Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam,

Przechodzę pierwszy raz likwidację szkody z OC sprawcy i niewiele rozumiem. Szkoda była zgłoszona do zarządcy drogi, uszkodzeniu uległ przedni zderzak, spoiler i osłona silnika. TU przysłało rzeczoznawcę na oględziny auta, ten napstrykał fotek, po oględzinach sporządził kosztorys i dostarczył mi emailem, załączając 3 poniższe dokumenty, prosząc o wypełnienie druku szkody z numerem konta bankowego i zaznaczając następująco: "Jednocześnie informuję, iż sporządzenie niniejszego wyliczenia nie przesądza o odpowiedzialności ubezpieczyciela za zgłoszoną szkodę." Kosztorys otrzymałem z systemu AUDATEX, na śmieszną kwotę, brak w nim nazewnictwa części zamiennych użytych do wyliczenia, ściśle określonego przez rozporządzenie Komisji Europejskiej nr 461/2010, stawka RBG 50zł/h. Nie rozumiem dlaczego TU wysłało kosztorys i pyta o udostepnienie numeru konta bankowego, jednocześnie informując, że niniejsze wyliczenie nie przesądza o odpowiedzialności ubezpieczyciela za zgłoszoną szkodę. Czy to znaczy, że to jest jakiś kosztorys wstępny, jeszcze nie zatwierdzony przez TU? Plik kosztorysu w emailu nosi nazwę "Kalkulacja ofertowa". Czy proces likwidacji szkody jeszcze trwa? Zaznaczam, że nie decydowałem jeszcze czy chcę to robić gotówkowo czy bezgotówkowo w ASO. 

Na tę chwilę otrzymałem następujące dokumenty:

  • Kalkulacja ofertwa (kosztorys),
  • protokół szkody w pojeździe,
  • druk szkody do wypełnienia i podpisania

Rozumiem, że po wypełnieniu i podpisaniu druku szkody dla TU, gdzie ujęte jest szczegółowy przebieg zdarzenia, oświadczenie właściciela o nie byciu podatnikiem VAT i podaniu numeru konta bankowego zaprocesują zgłoszenie, przyznają odpowiedzialność szkody i kosztorys będzie oficjalny?

Na jakim etapie wybieram więc czy chcę usunąć szkodę gotówkowo czy bezgotówkowo?

Opublikowano

Zgłoszenie szkody skutkuje tym, że podmiot odpowiedzialny (ubezpieczyciel) ma obowiązek dokonać wyceny. Zatem wysyłając rzeczoznawcę dokonano wyceny szkody. W piśmie które otrzymałeś, informują Cię, że nie jest to jednoznaczne z przyjęciem odpowiedzialności za szkodę, i tak jest w istocie. Mają obowiązek wycenić, ale może się okazać, że szkoda powstała nie z ich winy, lub istnieją okoliczności wyłączające ich odpowiedzialność, więc nie zapłacą. Pytanie o nr konta jest rzeczą normalną. Na jakieś konto przecież muszą przelać kasę z odszkodowania. Jeśli pojazd ma współwłaściciela, to powinno być także i jego konto.

Nie napisałeś jaka to szkoda (okoliczności zdarzenia), a skoro nie masz doświadczenia w  takich sprawach, warto się dowiedzieć,  jak uniknąć kłopotów. Nie pochwaliłeś się kosztorysem, więc nie jestem w stanie ustalić, czy jest sporządzony poprawnie, czy też nie (wklejając zakryj dane osobowe). Likwidacja szkody może trwać nawet po otrzymaniu odszkodowania (do 3 lat od zdarzenia, można się odwołać, żądać korekty wyceny, czy uwzględnienia dodatkowych kosztów /holowanie, przegląd, auto zastępcze/). Decyzję o naprawie z rozliczeniem bezgotówkowym można podjąć nawet po otrzymaniu odszkodowania. Przelewasz wtedy kasę warsztatowi wykonującemu naprawę. Na wypełnienie o odesłanie ich druków masz czas, a zanim to zrobisz, patrz zdanie powyżej  "warto się dowiedzieć,  jak uniknąć kłopotów".

   

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...