Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Kabelki dla car audio (co polecacie?)


adadur

Rekomendowane odpowiedzi

Powoli rozeznaje rynek za wzmakiem 4 kanałowym oraz subem (skrzynie BR sam wrezam) ale o tym później. Chiałem was podpytać jakie kabelki byście polecali dla:

1) sygnałowy (+sterowania) do wzmacniacza

2) zasilanie dla wzmacniacza

3) sygnałowy na subwoofer (myślę że ok 350W w RMS)

Dodam że majątku ziemskiego nie posiadam aby zamienić go na kable, mają być dobre i rozsądne cenowo. Wiec swoje propozycje podpierajcie linkami i cenami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1) Kable sygnalowe najlepiej ekranowane

- puscic oddzielnie od wiazek kablowych i zasilajacych z powodu zaklucen.

- linki i tu jest problem gdzies ich mialem ale posialem wiec sorki. Ale w kazdym sklepie

z audio takie sa moga byc nawet popularne komplety wazne aby sygnalowe byly ekranowane.

2) Kable miedziane z miedzibeztlenkowej dosc drogie ale dobre, bezpiecznik conajmniej 40A (jak kupisz komplecik to w nim bedzie) - grubosc 2mm kwadrat na kazde 100 w mocy.

Bez posrednio z akumulatora +/-

3) nie pamietam przelicznika do grubosci ale mysle ze 4 mm kwadrat wystarczy.

Jak znajde linki to dorzuce. :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moc to jedno, podaj wartosći bezpieczników na wzmacniaczach/wzmacniaczu długość kabla prądowego, podpowiem Ci jaki przewód użyć,

Co do sygnalówek warto zainwestować w lepszej jakośći druty, jesli interesuje Cie coś z oferty Eagle Cable to zapraszam na priva, ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A wzmacniacz jeszcze rozeznaje podobnie głośnik choć pewne preferencje już mam. Co do długości kabelka to może ktoś dopowie ile w avancie potrzeba (pewnie 4-5m). Co do bezpieczników to ten którym się interesuje ma 2x30A wieć na kablu będzie 40A lub 50A

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I nie oszczędzaj na kablach sygnałowych. Tak jak Bartass_1 mówi, kup porządne kable Eagle. Kupuj potrójnie ekranowane, cena ok. 80 zł za 5,5m bodajże, podwójnie ekranowane ok. 50zł. Mi znajomy z CarAudioReda też takie doradzał. Jak samochód ma dużo elektroniki to potrójnie ekranowane są OK. Możesz je kłaść nie patrząc na to którędy idą. W podwójnie ekranowanych już trzeba uważać. Może się zdarzyć, że będą szły za blisko jakiegoś przekaźnika czy innego cuda i będziesz słyszał piski w głośnikach. Ja tak miałem u siebie. Było słychać alternator, światła itp. Po zmianie kabla - ręką odjął. Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przewody zasilające.

W jednym z czasopis znalazłem procedurę obliczeniową dla dobierania kabla zasilającego.

Możemy przjąć że więkość popularnych wzmacniaczy (o sprawności 60%) w zależności od mocy pracują od 15A do 70A jednak impulcowo może to być 100A i tą wartoś bierzemy do obliczeń.

Druga sprawa to materiał z jakiego wykonane są przewody - dla miedzi beztlenowej (OFC) jest to 0,0170 Oma/mm2/m czyli przewód o przekroju 1mm2 i długości 1m posiada rezystancję (oporność) 0,0170 Oma.

Przykład 1 - dla przewodu 20mm2:

R=(10m x 0,0170)/20mm2=0,0085 Oma

spadek napięcia:

U=IxR >>> U= 100A x 0,0085Oma = 0,85V

Przykład 2 - dla przewodu 35mm2:

R=(10m x 0,0170)/35mm2=0,0048 Oma

spadek napięcia:

U=IxR >>> U= 100A x 0,0048Oma = 0,48V

Akceptowalna granica spadku napięcia to 0,5V - im mniej tym lepiej.[br]Dopisany: 17 Kwiecień 2007, 11:11 _________________________________________________Kabelki w aucie położone.

Dla przewodów "+" i "-" o długości 2x5m i średnicy 20mm2 firmy Dietz pomiar na zacisakach wzmacniacza przy wyłączonym silniku wyniósł ok. 12,5V przy uruchomionym ok. 14,5V zatem prądu na wzmacniacz (2x25Amper) nie zbraknie.

Niedługo podeśle fotki z montażu kabli.

Teraz na tapecie jest budowa suba - dziś skończe ostanią ściankę montować i może coś wkońcu z niego zagra. - też sie postaram o jakies fotostory

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastanawiam sie, dlaczego do obliczen z postu powyzej zostalo przyjete 10m. Nie powinno byc 5m?

