Skocz do zawartości
IGNOROWANY

[ALL B5] CB-RADIO podpięte pod radio i wyłączane z kluczyka


Cysiu

Rekomendowane odpowiedzi

jak kluczyk jest w stacyjce radio gra wyciągam kluczyk radio (symphony1) wyłącza się ale po ponownym włączeniu radia (bez kluczyka) normalnie sobie gra więc nie wiem jak będzie się to miało do CB radia :mysli:

więc jak to sie ma do mojej symfonii 1

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam tak na marginesie to urządzenia typu CB powinny być podłączane do osobnego zasilania nie sprzężonego z systemem audio w aucie dlatego są montowane np.w wtyku zapalniczki na osobnym obwodzie i zabezpieczeniu czasem sytuacja ma miejsce sprzężenia zwrotnego czyli usłyszysz zakłócenia przy nadawaniu mowa oczywiście o instalacjach typu domowego na szybko i wtedy wszyscy są zdziwieni co jest a z resztą w razie jakiejś awari radia łatwo zlokalizujesz usterke a nie będziesz kopał w instalacji audio wiem co mówie troche tego zakładałem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam tak na marginesie to urządzenia typu CB powinny być podłączane do osobnego zasilania nie sprzężonego z systemem audio w aucie dlatego są montowane np.w wtyku zapalniczki na osobnym obwodzie i zabezpieczeniu czasem sytuacja ma miejsce sprzężenia zwrotnego czyli usłyszysz zakłócenia przy nadawaniu mowa oczywiście o instalacjach typu domowego na szybko i wtedy wszyscy są zdziwieni co jest a z resztą w razie jakiejś awari radia łatwo zlokalizujesz usterke a nie będziesz kopał w instalacji audio wiem co mówie troche tego zakładałem

Więc co Ty proponujesz kolego??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pociągnąć instalacje zasilania dodatkową chociażby z konsoli bezpieczników z i mase najlepiej z budy wozu wtedy masz 100% pewności o prawidłowości instalacji cb i braku zakłóceń jeśli będą takowe to nie jest wina radia i podłączenia tylko inne urządzenie powoduje zakłócenia .Zresztą poprawność instalacji jest podstawą dobrego działania nie tylko zasilanie ale ważna MASA (-) antena jest również masowana z pojazdem .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam tak na marginesie to urządzenia typu CB powinny być podłączane do osobnego zasilania nie sprzężonego z systemem audio w aucie dlatego są montowane np.w wtyku zapalniczki na osobnym obwodzie i zabezpieczeniu czasem sytuacja ma miejsce sprzężenia zwrotnego czyli usłyszysz zakłócenia przy nadawaniu mowa oczywiście o instalacjach typu domowego na szybko i wtedy wszyscy są zdziwieni co jest a z resztą w razie jakiejś awari radia łatwo zlokalizujesz usterke a nie będziesz kopał w instalacji audio wiem co mówie troche tego zakładałem

Nie zgadzam się z tym. Nie ma znaczenia gdzie podłączysz CB (ważne jednak żeby ten obwód był zabezpieczony), a sprzężenie się zrobi wtedy gdy będziesz miał słabą masę na antenie (jak to sobie wyobrażasz, to sprzężenie na zasilaniu, sprzężenie dotyczy napięć i prądów przemiennych wtedy może się coś wyindukować, a zasilanie w aucie masz +12 stałego)

Jeżeli podłączysz CB w jakieś inne miejsce niż z zasilania radia, może dojść do sytuacji że po zasilaniu silniki (wycieraczki, alternator, el. szyby) sieją harmoniczne i od zasilania będziesz miał zakłócenia, jednak w A4 NIE sieją silniki na pewno na zasilaniu radia zwykłego więc CB spokojnie można podłączać.[br]Dopisany: 17 Maj 2010, 09:47_________________________________________________

.... tylko inne urządzenie powoduje zakłócenia ....

Jakie są te urządzenia?? Właśnie silniki, a one skąd biorą masę?? Z blachy autka, więc podłączasz minus właśnie do urządzenia które sieje harmoniczne. Zasilanie radia masz odseparowane poprzez układy (filtry) niwelujące właśnie te harmoniczne.

