurtyna. Po złożeniu wszystkiego mam błąd AIRBAG na desce zegarów i myślę że to od tego. Przy odpiętej klepie bym tego nie miał. Jednak jest to dość łatwe do usunięcia.

- grzebałem się długo przy aucie, ciągle otwierając/zamykając poszczególne drzwi, raz włączyłem muzyczkę. Nie odpaliłem auta przez ten cały czas :facepalm: . Finalnie, mój 11-letni aku kompletnie zdechł i po skończonej pracy nawet nie wjechałem do garażu :facepalm::lol: . Więc przestrzegam :decayed: . Lampki w drzwiach i muza dla umilenia czasu skutecznie go rozładują przez cały dzień. Przynajmniej mojemu się dostało.

Przy odpięciu aku naturalnie może być potrzebny kod do radia ( u mnie nie był potrzebny) i adaptacja kluczyka, ale to już się robi w 10 sekund bez żadnego kompa i kabli.

:hi:

Edytowane przez wrclaguna
  • Pomoc techniczna 3
Opublikowano

O widzisz, w dobrym czasie zamieszczony temat ;] od kilku dni bije się z myślami czy to zrobić czy nie, po tej fotostory wydaje się proste tylko odstrasza mnie czy to wszystko ładnie siedzi, nie skrzypi, nie odstaje?

Opublikowano

Wszystko siedzi tak samo. Wiadomo - trzeba to trochę przy składaniu kontrolować, w niektórych miejscach gdzie skręca się śrubami są małe widełki w jaki sposób można przykręcić element (owalne otwory) i w ten sposób można trochę zyskać - tu z 0.5 cm w lewo, tam troszkę naciągnąć. Jednak całość pasuje ostatecznie idelanie, trzeba tylko przyjrzeć się/porobić zdjęcia, który element zachodzi na który na początku i ostatecznie śrubokrętem trochę powtykać materiał w paru miejscach przy fugach.

Całość jest na zatrzaskach/śrubach, jak są nie połamane to trzymają jak w serii, elementy podsufitki są obłożone materiałem, więc skrzypieć nie ma co :)

Opublikowano

i gitara! A więc od dziś oficjalnie szukam całego zestawu, tj podsufitki, bocznych elementów, lusterka, słoneczników, rączek itd...

Opublikowano

Jakoś dosłownie wczoraj, czy przedwoczoraj widziałem podsufitkę kompletną w dobrej cenie w dziale sprzedam. User Wojtek A4 sprzedawał, ale nie śledziłem tematu czy poszł .. ;) jak nie to allegro, olx, pojawiają się komplety sporadycznie

Opublikowano

widziałem, poszła ino mig ;]

Opublikowano

U siebie w tamtym tygodniu wymieniałem podsufitkę . Przód bajka. Największą część czasu spędziłem z Tyłu siedząc w bagażniku.. pewnie nie chętnie zabierał bym się za to jeszcze raz. Ale w 5 godzinek udało się wszystko opanować :banan:

  • Pomoc techniczna 1
Opublikowano

Świetna, dokladna i bardzo sczegolowa foto relacja. :) nie dosc, ze narobiles sie przy wymianie podsufitki, to "trochę" czasu rowniez musiales spedzic nad tym, zeby to wszystko opisac, pozaznaczac - skleic w jedną calosc. :)

Mam nadzieje, ze uda mi sie przekabacic moją Panią i za nie dlugo taki ciemny srodek wyląduje również u mnie i podczas montazu skorzystam z tego tematu. :D

Opublikowano

:hi:

dzięki, trochę roboty faktycznie było. Ale skoro już robiłem to starałem się coś zostawić dla potomnych :P Szukałem wcześniej infa, jak to jest z avantem i nic w sumie nie znalazłem.

Przekabacaj i do dzieła :wink:

Opublikowano

Haha mimo jedno dniowej wojny w domu, Pani zostala przekabacona. :) w przyszlym tygodniu jadziem po czorny sufit. :D

A swoją drogą - za ile by mozna wystawic swoja podsufitke kompletną, ze wszystkimi plastikami, lampkami itd ?

