Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Benzyna 95 czy 98 do Audi A4 B9 2.0 TFSI?


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam, 

Na zbiorniku paliwa mam zdjęcie jak poniżej, czy to oznacza że zalecana benzyna to 95 czy 98? I z waszego doświadczenia czy opłaca się tankować droższą 98 w tym przypadku, czy będzie mieć lepszy wpływ na silnik?

Dzięki!

 

WhatsAppImage2025-02-21at19_00_17.jpeg.fa1f7128309fd437c290562c1550a05f.jpeg

Opublikowano

Min 95

Opublikowano
Godzinę temu, pelonek1 napisał(a):

Min 95

Kolejna zagadka rozwiązana przez Sherlocka :)

Opublikowano
1 minutę temu, RaThek napisał(a):

Kolejna zagadka rozwiązana przez Sherlocka :)

Nie było łatwo 😃

  • Haha 1
Opublikowano

No domyślam się. Szacun 💪:)

Opublikowano

A warto się przerzucić na 98? 🙂

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano
W dniu 22.02.2025 o 07:42, Krakan napisał(a):

A warto się przerzucić na 98? 🙂

Na to nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Jeśli silnik jest w fabryce zaprojektowany pod 98 to temat jest prosty. W przypadku 95 sama liczba oktanowa nie mówi kompletnie nic, a w przypadku E10 częściej ma liczbę oktanową w okolicach 96-97 bo alkohol sam z siebie ma wyższą wartość oktanową. Ważniejsze z czego jest komponowana, z samego Orlenu wyjeżdżają półprodukty do terminali po całej Polsce i tam na miejscu są komponowane i przepompowywane do cystern i rozwożone po stacjach. Tu się zaczyna oberek ponieważ skład paliw jest unormowany, ale są widełki które właściciele stacji i hurtownie bardzo często wykorzystują, chodzi przede wszystkim o cenę a rzadziej o dostępność. W dużym skrócie ta sama benzyna 95 na stacji X może mieć inny skład niż 95 na stacji Y która znajduje się przez drogę i wszystko będzie w porządku ponieważ obie mieszczą się w ustawowych widełkach. Przy czym jedna będzie komponowana na bazie węglowodorów olefinowych z różnymi eterami do podbicia liczby oktanowej które mają wyższą kaloryczność ale w większym stopniu przyczyniają się do powstawania twardych osadów w silniku, a inna benzyna będzie na bazie węglowodorów aromatycznych z dodatkiem parafin które są czystsze i mają bazowo wyższą liczbę oktanową oraz są bardziej lotne przez co lepiej się rozpylają i jest czystsze spalanie. Wiadomo że w idealnym świecie najlepiej byłoby zachować ten złoty środek przy komponowaniu paliw, ale w naszym kraju nikt się na pieniądze nie obraża więc wygląda to jak wygląda... Temat jest bardzo szeroki bo można trafić na bardzo dobrą 95 jak i na słabszą 98 lub odwrotnie. Z ciekawostek rząd w brukseli biczuje nas coraz to głupszymi pomysłami, ale jak oddajemy czy tam jak kto woli sprzedajemy paliwo na wschód to jedzie do nich czyściutkie E0 i B0, więc jednak da się. Słowem na koniec, może część z Was wie lub nie, ale na każdej stacji można poprosić o certyfikat dostawy gdzie jest w tabeli wyszczególnione z czego była komponowana benzyna oraz jaki był dodany alkohol i na tej podstawie możemy zdecydować czy lać 95,98 czy jechać raczej na inną stację. Wiem że nie każdy jest ekstrawertykiem lub tzw. dociekliwym swoich praw konsumenckich albo nie każdemu się po prostu chce biegać najpierw do kasy i prosić o tabelkę, ale miejcie z tyłu głowy że jest coś takiego i mamy prawo do wglądu. 

Odpowiadając na Twoje pytanie: to zależy :)     

  • Lubię to 1
Opublikowano

Dużo też zależy jak korzystasz z osiągów silnika. Jak często kręcisz pod czerwone pole to jednak lepiej jest zalać te 98.

Ja w swoim 3.0 TFSI jeździłem początkowo na 95, sporadycznie tankowałem 98 ale nie czułem różnicy, oczywiście po za ceną. Dopiero znalazłem info, że sterownik silnika po jakimś czasie adoptuje się do nowego paliwa. Potem zacząłem tankować regularnie i jednak podczas korzystania z maks osiągów odczuwam różnice - czuć, że na wysokich obrotach jest wyższa moc. Przy 95 pewnie cofało zapłony i nie osiągał tej mocy co na 98.

 

Tak na marginesie zapytam, może ktoś wie, dlaczego obecnie między pb95 a 98 jest taka różnica w cenie? nawet 70-90 gr,  parę lat temu było 20-30 gr różnicy.....

Opublikowano

Prawo rynku. Przez strach przed E10 (często słuszny) zwiększyła się popularność 98, no i alkohol jest po prostu dużo tańszy od rafinatów, chociaż w przypadku paliw ma to marginalny wpływ na jego cenę przy dystrybutorze.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...