Z końcowym zdaniem zgadzam się w 100%, masa anteny to podstawa do prawidłowego działania i brak masy oznacza charakterystyczny pisk w głośnikach autka, ponieważ sygnał końcowy wraca na początek, zamiast wrócić masą i tu się tworzy sprzężenie zwrotne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja od roku mam podpiete pod radio antena na magnesie i jak skrece radio to czasem wycieraczki uslysze ale radio musi byc skrecone na granicy szumow

To masz właśnie zakłócenia od zasialnia. Niestety nie da się wyeliminować całkowicie harmonicznych generowanych przez silniki elektryczne, jednak rozkręcenie na full SQL spododuje zbieranie nawet zakłóceń z otoczenia, a co dopiero z autka w którym znajduje się to CB

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledzy dochodze do wniosku iż wszystkie te chęci na profi instlki cb idą nie w tą strone co trzeba czytam te posty i wnioskuje że kolega zakłada proste jedno z niedrogich radi cb a odseparowanie na bramce szumów czy selq innych dzwięków czy zakłócen z samochodu będą zawsze bo w znikomym stosunku słyszalne TYLKO w radiach profi gdzie system filtracji i układu separacji we-wy jest na wysokim poziome wtedy szukamy błędu .Tak więc w radiach tańszych nie szukajmy ideału tylko w miare poprawnie zróbmy instalacje zasilania i masy a wtedy 100% zadowolenia z radijka .Czasem nasłuc**je czy wołam ogólny "jak mnie słychac " i powiem szczerze co drugi ma tak zestrojoną antene z cb i autem jakby boing leciał obok a każdy z nich mówi że jest idealnie tylko ty siejesz. Tak jak "mam zestrojone na ideał swr1,1" to chba cud bo wszyscy stroją tylko dłubością i antena za 50 zeta i przyrząd do swr za 30 i jest ok ,skądz to znam ale na warunki polskie do osdłuchów starczy napewno.Tak więc lepiej zrobic dokładniej niż " użyć potem gaśnicy " Powodzenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak pisałem już mam 1,5 roku a nie rok pomyłka gaśnicy nie używałem nie musze pamiętać o wyłączaniu cb i słychać nawet nie tyle wycieraczki bo ich nie słyszę a silniczek od spryskiwaczy wiec mi to nie przeszkadza żeby ktoś narzekał ze słabo mnie spychać albo coś w tym stylu pewnie można coś poprawić bo nie jest to zrobione w 100% tak jak powinno być ewentualnie można zrobić to z czystym zasilaniem czyli z bezpieczników i sterowaniem z kluczyka za pomocą prostego przekaźnika i wtedy powinno być jak Bozia przykazała i załączanie po kluczyku tez będzie działać

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kolego radio cb Ci się nie włączy bynajmniej moja gamma sie nie włącza ponieważ nie dostaje zasilania które jest podawane po wożeniu kluczyka

Bo jak podłączyłeś cb pod pin piąty w gammie to ci sie nic nie pojawi podłącz pod pn 3 tam masz + po stacyjce .
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kolego radio cb Ci się nie włączy bynajmniej moja gamma sie nie włącza ponieważ nie dostaje zasilania które jest podawane po wożeniu kluczyka

Bo jak podłączyłeś cb pod pin piąty w gammie to ci sie nic nie pojawi podłącz pod pn 3 tam masz + po stacyjce .

niewlaczy sie kolego dopuki niewlozymy kluczyka do stacyjki a pod 3 jest podswietlanie przycisków po zapaleniu świateł a nie po stacyjce po stacyjce jest 1i 5

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

Może już temat trochę przestarzały, ale dla potomnych może się przydać. Przedstawiony problem ma kilka aspektów , które należy rozważyć:

1. Pobór prądu

2. Poprawna instalacja antenowa a zakłócenia

3. Ustawienia radia po wyłączeniu napięcia.

Jak któryś z kolegów zauważył pobór prądu przy mocy nadawczej 4W w niektórych modelach może znacznie przekroczyć wartość 2A. Rado CB, zależnie od wykonania i wyboru rodzaju modulacji może spokojnie "pociągnąć" również i 25A albo i więcej. Dlatego osobiście polecam podłączenie bezpośrednio pod zaciski akumulatora, uwzględniając oczywiście odpowiednie zabezpieczenie na kablu w postaci bezpiecznika bezzwłocznego odpowiedniego do wybranego modelu radia i rodzaju modulacji. Jeśli ktoś nie wie o co chodzi z tą modulacją, to informuję, że niektóre radia CB w modulacji SSB mogą mieć moc rzędu 40Wat albo i więcej. Podłączenie bezpośrednie pod akumulator ma również dodatkową zaletę, niweluje niektóre zakłócenia pochodzące od instalacji elektrycznej pojazdu.

Bardzo ważną sprawą jest odpowiedni dobór kabli zasilających. Kable prowadzone wewnątrz karoserii winny mieć wzmocnioną izolację.

