Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

jak donosi

http://www.ibm.com/smarterplanet/us/en/smart_grid/article/battery500.html?lnk=ibmhpcs2/smarter_planet/energy/article/battery_500

a zanimi Chip

http://www.chip.pl/news/wydarzenia/nauka-i-technika/2012/04/ibm-prezentuje-15x-lepsze-baterie...-litowo-powietrzne#nl_pp

Lżejsze, oddychające, bardziej pojemne i stworzone po to, aby działać w samochodach elektrycznych.

IBM prezentuje 15x lepsze baterie… litowo-powietrzne

ce703942fd0c097emed.jpg

Projekt Battery 500 wystartował już w 2009 roku z inicjatywy firmy IBM. W jego założeniach było skonstruowanie baterii zdolnej do zasilenia samochodu elektrycznego na odległość do 500 mil (ponad 800 km).

Wygląda na to, że praca się opłaciła, bowiem producent zademonstrował baterię litowo-powietrzną, lekką, o ultra wysokiej gęstości. W baterii stworzonej przez IBM tlen reaguje z litem tworząc nadtlenek litu i energię elektryczną, co dokładnie widać na grafice ilustrującej. Gdy akumulator jest ładowany, proces jest odwrócony i wytwarza się tlen. Producent określa to mianem oddychającej baterii.

Najważniejszą cechą nowych ogniw są oczywiście ogromne możliwości. Gęstość energii jest dużo wyższa od popularnych baterii litowo-jonowych i wynosi teoretycznie około 12 kWh/kg. To około 15x lepiej, niż w przypadku ogniw starego typu.

6e08e0da9da59b2emed.jpg

IBM tłumaczy, że baterie produkowane w obecnej technologii po prostu nie mogą konkurować z benzyną. Właśnie dlatego samochody elektryczne nie potrafią pokonywać dystansów dłuższych niż 100 mil. Dzięki projektowi Battery 500 ogniwa litowo-jonowe mogą zostać wyparte przez przedstawione rozwiązanie, bowiem zapewnia ono te same osiągi przy 1/10 wielkości i wagi.

Warto zaznaczyć, że baterie litowo-powietrzne nie są nowym pomysłem. Koncepcja została podjęta już w roku 1970, ale ówczesne możliwości technologiczne były niewystarczające, aby zrealizować projekt.

Opublikowano

Ciekawe co koncerny naftowe na to?:closed:

Zależy jak się rozwiną ceny ropy, ale podejrzewam ze wejdą do powszechniejszego użytku nie szybciej jak za cn.5 do 10 lat...

PS. Pomiędzy przedstawionym rozwiązaniem a Li-Jo, są jeszcze baterie Li-Po :wink:

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...