Jest to nie bez znaczenia, bo jesli do obliczen kablowych do naszych A4 nalezy przyjazc 10m (2x5m?) to nalezaloby kupic kable 35mm2, ktore sa duzo drozsze od 20mm2...

Z drugiej strony rozumiem, ze kupiles 20mm2 Dietza i chyba wszystko jest w porzadku, prawda?

W ogole to co by sie stalo gdyby kupic kable za cienkie (np. 10mm2) ? Spalilyby sie przy mocniejszym graniu...?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak u mnie jest wszystko jak najbardziej OK.

Kenny jeżeli podał byś jaki to wzmacniacz (ewentualnie jakie ma bezpieczniki) możne by ci coś zasugerować. Ogólnie prościej kierować się tabelką zamieszczoną przez Bartassa - sprawdzi sie z pewnością tak dobrany kabelek.

Co się stanie jak kable będą za cienkie:

- przy bardzo cienkich moga wręcz sie spalić ;) kiedy rozkręci się głośniej ale tak cienkich to nikt nie stosuje, już sam rozsądek podpowiada by stosować grubsze kable.

- im cięszy kabel tym straty na zasilaniu wzmacniacza. Każdy producent chwali sie jaką to one mają moce itp itd ale należy pamiętać że te wartości są podawane dla 14,5V lub renomowane firmy czasem dla 12V (tak często Alpine podaje). Dobre wzmaki nie ruszą poniżej pewnych wartości (7-9V).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wzmacniacz CarPower HPB-604 . Subwoofer Hertz ES 250.

1). Forest pisal o sygnalowych kablach potrojnie ekranowanych. Szukalem kompletu kabli, w ktorym sygnalowy bylby potrojnie ekranowany, ale nie widze nigdzie takiego.

Czy ktos poza Forestem mial problem stosujac kable podwojnie (a nie potrojnie) ekranowane?

2). Adadur, skoro wiesz juz jaki wzmacniacz i subwoofer, to kupic zasilajace 20mm2 czy 35mm2? Tabelki bardziej wskazuja na 35mm2... A z drugiej strony zastanawiam sie, czy to nie przesada.

3). Kwestia bezpiecznika: AGU 60A czy ANL 100A ?

Z tego co sie doczytalem, to AGU to bezpieczniki rurkowe , a ANL to plytkowe. I widze ze ANL stosuje sie w drozszych zestawach, wiec chyba lepszy?

4). Jakiej firmy kable? Jak sie ma firma Dietz do firmy Hama?

O Dietz mowa w postach, mozna je spotkac na Allegro. Natomiast Hama z tego co widze jest drozsza niz Dietz (porownujac prawie identyczne zestawy kabli), ale to jeszcze nie znaczy ze lepsza.

5). Kilka ofert z googli :

Dietz nr kat. 23089

20mm2, sygnalowe podwojnie ekranowane, bezpiecznik AGU 60A

140zl (z przesylka)

http://www.allegro.pl/item352181300_kabli_dietz_do_montazu_wzmacniacza_20_mm_fvat.html

Dietz nr kat. 23092

35mm2, sygnalowe niestety rowniez tylko podwojnie ekranowane, bezpiecznik ANL 100A

190zl (z przesylka)

http://www.allegro.pl/item359595222_kabli_dietz_do_montazu_wzmacniacza_35_mm_nowy.html

Hama Power Kit 900

20mm2, sygnalowe podwojnie ekranowane, bezpiecznik ANL 80A

199zl (w sklepach Saturn, na e-Bay taniej ale kwestia wysylki z zagranicy...)

http://cgi.ebay.pl/HAMA-POWER-KIT-900-fuer-HIGH-POWER-ENDSTUFE-NEU-OVP_W0QQitemZ220184679560QQihZ012QQcategoryZ96271QQcmdZViewItem

P.S. Sa tez zestawy Dietz 35mm2 :

* za 239 zl http://www.allegro.pl/item358688459_dietz_23092_zestaw_kabli_35mm2_pol_gwarancja_odss.html

* za 300 zl http://www.ares-elektro.com.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=71&Itemid=88

* i tez za 379 zl http://www.allegro.pl/item363985922_dietz_zestaw_kabli_35mm2_warszawa_od_ss_.html

rozumiem ze to jest dokladnie to samo (no, moze poza ostatnim linkiem, gdzie daja jeszcze kilka innych bajerow jak voltomierz, ktory chyba do niczego nie jest potrzebny) tylko w sklepach ktore chca wiecej zarobic :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam JBL GTO 1201.1 i JBL GTI W12 MKII a kabelki mam jeszcze po starym sprzecie i sa to jakies kiszki z zestawu MRS no i teraz mam taki problem ze jak troche podkrece to wzmacniacz sie poprostu wyłącza, mysle ze to beda kabelki wiec moze wie ktos gdzie bede mogl kupic jakies dobrej jakosci 35mm kwadrat?? No i czy to bedzie przyczyną?? Radio to Alpine 9812RB wiec wina radia to nie jest

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No człowieku nawet bym sie nie zastanawiał tylko zmieniał kable. Jeszcze wzmacniacz rozwalisz...jak bedziesz dalej tak słuchał :przebiegly:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK juz zamowione

Dietz za 190zl z przesylka.