Następną sprawą jest wykonanie odpowiedniej instalacji antenowej i samej anteny. Preferuję tutaj anteny, które mają bezpośrednie galwaniczne połączenie z masą pojazdu. Tylko takie połączenie sprzyja pozbywaniu się nie potrzebnych zakłóceń podążających do radia poprzez antenę i kabel antenowy. Dla poprawy parametrów lub jak to nazywają inni, dla poprawienia osiągów, najlepszymi antenami są anteny jak najdłuższe. Wszelkie wynalazki o 50cm długości służą tylko do oszukania radia. Do tego wszystkiego, tylko dobrze zestrojona instalacja antenowa może zapewnić dobre warunki pracy radia CB. Przy wyborze anteny należy kierować się głównie wartością podawaną w decybelach (zysk energetyczny) - im większa liczba tym lepiej.

I kolejny aspekt. Kolega upierał się, żeby radio wyłączało się po wyjęciu kluczyka, ale w mojej karierze spotykałem się wręcz z odwrotnymi oczekiwaniami użytkowników CB radio. Przyczyna tkwi w ustawieniach CB radia po wyłączeniu napięcia. Bardzo wiele urządzeń po pozbawieniu napięcia przy załączaniu traci swoje ustawienia, dotyczy to głównie pamięci. Radio przyjmuje w wielu przypadkach kanał 9. Dotyczy to głównie urządzeń zbudowanych w oparciu o mikroprocesory. Dotyczy to również m790. Takiego mankamentu nie posiadają radia z mechanicznym przełącznikiem kanałów.

Trochę przynudziłem, ale myślę, że pomoże to rozwiać wiele wątpliwości i przyczyni się do spadkyu zakłóceń nie tylko w eterze ale i w samochodzie.

Pozdrawiam

Antoni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Antoni ja używam już od dawna m790 i mam podpięte pod radio i załącza się po przekręceniu kluczyka i to ze utrata pamięci dotyczy tego radia to jakieś nieporozumienie ponieważ zawsze odpala się na tym kanale na którym zostawiłem na ogół na 19 a rzeczywiście domyślny jest 9 tylko nigdy na tym kanale mi się nie załącza

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

Może już temat trochę przestarzały, ale dla potomnych może się przydać. Przedstawiony problem ma kilka aspektów , które należy rozważyć:

1. Pobór prądu

2. Poprawna instalacja antenowa a zakłócenia

3. Ustawienia radia po wyłączeniu napięcia.

Jak któryś z kolegów zauważył pobór prądu przy mocy nadawczej 4W w niektórych modelach może znacznie przekroczyć wartość 2A. Rado CB, zależnie od wykonania i wyboru rodzaju modulacji może spokojnie "pociągnąć" również i 25A albo i więcej. Dlatego osobiście polecam podłączenie bezpośrednio pod zaciski akumulatora, uwzględniając oczywiście odpowiednie zabezpieczenie na kablu w postaci bezpiecznika bezzwłocznego odpowiedniego do wybranego modelu radia i rodzaju modulacji. Jeśli ktoś nie wie o co chodzi z tą modulacją, to informuję, że niektóre radia CB w modulacji SSB mogą mieć moc rzędu 40Wat albo i więcej. Podłączenie bezpośrednie pod akumulator ma również dodatkową zaletę, niweluje niektóre zakłócenia pochodzące od instalacji elektrycznej pojazdu.

Bardzo ważną sprawą jest odpowiedni dobór kabli zasilających. Kable prowadzone wewnątrz karoserii winny mieć wzmocnioną izolację.

Następną sprawą jest wykonanie odpowiedniej instalacji antenowej i samej anteny. Preferuję tutaj anteny, które mają bezpośrednie galwaniczne połączenie z masą pojazdu. Tylko takie połączenie sprzyja pozbywaniu się nie potrzebnych zakłóceń podążających do radia poprzez antenę i kabel antenowy. Dla poprawy parametrów lub jak to nazywają inni, dla poprawienia osiągów, najlepszymi antenami są anteny jak najdłuższe. Wszelkie wynalazki o 50cm długości służą tylko do oszukania radia. Do tego wszystkiego, tylko dobrze zestrojona instalacja antenowa może zapewnić dobre warunki pracy radia CB. Przy wyborze anteny należy kierować się głównie wartością podawaną w decybelach (zysk energetyczny) - im większa liczba tym lepiej.

I kolejny aspekt. Kolega upierał się, żeby radio wyłączało się po wyjęciu kluczyka, ale w mojej karierze spotykałem się wręcz z odwrotnymi oczekiwaniami użytkowników CB radio. Przyczyna tkwi w ustawieniach CB radia po wyłączeniu napięcia. Bardzo wiele urządzeń po pozbawieniu napięcia przy załączaniu traci swoje ustawienia, dotyczy to głównie pamięci. Radio przyjmuje w wielu przypadkach kanał 9. Dotyczy to głównie urządzeń zbudowanych w oparciu o mikroprocesory. Dotyczy to również m790. Takiego mankamentu nie posiadają radia z mechanicznym przełącznikiem kanałów.

