Skocz do zawartości
Zdrowych i spokojnych Świąt dla Ciebie i rodzinki 🙌🎄
IGNOROWANY

Jak pracuje układ Bi-turbo niskich i wysokich obrotów?


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Zaciekwił mnie artykuł na onecie:

http://moto.onet.pl/1547968,4860,artykul.html

A dokładniej zastanawiam sie jak pracuje taki układ Bi-turbo - turbin niskich i wysokich obrotów?

Odpalamy auto, rozumiem że obie turbiny pracują, bo jak inaczej - napędzane sa spalinami. Jedziemy kręcą się obie, z tym że jedna zaczyna co??? więcej pompować - tu 400NM przy 1500obr hmmm. Narazie jest ok rozpędzamy się. Czy należy rozumiem że spalinki pobierane są z tego samego kanału? A jak jest za turbiną, z częścią dolotu ... chyba nie moga być ze sobą połączone bo ciśnienie by wchodziło do drugiej turbiny - zakadam że jakoś sa rozdzielone. Ale kręćmy dalej, w artykule jest że druga turbina wchodzi do pracy przy 3000 obr., więc dobrze a co dzieje się z turbiną niskich obrotów ... jest w jakiś sposób rozłączana. No i kiedyś trzeba będzie zejść z 3000 obr na mniej albo wielokrotnie przekraczać ten próg, co się wówczas dzieje?

Wiele pytań ale układ niezwykle ciekawy dający fantastyczne parametry. Rozumiem kiedy jest kompresor, który uzyskuje napęd mechanicznie z paska bądź elektrycznie ale dwie turbiny pracujące jakby "szeregowo"? Jakby to jeszcze zagmatwać to co ze zmienną geometrią łopatek - może tu już nie jest potrzebna?

Zapraszam do twórczej dyskusji i może ktoś to wyjaśni.

Opublikowano

Szeregowe Biturbo [edytuj]

W tego typu rozwiązaniach tylko jedna turbina jest nieprzerwanie napędzana przez spaliny, a druga załącza się w chwili odpowiedniego zapotrzebowania na moc i napędza drugą sprężarkę. W tym czasie dwa źródła doładowania pracują według zasady równoległego Twin Turbo. Zaletą tej techniki jest to, że przy niskich obciążeniach całkowity strumień objętości spalin działa tylko na jedną turbinę, co poprawia współczynnik sprawności źródeł doładowania i zmniejsza turbodziurę. Dodatkową zaletą jest to, że większa turbosprężarka osiąga optymalną prędkość obrotową jeszcze zanim jest potrzebna. Natomiast wadą jest skomplikowany układ kanałów dolotowych i wylotowych. Przykładem wykorzystania tego rozwiązania jest Ford/PSA (DW12BTED4).

Opublikowano

Czy aby wejście do pracy drugiej turbiny nie jest dla niej szokiem ... przecież dostaje momentalnie gorące spaliny na wychłodzony wirnik do tego dochodzi jeszcze dynamika gazów która możliwe że jest bardzo gwałtowna. Mniemam że musi to jakoś łagodniej wchodzić do pracy.

A co się dzieje z mniejsza turbiną jak wysokich obrotów pracuje?

i co się dzieje w układzie tym jak po długiej jezdzie w trasie powiedzmy 2,5 tyś obr lub 3,3 tyś obrotów nagle je zmienimy tak że będzie porzeba wejścia do pracy drugiej turbiny?

Tak sobie rozmawiałem z kolesiem że te turbiny mogłby być też tak skonstruowane że jest jedna strona gorąca a strona zimna posiada dwie sekcje ale nie miał bym pojecia jak to miało by sie przełączać.

Z jednym sie w 100% zgodze że ten układ musi być bardzo skąplikowany.

Opublikowano

skomplikowany :wink4: nie zapominaj ze turbiny maja olejowe chlodzenie, wiec ta wieksza turbina caly czas jest ogrzewana olejem gdy nie jest wykorzystywana. mysle ze jakimis rurkami czesc gazow wylotowych z malej turbiny caly czas napedza duza turbine. takze moim zdaniem okreslenie "wieksza turbina sie włącza" oznacza tyle ze zaczyna tloczyc powietrze pod wiekszym cisnieniem, natomias "wyłączona" oznacza ze turbinka sie kreci ale na takim jakby "biegu jałowym", a nie ze calkiem stoi

bmwbiturbomodule.JPG

tutaj pokazane biturbo z bmw silnik 3.0 306 hp ale tu chyba sa dwie takie same turbiny i kazda nepedzana z 3 cylindrow

nizej uklad z diesla bmw 3.0 286 hp i tu juz widac ze obydwie sa podlaczone do jednego kolektora wydechowego

bmw335d001pn4.jpg

mnie ciekawi jak sobie daje rade mniejsze turbo gdy duze chodzi na full obrotach

Opublikowano

pierwsze zdjęcie sie ne ładuje ale spr. jeszcze w domu

Drugie zdjęcie rozumiem że to od takiego bi turbo szeregowego, widać przy dużym turbo jakiś system klapek na doprowadzeniu powietrza i na wylocie spalin, jest jeszcze jakaś (na zdjęciu za nią w tel jest radyjko) ale trudno powiedzić czym tam steruje

Myślę że klapka na dużym turbo jest uchylona na tyle by uzyskać jakies minimalne tłoczenie.

Na zdjęciu nie widać żadnej klapki pomiędzy na wylotami sprężonego powietrza z małej i dużej turbiny (wylot z małej trafia na wlot dużej) ... jak duża pracuje faktycznie co z małą się dzieje.

Opublikowano

Może tu bedzie troche lepiej widac:

2544_4mg.jpg

Opublikowano

Zrobiłem pare tyś km Betą z silnikiem 3.0 SD biturbo i w porównaniu do 3.0 TDI spodziewałem sie szoku i tak jak piszą w ulotkach niesamowitego odejścia z niskich obrotów , w praktyce jednak jest inaczej , ten silnik bardzo podobnie jedzie z dołu i nie ma tu żadnego zdziwienia i przepaści nad jedną turbiną w Audi.Fajne jest tylko 286 KM w serii :) Choć sama konstrukcja turbawek jest ciekawa i teoretycznie idealna.

Opublikowano

Popatrzcie ze glowny wlot powietrza jest do bigturbo.

Opublikowano

Zrobiłem pare tyś km Betą z silnikiem 3.0 SD biturbo i w porównaniu do 3.0 TDI spodziewałem sie szoku i tak jak piszą w ulotkach niesamowitego odejścia z niskich obrotów , w praktyce jednak jest inaczej , ten silnik bardzo podobnie jedzie z dołu i nie ma tu żadnego zdziwienia i przepaści nad jedną turbiną w Audi.Fajne jest tylko 286 KM w serii :) Choć sama konstrukcja turbawek jest ciekawa i teoretycznie idealna.

jeszcze zalezy czy jezdziles 3 czy 5 :) mysle ze ten silniczek w 3 robi niezle zamieszanie na ulicy :decayed:

Opublikowano

A sterowanie mniejszą turbiną nie będzie się odbywać poprzez WG do określonego ciśnienia doładowania :?: :mysli:

Opublikowano

WG ... tzn? Chodzi o zaworek upustowy, nie bardzo bo na stronie tłoczenia jest połączona z dużą turbiną po stronie dolotu do niej

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...