Pewnie w polowie przyszlego tygodnia bede je mial wiec nawet niewiem co ten sprzet tak na prawde potrafi a za taka cene to miejscowe trzesienie ziemi musi byc :]

Na poczatku myslalem ze moze jakies zwarcie gdzies ale posprawdzalem i nie ma mowy o zwarciu. Tak wiec po wymianie kabli musi wszytko tak jak nalezy tak?? Wtedy na jakies spociki w okolicy Gdanska bądz Starogardu mozna bedzie sie wybrac ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kenny więc tak:

Ad.1 - nie popadaj w takie zapędy ... podwójnie ekranowane spokojnie wystarczą ale zachowaj układ że zasilanie jedną stroną a prąd drugą.

Ad.2 - jak kupisz 16mm2 spełni swoją rolę, jak chcesz możesz pokusić sie o 20mm2, ale wieksze to gruba przesada i wywalenie niepotrzebnie kasy.

Ad.3 - we wzmacniaczu masz 2x25A. Ja mam takie same i poczatko miałem 60A ale po jakimś czasie miałem dziwne problemy (poszukaj w tym dziale) i okazało sie że bezpiecznik pękł (nie przepalił sie tylko uszkodził mechanicznie). W zapasie miałem 40A i teraz z takim śmigam. 100A to przesada - bezpiecznik ma zabezpieczać?!?!?

Ad.4 - To zależy od zasobności portfela ale jak pisałem w Ad.1 nie popadaj niewiedomo jakie zapędy, myślę że dobrze celujesz a przy tym w rozsądne ceny.

Ad.5 - jestem zdania by masę cięgnąć od akku a nie gdzieś z bagażnika. jak mam coś konkretnego polecić to to:

sygnałowe: http://www.allegro.pl/item361741960_dietz_chinch_kabel_4_kanalowy_5_metr_mnowy_fvat.html

lub ten: http://www.allegro.pl/item365724742_dietz_chinch_kabel_5_m_model_munich_cincz_nowy_fv.html

prądowe (5m): http://www.allegro.pl/item361741504_kabel_dietz_20_mm_ofc_niebieski_na_metry_23211_fv.html

i http://www.allegro.pl/item361741533_kabel_dietz_20_mm_ofc_czerwony_na_metry_23210_fvat.html

Pozatym u tego jednego gościa dobierzesz pozoastałe rzeczy tzn. prawkę i bezpiecznik oraz kabelki głośnikowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A w tym zestawie masowy jest 5m czy 1m? LINK????

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poproszono mnie o wypowiedz w tym temacie a ze temat ciekawy i nietuzinkowy postaram sie zrobic male podsumowanie:

Jezeli chodzi o ekranowanie przewodu sygnalowego to nie pomoze nawet jego pieciokrotne ekranowanie jezeli jest nieprawidlowo poprowadzony. Wiekszosc wypowiedzi na tym i innych forach mowi o poprowadzeniu przewodu sygnalowego w progu innym niz przewod zasilajacy wzmacniacz. W takich przypadkach zawsze zadaje pytanie : a co jezeli tym drugim progiem poprowadzona jest instalacja fabryczna z przewodami na ktorych takze pojawia sie napiecie ? Proponuje nie oszczedzac na tych przewodach i kupic cos firmowego (niestety drozszego) a nie bazarowego.

Wzmacniacz o ktorym tutaj mowa posiada na wyjsciach 4x75W. Przy dlugosci przewodu zasilajacego ok 5m odpowiednia srednica bedzie 20m2. Wzmacniacz nie jest najwyzszych lotow wiec po jakims czasie bedziesz go wymienial na mocniejszy a wtedy srednica przeze mnie zaproponowana juz nie wystarczy i bedziesz musial wymienic je na przewody o wiekszej srednicy. Przy tej samej dlugosci, 35mm2 wystarczy dla wzmacniaczy majacych ok 500W RMS wiec myslac o przyszlosci proponuje 35mm2 aczkolwiek do HPB wystarczy w zupelnosci 20mm2.