Trochę przynudziłem, ale myślę, że pomoże to rozwiać wiele wątpliwości i przyczyni się do spadkyu zakłóceń nie tylko w eterze ale i w samochodzie.

Pozdrawiam

Antoni.

Zgadza się wszystko i i pięknie. Tylko w A4 naprawdę nie ma zakłóceń po zacisku 15 (czyli + po stacyjce). Wybór gdzie podłączyć radio CB, należy do Was. Jednak nie mogę się zgodzić z tym że po akumulatorze nie ma zakłóceń. To wszystko zależy od tego jak jest rozprowadzona instalacja w autku i w jednym jak się podłączy do akumulatora to są większe zakłócenia niż jak się weźmie zasilanie z zapalniczki. W większości autek można podłączać z zasilania od radia i jest ok. Narazie miałem jeden przypadek kiedy musiałem iść bezpośrednio z akumulatora i był to eskort, tak siał na zasilaniu że żadne filtry nie pomagały, od akumulatora też nie bardzo się dało wyeliminować te zakłócenia, dopiero przewód ekranowany pomógł.

Minusem podłączenia radia pod wyłączany + jest fakt że radio może załączać się na kanale 9 ale to raczej dotyczy starszych radii. Większość CB na rynku "pamięta" ostatnią pozycję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie!

Kolego "mily" - przyznam, że nie otwierałem normalnego radia i nie mam pojęcia jakiego przekroju są przewody lub jak się domyślam ścieżki wewnątrz obudowy z zestawem gniazd. Jak wcześniej podkreśliłem moc zainstalowanego radia może bardzo podwyższyć pobór prądu i przy zbyt małym przekroju może to doprowadzić do przepalenia w/w ścieżek i/lub powstania pożaru. Nadmierne obciążenie powoduje również spadki napięcia. Takie podłączenie umożliwia przenikanie wcz. (wysokiej częstotliwości) na obwody radia samochodowego i dodatkowo omija zastosowane fabrycznie zabezpieczenia przeciwzakłóceniowe. Żeby jednak nie siać zamętu w swoim poście napisałem, że ja preferuje podłączenie bezpośrednio pod akumulator, ale nie napisałem :no:, że to podłączenie eliminuje wszystkie zakłócenia. Napisałem, że niweluje niektóre zakłócenia. Oczywiście wybór zależy od indywidualnych preferencji użytkownika.

Pozdrawiam!

Antoni

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie!

... bardzo podwyższyć pobór prądu i przy zbyt małym przekroju może to doprowadzić do przepalenia w/w ścieżek i/lub powstania pożaru. Nadmierne obciążenie powoduje również spadki napięcia. ...

Pogubiłem się z tą mocą, przecież obwód radia masz zabezpieczony standardowo 10A zabezpieczeniem i to zabezpieczenie dobrane jest do grubości kabla zasilającego radio fabrycznie, czyli jeżeli przez przewód zostanie podbarny większy prąd niż dopuszcza producent auta, wyrzuci zabezpieczenie, co jednoznacznie oczywiście świadczy o tym że to radio nie może być zasilane z tego obwodu (i wtedy faktycznie najlepiej zasilić z aku), jednak dzisiaj sprzedaje się radia CB które fabrycznie mają zabezpieczenia ok 2A (więc to nie jest żadna moc).

Nie wywoła to żadnego pożaru.

Wydaje mi się że trochę przesadzasz, opisujesz tu rzeczy króre w rzeczywistości nie istnieją i są to sytuacje hipotetyczne, co będzie jak ktoś kupi radio niestandardowe. Pozatym modulacja jednowstęgowa w CB żadko występuje, a jeżeli już to moc może wzrosnąć maks dwukrotnie, co znacza pobór prądu ok 4A. Takie radia kosztują ok 1000zł i przeciętny użytkownik CB żadko kiedy kupi takie radio.

PS Pokaż mi radio CB (mobilne) które pobiera 25A i jest dopuszczone do użytku bez zezwolenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj!

Radia to ja może Tobie nie pokaże, ale samochód w którym takie radio jest zainstalowane mogę. Mało tego, dopał 100W koło radia. Mylisz się mówiąc, że radia z modulacją jednowstęgową kosztują po około 1000zł i że rzadko się je kupuje, ale nie chce z tobą w jakikolwiek sposób polemizować, chodziło mi głównie o zwrócenie uwagi na rzeczy o których przeciętny użytkownik radia CB może nie mieć pojęcia, jak również zagrożenia z tym związane.

Pozdrawiam!

Antoni

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...