Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Błąd czunika nox w A4 B9 2.0TDI


A4B9
Przejdź do rozwiązania Rozwiązane przez A4B9,

Rekomendowane odpowiedzi

19 minut temu, Muskel1 napisał(a):

Zmierzyć pod obciążeniem, bo tylko wtedy jest 100% pewność, że wiązka nie jest gdzieś uszkodzona. Jak jest gdzieś pęknięta to takie mierzenie, które dokonałeś tego nie wykaże, i rezystancja czy napięcie pokaże normalnie.

Tylko pod obciążeniem wyjdzie szydło z wora.

1. Czy to dotyczy przewodu zasilającego sterownik sondy  czy także przewody na odcinku sterownik sondy/silnika?

 

2. W jaki sposób można to robić? Jest to o tyle problematyczne że ten błąd nie pojawia się odrazu po skasowaniu , występuje co jakiś czas i ciężko będzie „uchwycić” moment np. Spadku napięcia 

Edytowane przez A4B9
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Wszystkie przewody od sterownika do wtyczki sterownika. 

2. Wypinasz wtyczkę od sterownika silnika oraz wtyczkę od czujnika NOx i podajesz na odpowiednie piny napięcie. Do obwodu podpinasz szeregowo żaróweczkę 10-15W i woltomierz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tutaj taki schemat jak podłączyć.

Screenshot_20240623_161238_Samsung Notes.jpg

Edytowane przez Muskel1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, Muskel1 napisał(a):

Tutaj taki schemat jak podłączyć.

Screenshot_20240623_161238_Samsung Notes.jpg

Dzięki 🙂

 

Czyli na wtyczce od sterownika podać 12v (+,-)a na wtyczce czujnika podłączyć odbiornik w postaci żarówki czy samego czujnika ? Jeśli czujniku jest grzałką to pobór prądu może być duży 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do wtyczki sterownika silnika (oczywiście wtyczka wypięta ze sterownika) podajesz napięcie, a przy wtyczce czujnika podłączasz szeregowo żarówkę i woltomierz. Czujnik musisz wypiąć bo go spalisz lub uszkodzisz podając na wszystkich pinach 12V. Tutaj chodzi o sprawdzenie tylko wiązki od wtyczki sterownika silnika do wtyczki sterownika czujnika.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiesz co, patrzę właśnie na schemat i widzę, że ten schemat nic nie da, bi czujnik NOx nie jest wpièty do sterownika silnika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, Muskel1 napisał(a):

Do wtyczki sterownika silnika (oczywiście wtyczka wypięta ze sterownika) podajesz napięcie, a przy wtyczce czujnika podłączasz szeregowo żarówkę i woltomierz. Czujnik musisz wypiąć bo go spalisz lub uszkodzisz podając na wszystkich pinach 12V. Tutaj chodzi o sprawdzenie tylko wiązki od wtyczki sterownika silnika do wtyczki sterownika czujnika.

Zaglądałem do schematu , przewody zasilające  od sterownika czujnika do sterownika silnika jest poprowadzony bezpośrednio natomiast przewody sygnałowe są jeszcze poprowadzone do jakiegoś urządzenia i mam obawy że jak podam napięcie przy wtyczce sterownika silnika to mogą coś zjarać 

 

 

IMG_3472.jpeg

IMG_3471.jpeg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, Muskel1 napisał(a):

Wiesz co, patrzę właśnie na schemat i widzę, że ten schemat nic nie da, bi czujnik NOx nie jest wpièty do sterownika silnika.

O tym samym napisaliśmy 🙂Do sterownika silnika wchodzą przewody sygnałowe ze sterownika czujnika (sprawdziłem miernikiem ) ale ona są jeszcze gdzieś „rozgałęzione” . Natomiast ze schematu wynika że zasilanie nie jest ze sterownika silnika 

Edytowane przez A4B9
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sterownik NOx wisi na magistrali CAN i tam się komunikuje ze sterownikiem silnika. Możesz sprawdzić tylko obwód zasilania sterownika NOx.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, Muskel1 napisał(a):

Sterownik NOx wisi na magistrali CAN i tam się komunikuje ze sterownikiem silnika. Możesz sprawdzić tylko obwód zasilania sterownika NOx.

Musze poszukać gdzie lecą przewody od zasilania. Ale coś czuję że skończy się na wymianie . Ostatnio po zapaleniu silnika słychać było bardzo delikatne falowanie obrotów przez kilka pierwszych minut pracy silnika. Gdzieś czytałem że może to być objaw sondy nox.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, A4B9 napisał(a):

przewody sygnałowe są jeszcze poprowadzone do jakiegoś urządzenia i mam obawy że jak podam napięcie przy wtyczce sterownika silnika to mogą coś zjarać

Dokładnie, na przewody CAN BUS nie wolno podawać napięcia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wpadłem na prosty sposób i wykluczyło się kilka możliwości . W przypadku przerwy zasilania/sygnału sterownika czujnika  (nawet na ułamek sekundy) pojawia się zupełnie inny błąd (sensor CAN bus) a na desce rozdzielczej komunikat o awarii .

 

Sądze więc że jest coś ze sterownikiem lub samym czujnikiem 

 

 

IMG_8884.jpeg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Muskel1

 

Jakie wartości (zakres) powinno pokazywać przy IDE04098? u mnie jest albo 0 albo wskoczy na 65535 a niekiedy działa „płynnie „ pokazując wartości w granicach 40ppm

 

 

IMG_8900.jpeg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

65535 jest to wartość obliczana czujnika NOx przed katalizatorem SCR, (na podstawie czego wiedzą tylko panowie w Ingolstadt), gdyż w naszych silnikach jest tylko jeden czujnik NOx za katlizatorem SCR.

Wartość drugiego czujnika za katalizatorem to u mnie na screenie 2 ppm. Wartości te zależne są od stanu obciążenia silnika, obrotów silnika temperatury panującej w katalizatorze SCR.

Katalizator SCR musi najpierw osiągnąć pewną temp. aby zachodziła reakcja chemiczna.

Sprawność działania katalizatora SCR i czujnika NOx widać na wartościach na poniższym screenie. Rozgrzej auto tak aby temp. katalizatora SCR była powyżej 280 °C i sprawdź w czasie jazdy jak to u Ciebie wygląda ze sprawnością.

 

Screenshot (29).png

Edytowane przez Muskel1
  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie jest tak jak napisałeś @Muskel1 , po osiągnięciu temperatury scr czujnik pokazuje  wartości.

 

Zakładałem testowo dwa czujniki, błedow  nie pokazuje ale co ciekawe mają diametralnie inne wskazania NOx przy mocnym wciśnięciu gazu (w podłogę) .Pierwszy z nich nie pokazuje wartości większych niż 250-260ppm natomiast drugi potrafi wskazywać nawet do 1400ppm .  Są to wartości przy podobnych warunkach (temp.otoczenia,temp.SCR, te.silnika) . W 2.0 jest jeden czujnik przed katalizatorem SCR

Teraz jestem w kropce bo zastanwiam się który czujnik założyć, czy są jakieś dostępne dane mówiące o zakresie ppm ?


 

 

Edytowane przez A4B9
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Rozwiązanie

Problem rozwiązany- uszkodzony czujnik lub jego sterownik. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...