Jezelli chodzi o bezpiecznik przy akumulatorze to ma on chronic przewod zasilajacy wzmacniacz a nie sam wzmacniacz bo ten akurat ma wlasne zabezpieczenia. Rodzaj bezpiecznika zalezy od tego czy chcesz go dobrac do przewodu odpowiedniego dla aktualnego wzmacniacza (czyli HPB) czy przyszlosciowo do wzmacniacza mocniejszego. Jezeli wybierzesz pierwszy wariant wystarczy bezpiecznik szklany (tanszy) jezeli drugi z racji wiekszej wartosci bezpiecznik ANL (drozszy).

Jezeli chodzi o przewody zasilajace to proponuje takze nie oszczedzac i zakupic przewody firmowe. Mamy wtedy pewnosc ze srednica takiego przewody zgadza sie ze stanem faktycznym a miedz jest faktycznie beztlenowa. Przyjelo sie ze cene za metr przewodu zasilajacego oblicza sie w/g wzoru srednica przewodu + ok 5zl. Gwarantuje ze wszelkiego rodzaju atrakcje z all... gdzie przewod 20m2 kosztuje 7zl/m koncza sie niemila niespodzianka.

Mam nadzieje ze udalo mi sie w miare prosty sposob rozwiac wiekszosc watpliwosci.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki wszystkim za odpowiedzi!!!!! W koncu wiem co kupic zeby bylo dobrze i zeby nie przeplacic. :)

Nasunely mi sie nastepne pytania:

1. Ile potrzeba kabla glosnikowego? 1m od wzmacniacza do subwoofera wystarczy, prawda?

2. Warto podlaczac do wzmacniacza 2 tylne oryginalne glosniki (firmy Nokia, jesli dobrze pamietam) ? Czy po podlaczeniu do wzmacniacza nie bedzie roznicy (bo te oryginalne glosniki nie sa najwyzszych lotow...) ?

3. Jaki kabel glosnikowy? Jesli tak jak napisal krykus (ze 4mm2) to moze firmy Hama (nr 86650) 2 x 4 mm2 transparent za 9,99zl/m bedzie OK? Czy cienszy Hama (nr 86649) 2 x 2,5 mm2 transparent ? Co w ogole oznacza to "transparent"? Bo raczej nie jest to nazwa firmy. :)

4. Poza zestawem zawierajacym kable zasilajace, sygnalowe, bezpiecznikiem i konektorami bede cos jeszcze potrzebowal? Podejrzewam ze plastikowe zaciski do spinania kabli i plastikowe peszle. Ile metrow peszli zuzyliscie przy montazu? Cos jeszcze bedzie potrzebne?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lewym progiem prowadzisz zasilanie a prawym sygnał - prawy próg jest "wolny" i nie jest konieczne użycie super ekranowanego kabla.

Moim zdaniem nie ma co się specjalnie kierowac moca wzmacniacza bo różnie z tym bywa a za wyznacznik brałbym bardziej wartość bezpieczników na wzmacniaczu - tu już producent nie może specjalnie przekłamywać.

Długośc kabla do suba zależy gdzie je rozmieścisz. Jeśli masz sklep po ręką to kupował bym go na końcu.

Tylne głośnik często są aktywne to lepiej je puścić bezpośrednio z radia, ale jak już ustawił bym je na niewielki poziom głośności bo więcej mogą zepsuć dźwięk niż coś wnieść.

Kabele głośnikowe polecam dobrej jakości i 2x2,5 wystarczy

Inne potrzebne rzeczy zależą od własnej inicjatywy, moim zdaniem potrzebujesz:

a) zakończenia oczkowe przykręcane do akku, peszel okrągły gięty (mi średnica ładnie przypasowała i 2x kabel zasilający 20mm2 się zmieścił), przepust (ja wykonałem otwór w obudowie ECU i załem przepust gumowy pod fi peszla), opaski zaciskowe, opaski zaciskowe z mocowaniem (ja znalazłem takie opaski z płytką przyklejaną), końcówki na zasilanie od strony wzmacniacza.

B) dla sygnałowych potrzebny peszel - pod fi kabla - ja go rozcięłem wzdłuż bo nie było innej możliwości aby go nałożyć, następnie owinęłem izolacją. Dalej to opaski do mocowania i jak ma to być dobrze zrobione to nigdy za mało tego, tu fajnie sprawdziły się te przyklejane bo obkleiłem za schowkiem obudowę kanału od klimy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spotkalem sie wlasnie z opinia, ze kabla masowego z zestawu (standardowo 1 metr) absolutnie nie nalezy podlaczac do blachy, tylko wyrzucic go i kupic drugi 5-metrowy i podlaczyc do akumulatora (do minusa).

Co o tym sadzicie? Przesada czy faktycznie nalezy tak zrobic?

To prawda ze wzmacniacz moze sie zepsuc, jesli kabel masowy bedzie podlaczony gdzies do blachy w bagazniku?

5 metrow tego kabla (20mm2) kosztuje 80 zl , wiec jest sie nad czym zastanawiac...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...