Opublikowano

:thumbup1:

Myślę że kompletna to przynajmniej z 300-400 zł. Zależy od stanu w sumie. Moja niestety była w takim stanie że postanowiłem jej nie sprzedawać :ph34r:

Opublikowano

Ee no to nie za drogo troche? W sumie za nie wiele wiecej bedzie caly kompletny czorny. :) ja myslalem, zeby za 250zl go wystawic hmm ?!

Opublikowano

pierwszy raz rozbierana podsufitka przeze mnie. prostota wymiany na drugą, około 1,5h i wszystko wymienione. wystarczy śrubokręt i nie trzeba do końca wymontowywać słupków.

Opublikowano

Ee no to nie za drogo troche? W sumie za nie wiele wiecej bedzie caly kompletny czorny. :) ja myslalem, zeby za 250zl go wystawic hmm ?!

Jak jest w ładnym stanie to nie jest to drogo, tym bardziej że jest bardzo mało ładnych. Przyzwoita czarna kompletna to wydatek mniej więcej 600-800 zł więc widać różnicę :)


pierwszy raz rozbierana podsufitka przeze mnie. prostota wymiany na drugą, około 1,5h i wszystko wymienione. wystarczy śrubokręt i nie trzeba do końca wymontowywać słupków.

dokładnie, tylko górną część, materiałową. Generalnie szybko Ci poszło :naughty:

Opublikowano

Sufit juz jest, pomalu sobie wszystko piore i czeka na zalozenie. :D

male_e67901432d2b6bf59ae42a75966.jpg

Opublikowano

Pochwal się wrażeniami jak już ogarniesz :)

Opublikowano

Poki co wypralem narazie kilka elementow i teraz sie urlopuje, wiec z zalozeniem jeszcze troche poczeka. Narazie tylko ambiente jezdzi. ;)

Opublikowano

witam, jeśli wymieniam samą górę, to konieczne jest ściąganie tych wszystkich słupków? wymieniam bo zaczyna się odklejać materiał.

Opublikowano

witam, jeśli wymieniam samą górę, to konieczne jest ściąganie tych wszystkich słupków? wymieniam bo zaczyna się odklejać materiał.

Powiększ sobie przedostatnie zdjęcie, gdzie zdemontowana podsufitka leży na trawie. Widać tam ile podsufitki podtrzymują słupki. Jakbyś zdemontował, konsole, światełka, daszki przeciwsłoneczne i ostatni element podsufitki w bagażniku pod którym jest mocowanie, to może i będzie szansa na wyjęcie jej bez słupków. Bardziej może pojawić się problem poprawnego montażu, żeby części podsufitki, które przykrywają słupki poprawnie pod nie wsadzić.

Opublikowano (edytowane)

3 pytania:

1) jaki sposób w sedanie włożyć podsufitkę do wnętrza auta żeby jej nie załamać, nie pogiąć i nie zniszczyć? Mechanik powiedział, że trzeba zdemontować szybę, radził, że lepiej przednią???

2) dlaczego zdjęcia z Twojego posta "s3ns"się nie wyświetlają, nie ładują?

3) w moim audi A4 B6 z 2001 r. 1,9 TDI nastąpiło zwarcie przy oświetleniu i spaliła się podsufitka. W internecie znalazłem co najmniej kilka takich przypadków więc to chyba jakaś wada fabryczna bo nie ma tam żadnej możliwości mechanicznego uszkodzenia wiązki. Wywaliłem starą podsufitkę wraz z wiązką i kupiłem używaną w b.dobrym stanie, Starą wyrzuciłem. Problem polega na tym, że z lewego słupka wychodzi 5 przewodów i różnią się kolorami od tej nowej wiązki z podsufitką, którą kupiłem. Stara, spalona poszła do śmieci i teraz nie mam pojęcia jak to podłączyć skoro są inne kolory. Pytałem kilku elektryków samochodowych ale nie potrafią pomóc. W sieci też nie mogę znaleźć schematu. Czy potrafi ktoś coś pomóc???

Pozdrawiam

Edytowane przez Marcin_M86

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...